Karolíno, začnu úplně banální otázkou. Proč ses rozhodla pořádat v Ostravě festival Meat Design Ostrava?
KAROLÍNA: Myšlenka na festival designu se mi v hlavě rýsovala dlouho… Ostrava v roce 2010 prohrála kandidaturu na Evropské město kultury, ale během příprav na tuto kandidaturu, na které se podílel tehdy i můj muž a prožívali jsme to dost intenzivně, se v kulturní komunitě v Ostravě rozhýbala neskutečná energie a začaly se i bez výhry konat zajímavé nové akce - třeba PechaKucha night, art a divadelní festivaly, v Ostravě se otevíraly první „hipsterské“ kavárny a bistra. To všechno mi dodalo impuls a odvahu k vytvoření platformy, která by podporovala design a vizuální kulturu. První ročník jsme realizovali v roce 2015 s minimálním rozpočtem, ale návštěvnost a zájem ukázaly, že Ostrava má o design velký zájem.
Ty přece nejsi designérka, co tě na tomhle světě lákalo? Byl to nějaký druh altruismu pomáhat šikovným značkám, nebo jsi v tom viděla i ekonomický potenciál?
KAROLÍNA: Ekonomický potenciál v pořádání design weeku jsem nikdy neviděla a bylo mi jasné, že na tom nejspíš nezbohatneme :-) Spíše mě vedla fascinace a vztah k designu a vizuální kultuře, k procesu, jakým designéři tvoří – od nápadu až po realizaci. Prostě mě motivuje propojovat veřejnost s designérským světem a kreativními lidmi.
Ostrava byla neobjeveným místem
Jaký je tedy tvůj původní background? Z jakého prostředí pocházíš?
KAROLÍNA: Mám vystudovanou sociální práci, ale věnovala jsem se jí asi jen půl roku po státnicích. Pak jsem otěhotněla a měla po dcerce se brzy narodil i syn - Meat Design jsem začala plánovat během mateřské dovolené a k profesi sociální pracovnice jsem se tedy nevrátila. Kromě příprav Meat Designu jsem psala scénáře pro ČT i pro komerční klienty, dělala scénografii pro eventy nebo film - vlastně se pohybuji pořád spíš v kreativním světě.
Festival se koná od roku 2015. Jak se za tu dobu proměnila skladba a množství značek, které se ho účastní?
KAROLÍNA: Začínali jsme s pětatřiceti vystavujícími, dnes jich máme přes stovku. První ročníky byly paradoxně snazší, co se týče spolupráce s většími značkami, protože Ostrava byla neobjeveným místem. Dnes máme více lokálních a začínajících designérů, pro které je festival příležitostí získat první zkušenosti. Stále se ovšem snažíme mít i vyváženou nabídku zavedených větších značek.
Vnímáš, že design do ostravského regionu prostupuje víc a víc, nebo je to jen iluze?
KAROLÍNA: Určitě to vnímám. Ostrava a celý region se hodně posunuly – vznikají designové kavárny, boutique hotely, kulturní události . A přihřeju si polívčičku - náš festival v tom hraje také roli, protože ukazuje další možnosti, otvírá dveře a propojuje místní scénu s širší komunitou. Spousta nápadů na spolupráci přijde právě díky společenským aktivitám spojeným přímo s Meat Designem.
Funguje dobře spolupráce s Polskem? Zajímavé je, že řada Čechů možná ani netuší, jak je v designu náš soused vyspělý. Sleduješ aktivity za hranicemi? Protože i Meat design se prezentuje jako mezinárodní festival.
KAROLÍNA: Polsko je v designu opravdu silné a máme s ním dlouhodobě dobré vztahy. Před covidem jsme spolupracovali na prezentacích designérů z Polska, Slovenska a Maďarska, z každé zmíněné země u nás vystavovalo dvacet značek. Pandemie tuto spolupráci bohužel přerušila. Letos jsem navštívila Design Festival v Lodži, jezdím do Katovic a do Krakova, sleduju tamní scénu. Letos máme také pár designérů z Polska a do příštích let plánuju zapojení i v rámci doprovodného programu a art instalací.
Najít prostory je klíčová výzva
Minulé ročníky se konaly v areálu Dolních Vítkovic s podporou majitele areálu Jana Světlíka, letos se přesouváte jinam.
KAROLÍNA: Podpora Jana Světlíka a Dolních Vítkovic byla pro nás klíčová. Jak celý areál roste rozlohou, vlastní dramaturgií i změnou obchodní taktiky, začíná být tato lokace pro nás finančně těžko dostupná. Přece jen pronajmout si 1500 m2 v nejatraktivnější lokalitě v Moravskoslezském kraji na 6-7 dní dnes není malá investice, v roce 2015 nám stačila třetina prostor a ceny byly jinde… Takže víme, že najít prostory, které nám budou dost velké a ufinancujeme je, bude do dalších ročníků klíčová výzva.
Jak jste narazili na budovu bývalého obchodního domu? Znamená to, že se festival těší podpoře města a podobné lokace vám nabídne?
KAROLÍNA: Celý příběh rekonstrukce Ostravice - Textilie sleduji od začátku, v Ostravě to bylo a je silné téma. Současný majitel, pan Daniel Zeman, k ní přistoupil velmi příkladně a Ostraváci ji přijali velmi pozitivně, což je v dnešní době hejlů na všechno a na všechny celkem unikát. Byla jsem se tam podívat letos na jaře v rámci uzavřené akce, potkala tam Daniela a oslovila ho. Výsledek uvidíme už v pátek!
Propisuje se do vašich aktivit hodně politická situace? Mění se vstřícnost radnice? Protože z řady rozhovorů s regionálními tvůrci zaznívá, že mají pocit, že se situace spíš zhoršuje.
KAROLÍNA: V regionální politice jde spíše o konkrétní lidi, se kterými jednáte a znáte je mnohem líp, máte k nim blíž. Měli jsme zatím štěstí na otevřené a vstřícné politické osobnosti napříč celým politickým spektrem a i letos máme velkou podporu jak Moravskoslezského kraje, tak Statutárního města Ostrava.
Podobných regionálních festivalů designu u nás vzniká, ale často i zaniká, víc. Namátkou Brno Design Days. Vy jste měli také pauzu. Co je největší překážkou pro konání podobné akce?
KAROLÍNA: Nikdy nebudeme mít návštěvnost srovnatelnou s Designblokem - ani my , ani žádný jiný regionální festival. Velké značky ale nerady věnují energii a finance tam, kde není publikum dost veliké - což nám samozřejmě klade překážku a dostat k nám instalaci Moseru, Lasvitu či Tonu je věc investice a snaze dovézt je do Ostravy z naší strany.
Zůstává festival nakonec v plusu? Umí vám vydělat?
KAROLÍNA: Před covidem jsme byli poslední dva ročníky už buď na nule nebo lehce v plusu. Po pandemii a dvou zrušených ročnících jsme znovu začínali od nuly, ale letos věřím, že se nám podaří vytvořit základ pro další ročník.
Přidanou hodnotou podobné akce jsou nejen prezentace lokálních značek, ale také přednášky. Podle jakého klíče vybíráte speakery?
KAROLÍNA: Sledujeme aktuální trendy, dění na design scéně, oceněné v rámci cen Czech Grand Design či ELLE Edida a také tvorbu českých designérů v zahraničí. Hosté každý rok reprezentují aktuální výběr toho nejlepšího.
Daří se vám na program přilákat i širší veřejnost, školy?
KAROLÍNA: Letos očekáváme právě kvůli přesunu do centra a do Ostravice obrovský zájem. Ostravice přitáhla pozornost širokého publika, to už sledujeme v zájmu o předprodej vstupenek - a to včetně starší generace. Školám nabízíme zvýhodněné vstupné a zapojujeme i univerzity, což je pro nás velmi důležité. Letos vystavuje celkem šest uměleckých středních a vysokých škol a jejich instalace jsou opravdu povedené.
Do fungování festivalu se zapojil i tvůj manžel, respektovaný režisér Vladimír Skórka. Funguje to?
KAROLÍNA: Nefunguje to! Ale vážně - jsme si v lecčem dost podobní, neumíme spolu v zápalu kreativy moc řešit věci kompromisem, neumíme ani jeden ustoupit, bojujeme spolu a samozřejmě to se těžko udržuje jen v kanceláři, propisuje se to často i do soukromí a náš vztah a samozřejmě i atmosféra v týmu tím někdy trpí. Ale Vladimír mi hodně pomohl právě v době po covidu, když jsem už byla smířená s tím, že Meat Design nezachráním a byla už zaměstnaná jinde. Díky němu jsem získala znovu odvahu a sebevědomí do toho jít a velice si toho vážím - sám má práce nad hlavu, ale já bych do toho bez jeho podpory znovu nešla.
Na co se ty sama letos nejvíc těšíš?
KAROLÍNA: Já mám v posledních dnech před festivalem v podstatě hotovo - práce už je na produkci. Těším se, až uvidím budovu Ostravice svítit od přízemí pod strop a plnou designu - to se pak dojímám a tajně brečím zavřená v zázemí, že se to zase povedlo. A těším se na plánování 10. ročníku, budeme mít první kulatiny!
Meat Design Ostrava je mezinárodní prodejní festival designu, který se v Ostravě koná každoročně od roku 2015.
Během minulých osmi ročníků přivítal přes 30 000 návštěvníků, představil přes 500 designérů z CZ, SK, PL, HU a JAP.
Přehlídka se skládá z prezentace designérů jak formou prodejních stánků, tak velkých expozic, a důležitým prvkem je bohatý doprovodný program, který zahrnuje přednášky, workshopy, site specific instalace a prezentaci uměleckých škol. Spolupracuje s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).
Vizí akce je dlouhodobě prezentovat v Moravskoslezském kraji ten nejlepší český design, popularizovat ho a v rámci doprovodného programu představit top designéry ze všech oborů.
Zároveň je první platformou, kde se mohou prezentovat začínající značky a designéři z MSK a předvést publiku své produkty.
Festival probíhá v Boutique Business Inkubátor Ostravica, Náměstí Dr. E. Beneše 284/3.