PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jiří Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková

Jeho nábytek milují všechny generace. Jiří Jiroutek se stal ikonou už za svého života, ptáme se proč?

Obývací pokoje v Československu měly dlouhou dobu jedno společné: kus nábytku, který vymyslel Jiří Jiroutek. Talentovaný designér, který před rokem zemřel, dokázal ve svých návrzích geniálně skloubit praktičnost s výrazným estetickým stylem.

Uměleckořemeslná výroba 50. let musí reagovat na požadavky kladené na moderní životní styl. Objevují se nové materiály, technologie i způsoby tvarování. V nábytkářské tvorbě tak můžeme pozorovat syntézu meziválečné domácí produkce s výsledky účasti Československa na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu. Poválečná etapa obnovy se vyznačuje i poptávkou po velkosériové výrobě sektorového nábytku, který se u spotřebitelů těšil veliké oblibě. Tato doba dala vzniknout ikoně českého nábytku, Jiřímu Jiroutkovi, od jehož smrti uplynul téměř rok.

Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková
Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková

Jiří Jiroutek se narodil v roce 1928 v Pardubicích. Během druhé světové války byl totálně nasazen v chemické továrně v obci Semtín. V roce 1945 nastoupil do truhlářské dílny svého strýce, kde se mu dostalo pevných základů práce se dřevem. Následovalo studium střední školy, kde si Jiroutek ověřil, že to, co je dané na papíře, nemusí být tak snadno proveditelné v praxi. „V Chrudimi jsme dopoledne kreslili a odpoledne byly dílny, kde jsme vyráběli to, co jsme ráno vymysleli. Strašně mi to pomohlo, poněvadž jsem si uvědomoval, jak je některé detaily obtížné aplikovat v designu.“ 


Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy
Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy

V roce 1947 nastoupil do firmy Michalík, zabývající se výrobou luxusního nábytku na zakázku. Během Jiroutkova pobytu na vojně byla tato soukromá živnost komunisty znárodněna a včleněna do podniku Interiér Praha – národního podniku, který se zabýval výrobou sektorového nábytku domácností a kanceláří. Jiří zde nastoupil na pozici designéra. Během práce absolvoval obor bytové tvorby na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a v letech 1958–1968 byl vedoucím skupiny tvarového vývoje. Jiroutek stál i u zrodu jedné z prvních sektorových kuchyní u nás KU-550. Kuchyň se skládala z několika typů horních a dolních skříněk a z montážní stěny. U tohoto typu kuchyně nebyl zabudovaný dřez s baterií přímo v pracovní desce, jak je dnes běžné: „V třiapadesátém jsem jako první navrhl sektorovou kuchyň, která měla dva škopky. Každý ji chtěl mít doma a lidi ji kupovali ve velkém. V jednom škopku se nádobí mylo, do druhého se odkládalo, aby z něj okapala voda.“


Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450 Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450
Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450

Na počátku 60. let Jiroutek nakreslil ikonickou komodu U-453 ze sektorové řady U-450, která se záhy stala velmi oblíbenou. Inspirací mu byly letáky ze zmiňované bruselské výstavy – horizontální dýhované plochy s dřevěným ohraničením v kombinaci s typicky bruselskou barevností šedé a růžové. „Měl jsem v Interiéru Praha dost slušné postavení, ale nebyl jsem ve straně. A tak do Bruselu na světovou výstavu jel v roce 1958 můj kolega. Přivezl spoustu materiálů a katalogů, v nichž bylo hodně inspirace. A já z nějakého vzdoru a vzteku nakreslil barevnou komodu na šikmých nožkách. Měla šuplíky v barvě černé, šedé a růžové. Tehdy se vůbec pracovalo s barvami, lidé si třeba nechali natřít jednu stěnu modrou a druhou červenou. Prostě se respektovala agresivita barev, takže jsem začal navrhovat barevný nábytek.“ 


Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453 Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453
Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453

Netradiční bylo i použití dřevěné podélné úchytky namísto kovové. Celá řada, která se skládala z dvaceti samostatných prvků, byla představena v katalogu z roku 1962. Jednotlivé prvky bylo možné kombinovat do vertikálních nebo horizontálních sestav. U sestavy U-450 byly k dokončení poprvé využity polyesterové laky. Charakteristickým motivem tohoto nábytku bylo užití pastelových barev na posuvných dvířkách, které kontrastovaly s přírodní dýhou dubovou. Jiroutkova sektorová řada tak velmi dobře uspokojila dobové bruselské naladění. Sektorová řada U-450 záhy zahájila velkosériovou produkci v podniku Interiér Praha a společně nábytkem U-100, jehož autorem byl Jindřich Halabala a který vyráběly UP závody Rousínov, patřila k nejoblíbenějším na československém trhu.

Jiří Jiroutek, U-460 Jiří Jiroutek, U-460
Jiří Jiroutek, U-460

V roce 1958 došlo k otevření prvního obchodního domu Ikea ve švédském Älmhultu a krátce nato přijeli zástupci firmy s úmyslem rozšířit export na zahraniční trhy a hledali vhodné výrobce. Jiroutek byl velmi kritický k jejich prezentované výkresové dokumentaci a vyslal jasné gesto k přepracování: „Chtěli rozšiřovat výrobu a hledali u nás možnost spolupráce. Když jsem viděl technickou dokumentaci, kterou si přivezli, řekl jsem, že není dokonalá a že to přepracuji. On sebral papíry ze stolu a rozčileně odešel. Ráno mi šéf řekl, že jsem firmě zkazil výtečný obchod a že půjdu zpět do výroby. Asi po dvou měsících pan Kamprad zavolal a vyžádal si mě do Švédska. Dlouho jsem přemýšlel o tom, proč si mě vybral. Došel jsem k názoru, že ze mě cítil dřevo a truhlařinu a to, že jsem vždycky ctil řemeslo.“ A právě tento přístup zřejmě vedl zakladatele firmy Ikea k tomu, že si Jiroutka vyžádal přímo do Švédska. Po pětiměsíčním schvalovacím procesu Jiroutek nastoupil do výrobního závodu jako konstruktér a specialista na demontáž, aby tak uspokojil požadavek Ikey, která v té době již nabízela svůj sortiment v plochých krabicích, což bylo ekonomické i ekologické zároveň. Je pozoruhodné, že Jiroutek se první měsíc dorozumíval s ředitelem Ikey německy, ten mu však jasně řekl, že se za několik měsíců musí naučit švédsky, jinak ve firmě pracovat nemůže. Jiroutek si tedy najal soukromého učitele a od roku 1967 působil ve švédském Älmhultu. Když mě Kamprad v dubnu přijímal, řekl mi, že se mám za měsíc přijít ukázat. Tak jsem za ním po měsíci přišel, a když jsme se bavili, řekl mi: ,Od prvního ledna švédsky, nebo pojedeš domů.´ Tak jsem si najal učitele a nakonec jsem se švédsky domluvil, i když to stálo hodně úsilí. Po dvou letech, kdy navštívil rodinu v domovině, byl tvrdě konfrontován s místní závistí, neb mimo jiné přijel vlastním autem, a po třech letech strávených ve Švédsku byl odvolán zpět do Československa.

Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka
Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka

Po návratu mu bylo znemožněno vykonávat pozici návrháře nábytku, nesměl tedy k milovanému rýsovacímu prknu, ale byl „degradován“ na prodavače nábytku. O této skutečnosti se při návštěvě Prahy dozvěděl i Kamprad a zřejmě po jeho přímluvě mohl být Jiroutek přijat do podniku zahraničního obchodu Ligna, kde působil až do roku 1979. Zde zúročil kromě technických dovedností i praxi z Ikey, neboť zde vytvářel technické výkresy a výrobu prototypů posílaných zahraničním klientům ke schválení. Dále organizoval mezinárodní veletrhy a výstavy nábytku od Casablanky přes Vídeň, Paříž až po Londýn. V sedmdesátých letech také působil jako jeden ze sedmi členů výtvarné rady pro schvalování návrhů všech nábytkových podniků v Československu. Pro nás je již těžko pochopitelné, že jakákoliv inovace v národních podnicích podléhala schválení výtvarné rady, která všechny návrhy hodnotila nejen po designové, ale i funkční stránce. „S nadsázkou by se dalo říct, že jsme lidem diktovali, v čem budou bydlet. Některé návrhy, co se nám dostávaly na stůl, byly nevyhovující. Občas se stalo i to, že už něco podobného na trhu bylo. A to všechno jsme museli korigovat.“ Po roce 1989 Jiroutek spolupracoval s fabrikou, která realizovala jeho vlastní zakázky, jednalo se především o návrhy nábytku pro kanceláře – osm let např. vybavoval kanceláře pojišťovně Kooperativa. Tyto aktivity vedly k založení vlastního Ateliéru Jiroutek, specializujícího se na interiéry bank. V roce 2004 Jiroutek živnost ukončil, ale rýsovací prkno neopustil. Když jej v roce 2018, šedesát let od prvního návrhu, kontaktovali mladí designéři z firmy NANOVO s nápadem obnovy výroby ikonických skříněk, souhlasil. Již několik let má firma výhradní právo vyrábět novou verzi řady U-450. Navíc se studio zabývá i renovací Jiroutkova nábytku, který se i dnes těší velké oblibě u nás a v zahraniční.

Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo
Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo

V řadě domácností tyto výrobky stále nalézáme, a jsou tedy součástí naší bytové kultury. Vzhledem ke svému jednoduchému tvarosloví s důrazem na vzhled materiálu a jemné barvy si zachovávají jistou nadčasovost. V těchto návrzích se totiž projektuje osobnost samotného pana Jiroutka – kombinace úcty k řemeslu, materiálu i člověku jako takovému.

Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo
Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo

Použitá literatura:

- Jindřich Santar; Karel Poláček: EXPO 58: Světová výstava v Bruselu

- Daniela Karasová: Dějiny nábytkového umění IV.

- Emílie Benešová: EXPO '58: Příběh československé účasti na Světové výstavě v Bruselu

- Johanusová Markéta: Nábytek národního podniku Interiér Praha, bakalářská diplomová práce, 2017

- https://www.i60.cz/clanek/detail/22947/architekt-a-designer-jiri-jiroutek-cely-zivot-je-ze-me-citit-drevo

https://www.nanovo.cz/blog/nap...


Rubriky:

Další z rubriky

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory