PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Karolíno, začnu úplně banální otázkou. Proč ses rozhodla pořádat v Ostravě festival Meat Design Ostrava?

KAROLÍNA: Myšlenka na festival designu se mi v hlavě rýsovala dlouho… Ostrava v roce 2010 prohrála kandidaturu na Evropské město kultury, ale během příprav na tuto kandidaturu, na které se podílel tehdy i můj muž a prožívali jsme to dost intenzivně, se v kulturní komunitě v Ostravě rozhýbala neskutečná energie a začaly se i bez výhry konat zajímavé nové akce - třeba PechaKucha night, art a divadelní festivaly, v Ostravě se otevíraly první „hipsterské“ kavárny a bistra. To všechno mi dodalo impuls a odvahu k vytvoření platformy, která by podporovala design a vizuální kulturu. První ročník jsme realizovali v roce 2015 s minimálním rozpočtem, ale návštěvnost a zájem ukázaly, že Ostrava má o design velký zájem.

Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky. Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky.
Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky.

Ty přece nejsi designérka, co tě na tomhle světě lákalo? Byl to nějaký druh altruismu pomáhat šikovným značkám, nebo jsi v tom viděla i ekonomický potenciál?

KAROLÍNA: Ekonomický potenciál v pořádání design weeku jsem nikdy neviděla a bylo mi jasné, že na tom nejspíš nezbohatneme :-) Spíše mě vedla fascinace a vztah k designu a vizuální kultuře, k procesu, jakým designéři tvoří – od nápadu až po realizaci. Prostě mě motivuje propojovat veřejnost s designérským světem a kreativními lidmi.

Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout! Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout!
Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout!

Ostrava byla neobjeveným místem

Jaký je tedy tvůj původní background? Z jakého prostředí pocházíš?

KAROLÍNA: Mám vystudovanou sociální práci, ale věnovala jsem se jí asi jen půl roku po státnicích. Pak jsem otěhotněla a měla po dcerce se brzy narodil i syn - Meat Design jsem začala plánovat během mateřské dovolené a k profesi sociální pracovnice jsem se tedy nevrátila. Kromě příprav Meat Designu jsem psala scénáře pro ČT i pro komerční klienty, dělala scénografii pro eventy nebo film - vlastně se pohybuji pořád spíš v kreativním světě.

Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu. Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu.
Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu.

Festival se koná od roku 2015. Jak se za tu dobu proměnila skladba a množství značek, které se ho účastní?

KAROLÍNA: Začínali jsme s pětatřiceti vystavujícími, dnes jich máme přes stovku. První ročníky byly paradoxně snazší, co se týče spolupráce s většími značkami, protože Ostrava byla neobjeveným místem. Dnes máme více lokálních a začínajících designérů, pro které je festival příležitostí získat první zkušenosti. Stále se ovšem snažíme mít i vyváženou nabídku zavedených větších značek.

Vnímáš, že design do ostravského regionu prostupuje víc a víc, nebo je to jen iluze?

KAROLÍNA: Určitě to vnímám. Ostrava a celý region se hodně posunuly – vznikají designové kavárny, boutique hotely, kulturní události . A přihřeju si polívčičku - náš festival v tom hraje také roli, protože ukazuje další možnosti, otvírá dveře a propojuje místní scénu s širší komunitou. Spousta nápadů na spolupráci přijde právě díky společenským aktivitám spojeným přímo s Meat Designem.

Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu. Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu.
Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu.

Funguje dobře spolupráce s Polskem? Zajímavé je, že řada Čechů možná ani netuší, jak je v designu náš soused vyspělý. Sleduješ aktivity za hranicemi? Protože i Meat design se prezentuje jako mezinárodní festival.

KAROLÍNA: Polsko je v designu opravdu silné a máme s ním dlouhodobě dobré vztahy. Před covidem jsme spolupracovali na prezentacích designérů z Polska, Slovenska a Maďarska, z každé zmíněné země u nás vystavovalo dvacet značek. Pandemie tuto spolupráci bohužel přerušila. Letos jsem navštívila Design Festival v Lodži, jezdím do Katovic a do Krakova, sleduju tamní scénu. Letos máme také pár designérů z Polska a do příštích let plánuju zapojení i v rámci doprovodného programu a art instalací. 

Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem. Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem.
Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem.

Najít prostory je klíčová výzva

Minulé ročníky se konaly v areálu Dolních Vítkovic s podporou majitele areálu Jana Světlíka, letos se přesouváte jinam. 

KAROLÍNA: Podpora Jana Světlíka a Dolních Vítkovic byla pro nás klíčová. Jak celý areál roste rozlohou, vlastní dramaturgií i změnou obchodní taktiky, začíná být tato lokace pro nás finančně těžko dostupná. Přece jen pronajmout si 1500 m2 v nejatraktivnější lokalitě v Moravskoslezském kraji na 6-7 dní dnes není malá investice, v roce 2015 nám stačila třetina prostor a ceny byly jinde… Takže víme, že najít prostory, které nám budou dost velké a ufinancujeme je, bude do dalších ročníků klíčová výzva.

Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další). Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).
Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).

Jak jste narazili na budovu bývalého obchodního domu? Znamená to, že se festival těší podpoře města a podobné lokace vám nabídne?

KAROLÍNA: Celý příběh rekonstrukce Ostravice - Textilie sleduji od začátku, v Ostravě to bylo a je silné téma. Současný majitel, pan Daniel Zeman, k ní přistoupil velmi příkladně a Ostraváci ji přijali velmi pozitivně, což je v dnešní době hejlů na všechno a na všechny celkem unikát. Byla jsem se tam podívat letos na jaře v rámci uzavřené akce, potkala tam Daniela a oslovila ho. Výsledek uvidíme už v pátek!

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica. Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

Propisuje se do vašich aktivit hodně politická situace? Mění se vstřícnost radnice? Protože z řady rozhovorů s regionálními tvůrci zaznívá, že mají pocit, že se situace spíš zhoršuje.

KAROLÍNA: V regionální politice jde spíše o konkrétní lidi, se kterými jednáte a znáte je mnohem líp, máte k nim blíž. Měli jsme zatím štěstí na otevřené a vstřícné politické osobnosti napříč celým politickým spektrem a i letos máme velkou podporu jak Moravskoslezského kraje, tak Statutárního města Ostrava.

Podobných regionálních festivalů designu u nás vzniká, ale často i zaniká, víc. Namátkou Brno Design Days. Vy jste měli také pauzu. Co je největší překážkou pro konání podobné akce?

KAROLÍNA: Nikdy nebudeme mít návštěvnost srovnatelnou s Designblokem - ani my , ani žádný jiný regionální festival. Velké značky ale nerady věnují energii a finance tam, kde není publikum dost veliké - což nám samozřejmě klade překážku a dostat k nám instalaci Moseru, Lasvitu či Tonu je věc investice a snaze dovézt je do Ostravy z naší strany.

Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky. Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky.
Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky.

Zůstává festival nakonec v plusu? Umí vám vydělat?

KAROLÍNA: Před covidem jsme byli poslední dva ročníky už buď na nule nebo lehce v plusu. Po pandemii a dvou zrušených ročnících jsme znovu začínali od nuly, ale letos věřím, že se nám podaří vytvořit základ pro další ročník.

Příští rok čeká festival již desáté výročí! Příští rok čeká festival již desáté výročí!
Příští rok čeká festival již desáté výročí!

Přidanou hodnotou podobné akce jsou nejen prezentace lokálních značek, ale také přednášky. Podle jakého klíče vybíráte speakery?

KAROLÍNA: Sledujeme aktuální trendy, dění na design scéně, oceněné v rámci cen Czech Grand Design či ELLE Edida a také tvorbu českých designérů v zahraničí. Hosté každý rok reprezentují aktuální výběr toho nejlepšího.

Daří se vám na program přilákat i širší veřejnost, školy?

KAROLÍNA: Letos očekáváme právě kvůli přesunu do centra a do Ostravice obrovský zájem. Ostravice přitáhla pozornost širokého publika, to už sledujeme v zájmu o předprodej vstupenek - a to včetně starší generace. Školám nabízíme zvýhodněné vstupné a zapojujeme i univerzity, což je pro nás velmi důležité. Letos vystavuje celkem šest uměleckých středních a vysokých škol a jejich instalace jsou opravdu povedené.

Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry. Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry.
Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry.

Do fungování festivalu se zapojil i tvůj manžel, respektovaný režisér Vladimír Skórka. Funguje to?

KAROLÍNA: Nefunguje to! Ale vážně - jsme si v lecčem dost podobní, neumíme spolu v zápalu kreativy moc řešit věci kompromisem, neumíme ani jeden ustoupit, bojujeme spolu a samozřejmě to se těžko udržuje jen v kanceláři, propisuje se to často i do soukromí a náš vztah a samozřejmě i atmosféra v týmu tím někdy trpí. Ale Vladimír mi hodně pomohl právě v době po covidu, když jsem už byla smířená s tím, že Meat Design nezachráním a byla už zaměstnaná jinde. Díky němu jsem získala znovu odvahu a sebevědomí do toho jít a velice si toho vážím - sám má práce nad hlavu, ale já bych do toho bez jeho podpory znovu nešla.

Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér. Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér.
Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér.

Na co se ty sama letos nejvíc těšíš?

KAROLÍNA: Já mám v posledních dnech před festivalem v podstatě hotovo - práce už je na produkci. Těším se, až uvidím budovu Ostravice svítit od přízemí pod strop a plnou designu - to se pak dojímám a tajně brečím zavřená v zázemí, že se to zase povedlo. A těším se na plánování 10. ročníku, budeme mít první kulatiny!

Meat Design Ostrava je mezinárodní prodejní festival designu, který se v Ostravě koná každoročně od roku 2015.

Během minulých osmi ročníků přivítal přes 30 000 návštěvníků, představil přes 500 designérů z CZ, SK, PL, HU a JAP.

Přehlídka se skládá z prezentace designérů jak formou prodejních stánků, tak velkých expozic, a důležitým prvkem je bohatý doprovodný program, který zahrnuje přednášky, workshopy, site specific instalace a prezentaci uměleckých škol. Spolupracuje s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).

Vizí akce je dlouhodobě prezentovat v Moravskoslezském kraji ten nejlepší český design, popularizovat ho a v rámci doprovodného programu představit top designéry ze všech oborů.

Zároveň je první platformou, kde se mohou prezentovat začínající značky a designéři z MSK a předvést publiku své produkty.

Festival probíhá v Boutique Business Inkubátor Ostravica, Náměstí Dr. E. Beneše 284/3.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika