PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Terezie Foldynová a Tereza Samková

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

TEREZIE FOLDYNOVÁ

Pro vaši tvorbu je typický experiment, formální boření konvencí, ale i určitá hravost. Jakým způsobem jste se rozhodla k fotografii přistoupit na výstavě Darkroom in The Garden and The Garden in The Darkroom v GVUO? 

TEREZIE: Experimentální rovinu u mne většinou vyplňovala technika koláže. Později jsem se jako lektorka workshopů v Galerii Díra začala zabývat také speciálními technikami, zejména strukáží nebo fokalkem, a ekologickým zpracováním světlocitlivých fotografických materiálů včetně zkoumání možností techniky fytogramu. Výchozím bodem výstavního projektu jsou výsledky z těchto experimentů. Pokouším se zde o dialog mezi zdánlivě protichůdnými místy - zahradou a fotografickou temnou komorou. Je to vlastně poprvé, co se takto intenzivně věnuji samotnému procesu vzniku díla souvisejícího se sebeočistou, jejíž analogii spatřuji ve fytoremediaci rostlin, v jejich schopnosti čistit kontaminovanou půdu. 

Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny
Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny

Doprovodný text k výstavě vás nazývá "filosofující autorkou"? Co si pod tím máme představit? Nabízí se totiž otázka, zda ve své podstatě není každý umělec filosofující autor?

TEREZIE: Nemyslím si, že by filosofie měla být nutně východiskem každého tvůrce, ačkoli v rámci interpretace díla to možné je. Pro mne jsou v tvorbě klíčové úvahy o mýtu, jeho aktualizacích v současném světě a v neposlední řadě také o mýtotvorné povaze fotografického média, zvláště pak v rovině klasické analogové fotografie. 

Vaše výstava v GVUO probíhá v rámci relativně čerstvého konceptu, který má za cíl poskytnout prostor mladé a střední generaci umělců z Ostravy a vyzdvihnout jejich talent. Vy sama jste fotku studovala také v Ostravě. Vidíte v tvorbě svých kolegů, resp. i ve své tvorbě rozdíl daný právě místem, kde žijete? Je ostravská fotka odlišná například od pražské? 

TEREZIE: Na to není jednoduchá odpověď. Každé město i místo je něčím specifické a s neustále měnícím se kontextem se postupně mění i jeho charakter. Asi nedokážu říct, čím je ostravská fotka charakteristická. Co mi vždy přišlo na zdejší kulturní scéně autentické, je prostupování a vzájemné sdílení napříč různými oblastmi. Centrum Ostravy není příliš velké a všude je to kousek, což má jednu velkou výhodu - všichni se tady známe a potkáváme se na nejrůznějších akcích, ať už jde o básníky, hudebníky, fotografy či výtvarníky. Pro tvorbu je tohle pravidelné prostupování různorodého neuvěřitelně podnětné.

Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu
Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu

Dnešní doba je obecně díky sociálním sítím extrémně propojená. Lze ještě vůbec říct, že nás definuje místo původu? Nepřebírá pomalu tento vliv spíš typ lidí či umělců, které sledujeme na Instagramu? 

TEREZIE: Instagram nemám, ale spravuju galerijní účet Díry, takže ten kontakt tam je alespoň jeho prostřednictvím. Ano, originalita a specifičnost místa původu se tímto u mnohých autorů značně zastírá. Jestli jsme se dříve trápili tím, že všechno už bylo, tak teď se to „všechno“ díky sociálním sítím multiplikuje. Má to přirozeně své pro i proti. Z pozice kurátorky a lektorky v tom spatřuji spoustu výhod. Jako autor jsem si vědoma, že „statusem offline“ sice hodně ztrácím, ale zároveň i získávám.

Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity
Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity
Foto: Roman Polášek

Vaše práce je hodně propojená s přírodou, ale i s městem a jeho industriálním charakterem. Co se vám fotí snáz? Příroda nebo město?

TEREZIE: Město i přírodu vnímám jako dva velmi podobné a vzájemně se prostupující organismy. Nehledám mezi nimi rozdíly, ale společné rysy. Na každém větším městě mě vždycky lákala jeho periferie a člověkem opuštěná, „hluchá místa“, která si příroda postupně bere zpátky. Zahrada, ta její divoká verze, stále více prosakuje do mé osobní mytologie. Ve své tvorbě se jí zabývám stále častěji, protože je pro mne úložištěm rodinné paměti, ale i místem přírodních procesů, které mě opakovaně uvádějí do naprostého zenu.

Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy
Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy

Věnujete se jako umělec i komerční tvorbě? 

TEREZIE: Čas od času. Ráda se věnuji knižní ilustraci.

Fotografie z cyklu Melanchra Fotografie z cyklu Melanchra
Fotografie z cyklu Melanchra
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

TEREZA SAMKOVÁ

Vaše výstava Axonometrie bytí je součástí cyklu GEN, který představuje mladou ostravskou uměleckou scénu. Jaké obrazy byly součástí výstavy?

TEREZA: Obrazy, které byly součástí výstavy, navazují na mou dosavadní tvorbu a zabývají se prostorovým uspořádáním viděného a vnímaného vnějšího světa. Jedná se o prostor intimní, přírodní a architektonický. Tedy prostor, který se snaží definovat podstatu lidského bytí.

V textu k výstavě se píše, že v DNA současné ostravské scény je přirozeně přítomná hra, kreativita i experiment. Máte pocit, že je to vyloženě typické právě pro Ostravu a proč?

TEREZA: Tím, že nemám přímou zkušenost s uměleckou scénou jinde, je pro mě těžké toto jednoznačně posoudit. Ovšem, myslím si, že Ostravská scéna kumulující se kolem Fakulty umění je v něčem ojedinělá, cítím v ní více existencionální rysy, vzhledem k historické vydělenosti Ostravy jako průmyslového města. K současnému umění celkově - současné vizuální umění se ve své podstatě vyznačuje snahou o nalézání nových forem a experiment je tak přirozenou součástí tohoto hledání. 

Tereza Samková Tereza Samková
Tereza Samková

Vy jste studovala malbu právě v Ostravě, pocházíte ze Slezska. Prostupuje do vašeho díla váš původ?

TEREZA: Myslím si, že se v každém člověku určitým způsobem propisuje jeho původ - a to ať vědomě či nevědomě. Formování člověka prostředím, ve kterém se narodil a ve kterém se nachází, je zcela přirozené. Ovšem nemyslím si, že by to u mě bylo nějak zásadní a formovalo to mou práci. Pracuji s fragmenty každodenně viděných vizuálních podnětů, které pojím hlavně s osobní existencí, žitým životem a časem, nehledě na místo. Ale tím, že se někde pohybuji a žiji, tím se tam prostoupení místa dostane chtě nechtě.

Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí
Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí
Foto: Roman Polášek

Současné práce mísí malbu i kresbu, jsou hodně snové, přesto obsahují i přísné linie architektury. Co je pro vás hlavní inspirace? 

TEREZA: Jak jsem již nastínila v předchozích odpovědích, hlavní inspirací je každodennost. To co vidím, vnímám a prožívám. Například práce na zahradě a domě, chůze - v přírodě, doma, ve městě. Člověk v kontextu přírody a osobního místa, člověk v kontextu vztahu k sobě a k druhým. Nalezené předměty a jejich kompozice, světlo a stín. Vše. 

Je samozřejmě také více obsahových linií, které se s tím pojí i nevědomě. To, o čem přemýšlíme, jaký máme postoj a přístup k životu. To vše se jak do procesu tvorby, tak do jeho konečného ustálení, v určitých životních fázích, zrcadlí. Co se týče práce s inspirací při budování obrazu (skládání vrstev barev a jednotlivých jemných prvků), má na mě dlouhodobý vliv proces sběru informací, jejich následné propojení a vrstvení. Další nedílnou součástí je kresba jako médium, které beru jako základ. 

Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu
Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu
Foto: Roman Polášek

Máte pocit, že je ostravská scéna nějakým způsobem izolovaná nebo v umění podobný regionalismus nefunguje? Daří se vám dostat do povědomí i mimo Ostravu?

TEREZA: Ostrava má samozřejmě jiný habitat, než třeba Brno nebo Praha. Nemyslím si, že by to bylo v dnešní době tak znatelné, alespoň ne pro mladší generaci autorů. Snažím se, ale nedokážu posoudit, jestli se mi to daří. 

Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů
Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů
Foto: Roman Polášek

Daří se vám oslovovat sběratele? Jak těžké je dnes se uživit uměním?

TEREZA: Daří i nedaří. Je to tak na půl. Rozhodně bych nemohla říct, že se čistě osobní tvorbou mohu živit. Vždycky by samozřejmě člověk mohl ohnout hřbet a snažit se malovat obrazy "aby se líbily", ale to bych už nezvládla. Potřebuji volnost a dělat věci tak, jak mi dávají smysl, díky kterému můžu zkoumat a rozvíjet osobní mytologii tvorby dál. 

Aby se člověk mohl živit uměním, tak je vše rozhodně o tvrdé práci. Ani toto ale bohužel nemusí stačit. Je důležité se umět i prodat, být vidět. O sobě můžu říci, že nejsem ten typ, který by v tom vynikal a věřím, že spousta dalších umělců to má podobně. Navíc je určitě důležitá i velká kapka štěstí. Je spousta skvělých autorů, kterým se to nedaří a přitom by si to zasloužili.

Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly
Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly
Foto: Martin Kusyn

GVUO se dlouhodobě snaží o podporu mladé scény. Jak je to pro vás důležité a existují i jiné příležitosti, kde v regionu představit svoji tvorbu?

TEREZA: Podporovat mladou uměleckou scénu je rozhodně skvělé v jakémkoliv ohledu a myslím, že tím mohou růst obě strany - umělec i instituce. Možnosti vystavovat v GVUO si velmi vážím. Dalších příležitostí je zde spousta, ať už v menších galeriích nebo zavedených výstavních institucích. Ostrava má v tomto ohledu velký potenciál. 

Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“ Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“
Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“
Foto: Martin Kusyn

GVUO GEN*

Galerie výtvarného umění v Ostravě otevírá prostor, historicky známý jako přednáškový sál, krátkým nezávislým intervencím a projektům umělkyň a umělců mladší a střední generace. Cílem je vytvoření laboratoře pro experiment, hru a kreativitu, která je přirozeně přítomná v tvorbě nejmladší generace silné ostravské scény. Koncepce rozvine dlouhodobou spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory