PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Terezie Foldynová a Tereza Samková

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

TEREZIE FOLDYNOVÁ

Pro vaši tvorbu je typický experiment, formální boření konvencí, ale i určitá hravost. Jakým způsobem jste se rozhodla k fotografii přistoupit na výstavě Darkroom in The Garden and The Garden in The Darkroom v GVUO? 

TEREZIE: Experimentální rovinu u mne většinou vyplňovala technika koláže. Později jsem se jako lektorka workshopů v Galerii Díra začala zabývat také speciálními technikami, zejména strukáží nebo fokalkem, a ekologickým zpracováním světlocitlivých fotografických materiálů včetně zkoumání možností techniky fytogramu. Výchozím bodem výstavního projektu jsou výsledky z těchto experimentů. Pokouším se zde o dialog mezi zdánlivě protichůdnými místy - zahradou a fotografickou temnou komorou. Je to vlastně poprvé, co se takto intenzivně věnuji samotnému procesu vzniku díla souvisejícího se sebeočistou, jejíž analogii spatřuji ve fytoremediaci rostlin, v jejich schopnosti čistit kontaminovanou půdu. 

Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny
Kromě rodiny a kulis žitého světa Tereza Foldynová ráda tematizuje přírodní entity vlastní zahrady, stromy, listí, jehličí a rostliny

Doprovodný text k výstavě vás nazývá "filosofující autorkou"? Co si pod tím máme představit? Nabízí se totiž otázka, zda ve své podstatě není každý umělec filosofující autor?

TEREZIE: Nemyslím si, že by filosofie měla být nutně východiskem každého tvůrce, ačkoli v rámci interpretace díla to možné je. Pro mne jsou v tvorbě klíčové úvahy o mýtu, jeho aktualizacích v současném světě a v neposlední řadě také o mýtotvorné povaze fotografického média, zvláště pak v rovině klasické analogové fotografie. 

Vaše výstava v GVUO probíhá v rámci relativně čerstvého konceptu, který má za cíl poskytnout prostor mladé a střední generaci umělců z Ostravy a vyzdvihnout jejich talent. Vy sama jste fotku studovala také v Ostravě. Vidíte v tvorbě svých kolegů, resp. i ve své tvorbě rozdíl daný právě místem, kde žijete? Je ostravská fotka odlišná například od pražské? 

TEREZIE: Na to není jednoduchá odpověď. Každé město i místo je něčím specifické a s neustále měnícím se kontextem se postupně mění i jeho charakter. Asi nedokážu říct, čím je ostravská fotka charakteristická. Co mi vždy přišlo na zdejší kulturní scéně autentické, je prostupování a vzájemné sdílení napříč různými oblastmi. Centrum Ostravy není příliš velké a všude je to kousek, což má jednu velkou výhodu - všichni se tady známe a potkáváme se na nejrůznějších akcích, ať už jde o básníky, hudebníky, fotografy či výtvarníky. Pro tvorbu je tohle pravidelné prostupování různorodého neuvěřitelně podnětné.

Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu
Fotografka se v rámci média fotografie vydává do rozličných experimentálních oblastí, jakými jsou strukáž, fytogram, koláž či propojení fotografie a textu

Dnešní doba je obecně díky sociálním sítím extrémně propojená. Lze ještě vůbec říct, že nás definuje místo původu? Nepřebírá pomalu tento vliv spíš typ lidí či umělců, které sledujeme na Instagramu? 

TEREZIE: Instagram nemám, ale spravuju galerijní účet Díry, takže ten kontakt tam je alespoň jeho prostřednictvím. Ano, originalita a specifičnost místa původu se tímto u mnohých autorů značně zastírá. Jestli jsme se dříve trápili tím, že všechno už bylo, tak teď se to „všechno“ díky sociálním sítím multiplikuje. Má to přirozeně své pro i proti. Z pozice kurátorky a lektorky v tom spatřuji spoustu výhod. Jako autor jsem si vědoma, že „statusem offline“ sice hodně ztrácím, ale zároveň i získávám.

Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity
Výstava je součástí cyklu GVUO GEN*, který rozvíjí dlouhodobou spolupráci GVUO s Fakultou umění Ostravské univerzity
Foto: Roman Polášek

Vaše práce je hodně propojená s přírodou, ale i s městem a jeho industriálním charakterem. Co se vám fotí snáz? Příroda nebo město?

TEREZIE: Město i přírodu vnímám jako dva velmi podobné a vzájemně se prostupující organismy. Nehledám mezi nimi rozdíly, ale společné rysy. Na každém větším městě mě vždycky lákala jeho periferie a člověkem opuštěná, „hluchá místa“, která si příroda postupně bere zpátky. Zahrada, ta její divoká verze, stále více prosakuje do mé osobní mytologie. Ve své tvorbě se jí zabývám stále častěji, protože je pro mne úložištěm rodinné paměti, ale i místem přírodních procesů, které mě opakovaně uvádějí do naprostého zenu.

Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy
Úvahy nad tvorbou mají literárně-poetické formy

Věnujete se jako umělec i komerční tvorbě? 

TEREZIE: Čas od času. Ráda se věnuji knižní ilustraci.

Fotografie z cyklu Melanchra Fotografie z cyklu Melanchra
Fotografie z cyklu Melanchra
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

TEREZA SAMKOVÁ

Vaše výstava Axonometrie bytí je součástí cyklu GEN, který představuje mladou ostravskou uměleckou scénu. Jaké obrazy byly součástí výstavy?

TEREZA: Obrazy, které byly součástí výstavy, navazují na mou dosavadní tvorbu a zabývají se prostorovým uspořádáním viděného a vnímaného vnějšího světa. Jedná se o prostor intimní, přírodní a architektonický. Tedy prostor, který se snaží definovat podstatu lidského bytí.

V textu k výstavě se píše, že v DNA současné ostravské scény je přirozeně přítomná hra, kreativita i experiment. Máte pocit, že je to vyloženě typické právě pro Ostravu a proč?

TEREZA: Tím, že nemám přímou zkušenost s uměleckou scénou jinde, je pro mě těžké toto jednoznačně posoudit. Ovšem, myslím si, že Ostravská scéna kumulující se kolem Fakulty umění je v něčem ojedinělá, cítím v ní více existencionální rysy, vzhledem k historické vydělenosti Ostravy jako průmyslového města. K současnému umění celkově - současné vizuální umění se ve své podstatě vyznačuje snahou o nalézání nových forem a experiment je tak přirozenou součástí tohoto hledání. 

Tereza Samková Tereza Samková
Tereza Samková

Vy jste studovala malbu právě v Ostravě, pocházíte ze Slezska. Prostupuje do vašeho díla váš původ?

TEREZA: Myslím si, že se v každém člověku určitým způsobem propisuje jeho původ - a to ať vědomě či nevědomě. Formování člověka prostředím, ve kterém se narodil a ve kterém se nachází, je zcela přirozené. Ovšem nemyslím si, že by to u mě bylo nějak zásadní a formovalo to mou práci. Pracuji s fragmenty každodenně viděných vizuálních podnětů, které pojím hlavně s osobní existencí, žitým životem a časem, nehledě na místo. Ale tím, že se někde pohybuji a žiji, tím se tam prostoupení místa dostane chtě nechtě.

Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí
Terezina díla byla vystavena v rámci výstavy Axonometrie bytí
Foto: Roman Polášek

Současné práce mísí malbu i kresbu, jsou hodně snové, přesto obsahují i přísné linie architektury. Co je pro vás hlavní inspirace? 

TEREZA: Jak jsem již nastínila v předchozích odpovědích, hlavní inspirací je každodennost. To co vidím, vnímám a prožívám. Například práce na zahradě a domě, chůze - v přírodě, doma, ve městě. Člověk v kontextu přírody a osobního místa, člověk v kontextu vztahu k sobě a k druhým. Nalezené předměty a jejich kompozice, světlo a stín. Vše. 

Je samozřejmě také více obsahových linií, které se s tím pojí i nevědomě. To, o čem přemýšlíme, jaký máme postoj a přístup k životu. To vše se jak do procesu tvorby, tak do jeho konečného ustálení, v určitých životních fázích, zrcadlí. Co se týče práce s inspirací při budování obrazu (skládání vrstev barev a jednotlivých jemných prvků), má na mě dlouhodobý vliv proces sběru informací, jejich následné propojení a vrstvení. Další nedílnou součástí je kresba jako médium, které beru jako základ. 

Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu
Galerie otevírá přednáškový sál Fakultě umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu
Foto: Roman Polášek

Máte pocit, že je ostravská scéna nějakým způsobem izolovaná nebo v umění podobný regionalismus nefunguje? Daří se vám dostat do povědomí i mimo Ostravu?

TEREZA: Ostrava má samozřejmě jiný habitat, než třeba Brno nebo Praha. Nemyslím si, že by to bylo v dnešní době tak znatelné, alespoň ne pro mladší generaci autorů. Snažím se, ale nedokážu posoudit, jestli se mi to daří. 

Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů
Ačkoliv se Tereza věnuje malbě, její výstavy mají intermediální přesah kde pracuje s variací materiálů
Foto: Roman Polášek

Daří se vám oslovovat sběratele? Jak těžké je dnes se uživit uměním?

TEREZA: Daří i nedaří. Je to tak na půl. Rozhodně bych nemohla říct, že se čistě osobní tvorbou mohu živit. Vždycky by samozřejmě člověk mohl ohnout hřbet a snažit se malovat obrazy "aby se líbily", ale to bych už nezvládla. Potřebuji volnost a dělat věci tak, jak mi dávají smysl, díky kterému můžu zkoumat a rozvíjet osobní mytologii tvorby dál. 

Aby se člověk mohl živit uměním, tak je vše rozhodně o tvrdé práci. Ani toto ale bohužel nemusí stačit. Je důležité se umět i prodat, být vidět. O sobě můžu říci, že nejsem ten typ, který by v tom vynikal a věřím, že spousta dalších umělců to má podobně. Navíc je určitě důležitá i velká kapka štěstí. Je spousta skvělých autorů, kterým se to nedaří a přitom by si to zasloužili.

Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly
Tereza vystudovala ateliér Malba II na Fakultě umění Ostravské univerzity, pod vedením Františka Kowolowského a Jiřího Kuděly
Foto: Martin Kusyn

GVUO se dlouhodobě snaží o podporu mladé scény. Jak je to pro vás důležité a existují i jiné příležitosti, kde v regionu představit svoji tvorbu?

TEREZA: Podporovat mladou uměleckou scénu je rozhodně skvělé v jakémkoliv ohledu a myslím, že tím mohou růst obě strany - umělec i instituce. Možnosti vystavovat v GVUO si velmi vážím. Dalších příležitostí je zde spousta, ať už v menších galeriích nebo zavedených výstavních institucích. Ostrava má v tomto ohledu velký potenciál. 

Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“ Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“
Autorka ve svých krátkých textových sentencích a komentářích často používá kombinací slov „dotek“, „vrstvení“, „prostor“, „tělo“, „pravda“, „intimita“, „proces“ a „svoboda“
Foto: Martin Kusyn

GVUO GEN*

Galerie výtvarného umění v Ostravě otevírá prostor, historicky známý jako přednáškový sál, krátkým nezávislým intervencím a projektům umělkyň a umělců mladší a střední generace. Cílem je vytvoření laboratoře pro experiment, hru a kreativitu, která je přirozeně přítomná v tvorbě nejmladší generace silné ostravské scény. Koncepce rozvine dlouhodobou spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity a nabídne možnost studentům vstoupit do uměleckého provozu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide