PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Tvoje tvorba je široce rozkročená od práce pro velké značky až po unikátní kusy na hranici užitého a volné umění. Jak bys sám sebe profesně definoval?

IVO: Řekl bych, že jsem designér, který se zaměřuje spíše na individuální sběratelské kusy než na sériovou výrobu. Zajímají mě věci, které mají osobnější rozměr, nejsou jen užitečné. Jsou založeny na emocích a jejich předávání. Vedle vytváření těchto předmětů ale navrhuji i interiéry a instalace, příležitostně pak sériové produkty. Ke každému projektu ale přistupuji specificky a nerámuji si je do jednotlivých kategorií. Není to pro mě důležité.

Primární je pro mě kvalitní zpracování a dobrý koncept, který drží celek pohromadě.

Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem
Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem

Design jsi studoval už na střední škole v Brně, pak jsi pokračoval na pražskou UMPRUM…

IVO:… je to tak, už to dělám deset let.

Jak se za tu dekádu tvůj pohled na studium designu proměnil? A máš srovnání se zahraničím?

IVO: V Brně jsem vlastně teprve objevoval, co to design je, a moje představa byla hodně spjatá s průmyslem. Až na vysoké škole jsem si uvědomil šíři oboru a jeho možnosti. Moje začátky v ateliéru produktového designu na UMPRUM byly trochu složitější. Tehdy se nám sešla řada zadání pro velké firmy, takže byly hodně sešněrované, nebyl tam prostor pro nějaký osobní přístup. Ve druháku jsem proto přeběhl do ateliéru textilu, a ve třeťáku do Dánska na Royal Danish Academy, kde jsem studoval keramiku a sklo. To byl pro mě zlom.

Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým
Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým
Foto: Apolena Typltová

V čem je tamní systém výuky jiný?

IVO: Semestr je tam rozdělený do dvou úkolů. K oběma jsme měli vždy cca týden až dva trvající praktické a teoretické kurzy, k tomu jsme měli některé dny výuku a některé naopak volné pro tvorbu. Forma výuky byla hlavně bloková, což má samozřejmě výhody i nevýhody. Navíc je tam přesně daný plán pro všechny tři roky studia, takže dopředu víš, co budeš dělat za projekt.

Na základě vlastních zkušeností i zkušeností spolužáků si ale myslím, že je na tom umprumka dost dobře, i když by šlo řadu věcí zlepšit. Postupně jsem pochopil, že škola ti vytváří podmínky a možnosti, ale jestli je využiješ a jak s nimi naložíš, je na tobě.

Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku
Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku
Foto: Apolena Typltová

Opakovaným tématem mezi studujícími byly v posledních letech spolupráce školy s různými firmami. Studující dostávají školní zadání, které je zároveň zakázkou pro firmu, s jejímiž hodnotami třeba nemusí souhlasit. Jak tenhle problém vnímáš ty?

IVO: Na to se můžu podívat jen optikou katedry designu. Nevím, jak to probíhá na katedře užitého nebo volného umění, ale zpětně si myslím, že je to zajímavá jednorázová zkušenost. Problém je, když se to opakuje. Právě spolupráce s firmami byla hlavní náplní prvních tří semestrů mého studia, kdy se student musí hodně přizpůsobit estetice a možnostem zakázky a nemá prostor pro hledaní vlastního vizuálního jazyka, nebo obecně výtvarného výrazu.

Zároveň se ale díky těmto projektům náš ateliér mohl opakovaně dostávat na výjezdy do zahraničí. Jsou spolupráce, které ti mohou a nemusí vyhovovat a v ideálním světě by mi dávalo smysl, aby podobné zadání bylo na dobrovolné bázi.

Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat
Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat
Foto: Apolena Typltová

Souhlasím, že v době podfinancovaného vysokého školství je fajn, když mohou soukromé peníze pomoci ateliérům a studentům výměnou za nějakou porci jejich kreativity a čerstvého pohledu na věc. Byl jsi za zakázku nějak ohodnocený i ty jako individuální student?

IVO: Já byl vybrán do finále s pěti studenty pro práci na zakázce pro značku Dr. Oetker. Podepsali jsme tehdy dohodu o mlčenlivosti a dostali odměnu v řádu jednotek tisíc. Je potřeba říct, že nešlo jen o návrh produktu, ale taky s námi natočili řadu videí a propagačního materiálu. Naše tváře se tak staly součástí jejich PR. Dva roky po zadání naše nápady dotáhli k realizaci a videa s námi se znovu objevila na jejich stránkách, aniž by nám dal někdo vědět předem. Tohle vnímám jako chybu školy. Myslím, že by měla víc dbát na podmínky spoluprací, lépe si chránit nakládání s vlastní značkou a se studenty. V tomhle kontextu pak chápu, když někteří studující získají pocit, že je škola takový malý korporátní lovebrand, pro který spíše pracují, než v něm studují.

Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici
Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici
Foto: Apolena Typltová

Pojďme se dostat od školy zpět k tobě samotnému a tomu, co děláš ty. Opakovaně se vracíš k tématu jídla. Tvoje bakalářská práce se týkala řemeslné výroby chleba. Soupravu na jeho pečení jsi ručně vyráběl na kruhu a doplňoval dřevěnými objekty. Téma jídla bylo stěžejní i u diplomky. Zároveň se tam opakuje motiv řemesla, řekl bych, že i nějaké pomalosti, skoro až rituálnosti, a fyzické práce s materiálem.

IVO: Je to tak, a vychází to z mojí osobní teorie, kdy jsem přesvědčený o tom, že ve chvíli, kdy se člověk materiálu věnuje manuálně, nějak ho opracovává, dává mu svůj čas a energii, tak to lze z jednotlivých objektů cítit. I proto mi dává smysl jít cestou sběratelských kusů, kdy můžu kolekcím věnovat čas a péči, a dotáhnout je do podoby, se kterou jsem spokojený.

Manuální práce vztahující se k jídlu pak ovlivnila i tvoji diplomovou práci?

IVO: Hlavním motorem pro diplomku byla jednoduchá myšlenka, kdy jsem chtěl zkusit vytvářet věci jinak, než se normálně dělají. Chci dělat design, který není obecným řešením pro všechny a na všechno, ale který dává smysl v konkrétní situaci a kontextu.

Cooking the Craft je vlastně tematický projekt. Jde o sbírku vjemů, nápadů a podnětů od řady lidí. Prvotní inspirací pro podobu diplomky byl František Skopec a jeho kuchařský um a nápady. Zásadní ale byly i konzultace se Štěpánem Růžičkou a Matějem Poláchem, Ivanem Pokorným a Bárou Štefánkovou, kteří přicházeli s řadou nápadů. Oskar Koutný mi udělal skvělou grafiku, Alex Gnidiaková mi ušila obleček. Prostě jde o práci řady lidí, kterou jsem zcelil do kolekce.

Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla
Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla

Nešlo tedy jen o to vytvořit sérii nádobí, ale celou situaci, možná až na hranici performance?

IVO: Víceméně ano, od začátku jsem to chtěl pojmout trochu megalomansky a vytvořit kompletní hostinu. Skrze společné kamarády jsem se dostal k Františkovi Skopcovi, který byl ochotný do toho se mnou jít. Hned na prvním setkání řekl: „Uvařit večeři je to nejjednodušší. Pojďme tam najít nějaké téma, které skrze jídlo budeme prezentovat.” Z toho pak postupně vzniklo ohledávání vztahu mezi jednotlivými řemeslnými postupy.

Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání
Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání
Foto: Agnes Willow

Zároveň jsi nepracoval jen s tradiční technologií výroby, ale vytvářel vlastní materiálové inovace. Často za cenu náročných experimentů. Co tě k tomu vedlo?

IVO: Je tam například talíř, který vlastně moc technologicky nedává smysl, protože jde o kombinaci hlíny s porcelánem, které mají různou křivku smršťování, takže bylo náročně jej vyřešit tak, aby fungoval a nepraskal. Ve velké výrobě nesmysl, ale jako materiálový experiment to pro mě byla skvělá zkušenost. Baví mě sledovat materiálové proměny a hledat nové cesty.

Jaké pro tebe bylo vidět skupiny lidí používat tvoje nádobí během večeří, ať už na UMPRUM, nebo na Designbloku?

IVO: Pro mě bylo hrozně hezké vidět, jak to celé proběhlo a dopadlo. Výsledné menu bylo promyšlené do detailu a spolu s nádobím dávalo smysl jako celkový zážitek. Věřím, že to v té práci je cítit a že právě proto má Cooking the Craft takovou odezvu.

Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo
Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo
Foto: Apolena Typltová

Studium máš čerstvě za sebou, teď tě čeká období, které řada lidí označuje z hlediska kariéry za zásadní a zároveň nejtěžší. Jakým směrem se chceš ubírat dál?

IVO: V nejbližší době bych se rád dostal na zahraniční stáž a na chvíli zase vyšel z české bubliny. Z dlouhodobého hlediska bych rád pracoval na kolekcích, z nichž by část mohla být vyráběna sériově, ale jádro mé tvorby bych chtěl udržet v malých sériích založených na manuální práci. Jestli se tím ale dokážu uživit, to netuším. Cesta k tomu, aby se člověk prosadil, je náročná. Zároveň je v Česku málo lidí, kteří umí podobnou práci docenit.

A jaké je tedy v designu odvětví, kterým se dá uživit?

IVO: Interiéry. Což je práce, kterou mám taky moc rád a baví mě je vymýšlet. Dávat místům vlastní, specifickou energii.

Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP
Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP
Foto: Agnes Willow Spolupráce: Kristýna Hodanová

Proč myslíš, že lidi u nás design neumí docenit?

IVO: To, co dělám, je relativně drahé, a ne každý si samozřejmě může dovolit utrácet. Nedávno jsem se bavil s pár lidmi ze zahraničí a sdílíme z českého designu podobný pocit, totiž že je tu řada šikovných lidí, kteří dělají hezké věci, skvěle je nafotí a prezentují… ale to je všechno. Možná, že pak lidi neumí design docenit, právě proto, že vidí jen estetiku.

Jaký přístup ti tedy na naší scéně chybí?

IVO: Není u nás mnoho tvůrců, kteří by šli na hranu nějaké kontroverze, nebo dělali věci s přesahem, nebáli se kritizovat současný stav, nebo přinášeli vlastní témata. Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup.

Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů
Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů
Foto: Agnes Willow Spolupráce: Kristýna Hodanová

Napadá tě někdo u nás, kdo tu různorodost zastupuje?

IVO: Takové věci dělají třeba Eda s Matějem (Eduard Herrmann a Matěj Coufal). V Holandsku je třeba řada kolektivních studií, kdy se věci vytváří na družstevním přístupu, u nás nic takového není. Všichni si tvoří vlastní značku a vymezují pískoviště, jen výjimečně spolupracují.

Vlastně si myslím, že by v Česku klidně mohlo vzniknout něco jako IKEA. Máme na to skvělé zázemí průmyslu, spoustu talentovaných lidí, ale chybí nám chuť ke spolupráci, která by umožňovala vznik větších projektů. Přesto si myslím, že nějaké alternativní přístupy k designu a výrobě jsou budoucnost oboru…


IVO JEDLIČKA

Ivo Jedlička, designér, tvůrce a čerstvý absolvent produktového designu na pražské UMPRUM. Pro jeho tvorbu je typická hravost, zkoumání materiálů a hledáním nových kontextů. Krom produktového designu se věnuje volné tvorbě, instalacím a nejrůznějším odvětvím kreativního světa. Především se zabývá vytvářením unikátních návrhů, které sám realizuje.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
GVUO
Ikea

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Architektura hotelu citlivě spojuje moderní design s horským prostředím. Jednoduché linie a dřevěné obložení fasády přirozeně splývají s krajinou zasněžených Alp
Číst článek
06. 11. 2025
Petr Šlejmar
Doba čtení 3 min

Kam se vydat za sněhem, abyste lyžování mohli spojit i s dalšími zážitky - od architektury přes design po dokonalé menu a relax v kultivovaném prostředí?

Zasněte se a představte si ráno, kdy se rozhlédnete z okna, pod vámi se třpytí sníh a nad vámi se rozprostírá panorama hor, lanovky se právě rozjíždějí a vy víte, že vás čeká den plný radostí.

Interiér & architektura Design guide
Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory