PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jiří Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková

Jeho nábytek milují všechny generace. Jiří Jiroutek se stal ikonou už za svého života, ptáme se proč?

Obývací pokoje v Československu měly dlouhou dobu jedno společné: kus nábytku, který vymyslel Jiří Jiroutek. Talentovaný designér, který před rokem zemřel, dokázal ve svých návrzích geniálně skloubit praktičnost s výrazným estetickým stylem.

Uměleckořemeslná výroba 50. let musí reagovat na požadavky kladené na moderní životní styl. Objevují se nové materiály, technologie i způsoby tvarování. V nábytkářské tvorbě tak můžeme pozorovat syntézu meziválečné domácí produkce s výsledky účasti Československa na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu. Poválečná etapa obnovy se vyznačuje i poptávkou po velkosériové výrobě sektorového nábytku, který se u spotřebitelů těšil veliké oblibě. Tato doba dala vzniknout ikoně českého nábytku, Jiřímu Jiroutkovi, od jehož smrti uplynul téměř rok.

Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková
Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková

Jiří Jiroutek se narodil v roce 1928 v Pardubicích. Během druhé světové války byl totálně nasazen v chemické továrně v obci Semtín. V roce 1945 nastoupil do truhlářské dílny svého strýce, kde se mu dostalo pevných základů práce se dřevem. Následovalo studium střední školy, kde si Jiroutek ověřil, že to, co je dané na papíře, nemusí být tak snadno proveditelné v praxi. „V Chrudimi jsme dopoledne kreslili a odpoledne byly dílny, kde jsme vyráběli to, co jsme ráno vymysleli. Strašně mi to pomohlo, poněvadž jsem si uvědomoval, jak je některé detaily obtížné aplikovat v designu.“ 


Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy
Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy

V roce 1947 nastoupil do firmy Michalík, zabývající se výrobou luxusního nábytku na zakázku. Během Jiroutkova pobytu na vojně byla tato soukromá živnost komunisty znárodněna a včleněna do podniku Interiér Praha – národního podniku, který se zabýval výrobou sektorového nábytku domácností a kanceláří. Jiří zde nastoupil na pozici designéra. Během práce absolvoval obor bytové tvorby na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a v letech 1958–1968 byl vedoucím skupiny tvarového vývoje. Jiroutek stál i u zrodu jedné z prvních sektorových kuchyní u nás KU-550. Kuchyň se skládala z několika typů horních a dolních skříněk a z montážní stěny. U tohoto typu kuchyně nebyl zabudovaný dřez s baterií přímo v pracovní desce, jak je dnes běžné: „V třiapadesátém jsem jako první navrhl sektorovou kuchyň, která měla dva škopky. Každý ji chtěl mít doma a lidi ji kupovali ve velkém. V jednom škopku se nádobí mylo, do druhého se odkládalo, aby z něj okapala voda.“


Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450 Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450
Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450

Na počátku 60. let Jiroutek nakreslil ikonickou komodu U-453 ze sektorové řady U-450, která se záhy stala velmi oblíbenou. Inspirací mu byly letáky ze zmiňované bruselské výstavy – horizontální dýhované plochy s dřevěným ohraničením v kombinaci s typicky bruselskou barevností šedé a růžové. „Měl jsem v Interiéru Praha dost slušné postavení, ale nebyl jsem ve straně. A tak do Bruselu na světovou výstavu jel v roce 1958 můj kolega. Přivezl spoustu materiálů a katalogů, v nichž bylo hodně inspirace. A já z nějakého vzdoru a vzteku nakreslil barevnou komodu na šikmých nožkách. Měla šuplíky v barvě černé, šedé a růžové. Tehdy se vůbec pracovalo s barvami, lidé si třeba nechali natřít jednu stěnu modrou a druhou červenou. Prostě se respektovala agresivita barev, takže jsem začal navrhovat barevný nábytek.“ 


Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453 Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453
Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453

Netradiční bylo i použití dřevěné podélné úchytky namísto kovové. Celá řada, která se skládala z dvaceti samostatných prvků, byla představena v katalogu z roku 1962. Jednotlivé prvky bylo možné kombinovat do vertikálních nebo horizontálních sestav. U sestavy U-450 byly k dokončení poprvé využity polyesterové laky. Charakteristickým motivem tohoto nábytku bylo užití pastelových barev na posuvných dvířkách, které kontrastovaly s přírodní dýhou dubovou. Jiroutkova sektorová řada tak velmi dobře uspokojila dobové bruselské naladění. Sektorová řada U-450 záhy zahájila velkosériovou produkci v podniku Interiér Praha a společně nábytkem U-100, jehož autorem byl Jindřich Halabala a který vyráběly UP závody Rousínov, patřila k nejoblíbenějším na československém trhu.

Jiří Jiroutek, U-460 Jiří Jiroutek, U-460
Jiří Jiroutek, U-460

V roce 1958 došlo k otevření prvního obchodního domu Ikea ve švédském Älmhultu a krátce nato přijeli zástupci firmy s úmyslem rozšířit export na zahraniční trhy a hledali vhodné výrobce. Jiroutek byl velmi kritický k jejich prezentované výkresové dokumentaci a vyslal jasné gesto k přepracování: „Chtěli rozšiřovat výrobu a hledali u nás možnost spolupráce. Když jsem viděl technickou dokumentaci, kterou si přivezli, řekl jsem, že není dokonalá a že to přepracuji. On sebral papíry ze stolu a rozčileně odešel. Ráno mi šéf řekl, že jsem firmě zkazil výtečný obchod a že půjdu zpět do výroby. Asi po dvou měsících pan Kamprad zavolal a vyžádal si mě do Švédska. Dlouho jsem přemýšlel o tom, proč si mě vybral. Došel jsem k názoru, že ze mě cítil dřevo a truhlařinu a to, že jsem vždycky ctil řemeslo.“ A právě tento přístup zřejmě vedl zakladatele firmy Ikea k tomu, že si Jiroutka vyžádal přímo do Švédska. Po pětiměsíčním schvalovacím procesu Jiroutek nastoupil do výrobního závodu jako konstruktér a specialista na demontáž, aby tak uspokojil požadavek Ikey, která v té době již nabízela svůj sortiment v plochých krabicích, což bylo ekonomické i ekologické zároveň. Je pozoruhodné, že Jiroutek se první měsíc dorozumíval s ředitelem Ikey německy, ten mu však jasně řekl, že se za několik měsíců musí naučit švédsky, jinak ve firmě pracovat nemůže. Jiroutek si tedy najal soukromého učitele a od roku 1967 působil ve švédském Älmhultu. Když mě Kamprad v dubnu přijímal, řekl mi, že se mám za měsíc přijít ukázat. Tak jsem za ním po měsíci přišel, a když jsme se bavili, řekl mi: ,Od prvního ledna švédsky, nebo pojedeš domů.´ Tak jsem si najal učitele a nakonec jsem se švédsky domluvil, i když to stálo hodně úsilí. Po dvou letech, kdy navštívil rodinu v domovině, byl tvrdě konfrontován s místní závistí, neb mimo jiné přijel vlastním autem, a po třech letech strávených ve Švédsku byl odvolán zpět do Československa.

Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka
Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka

Po návratu mu bylo znemožněno vykonávat pozici návrháře nábytku, nesměl tedy k milovanému rýsovacímu prknu, ale byl „degradován“ na prodavače nábytku. O této skutečnosti se při návštěvě Prahy dozvěděl i Kamprad a zřejmě po jeho přímluvě mohl být Jiroutek přijat do podniku zahraničního obchodu Ligna, kde působil až do roku 1979. Zde zúročil kromě technických dovedností i praxi z Ikey, neboť zde vytvářel technické výkresy a výrobu prototypů posílaných zahraničním klientům ke schválení. Dále organizoval mezinárodní veletrhy a výstavy nábytku od Casablanky přes Vídeň, Paříž až po Londýn. V sedmdesátých letech také působil jako jeden ze sedmi členů výtvarné rady pro schvalování návrhů všech nábytkových podniků v Československu. Pro nás je již těžko pochopitelné, že jakákoliv inovace v národních podnicích podléhala schválení výtvarné rady, která všechny návrhy hodnotila nejen po designové, ale i funkční stránce. „S nadsázkou by se dalo říct, že jsme lidem diktovali, v čem budou bydlet. Některé návrhy, co se nám dostávaly na stůl, byly nevyhovující. Občas se stalo i to, že už něco podobného na trhu bylo. A to všechno jsme museli korigovat.“ Po roce 1989 Jiroutek spolupracoval s fabrikou, která realizovala jeho vlastní zakázky, jednalo se především o návrhy nábytku pro kanceláře – osm let např. vybavoval kanceláře pojišťovně Kooperativa. Tyto aktivity vedly k založení vlastního Ateliéru Jiroutek, specializujícího se na interiéry bank. V roce 2004 Jiroutek živnost ukončil, ale rýsovací prkno neopustil. Když jej v roce 2018, šedesát let od prvního návrhu, kontaktovali mladí designéři z firmy NANOVO s nápadem obnovy výroby ikonických skříněk, souhlasil. Již několik let má firma výhradní právo vyrábět novou verzi řady U-450. Navíc se studio zabývá i renovací Jiroutkova nábytku, který se i dnes těší velké oblibě u nás a v zahraniční.

Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo
Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo

V řadě domácností tyto výrobky stále nalézáme, a jsou tedy součástí naší bytové kultury. Vzhledem ke svému jednoduchému tvarosloví s důrazem na vzhled materiálu a jemné barvy si zachovávají jistou nadčasovost. V těchto návrzích se totiž projektuje osobnost samotného pana Jiroutka – kombinace úcty k řemeslu, materiálu i člověku jako takovému.

Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo
Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo

Použitá literatura:

- Jindřich Santar; Karel Poláček: EXPO 58: Světová výstava v Bruselu

- Daniela Karasová: Dějiny nábytkového umění IV.

- Emílie Benešová: EXPO '58: Příběh československé účasti na Světové výstavě v Bruselu

- Johanusová Markéta: Nábytek národního podniku Interiér Praha, bakalářská diplomová práce, 2017

- https://www.i60.cz/clanek/detail/22947/architekt-a-designer-jiri-jiroutek-cely-zivot-je-ze-me-citit-drevo

https://www.nanovo.cz/blog/nap...


Rubriky:

Další z rubriky

Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika