PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Terezie Foldynová a Tereza Samková

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

TEREZIE FOLDYNOVÁ

Pro vaši tvorbu je typický experiment, formální boření konvencí, ale i určitá hravost. Jakým způsobem jste se rozhodla k fotografii přistoupit na výstavě Darkroom in The Garden and The Garden in The Darkroom v GVUO? 

TEREZIE: Experimentální rovinu u mne většinou vyplňovala technika koláže. Později jsem se jako lektorka workshopů v Galerii Díra začala zabývat také speciálními technikami, zejména strukáží nebo fokalkem, a ekologickým zpracováním světlocitlivých fotografických materiálů včetně zkoumání možností techniky fytogramu. Výchozím bodem výstavního projektu jsou výsledky z těchto experimentů. Pokouším se zde o dialog mezi zdánlivě protichůdnými místy - zahradou a fotografickou temnou komorou. Je to vlastně poprvé, co se takto intenzivně věnuji samotnému procesu vzniku díla souvisejícího se sebeočistou, jejíž analogii spatřuji ve fytoremediaci rostlin, v jejich schopnosti čistit kontaminovanou půdu. 

Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny
Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny

Doprovodný text k výstavě vás nazývá "filosofující autorkou"? Co si pod tím máme představit? Nabízí se totiž otázka, zda ve své podstatě není každý umělec filosofující autor?

TEREZIE: Nemyslím si, že by filosofie měla být nutně východiskem každého tvůrce, ačkoli v rámci interpretace díla to možné je. Pro mne jsou v tvorbě klíčové úvahy o mýtu, jeho aktualizacích v současném světě a v neposlední řadě také o mýtotvorné povaze fotografického média, zvláště pak v rovině klasické analogové fotografie. 

Vaše výstava v GVUO probíhá v rámci relativně čerstvého konceptu, který má za cíl poskytnout prostor mladé a střední generaci umělců z Ostravy a vyzdvihnout jejich talent. Vy sama jste fotku studovala také v Ostravě. Vidíte v tvorbě svých kolegů, resp. i ve své tvorbě rozdíl daný právě místem, kde žijete? Je ostravská fotka odlišná například od pražské? 

TEREZIE: Na to není jednoduchá odpověď. Každé město i místo je něčím specifické a s neustále měnícím se kontextem se postupně mění i jeho charakter. Asi nedokážu říct, čím je ostravská fotka charakteristická. Co mi vždy přišlo na zdejší kulturní scéně autentické, je prostupování a vzájemné sdílení napříč různými oblastmi. Centrum Ostravy není příliš velké a všude je to kousek, což má jednu velkou výhodu - všichni se tady známe a potkáváme se na nejrůznějších akcích, ať už jde o básníky, hudebníky, fotografy či výtvarníky. Pro tvorbu je tohle pravidelné prostupování různorodého neuvěřitelně podnětné.

Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu
Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu

Dnešní doba je obecně díky sociálním sítím extrémně propojená. Lze ještě vůbec říct, že nás definuje místo původu? Nepřebírá pomalu tento vliv spíš typ lidí či umělců, které sledujeme na Instagramu? 

TEREZIE: Instagram nemám, ale spravuju galerijní účet Díry, takže ten kontakt tam je alespoň jeho prostřednictvím. Ano, originalita a specifičnost místa původu se tímto u mnohých autorů značně zastírá. Jestli jsme se dříve trápili tím, že všechno už bylo, tak teď se to „všechno“ díky sociálním sítím multiplikuje. Má to přirozeně své pro i proti. Z pozice kurátorky a lektorky v tom spatřuji spoustu výhod. Jako autor jsem si vědoma, že „statusem offline“ sice hodně ztrácím, ale zároveň i získávám.

Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity
Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity
Foto: Roman Polášek

Vaše práce je hodně propojená s přírodou, ale i s městem a jeho industriálním charakterem. Co se vám fotí snáz? Příroda nebo město?

TEREZIE: Město i přírodu vnímám jako dva velmi podobné a vzájemně se prostupující organismy. Nehledám mezi nimi rozdíly, ale společné rysy. Na každém větším městě mě vždycky lákala jeho periferie a člověkem opuštěná, „hluchá místa“, která si příroda postupně bere zpátky. Zahrada, ta její divoká verze, stále více prosakuje do mé osobní mytologie. Ve své tvorbě se jí zabývám stále častěji, protože je pro mne úložištěm rodinné paměti, ale i místem přírodních procesů, které mě opakovaně uvádějí do naprostého zenu.

Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy
Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy

Věnujete se jako umělec i komerční tvorbě? 

TEREZIE: Čas od času. Ráda se věnuji knižní ilustraci.

Fotografie z cyklu Melanchra Fotografie z cyklu Melanchra
Fotografie z cyklu Melanchra
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

TEREZA SAMKOVÁ

Vaše výstava Axonometrie bytí je součástí cyklu GEN, který představuje mladou ostravskou uměleckou scénu. Jaké obrazy byly součástí výstavy?

TEREZA: Obrazy, které byly součástí výstavy, navazují na mou dosavadní tvorbu a zabývají se prostorovým uspořádáním viděného a vnímaného vnějšího světa. Jedná se o prostor intimní, přírodní a architektonický. Tedy prostor, který se snaží definovat podstatu lidského bytí.

V textu k výstavě se píše, že v DNA současné ostravské scény je přirozeně přítomná hra, kreativita i experiment. Máte pocit, že je to vyloženě typické právě pro Ostravu a proč?

TEREZA: Tím, že nemám přímou zkušenost s uměleckou scénou jinde, je pro mě těžké toto jednoznačně posoudit. Ovšem, myslím si, že Ostravská scéna kumulující se kolem Fakulty umění je v něčem ojedinělá, cítím v ní více existencionální rysy, vzhledem k historické vydělenosti Ostravy jako průmyslového města. K současnému umění celkově - současné vizuální umění se ve své podstatě vyznačuje snahou o nalézání nových forem a experiment je tak přirozenou součástí tohoto hledání. 

Tereza Samková Tereza Samková
Tereza Samková

Vy jste studovala malbu právě v Ostravě, pocházíte ze Slezska. Prostupuje do vašeho díla váš původ?

TEREZA: Myslím si, že se v každém člověku určitým způsobem propisuje jeho původ - a to ať vědomě či nevědomě. Formování člověka prostředím, ve kterém se narodil a ve kterém se nachází, je zcela přirozené. Ovšem nemyslím si, že by to u mě bylo nějak zásadní a formovalo to mou práci. Pracuji s fragmenty každodenně viděných vizuálních podnětů, které pojím hlavně s osobní existencí, žitým životem a časem, nehledě na místo. Ale tím, že se někde pohybuji a žiji, tím se tam prostoupení místa dostane chtě nechtě.

Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí
Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí
Foto: Roman Polášek

Současné práce mísí malbu i kresbu, jsou hodně snové, přesto obsahují i přísné linie architektury. Co je pro vás hlavní inspirace? 

TEREZA: Jak jsem již nastínila v předchozích odpovědích, hlavní inspirací je každodennost. To co vidím, vnímám a prožívám. Například práce na zahradě a domě, chůze - v přírodě, doma, ve městě. Člověk v kontextu přírody a osobního místa, člověk v kontextu vztahu k sobě a k druhým. Nalezené předměty a jejich kompozice, světlo a stín. Vše. 

Je samozřejmě také více obsahových linií, které se s tím pojí i nevědomě. To, o čem přemýšlíme, jaký máme postoj a přístup k životu. To vše se jak do procesu tvorby, tak do jeho konečného ustálení, v určitých životních fázích, zrcadlí. Co se týče práce s inspirací při budování obrazu (skládání vrstev barev a jednotlivých jemných prvků), má na mě dlouhodobý vliv proces sběru informací, jejich následné propojení a vrstvení. Další nedílnou součástí je kresba jako médium, které beru jako základ. 

Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu
Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu
Foto: Roman Polášek

Máte pocit, že je ostravská scéna nějakým způsobem izolovaná nebo v umění podobný regionalismus nefunguje? Daří se vám dostat do povědomí i mimo Ostravu?

TEREZA: Ostrava má samozřejmě jiný habitat, než třeba Brno nebo Praha. Nemyslím si, že by to bylo v dnešní době tak znatelné, alespoň ne pro mladší generaci autorů. Snažím se, ale nedokážu posoudit, jestli se mi to daří. 

Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů
Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů
Foto: Roman Polášek

Daří se vám oslovovat sběratele? Jak těžké je dnes se uživit uměním?

TEREZA: Daří i nedaří. Je to tak na půl. Rozhodně bych nemohla říct, že se čistě osobní tvorbou mohu živit. Vždycky by samozřejmě člověk mohl ohnout hřbet a snažit se malovat obrazy "aby se líbily", ale to bych už nezvládla. Potřebuji volnost a dělat věci tak, jak mi dávají smysl, díky kterému můžu zkoumat a rozvíjet osobní mytologii tvorby dál. 

Aby se člověk mohl živit uměním, tak je vše rozhodně o tvrdé práci. Ani toto ale bohužel nemusí stačit. Je důležité se umět i prodat, být vidět. O sobě můžu říci, že nejsem ten typ, který by v tom vynikal a věřím, že spousta dalších umělců to má podobně. Navíc je určitě důležitá i velká kapka štěstí. Je spousta skvělých autorů, kterým se to nedaří a přitom by si to zasloužili.

Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly
Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly
Foto: Martin Kusyn

GVUO se dlouhodobě snaží o podporu mladé scény. Jak je to pro vás důležité a existují i jiné příležitosti, kde v regionu představit svoji tvorbu?

TEREZA: Podporovat mladou uměleckou scénu je rozhodně skvělé v jakémkoliv ohledu a myslím, že tím mohou růst obě strany - umělec i instituce. Možnosti vystavovat v GVUO si velmi vážím. Dalších příležitostí je zde spousta, ať už v menších galeriích nebo zavedených výstavních institucích. Ostrava má v tomto ohledu velký potenciál. 

Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“ Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“
Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“
Foto: Martin Kusyn

GVUO GEN*

Galerie výtvarného umění v Ostravě otevírá prostor, historicky známý jako přednáškový sál, krátkým nezávislým intervencím a projektům umělkyň a umělců mladší a střední generace. Cílem je vytvoření laboratoře pro experiment, hru a kreativitu, která je přirozeně přítomná v tvorbě nejmladší generace silné ostravské scény. Koncepce rozvine dlouhodobou spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika