PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Tvoje tvorba je široce rozkročená od práce pro velké značky až po unikátní kusy na hranici užitého a volné umění. Jak bys sám sebe profesně definoval?

IVO: Řekl bych, že jsem designér, který se zaměřuje spíše na individuální sběratelské kusy než na sériovou výrobu. Zajímají mě věci, které mají osobnější rozměr, nejsou jen užitečné. Jsou založeny na emocích a jejich předávání. Vedle vytváření těchto předmětů ale navrhuji i interiéry a instalace, příležitostně pak sériové produkty. Ke každému projektu ale přistupuji specificky a nerámuji si je do jednotlivých kategorií. Není to pro mě důležité.

Primární je pro mě kvalitní zpracování a dobrý koncept, který drží celek pohromadě.

Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem
Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem

Design jsi studoval už na střední škole v Brně, pak jsi pokračoval na pražskou UMPRUM…

IVO:… je to tak, už to dělám deset let.

Jak se za tu dekádu tvůj pohled na studium designu proměnil? A máš srovnání se zahraničím?

IVO: V Brně jsem vlastně teprve objevoval, co to design je, a moje představa byla hodně spjatá s průmyslem. Až na vysoké škole jsem si uvědomil šíři oboru a jeho možnosti. Moje začátky v ateliéru produktového designu na UMPRUM byly trochu složitější. Tehdy se nám sešla řada zadání pro velké firmy, takže byly hodně sešněrované, nebyl tam prostor pro nějaký osobní přístup. Ve druháku jsem proto přeběhl do ateliéru textilu, a ve třeťáku do Dánska na Royal Danish Academy, kde jsem studoval keramiku a sklo. To byl pro mě zlom.

Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým
Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým
Foto: Apolena Typltová

V čem je tamní systém výuky jiný?

IVO: Semestr je tam rozdělený do dvou úkolů. K oběma jsme měli vždy cca týden až dva trvající praktické a teoretické kurzy, k tomu jsme měli některé dny výuku a některé naopak volné pro tvorbu. Forma výuky byla hlavně bloková, což má samozřejmě výhody i nevýhody. Navíc je tam přesně daný plán pro všechny tři roky studia, takže dopředu víš, co budeš dělat za projekt.

Na základě vlastních zkušeností i zkušeností spolužáků si ale myslím, že je na tom umprumka dost dobře, i když by šlo řadu věcí zlepšit. Postupně jsem pochopil, že škola ti vytváří podmínky a možnosti, ale jestli je využiješ a jak s nimi naložíš, je na tobě.

Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku
Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku
Foto: Apolena Typltová

Opakovaným tématem mezi studujícími byly v posledních letech spolupráce školy s různými firmami. Studující dostávají školní zadání, které je zároveň zakázkou pro firmu, s jejímiž hodnotami třeba nemusí souhlasit. Jak tenhle problém vnímáš ty?

IVO: Na to se můžu podívat jen optikou katedry designu. Nevím, jak to probíhá na katedře užitého nebo volného umění, ale zpětně si myslím, že je to zajímavá jednorázová zkušenost. Problém je, když se to opakuje. Právě spolupráce s firmami byla hlavní náplní prvních tří semestrů mého studia, kdy se student musí hodně přizpůsobit estetice a možnostem zakázky a nemá prostor pro hledaní vlastního vizuálního jazyka, nebo obecně výtvarného výrazu.

Zároveň se ale díky těmto projektům náš ateliér mohl opakovaně dostávat na výjezdy do zahraničí. Jsou spolupráce, které ti mohou a nemusí vyhovovat a v ideálním světě by mi dávalo smysl, aby podobné zadání bylo na dobrovolné bázi.

Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat
Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat
Foto: Apolena Typltová

Souhlasím, že v době podfinancovaného vysokého školství je fajn, když mohou soukromé peníze pomoci ateliérům a studentům výměnou za nějakou porci jejich kreativity a čerstvého pohledu na věc. Byl jsi za zakázku nějak ohodnocený i ty jako individuální student?

IVO: Já byl vybrán do finále s pěti studenty pro práci na zakázce pro značku Dr. Oetker. Podepsali jsme tehdy dohodu o mlčenlivosti a dostali odměnu v řádu jednotek tisíc. Je potřeba říct, že nešlo jen o návrh produktu, ale taky s námi natočili řadu videí a propagačního materiálu. Naše tváře se tak staly součástí jejich PR. Dva roky po zadání naše nápady dotáhli k realizaci a videa s námi se znovu objevila na jejich stránkách, aniž by nám dal někdo vědět předem. Tohle vnímám jako chybu školy. Myslím, že by měla víc dbát na podmínky spoluprací, lépe si chránit nakládání s vlastní značkou a se studenty. V tomhle kontextu pak chápu, když někteří studující získají pocit, že je škola takový malý korporátní lovebrand, pro který spíše pracují, než v něm studují.

Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici
Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici
Foto: Apolena Typltová

Pojďme se dostat od školy zpět k tobě samotnému a tomu, co děláš ty. Opakovaně se vracíš k tématu jídla. Tvoje bakalářská práce se týkala řemeslné výroby chleba. Soupravu na jeho pečení jsi ručně vyráběl na kruhu a doplňoval dřevěnými objekty. Téma jídla bylo stěžejní i u diplomky. Zároveň se tam opakuje motiv řemesla, řekl bych, že i nějaké pomalosti, skoro až rituálnosti, a fyzické práce s materiálem.

IVO: Je to tak, a vychází to z mojí osobní teorie, kdy jsem přesvědčený o tom, že ve chvíli, kdy se člověk materiálu věnuje manuálně, nějak ho opracovává, dává mu svůj čas a energii, tak to lze z jednotlivých objektů cítit. I proto mi dává smysl jít cestou sběratelských kusů, kdy můžu kolekcím věnovat čas a péči, a dotáhnout je do podoby, se kterou jsem spokojený.

Manuální práce vztahující se k jídlu pak ovlivnila i tvoji diplomovou práci?

IVO: Hlavním motorem pro diplomku byla jednoduchá myšlenka, kdy jsem chtěl zkusit vytvářet věci jinak, než se normálně dělají. Chci dělat design, který není obecným řešením pro všechny a na všechno, ale který dává smysl v konkrétní situaci a kontextu.

Cooking the Craft je vlastně tematický projekt. Jde o sbírku vjemů, nápadů a podnětů od řady lidí. Prvotní inspirací pro podobu diplomky byl František Skopec a jeho kuchařský um a nápady. Zásadní ale byly i konzultace se Štěpánem Růžičkou a Matějem Poláchem, Ivanem Pokorným a Bárou Štefánkovou, kteří přicházeli s řadou nápadů. Oskar Koutný mi udělal skvělou grafiku, Alex Gnidiaková mi ušila obleček. Prostě jde o práci řady lidí, kterou jsem zcelil do kolekce.

Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla
Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla

Nešlo tedy jen o to vytvořit sérii nádobí, ale celou situaci, možná až na hranici performance?

IVO: Víceméně ano, od začátku jsem to chtěl pojmout trochu megalomansky a vytvořit kompletní hostinu. Skrze společné kamarády jsem se dostal k Františkovi Skopcovi, který byl ochotný do toho se mnou jít. Hned na prvním setkání řekl: „Uvařit večeři je to nejjednodušší. Pojďme tam najít nějaké téma, které skrze jídlo budeme prezentovat.” Z toho pak postupně vzniklo ohledávání vztahu mezi jednotlivými řemeslnými postupy.

Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání
Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání
Foto: Agnes Willow

Zároveň jsi nepracoval jen s tradiční technologií výroby, ale vytvářel vlastní materiálové inovace. Často za cenu náročných experimentů. Co tě k tomu vedlo?

IVO: Je tam například talíř, který vlastně moc technologicky nedává smysl, protože jde o kombinaci hlíny s porcelánem, které mají různou křivku smršťování, takže bylo náročně jej vyřešit tak, aby fungoval a nepraskal. Ve velké výrobě nesmysl, ale jako materiálový experiment to pro mě byla skvělá zkušenost. Baví mě sledovat materiálové proměny a hledat nové cesty.

Jaké pro tebe bylo vidět skupiny lidí používat tvoje nádobí během večeří, ať už na UMPRUM, nebo na Designbloku?

IVO: Pro mě bylo hrozně hezké vidět, jak to celé proběhlo a dopadlo. Výsledné menu bylo promyšlené do detailu a spolu s nádobím dávalo smysl jako celkový zážitek. Věřím, že to v té práci je cítit a že právě proto má Cooking the Craft takovou odezvu.

Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo
Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo
Foto: Apolena Typltová

Studium máš čerstvě za sebou, teď tě čeká období, které řada lidí označuje z hlediska kariéry za zásadní a zároveň nejtěžší. Jakým směrem se chceš ubírat dál?

IVO: V nejbližší době bych se rád dostal na zahraniční stáž a na chvíli zase vyšel z české bubliny. Z dlouhodobého hlediska bych rád pracoval na kolekcích, z nichž by část mohla být vyráběna sériově, ale jádro mé tvorby bych chtěl udržet v malých sériích založených na manuální práci. Jestli se tím ale dokážu uživit, to netuším. Cesta k tomu, aby se člověk prosadil, je náročná. Zároveň je v Česku málo lidí, kteří umí podobnou práci docenit.

A jaké je tedy v designu odvětví, kterým se dá uživit?

IVO: Interiéry. Což je práce, kterou mám taky moc rád a baví mě je vymýšlet. Dávat místům vlastní, specifickou energii.

Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP
Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP
Foto: Agnes Willow Spolupráce: Kristýna Hodanová

Proč myslíš, že lidi u nás design neumí docenit?

IVO: To, co dělám, je relativně drahé, a ne každý si samozřejmě může dovolit utrácet. Nedávno jsem se bavil s pár lidmi ze zahraničí a sdílíme z českého designu podobný pocit, totiž že je tu řada šikovných lidí, kteří dělají hezké věci, skvěle je nafotí a prezentují… ale to je všechno. Možná, že pak lidi neumí design docenit, právě proto, že vidí jen estetiku.

Jaký přístup ti tedy na naší scéně chybí?

IVO: Není u nás mnoho tvůrců, kteří by šli na hranu nějaké kontroverze, nebo dělali věci s přesahem, nebáli se kritizovat současný stav, nebo přinášeli vlastní témata. Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup.

Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů
Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů
Foto: Agnes Willow Spolupráce: Kristýna Hodanová

Napadá tě někdo u nás, kdo tu různorodost zastupuje?

IVO: Takové věci dělají třeba Eda s Matějem (Eduard Herrmann a Matěj Coufal). V Holandsku je třeba řada kolektivních studií, kdy se věci vytváří na družstevním přístupu, u nás nic takového není. Všichni si tvoří vlastní značku a vymezují pískoviště, jen výjimečně spolupracují.

Vlastně si myslím, že by v Česku klidně mohlo vzniknout něco jako IKEA. Máme na to skvělé zázemí průmyslu, spoustu talentovaných lidí, ale chybí nám chuť ke spolupráci, která by umožňovala vznik větších projektů. Přesto si myslím, že nějaké alternativní přístupy k designu a výrobě jsou budoucnost oboru…


IVO JEDLIČKA

Ivo Jedlička, designér, tvůrce a čerstvý absolvent produktového designu na pražské UMPRUM. Pro jeho tvorbu je typická hravost, zkoumání materiálů a hledáním nových kontextů. Krom produktového designu se věnuje volné tvorbě, instalacím a nejrůznějším odvětvím kreativního světa. Především se zabývá vytvářením unikátních návrhů, které sám realizuje.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Chaloupku najdete na pomezí Jizerských hor a Krkonoš v malebné vesničce Příchovice u Kořenova
Číst článek
02. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Vypadá krásně, ale je i praktická a odolná. Rekonstrukce chaloupky Dvě sestry od Denisy Strmiskové v čase obstála, jak hodnotí její funkčnost majitelé?

Jak obstála rekonstrukce chaloupky Dvě sestry po letech? S majiteli Milou a Václavem Petrů jsme si připomněli příběh realizace a nakoukli pod pokličku tvorby s designérkou Denisou Strmiskovou.

Design guide
Produktový designér a pedagog Jan Čapek s šéfredaktorkou magazínu Designnews Veronikou Pařízkovou
Číst článek
30. 06. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kdyby mi zavolali z TONu, tu práci vezmu. Tlak je zde neustálý, designér se s tím ale musí naučit žít, říká Jan Čapek, kterého proslavila práce s plastem

„Už neprezentuji, že Čapek navrhl novou PET lahev, nebo upravil další půllitr. Tlak je ale neustálý. Je to něco s čím se musí designér naučit žít.“ Jak svoji kariéru hodnotí oceňovaný designér a pedagog Jan Čapek? Nový díl podcastu Designnews moderuje Veronika Pařízková

Podcast
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené