PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Schránku Cut jste vytvářela s myšlenkou ukrýt svůj mobilní telefon, na kterém jste během covidu trávila až příliš mnoho času. Jaký význam má pro vás akt skrývání předmětů před sebou samotnými?

KAMILA: Myslím, že někdy nejde pouze říct si „stačilo“, ale je třeba pokyn zhmotnit. Fyzicky jít a přístup k dané věci zablokovat, udělat bariéru, aby nebylo možné jen tak tu věc zase vzít. Když chtěl můj kamarád přestat kouřit, cigarety někomu dal – tím vytvořil krok navíc, který by musel udělat, aby si zapálil. Stejně je to i s telefonem, na kterém jsme podobně závislí. U mě šlo hlavně o to, že jsem telefon začala používat úplně bezúčelně, bezděčně, aniž bych si to uvědomovala. Například při online přednáškách jsem jen tak najela na Instagram a po půlce přednášky zjistila, že netuším co probíráme...

Jak zpětně vzpomínáte na dobu covidovou? Promítlo se období plné restrikcí do vaší tvorby i jinak?

KAMILA: Paradoxně se u mě zavření škol neslo ve znamení studia. Jelikož jsem studovala dvě školy zároveň, měla jsem spoustu online přednášek a projektů, které jsme zpracovávali formou vizualizací, nebo nějak alternativně v domácím prostředí. Pro moji tvorbu to byl čas, kdy jsem pozornost zaměřila na sebe, na svoje myšlenky a pocity. Najednou na to byl prostor. Myslím, že v tomto období jsem se našla, a položila základy tomu, jak tvořím nyní.

Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety. Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety.
Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety.

Myslím, že můžeme schránku vnímat také v kontextu duševního zdraví a péče o sebe. Koneckonců téma duševního zdraví není vaší tvorbě cizí...

KAMILA: Určitě ano! Vnímám, že aktuálně se této problematice věnuje mnoho designérů, a na téma duševního zdraví vznikají nové produkty. Autoři často reagují buď na témata, která trápí je samotné, nebo na problémy, které vnímají ve svém okolí. Nejen hotový design, ale i samotné sdílení a poukázání na to, že tyto potíže existují, může být přínosem. Může nám pomoci uvědomit si, že na to nejsme sami.
 

Stále studujete. Vnímáte, že by škola nějakým způsobem podporovala diskuzi o duševním zdraví a péči o něj mezi studenty, nebo se setkáváte s tzv. stigmatem generace sněhových vloček, tedy generace, která je zbytečně přecitlivělá a emocionálně nestabilní?

KAMILA: Vnímám, že se škola snaží vyjít studentům vstříc, k dispozici máme školního psychologa, konají se kurzy nebo workshopy. Sama jsem se takto zúčastnila workshopu od organizace Konsent, který se ve škole konal. Nemohu ovšem říct, že bych se s termínem generace sněhových vloček nikdy nesetkala – často v pejorativní rovině. Osobně však vnímám, že jsou tak označováni lidé, kteří se nebojí ozvat, když jim něco vadí nebo nevyhovuje. A to považuji za důležité, ať už v běžném životě, v zaměstnání nebo ve vzdělávání. Nemyslím si tak, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, jak to bývá často podáváno. Spíše si myslím, že jde o potřebu více lidského přístupu.

Kdybyste vytvářela objekt, který by cíleně pomáhal lidem, jak by vypadal? Jakými problémy by se zabýval?

KAMILA: Stále osciluji někde mezi designem a volnou tvorbou, takže nemohu říci, že bych měla v hlavě plány na výrobu konkrétních produktů. Momentálně mě však zaujala myšlenka vlastnictví našich těl nebo osobnosti. Jak mám jako žena vypadat? Jak se mám chovat? Co například validace nás samých nebo okolí na základě sociálních sítí? Jak se měníme, abychom zapadli? Jak bychom měli vypadat, abychom vyhověli okolí? Patříme ještě sami sobě, nebo už někomu jinému? Právě nad těmito otázkami přemýšlím a ráda bych je nějakým způsobem promítla i do své bakalářské práce.

Ve své tvorbě jste se také několikrát věnovala otázkám sexismu či rovnoprávnosti. Je podle vás důležité otevírat taková témata v designu?

KAMILA: Myslím, že je důležité se těmto otázkám věnovat nejen v umění a designu, ale i obecně. Bohužel, i dnes je to stále aktuální téma, což potvrzují i ohlasy, které dostávám na své práce – lidé se s nimi často ztotožňují. Jsem toho názoru, že dokud tato problematika bude ve společnosti rezonovat, nikdy nebude zbytečné ji znovu otevírat.

Co vás vede kreativním procesem? 

KAMILA: Reaguji na aktuální témata, která se mě dotýkají – zásadní jsou pro mě prožitky, vzpomínky a dění kolem. Tyto pocity se snažím zpracovat buď zhmotněním své frustrace do objektu či instalace, v podstatě formou arteterapie, anebo designem, který aktivně řeší problém, jako právě třeba Cut. Vždy začínám moodboardem a rešerší, kladu si otázky a hledám cesty, kterými se už vydali jiní, abych našla tu svou. Postupně formuluji zhmotnění své práce. Je to dlouhý proces, ale od začátku do konce mě nesmírně baví a naplňuje.

Aktuálně studujete v Ateliéru skla na UMPRUM, ale máte vystudovaný i Kov a šperk na Sutnarce. Jakým směrem vás to momentálně táhne?

KAMILA: V poslední době mě to stále více táhne k experimentům se sklem, jeho zpracováním a materiály používanými pro jeho povrchové úpravy. Například jsem si zamilovala vysoký smalt a během léta jsem strávila spoustu času kombinováním materiálů, vytvářením vzorníků a objevováním nových způsobů práce se smaltem. Ráda také pracuji s kontrastem mezi pevným sklem a měkkou látkou nebo nití. Zároveň mě ale láká návrat ke kovu, zejména k mosazi, kterou jsem si oblíbila právě během studia. Obecně mě baví přistupovat k materiálům tak, jako bych s nimi pracovala poprvé, zkoumat jejich chování a možnosti, které mají. 

Inspiruje vás Praha, kde momentálně studujete?

KAMILA: Prahu miluji a myslím, že mě inspiruje hlavně svou náladou, cítím se tady doma. A nejen v Praze mám ráda nacházet podněty k tvorbě v maličkostech, často jsou to barvy nebo struktury. Nicméně myslím, že na mě má hlavně vliv společnost, ve které se pohybuji. Inspirativní je také prostředí školy, ateliéru, společné výstavy či akce, které v rámci studia navštěvujeme.

Prozradíte, na co dalšího se od vás můžeme těšit?

KAMILA: Právě dokončuji přípravy svých Maršmelounů na výstavu Talente, která se bude konat začátkem března v Mnichově. Zároveň pracuji na své bakalářské práci, kterou budu prezentovat začátkem léta. A v neposlední řadě finišuji spuštění svého webu. Na něm brzy najdete přehled mých realizací (pozn. redakce – Kamilu prozatím hledejte na jejím Instagramu). Mám před sebou spoustu práce, ale těším se, až to vše budu moci sdílet!

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika