PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Nosným tématem našeho minulého rozhovoru byla například historická budova galerie, která bude přespříští rok slavit 100 let od svého otevření. V souvislosti s ní nejde nezmínit připravovaná přístavba, kterou pro výstavní účely navrhl architekt Josef Pleskot. Jak nadále probíhají přípravy stavby? A jaký osud stihl galerijní kavárnu, která minulé léto hledala svého provozovatele? S Jiřím Jůzou jsme se samozřejmě dotkli také programových bodů galerie – aktuální výstava kontroverzní polské umělkyně, slovenského technologického experimentátora i tamní konceptualistky rozhodně stojí za příjemný podzimní výlet do slezské metropole, která, ač částečně stále odklízí škody po ničivých povodních, neztratila nic ze svého industrálního lesku.

Bílý stín Josefa Pleskota

Jelikož jsem měla tu čest vést s vámi rozhovor skoro přesně před rokem, rovnou navážu - ústředním tématem byla budova GVUO, která je architektonicky významná, ale svou výstavní kapacitou nedostačuje potřebám galerie. V jakém stavu je nyní návrh na přístavbu galerie od architekta Josefa Pleskota?

JIŘÍ: De facto jsme ve stejném stavu jako minulý rok. Užili jsme si ovšem i optimistického stádia, protože se v Moravskoslezském kraji podařilo vyřešit urgentní problém v oblasti kultury, kterým je vědecká knihovna, tzv. Černá kostka. Projekt je hotový, zhotovitel je vysoutěžený a brzy by se mělo poklepat na základní kámen. Samozřejmě kraj má kolem toho nějaké starosti, ale pro nás to byl hlavní „problém“, který bránil v rozvoji naší galerie, respektive té přístavby. Jakmile bude stavba knihovny spuštěná, bylo nám přislíbeno, že se kraj bude zabývat také přístavbou Domu umění. Současnou situaci naší galerie rád přirovnávám k příměru sedmičlenné rodiny žijící v bytě 1+1. Tak si myslím dovede každý představit, jak málo prostoru máme.

Přístavba ostravské galerie umění, tzv. Bílý stín, vizualizace Josef Pleskot – AP Ateliér Přístavba ostravské galerie umění, tzv. Bílý stín, vizualizace Josef Pleskot – AP Ateliér
Přístavba ostravské galerie umění, tzv. Bílý stín, vizualizace Josef Pleskot – AP Ateliér

Jaké kroky v tomto ohledu podnikáte v galerii?

JIŘÍ: My určitě nespíme, při svých dovolenkových cestách obhlížíme nejrůznější vzory a zamýšlíme se, jak tu přístavbu uchopit z hlediska programu. Návrh od pana architekta Pleskota je stále ve hře a je platný i v rámci dispozic a kapacit. Je tak nadčasový a nesmírně inteligentní, že v tomto směru není potřeba nic měnit ani po letech. Přístavbu galerie jsme si přáli ke stoletému výročí jejího založení, které bude v roce 2026. Do té doby se určitě nic nestihne postavit, nicméně doufáme, že budeme moci alespoň poklepat na základní kámen.

Historická budova GVUO slouží galerii již téměř 100 let. Foto: Roman Polášek Historická budova GVUO slouží galerii již téměř 100 let. Foto: Roman Polášek
Historická budova GVUO slouží galerii již téměř 100 let. Foto: Roman Polášek

Jaké zahraniční příklady vás při cestách nejvíce zaujaly, respektive jaké vám připadají nejvíce adekvátní právě pro ostravský kontext?

JIŘÍ: Už na začátku jsme stáli před několika modely, jak k tomu přistoupit. Jedním z nich je spektakulární budova, kde architektura zásadním způsobem dominuje. Příkladem je Guggenheim muzeum v Bilbau nebo Židovské muzeum v Berlíně. Na druhé straně spektra pak stojí příklady utilitárních staveb. My jsme navíc v těsné blízkosti kulturní památky, kterou naše galerie je, na to je také potřeba brát zřetel. Naší snahou bylo skloubit obojí a myslím, že se to podařilo. Je navržen takový, řekněme městský palác, který Dům umění sice převyšuje, ale zároveň mu vytváří dobrou siluetu. Zadání samozřejmě nebylo jen vizuální, bylo potřeba splnit nároky vnitřního provozu, depozitářů a návštěvnického standardu. Jsem přesvědčený, že díky architektovi Pleskotovi se to podařilo.

Jsme samozřejmě na malém území, kde nelze postavit instituci s desetitisíci metry čtverečních výstavní plochy. Ale i malé stavby mohou být zajímavé, a jsou. Nedávno jsem byl v Mnichově a musím přiznat, že jsem se zastyděl.

Kvůli čemu?

JIŘÍ: Když jsem viděl, jaké budovy pro výtvarné umění tam stihli za posledních dvacet let postavit, tak jsem jen zíral. Samozřejmě, že Mnichov je významně větší město než Ostrava, a ještě významněji bohatší, ale i přesto je to úctyhodné. Je na tom vidět, že podobné činnosti dávají smysl nejenom městu, ale také lokální spolkové vládě.

Architektem přístavby galerie je Josef Pleskot, vizualizace Josef Pleskot – AP Ateliér Architektem přístavby galerie je Josef Pleskot, vizualizace Josef Pleskot – AP Ateliér
Architektem přístavby galerie je Josef Pleskot, vizualizace Josef Pleskot – AP Ateliér

Držím vám palce, aby vše vyšlo a budova Bílého stínu se skutečně postavila. Byla by to po sto letech první stavba, která by na našem území vznikla čistě za galerijním účelem.  

JIŘÍ: My jsme si drželi dlouhá léta palce s Plzní, kde také čekali na galerijní budovu. Nejde o to, kdo bude první, ale o to, aby se ten precedent stal. V Plzni se jim to bohužel úplně zhroutilo. V současné době tam namísto nové budovy připravují rekonstrukci lázní, což je vždy poměrně problematické. Tak teď držíme palce Českým Budějovicím, kde se řeší projekt novostavby Alšovy Jihočeské galerie u příležitosti jejich výhry v kandidatuře na Evropské hlavní město kultury pro rok 2028. Věříme, že ukážou zbytku republiky, že to není jen náš problém, ale že se jedná o obecný problém, kterým Česká republika zásadně zaspala.

Káva, knihy a experimentální prostor pro mladé umělce

Samotná historická budova galerie se signifikantní cihelnou fasádou v duchu modernismu slouží galerii od roku 1926 až dodnes. V minulých letech proběhlo několik zásadních rekonstrukcí – stihli jste již vyčistit i fasádu, nebo na návrat svého lesku stále čeká?

JIŘÍ: Rekonstruovali jsme sklep a střechu, takže dům je shora i zespodu v pořádku. Uvnitř je plně klimatizovaný a kvalitně osvětlený, tudíž splňuje veškeré výstavní standardy. Co nás ještě čeká, je obvodový plášť, který jsme měli v plánu sanovat. Protože se ale jedná o památku, která by si do jisté míry měla zachovat jakýsi pocit historicity, a protože je čištění fasády ekonomicky nákladným procesem, prozatím jsme tento krok odložili.

Součástí provozu galerie je i prostor pro kavárnu, který, jestli si to pamatuji správně, se vám nedařilo zaplnit. Změnilo se něco, nebo stále hledáte vhodného provozovatele?

JIŘÍ: Ano, podařilo se nám to. Opět se ale vrátím k metafoře bytu 1+1. V rámci tak malých prostor, které má kavárna k dispozici, nelze ulovit mnoho zajíců. Uživit kavárnu otevřenou šest dní v týdnu minimálně po osmi hodinách denně proto v takových podmínkách není možné, proto nás současný provozovatel po roce opouští a my již nebudeme hledat nového. Má to i další aspekty – protože je dům kulturní památkou, nemůžete uvnitř dělat přílišné intervence, navíc naše výstavní plochy nejsou tak velké, aby návštěvníka vyčerpaly natolik, že mu nezbude nic jiného než si tu kávu dát. Navíc se nacházíme v centru města, takže všude okolo je množství jiných kaváren. I vzhledem k tomu, že provoz Domu umění bude příští rok na pololetí přerušen, jsme si řekli, že hledat nového provozovatele nedává v tuto chvíli smysl.

Výstava polské umělkyně Katarzyny Kozyry. Foto: Roman Polášek Výstava polské umělkyně Katarzyny Kozyry. Foto: Roman Polášek
Výstava polské umělkyně Katarzyny Kozyry. Foto: Roman Polášek

Co bude s tím prostorem teď?

JIŘÍ: Rozhodli jsme se ho transformovat na book-shop a muzejní shop. Chceme jít cestou, kterou si můžeme zajistit v rámci vlastních sil a personálu. Můžeme ho pak rozvíjet po vzoru některých knihkupectví a udělat tam mikro nabídku občerstvení – kávy a dortíků. Ale to uvidíme. Chceme se teď zabývat interiérem přízemí jako celku, vydefinovat si jeho nové funkce a udělat menší soutěž na návrh komplexního řešení. S tím souvisí i problematika jednoho přízemního prostoru, který se historicky nazýval přednáškový sál. Od otevření v roce 1926 se tam konaly přednášky a další společenské akce, v současnosti sloužil jako multifunkční výstavní místnost. Měli jsme vizi prostoru, který by se zabýval kreativitou, dětskou hernou a tak podobně. Velmi nerozvážně jsem tam nadefinoval příliš mnoho funkcí, navíc jsme díky tomu přišli o 130 m² výstavní plochy, která nám hodně chybí. Takže z dvoupokojového bytu se stal byt jednopokojový.

Pohled do výstavy Marka Kvetana. Foto: Roman Polášek Pohled do výstavy Marka Kvetana. Foto: Roman Polášek
Pohled do výstavy Marka Kvetana. Foto: Roman Polášek

Jaké máte s bývalým přednáškovým sálem plány nyní?

JIŘÍ: Chtěli bychom tam pořádat velmi krátké, až punkové a „low-costové“ intervence mladých umělců a studentů napojených na ostravskou Fakultu umění. Díky novým studijním programům se navíc nabízí významné spojení se studijním programem Produkce v kulturních a kreativních odvětvích. Chceme ten prostor dát k dispozici mladým lidem, kteří mnoho možností, jak se prezentovat, nemají. Nám to na druhou stranu přinese nový život do instituce, navíc se tam mimo krátkodobých výstav mohou dít i různé workshopy s mladými umělci.

V jaké jste fázi? Vyjednáváte již nějakým způsobem s Fakultou umění?

JIŘÍ: My o tomto projektu mluvíme již dlouhodobě. Mnozí z nás se aktivně účastní výuky, v podstatě u nás dlouhá léta probíhají studentské prezentace, ale ty by se právě mohly rozšířit také o výstavní formu a různé eventy. Možností je řada a jsem přesvědčen, že to Domu umění i širšímu ostravskému okolí velmi pomůže. Pro studenty je to důležitá zkušenost – ne to, že vystavují v Domě umění, ale právě to, že svá díla pověsí na velké bílé stěny. Konfrontace s tím prostředím může být někdy bolestivá, ale je velmi přínosná. A v Ostravě takových prostor, kde si studenti mohou hrát a experimentovat, zase tolik není. Velice dobře nám to může fungovat se zapojením oboru produkční činnosti, který fakulta také nabízí.

O jakém oboru mluvíte?

JIŘÍ: Je to magisterské studium produkce v kreativních odvětvích, které se týká nejenom výtvarného umění, ale také hudby. Takže se v tom prostoru mohou dít i nejrůznější hudební záležitosti.

Pohled do výstavy Dáši Lasotové. Foto: Roman Polášek Pohled do výstavy Dáši Lasotové. Foto: Roman Polášek
Pohled do výstavy Dáši Lasotové. Foto: Roman Polášek

Pařížská knižní tvorba Toyen

Na jaře v galerii proběhla významná výstava knižní tvorby Toyen. Jak byste ji vyhodnotil?

JIŘÍ: Výstava měla přes deset tisíc návštěvníků. Z tohoto pohledu jsme nesmírně spokojení, protože byla poměrně komorní. Ačkoliv se nedala srovnávat s výstavou Toyen ve Valdštejnské jízdárně, představila její úžasnou knižní tvorbu, která není tak známá jako malířská. Nechci ji ale příliš chválit, protože jsem byl v té výstavě i osobně, řekněme spolukurátorsky zapojen. Byl jsem ale velmi spokojen s instalací, která byla dynamická a vizuálně zajímavá. Ono totiž není jednoduché vystavovat knihy, kterými nemůžete listovat, protože jsou zabalené ve škatulkách a chráněné jako zlato. Ony jsou pravým zlatem, jelikož poukazují na významné období Toyen a jsem velmi rád, že nám jejich akvizice obohatila sbírkový fond. Umožňuje nám to ho mezinárodně kontextualizovat. K výstavě vznikla úžasná kniha Roberta V. Nováka, která byla součástí instalace. Lidé jí mohli listovat a vidět to, co nemohli vidět v ostatních knihách.

Rád na výstavu vzpomínám. Ještě k ní teď vznikne vzpomínkový film ve spolupráci s Janou Chytilovou, které se podařilo zachytit emoci výstavy. Rozhodně tedy bude na co vzpomínat. Ty knihy byly předtím vystaveny také v Ludwig Museum Koblenz, kde jsme dostali velmi dobrou zpětnou vazbu. Ještě s tím budeme mít práci, jelikož ty knihy chceme digitalizovat.

Výstava knižní tvorby Toyen. Foto: Roman Polášek Výstava knižní tvorby Toyen. Foto: Roman Polášek
Výstava knižní tvorby Toyen. Foto: Roman Polášek

Když jsme se k tomu dostali, tak se rovnou zeptám, protože je to téma, které je pro mnoho tuzemských galerií docela palčivé. Jak jste na tom s digitalizací sbírkových fondů?

JIŘÍ: Není to až tak závratné číslo, ale myslím, že na tom nejsme špatně. Od roku 2017 máme velkoformátový skener pro digitalizaci obrazového materiálu, který je doteď největší v republice. V rámci Národního plánu obnovy jsme také dovybavili digitalizační pracoviště o další plošný skener vhodný pro digitalizaci papírového materiálu, současně jsme pořídili také knižní digitalizační skener, takže v tomto směru jsme velice dobře vybaveni. Od roku 2017 probíhá digitalizace vlastně nanovo, protože to, co bylo předtím digitalizováno s pomocí fotoaparátů, není v té nejvyšší kvalitě. Obrazový materiál máme digitalizovaný z osmdesáti procent, u plastiky musíme ještě něco dokončit. Nicméně základ našich sbírek tvoří papírový materiál, který nám významným způsobem snižuje celkové procento digitalizované části sbírky. Narážíme zde na personální možnosti, protože digitalizační proces je v tomto ohledu poměrně náročný.

V letošním roce na internetu zprovozníme publikační materiál, který bude mít vyšší úroveň než ten stávající. Postupujeme spíše pomalu než radikálně, digitalizaci totiž nemůže provádět jen tak někdo, musí to být kvalifikovaná osoba, a ty jsou vytěžovány i přípravou výstav a dalšími činnostmi. Každopádně postupujeme a jsem rád, že jsme pro budoucnost technologicky dobře vybaveni.

Nejnáročnější na digitalizaci je papírový fond galerie (pohled do výstavy knižní tvorby Toyen). Foto: Roman Polášek Nejnáročnější na digitalizaci je papírový fond galerie (pohled do výstavy knižní tvorby Toyen). Foto: Roman Polášek
Nejnáročnější na digitalizaci je papírový fond galerie (pohled do výstavy knižní tvorby Toyen). Foto: Roman Polášek

Slezský konceptualismus a baroko

Jaké výstavy jsou u vás v galerii aktuálně k vidění?

JIŘÍ: Aktuálně probíhá výstava Marka Kvetana, která navazuje na „slovenskou linii“ poukazující na významnou historickou spolupráci Ostravy se Slovenskem. Kvetan přivezl nový projekt využívající post-konceptuálních pozic. Jeho výstava se jmenuje Nádoby dočasnosti a využívá nových technologií, jako je generativní 3D modelování a 3D tisk. Jedná se o site-specific instalaci série přebujelých a masivních barokizujících váz.

Site-specific instalace slovenského umělce Marka Kvetana. Foto: Roman Polášek Site-specific instalace slovenského umělce Marka Kvetana. Foto: Roman Polášek
Site-specific instalace slovenského umělce Marka Kvetana. Foto: Roman Polášek

JIŘÍ: Současně vystavujeme také místní autorku Dášu Lasotovou, která vychází z konceptualismu osmdesátých let. Dostala se k tomuto proudu v Třinci, kde žila v okruhu Jana Wojnara a Karla Adamuse, a začala ho rozvíjet ve spolupráci se svým manželem a konceptualistou Milanem Lasotou. Naše galerie se společně s Jiřím Valochem zasloužila o znovuobjevení právě tématu „slezského konceptu“. Lasotová přináší na rozdíl od svých mužských kolegů do konceptualismu velkou míru citlivosti, intimity a zejména vtipu. Vyjadřuje se k rodinným vazbám a rodinné historii s humorným, ale zároveň intelektuálním přístupem.

Pohled do výstavy konceptuální umělkyně Dáši Lasotové. Foto: Roman Polášek Pohled do výstavy konceptuální umělkyně Dáši Lasotové. Foto: Roman Polášek
Pohled do výstavy konceptuální umělkyně Dáši Lasotové. Foto: Roman Polášek

Kdo v sobě spatřuje Ježíše?

Vystavujete nějaké další zahraniční tvůrce?

JIŘÍ: Ano a nyní zejména kromě Marka Kvetana je skvělou výstavou podzimu prezentace polské umělkyně Katarzyny Kozyry. Umělkyně založila nadaci, která koncentruje práci opomíjených žen polského umění, jakou byla například Ursula Broll. Broll působila v rámci katovického surrealistického hnutí a později odešla do Podkrkonoší, kde tvořila ezoterické věci, mandaly a podobně. Samotnou výstavu Katarzyny Kozyry můžeme označit na takovou mikro retrospektivu, jelikož se zde v reinstalaci objevují i její starší díla, například slavné Mužské lázně nebo instalace Olympie. Jeden z jejích mnohaletých cyklů s názvem Hledám Ježíše zahrnuje sérii videí zobrazujících lidi, kteří trpí jeruzalémským syndromem. Je to multimediálně a instalačně velmi náročný projekt, ale jsme rádi, že Katarzyna Kozyra přijala naši nabídku a jako hvězda současného umění se rozhodla svou práci vystavit právě u nás. Její výstava je proto náš podzimní highlight, v mnoha ohledech i velmi kontroverzní.

„Potenciál kontroverze spatřuji v charakteru výstavy, která je postavena zejména na videu, respektive pohyblivém obrazu," popisuje svůj pohled na výstavu Katarzyny Kozyry ředitel GVUO Jiří Jůza. „Potenciál kontroverze spatřuji v charakteru výstavy, která je postavena zejména na videu, respektive pohyblivém obrazu," popisuje svůj pohled na výstavu Katarzyny Kozyry ředitel GVUO Jiří Jůza.
„Potenciál kontroverze spatřuji v charakteru výstavy, která je postavena zejména na videu, respektive pohyblivém obrazu," popisuje svůj pohled na výstavu Katarzyny Kozyry ředitel GVUO Jiří Jůza.
Foto: Martin Straka
Díla umělkyně Kozyry mohou působit kontroverzně. Foto: Roman Polášek Díla umělkyně Kozyry mohou působit kontroverzně. Foto: Roman Polášek
Díla umělkyně Kozyry mohou působit kontroverzně. Foto: Roman Polášek

V jakém smyslu je výstava podle vás kontroverzní?

JIŘÍ: Potenciál kontroverze spatřuji v charakteru výstavy, která je postavena zejména na videu, respektive pohyblivém obrazu. To vyžaduje koncentrované a časově náročnější vnímání než například závěsný obraz, socha nebo objekt. Videa pracují s výraznou, křičící vizualitou, která je však prostředkem k hlubšímu vzkazu, otázkám identity a humanity. Většina návštěvníků tolik potřebný čas jednotlivým videím nevěnuje a odnáší si jen vizuální zkratku. Ale to je celá naše současnost.

V roce 2026 vás čeká stoleté výročí otevření Galerie výtvarného umění v Ostravě. Probíhají u vás již nějaké přípravy?

JIŘÍ: Ano, již nyní se na tento rok připravujeme – plánujeme celoroční program, který bude de facto zaměřený hlavně na prezentaci sbírek. Prošli jsme obdobím rozkvětu, budování, válek, komunistické totality a obdobím devadesátých let až do současnosti a mnohých aspektech vlastně osud galerie kopíruje příběh celé Ostravy, takže se určitě máme na co těšit.

Pohled do výstavy Katarzyny Kozyry. Foto: Roman Polášek Pohled do výstavy Katarzyny Kozyry. Foto: Roman Polášek
Pohled do výstavy Katarzyny Kozyry. Foto: Roman Polášek
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Nový projekt
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 5 min

Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o architektuře a urbanismu je i mezi těmi, kdo o věcech rozhodují, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast