PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Schránku Cut jste vytvářela s myšlenkou ukrýt svůj mobilní telefon, na kterém jste během covidu trávila až příliš mnoho času. Jaký význam má pro vás akt skrývání předmětů před sebou samotnými?

KAMILA: Myslím, že někdy nejde pouze říct si „stačilo“, ale je třeba pokyn zhmotnit. Fyzicky jít a přístup k dané věci zablokovat, udělat bariéru, aby nebylo možné jen tak tu věc zase vzít. Když chtěl můj kamarád přestat kouřit, cigarety někomu dal – tím vytvořil krok navíc, který by musel udělat, aby si zapálil. Stejně je to i s telefonem, na kterém jsme podobně závislí. U mě šlo hlavně o to, že jsem telefon začala používat úplně bezúčelně, bezděčně, aniž bych si to uvědomovala. Například při online přednáškách jsem jen tak najela na Instagram a po půlce přednášky zjistila, že netuším co probíráme...

Jak zpětně vzpomínáte na dobu covidovou? Promítlo se období plné restrikcí do vaší tvorby i jinak?

KAMILA: Paradoxně se u mě zavření škol neslo ve znamení studia. Jelikož jsem studovala dvě školy zároveň, měla jsem spoustu online přednášek a projektů, které jsme zpracovávali formou vizualizací, nebo nějak alternativně v domácím prostředí. Pro moji tvorbu to byl čas, kdy jsem pozornost zaměřila na sebe, na svoje myšlenky a pocity. Najednou na to byl prostor. Myslím, že v tomto období jsem se našla, a položila základy tomu, jak tvořím nyní.

Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety. Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety.
Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety.

Myslím, že můžeme schránku vnímat také v kontextu duševního zdraví a péče o sebe. Koneckonců téma duševního zdraví není vaší tvorbě cizí...

KAMILA: Určitě ano! Vnímám, že aktuálně se této problematice věnuje mnoho designérů, a na téma duševního zdraví vznikají nové produkty. Autoři často reagují buď na témata, která trápí je samotné, nebo na problémy, které vnímají ve svém okolí. Nejen hotový design, ale i samotné sdílení a poukázání na to, že tyto potíže existují, může být přínosem. Může nám pomoci uvědomit si, že na to nejsme sami.
 

Stále studujete. Vnímáte, že by škola nějakým způsobem podporovala diskuzi o duševním zdraví a péči o něj mezi studenty, nebo se setkáváte s tzv. stigmatem generace sněhových vloček, tedy generace, která je zbytečně přecitlivělá a emocionálně nestabilní?

KAMILA: Vnímám, že se škola snaží vyjít studentům vstříc, k dispozici máme školního psychologa, konají se kurzy nebo workshopy. Sama jsem se takto zúčastnila workshopu od organizace Konsent, který se ve škole konal. Nemohu ovšem říct, že bych se s termínem generace sněhových vloček nikdy nesetkala – často v pejorativní rovině. Osobně však vnímám, že jsou tak označováni lidé, kteří se nebojí ozvat, když jim něco vadí nebo nevyhovuje. A to považuji za důležité, ať už v běžném životě, v zaměstnání nebo ve vzdělávání. Nemyslím si tak, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, jak to bývá často podáváno. Spíše si myslím, že jde o potřebu více lidského přístupu.

Kdybyste vytvářela objekt, který by cíleně pomáhal lidem, jak by vypadal? Jakými problémy by se zabýval?

KAMILA: Stále osciluji někde mezi designem a volnou tvorbou, takže nemohu říci, že bych měla v hlavě plány na výrobu konkrétních produktů. Momentálně mě však zaujala myšlenka vlastnictví našich těl nebo osobnosti. Jak mám jako žena vypadat? Jak se mám chovat? Co například validace nás samých nebo okolí na základě sociálních sítí? Jak se měníme, abychom zapadli? Jak bychom měli vypadat, abychom vyhověli okolí? Patříme ještě sami sobě, nebo už někomu jinému? Právě nad těmito otázkami přemýšlím a ráda bych je nějakým způsobem promítla i do své bakalářské práce.

Ve své tvorbě jste se také několikrát věnovala otázkám sexismu či rovnoprávnosti. Je podle vás důležité otevírat taková témata v designu?

KAMILA: Myslím, že je důležité se těmto otázkám věnovat nejen v umění a designu, ale i obecně. Bohužel, i dnes je to stále aktuální téma, což potvrzují i ohlasy, které dostávám na své práce – lidé se s nimi často ztotožňují. Jsem toho názoru, že dokud tato problematika bude ve společnosti rezonovat, nikdy nebude zbytečné ji znovu otevírat.

Co vás vede kreativním procesem? 

KAMILA: Reaguji na aktuální témata, která se mě dotýkají – zásadní jsou pro mě prožitky, vzpomínky a dění kolem. Tyto pocity se snažím zpracovat buď zhmotněním své frustrace do objektu či instalace, v podstatě formou arteterapie, anebo designem, který aktivně řeší problém, jako právě třeba Cut. Vždy začínám moodboardem a rešerší, kladu si otázky a hledám cesty, kterými se už vydali jiní, abych našla tu svou. Postupně formuluji zhmotnění své práce. Je to dlouhý proces, ale od začátku do konce mě nesmírně baví a naplňuje.

Aktuálně studujete v Ateliéru skla na UMPRUM, ale máte vystudovaný i Kov a šperk na Sutnarce. Jakým směrem vás to momentálně táhne?

KAMILA: V poslední době mě to stále více táhne k experimentům se sklem, jeho zpracováním a materiály používanými pro jeho povrchové úpravy. Například jsem si zamilovala vysoký smalt a během léta jsem strávila spoustu času kombinováním materiálů, vytvářením vzorníků a objevováním nových způsobů práce se smaltem. Ráda také pracuji s kontrastem mezi pevným sklem a měkkou látkou nebo nití. Zároveň mě ale láká návrat ke kovu, zejména k mosazi, kterou jsem si oblíbila právě během studia. Obecně mě baví přistupovat k materiálům tak, jako bych s nimi pracovala poprvé, zkoumat jejich chování a možnosti, které mají. 

Inspiruje vás Praha, kde momentálně studujete?

KAMILA: Prahu miluji a myslím, že mě inspiruje hlavně svou náladou, cítím se tady doma. A nejen v Praze mám ráda nacházet podněty k tvorbě v maličkostech, často jsou to barvy nebo struktury. Nicméně myslím, že na mě má hlavně vliv společnost, ve které se pohybuji. Inspirativní je také prostředí školy, ateliéru, společné výstavy či akce, které v rámci studia navštěvujeme.

Prozradíte, na co dalšího se od vás můžeme těšit?

KAMILA: Právě dokončuji přípravy svých Maršmelounů na výstavu Talente, která se bude konat začátkem března v Mnichově. Zároveň pracuji na své bakalářské práci, kterou budu prezentovat začátkem léta. A v neposlední řadě finišuji spuštění svého webu. Na něm brzy najdete přehled mých realizací (pozn. redakce – Kamilu prozatím hledejte na jejím Instagramu). Mám před sebou spoustu práce, ale těším se, až to vše budu moci sdílet!

Rubriky:

Další z rubriky

Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
GVUO
Ikea

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Architektura hotelu citlivě spojuje moderní design s horským prostředím. Jednoduché linie a dřevěné obložení fasády přirozeně splývají s krajinou zasněžených Alp
Číst článek
06. 11. 2025
Petr Šlejmar
Doba čtení 3 min

Kam se vydat za sněhem, abyste lyžování mohli spojit i s dalšími zážitky - od architektury přes design po dokonalé menu a relax v kultivovaném prostředí?

Zasněte se a představte si ráno, kdy se rozhlédnete z okna, pod vámi se třpytí sníh a nad vámi se rozprostírá panorama hor, lanovky se právě rozjíždějí a vy víte, že vás čeká den plný radostí.

Interiér & architektura Design guide
Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory