PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Karolíno, začnu úplně banální otázkou. Proč ses rozhodla pořádat v Ostravě festival Meat Design Ostrava?

KAROLÍNA: Myšlenka na festival designu se mi v hlavě rýsovala dlouho… Ostrava v roce 2010 prohrála kandidaturu na Evropské město kultury, ale během příprav na tuto kandidaturu, na které se podílel tehdy i můj muž a prožívali jsme to dost intenzivně, se v kulturní komunitě v Ostravě rozhýbala neskutečná energie a začaly se i bez výhry konat zajímavé nové akce - třeba PechaKucha night, art a divadelní festivaly, v Ostravě se otevíraly první „hipsterské“ kavárny a bistra. To všechno mi dodalo impuls a odvahu k vytvoření platformy, která by podporovala design a vizuální kulturu. První ročník jsme realizovali v roce 2015 s minimálním rozpočtem, ale návštěvnost a zájem ukázaly, že Ostrava má o design velký zájem.

Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky. Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky.
Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky.

Ty přece nejsi designérka, co tě na tomhle světě lákalo? Byl to nějaký druh altruismu pomáhat šikovným značkám, nebo jsi v tom viděla i ekonomický potenciál?

KAROLÍNA: Ekonomický potenciál v pořádání design weeku jsem nikdy neviděla a bylo mi jasné, že na tom nejspíš nezbohatneme :-) Spíše mě vedla fascinace a vztah k designu a vizuální kultuře, k procesu, jakým designéři tvoří – od nápadu až po realizaci. Prostě mě motivuje propojovat veřejnost s designérským světem a kreativními lidmi.

Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout! Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout!
Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout!

Ostrava byla neobjeveným místem

Jaký je tedy tvůj původní background? Z jakého prostředí pocházíš?

KAROLÍNA: Mám vystudovanou sociální práci, ale věnovala jsem se jí asi jen půl roku po státnicích. Pak jsem otěhotněla a měla po dcerce se brzy narodil i syn - Meat Design jsem začala plánovat během mateřské dovolené a k profesi sociální pracovnice jsem se tedy nevrátila. Kromě příprav Meat Designu jsem psala scénáře pro ČT i pro komerční klienty, dělala scénografii pro eventy nebo film - vlastně se pohybuji pořád spíš v kreativním světě.

Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu. Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu.
Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu.

Festival se koná od roku 2015. Jak se za tu dobu proměnila skladba a množství značek, které se ho účastní?

KAROLÍNA: Začínali jsme s pětatřiceti vystavujícími, dnes jich máme přes stovku. První ročníky byly paradoxně snazší, co se týče spolupráce s většími značkami, protože Ostrava byla neobjeveným místem. Dnes máme více lokálních a začínajících designérů, pro které je festival příležitostí získat první zkušenosti. Stále se ovšem snažíme mít i vyváženou nabídku zavedených větších značek.

Vnímáš, že design do ostravského regionu prostupuje víc a víc, nebo je to jen iluze?

KAROLÍNA: Určitě to vnímám. Ostrava a celý region se hodně posunuly – vznikají designové kavárny, boutique hotely, kulturní události . A přihřeju si polívčičku - náš festival v tom hraje také roli, protože ukazuje další možnosti, otvírá dveře a propojuje místní scénu s širší komunitou. Spousta nápadů na spolupráci přijde právě díky společenským aktivitám spojeným přímo s Meat Designem.

Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu. Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu.
Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu.

Funguje dobře spolupráce s Polskem? Zajímavé je, že řada Čechů možná ani netuší, jak je v designu náš soused vyspělý. Sleduješ aktivity za hranicemi? Protože i Meat design se prezentuje jako mezinárodní festival.

KAROLÍNA: Polsko je v designu opravdu silné a máme s ním dlouhodobě dobré vztahy. Před covidem jsme spolupracovali na prezentacích designérů z Polska, Slovenska a Maďarska, z každé zmíněné země u nás vystavovalo dvacet značek. Pandemie tuto spolupráci bohužel přerušila. Letos jsem navštívila Design Festival v Lodži, jezdím do Katovic a do Krakova, sleduju tamní scénu. Letos máme také pár designérů z Polska a do příštích let plánuju zapojení i v rámci doprovodného programu a art instalací. 

Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem. Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem.
Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem.

Najít prostory je klíčová výzva

Minulé ročníky se konaly v areálu Dolních Vítkovic s podporou majitele areálu Jana Světlíka, letos se přesouváte jinam. 

KAROLÍNA: Podpora Jana Světlíka a Dolních Vítkovic byla pro nás klíčová. Jak celý areál roste rozlohou, vlastní dramaturgií i změnou obchodní taktiky, začíná být tato lokace pro nás finančně těžko dostupná. Přece jen pronajmout si 1500 m2 v nejatraktivnější lokalitě v Moravskoslezském kraji na 6-7 dní dnes není malá investice, v roce 2015 nám stačila třetina prostor a ceny byly jinde… Takže víme, že najít prostory, které nám budou dost velké a ufinancujeme je, bude do dalších ročníků klíčová výzva.

Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další). Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).
Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).

Jak jste narazili na budovu bývalého obchodního domu? Znamená to, že se festival těší podpoře města a podobné lokace vám nabídne?

KAROLÍNA: Celý příběh rekonstrukce Ostravice - Textilie sleduji od začátku, v Ostravě to bylo a je silné téma. Současný majitel, pan Daniel Zeman, k ní přistoupil velmi příkladně a Ostraváci ji přijali velmi pozitivně, což je v dnešní době hejlů na všechno a na všechny celkem unikát. Byla jsem se tam podívat letos na jaře v rámci uzavřené akce, potkala tam Daniela a oslovila ho. Výsledek uvidíme už v pátek!

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica. Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

Propisuje se do vašich aktivit hodně politická situace? Mění se vstřícnost radnice? Protože z řady rozhovorů s regionálními tvůrci zaznívá, že mají pocit, že se situace spíš zhoršuje.

KAROLÍNA: V regionální politice jde spíše o konkrétní lidi, se kterými jednáte a znáte je mnohem líp, máte k nim blíž. Měli jsme zatím štěstí na otevřené a vstřícné politické osobnosti napříč celým politickým spektrem a i letos máme velkou podporu jak Moravskoslezského kraje, tak Statutárního města Ostrava.

Podobných regionálních festivalů designu u nás vzniká, ale často i zaniká, víc. Namátkou Brno Design Days. Vy jste měli také pauzu. Co je největší překážkou pro konání podobné akce?

KAROLÍNA: Nikdy nebudeme mít návštěvnost srovnatelnou s Designblokem - ani my , ani žádný jiný regionální festival. Velké značky ale nerady věnují energii a finance tam, kde není publikum dost veliké - což nám samozřejmě klade překážku a dostat k nám instalaci Moseru, Lasvitu či Tonu je věc investice a snaze dovézt je do Ostravy z naší strany.

Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky. Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky.
Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky.

Zůstává festival nakonec v plusu? Umí vám vydělat?

KAROLÍNA: Před covidem jsme byli poslední dva ročníky už buď na nule nebo lehce v plusu. Po pandemii a dvou zrušených ročnících jsme znovu začínali od nuly, ale letos věřím, že se nám podaří vytvořit základ pro další ročník.

Příští rok čeká festival již desáté výročí! Příští rok čeká festival již desáté výročí!
Příští rok čeká festival již desáté výročí!

Přidanou hodnotou podobné akce jsou nejen prezentace lokálních značek, ale také přednášky. Podle jakého klíče vybíráte speakery?

KAROLÍNA: Sledujeme aktuální trendy, dění na design scéně, oceněné v rámci cen Czech Grand Design či ELLE Edida a také tvorbu českých designérů v zahraničí. Hosté každý rok reprezentují aktuální výběr toho nejlepšího.

Daří se vám na program přilákat i širší veřejnost, školy?

KAROLÍNA: Letos očekáváme právě kvůli přesunu do centra a do Ostravice obrovský zájem. Ostravice přitáhla pozornost širokého publika, to už sledujeme v zájmu o předprodej vstupenek - a to včetně starší generace. Školám nabízíme zvýhodněné vstupné a zapojujeme i univerzity, což je pro nás velmi důležité. Letos vystavuje celkem šest uměleckých středních a vysokých škol a jejich instalace jsou opravdu povedené.

Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry. Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry.
Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry.

Do fungování festivalu se zapojil i tvůj manžel, respektovaný režisér Vladimír Skórka. Funguje to?

KAROLÍNA: Nefunguje to! Ale vážně - jsme si v lecčem dost podobní, neumíme spolu v zápalu kreativy moc řešit věci kompromisem, neumíme ani jeden ustoupit, bojujeme spolu a samozřejmě to se těžko udržuje jen v kanceláři, propisuje se to často i do soukromí a náš vztah a samozřejmě i atmosféra v týmu tím někdy trpí. Ale Vladimír mi hodně pomohl právě v době po covidu, když jsem už byla smířená s tím, že Meat Design nezachráním a byla už zaměstnaná jinde. Díky němu jsem získala znovu odvahu a sebevědomí do toho jít a velice si toho vážím - sám má práce nad hlavu, ale já bych do toho bez jeho podpory znovu nešla.

Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér. Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér.
Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér.

Na co se ty sama letos nejvíc těšíš?

KAROLÍNA: Já mám v posledních dnech před festivalem v podstatě hotovo - práce už je na produkci. Těším se, až uvidím budovu Ostravice svítit od přízemí pod strop a plnou designu - to se pak dojímám a tajně brečím zavřená v zázemí, že se to zase povedlo. A těším se na plánování 10. ročníku, budeme mít první kulatiny!

Meat Design Ostrava je mezinárodní prodejní festival designu, který se v Ostravě koná každoročně od roku 2015.

Během minulých osmi ročníků přivítal přes 30 000 návštěvníků, představil přes 500 designérů z CZ, SK, PL, HU a JAP.

Přehlídka se skládá z prezentace designérů jak formou prodejních stánků, tak velkých expozic, a důležitým prvkem je bohatý doprovodný program, který zahrnuje přednášky, workshopy, site specific instalace a prezentaci uměleckých škol. Spolupracuje s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).

Vizí akce je dlouhodobě prezentovat v Moravskoslezském kraji ten nejlepší český design, popularizovat ho a v rámci doprovodného programu představit top designéry ze všech oborů.

Zároveň je první platformou, kde se mohou prezentovat začínající značky a designéři z MSK a předvést publiku své produkty.

Festival probíhá v Boutique Business Inkubátor Ostravica, Náměstí Dr. E. Beneše 284/3.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky, lidé by se neměli přetlačovat ale spolupracovat říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu ? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění