PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Cestovní pas nám může dát povolení překračovat hranice všeho druhu – zeměpisné, ale i kulturní, jazykové, ekonomické či právní – a vydávat se za čímsi, co je doma nedosažitelné. V grafické rovině cestovní pas ukazuje a současně zakládá představy o charakteru našeho „doma“, o povaze národní identity, kulturním sebepojetí a sdílených hodnotách.

 

Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš
Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš

MgA. Richard Jaroš a MgA. Zuzana Lednická, Grafický design a vizuální komunikace

Proč jste vybrali jako klauzurní téma zpracování pasů?

Zuzana Lednická a Richard Jaroš: Nabídka na spolupráci s UMPRUM přišla přímo od Státní tiskárny cenin. Je to skvělé i když velmi komplikované téma, protože se dotýká mnoha oblastí, které s grafickým designem přímo nesouvisí, ale pro obsahové řešení jsou důležitá. Proto jsme následně oslovili Katedru teorie a dějin umění a společně s profesorkou Milenou Bártlovou a Pavlou Pauknerovou připravili cyklus přednášek týkajících se témat, kterých se cestovní pas dotýká. Našimi hosty byli kromě již zmíněných dam také sociolog Martin Buchtík, novinář věnující se české historii Martin Groman a geolog a spisovatel Václav Cílek. Od tématu Národní a Státní identity jsme se přes českou historii dostali až k české krajině.

S Ondřejem Hyršlem z STC jsme zase probrali praktickou část výroby pasů a jejich ochranných prvků. Zároveň jsme navštívili i švýcarské studio Retinaa, které před dvěma lety vytvořilo švýcarský pas - v současnosti asi nejprogresivnější. Následně jsme se pokusili nahradit to „nic“ na stránkách stávajících pasů „něčím“ co může promlouvat, spojovat a srozumitelně reflektovat vztah a příslušnost ke státu z různých úhlů pohledu. V aktuální době, kdy je společnost fragmentizovaná a shoda na čemkoliv je skoro nemožná, je to velmi složitý úkol. Proto je také většina pasů apolitická, a vztahují se spíše k území, než k české historii, natož k osobnostem, což bývá časté řešení.

Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité
Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité

Co vás na studenstkých řešení nejvice překvapilo, co myslíte, že se opravdu povedlo?

ZUZANA a RICHARD: Díky teoretické přípravě se většina studentů věnovala tématu krajiny, kultury nebo hledalo charakteristické vlastnosti a zvyky. V návrzích tak můžete najít turistické značky, historické cesty, hraniční patníky, jeskyně, rostlinné endemity, houby, ale také hudbu, literaturu a vědecké objevy. Český humor a smysl pro ironii například výborně využila Anežka Hájková, která ilustrovala krajinu české hymny a obydlila je postavičkami z českých pohádek a večerníčků. Fenoménu houbaření a symboliky mycelia jako propojeného spolupracujího funkčního organismu se věnovala Adéla Preislerová. Několik studentů ale obrazně překročilo hranice země a hledali i jiná řešení.

Nečekaným motivem pasu se tak staly východy slunce měřené během roku z nejdéle fungující české meterologické stanice Klementina v návrhu Vladyslava Afanasieva, Ondřej Mazanec se zase věnoval posunu času skrze časová pásma, a pas díky tomu dostal i praktickou funkci, a Matyáš Vedral do pasu radikálně otiskl plné znění Listiny základních práv a svobod. Součástí klauzur byly také razítka imaginárních zemí, kam by studenti chtěli odcestovat. (můj favorit je Arakis) Díky vstřícnosti STC jsme si mohli vytisknout společný ateliérový pas se zastoupením všech návrhů včetně ochranných prvků v UV barvách. Tento výstup včetně vygenerovaného AI zástupce GDVK, který se stal i motivem klauzur nám udělal asi největší radost.

Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI
Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI

Pokud by šlo hlasovat o podobě českých pasů, volil byste změnu a případně jakou?

ZUZANA a RICHARD: Změnili bychom úplně všechno. :) Proto doufáme, že tato studie odstartuje společenskou diskuzi a poslouží k budoucí změně, která je nutná.

Julie pracovala s geografickými údaji Julie pracovala s geografickými údaji
Julie pracovala s geografickými údaji

JULIE ALŽBĚTA PRAVCOVÁ

V procesu hledání české národní hrdosti jsem narážela na jednu kontroverzi za druhou a z tohoto důvodu jsem se rozhodla pokračovat v procesu na základě geografie, na které se lidský faktor podepsal minimálně. Na mapě jsem se však rozhodla pohybovat vertikálně. Hlavním motivem tohoto vertikálního cestování po našem území se stalo 14 veřejně přístupných jeskyní. Pro získání plánů a výškopisů jeskyní jsem se spojila se správou jeskyní České republiky českou geologickou službou. Každá dvojstrana prezentuje jednu jeskyni, tzn. její půdorys, horizont, reliéf povrchu nad jeskyní a hodnotu nadmořské výšky, hloubky, souřadnice, název a schéma umístění na mapě, kterou jsem nahradila symbol státního znaku.

Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem
Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

JULIE: Nejvíce pro mne bylo tězké se při zpracování vyhnout kontroverzím, jako jsou historické nebo narativní souvislosti, proto jsem se rozhodla pracovat s geografickými daty.

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

JULIE: Nejvíce jsem hrdá na zpracování prostorových prvků – reliéfy povrchu.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

JULIE: Současná podoba pasu má jednu velkou nevýhodu, je až moc abstraktní. Prvky, které se v něm objevují, nedostatečně podněcují sentiment vůči národní/státní hrdosti, což je např. v kanadském či belgickém pasu dobře vyjádřeno skrze prvky národního dědictví.
 

S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty
S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty
V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano! V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano!
V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano!

ANEŽKA HÁJKOVÁ

Jako hlavní motivy dvoustran jsem ztvárnila krajiny volně ilustrující českou hymnu (voda hučí po lučinách, bory šumí po skalinách, v sadě skví se jara květ). Ilustracemi prokvétají české svérázové vzory, které zároveň slouží jako zjemnění kresby a odkazují na tradiční giloše. Pod UV světlem se v krajinách objevují kreslené pohádkové postavy – pocta autorům české ilustrované a animované tvorby. Lev na obálce vychází z návrhu Jiřího Loudy, ale svou formou se přibližuje pohádkovým postavám, protože si vypůjčuje tvarosloví Pejska a Kočičky Josefa Čapka.

Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou
Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

ANEŽKA: Myslím, že pro všechny to byla podobná výzva: vybrat téma, které důstojně reprezentuje Českou republiku, je plně inkluzivní a zároveň vizuálně atraktivní. Další výzvou bylo vzájemně se neopakovat – nakonec se nám ale díky dostatku času na rešerši a skvěle organizovaným přednáškám s odborníky podařilo vytvořit 16 zcela odlišných návrhů. V mém pasu se například objevila poměrně nečekaná kombinace referencí – česká hymna, svérázové vzory a kreslené pohádkové postavy.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

ANEŽKA: Po důkladné rešerši, během které jsem měla v ruce nespočet inspirativních pasů z různých zemí, se mi jen potvrdilo, že ten český je, co se zajímavosti a originality týče, na bodě mrazu. Například všechny stránky pro víza jsou úplně stejné, což nejen působí monotónně, ale také usnadňuje práci padělatelům. Byla bych velmi ráda, kdyby se Česká republika odvážila k sebevědomějšímu a vizuálně i tematicky výraznějšímu designu.

Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového
Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového

Emma Folprechtová

V návrhu designu cestovního pasu se zaměřuji na státní hrdost a význam naší země ve světovém měřítku. Česká republika má bohatou historii, mnoho tradic, památek i umění, ale také velké úspěchy v oblasti zdravotnictví a původních technologií – a právě ty ve svém návrhu zpracovávám. Vizuálně se více soustředím na objekty než na jejich vynálezce a vycházím z klasického ceninového designu. První vrstvu dvoustrany tvoří rastr ze stylizovaných lineárních motivů a druhou více realistický a prokreslený objekt s gradientem, připomínající rytiny na bankovkách. Celý doklad propojuje informativní časová osa a malý státní znak.

Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu
Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

EMMA: Nejnáročnější pro mne byla asi technická část tvorby, protože jsem ručně kreslila složité objekty, které mají připomínat rytiny na bankovkách. Nebylo lehké najít jednotný vizuální jazyk, který sjednotí jak technické vynálezy, tak medicínské objevy. 

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

EMMA: Mým cílem bylo vytvořit seriózní návrh, který obstojí u široké veřejnosti a dokáže prezentovat světové úspěchy naší země. Snažila jsem se do pasu dostat prvky národní identity a hrdosti, protože si myslím, že ačkoli jsme země malá, jsme země významná.

Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní
Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní
„Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma „Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma
„Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma
Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy
Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy

Kristián Toman

V návrhu cestovního pasu jsem se zaměřil na téma svobody, která je jedním z nejvýraznějších motivů v české literatuře. Náš pas nám umožňuje vycestovat skoro do jakékoliv země na světě. Je pro mě významným symbolem svobody pohybu za naše hranice, která v minulosti nebyla samozřejmostí. Do návrhu jsem proto zahrnul literární díla zabývající se tématem svobody. Jako vizuální inspiraci jsem zvolil práci s písmem a formátem knihy. Protože je svoboda abstraktní pojem, který každý vnímá jinak, rozhodl jsem se motivy co nejvíce zjednodušit. Používám úryvky z literárních děl, které převádím do kompozic inspirovaných abstraktní typografií, čímž propojuji vizuální stránku s významem.

Kristián zpracoval téma svobody a literatury Kristián zpracoval téma svobody a literatury
Kristián zpracoval téma svobody a literatury

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolil jste nejvíc hrdý?

KRISTIÁN: Jelikož jsem se v návrhu věnoval tématu literatury, bylo pro mě složité najít konkrétní formu přenosu literárních děl do formátu pasu. Nakonec jsem zvolil metodu převodu díla do mikrotextu v pozadí stránek, což bylo potřeba technicky odladit. 

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

KRISTIÁN: Současný pas by si určitě zasloužil refresh. Jeho podoba je z roku 2006, z grafického hlediska je to velmi formální řešení, které není nijak vázáno na národní tématiku. Bezpečnostní prvky jsou zastaralé. Myslím, že bychom se měli inspirovat v zahraničí, například švýcarským nebo belgickým pasem. Ostatně i to byla velká součást naší společné rešerše v ateliéru a myslím, že se povedlo vybrat široký výběr témat, které by mohly dát inspiraci pro novou podobu pasu.

„Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián „Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián
„Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián
„Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont. „Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont.
„Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont.
Foto: Šimon Roubal

Terezie Puršlová

Návrh českého cestovního pasu jsem zpracovala formou ilustrací, inspirovaných českou krajinou. Přemýšlela jsem nad dvěma otázkami: „Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont. Proto jsem jej zvolila jako hlavní motiv své práce, navržený tak, aby na sebe navazoval, jako jeden dlouhý pruh ilustrující pohyb naší krajinou. Pro podtržení cestovní tematiky a nutnosti bezpečnostních prvků, jsem vytvořila vlastní rastr inspirovaný hvězdou kompasu, který se barevně mění a prolíná, tvořící tak různé tóny, které dohromady skládají celek měnícího se horizontu, demonstrujícího povahu naší přírody.

Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny. Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny.
Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny.

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

TEREZIE: Nejsložitější pro mne asi bylo zvolit správné téma, které bude zastřešovat vizuální zpracování pasu. Chtěla jsem se vyhnout klasickým řešením a nevázat motiv nutně na lidské úspěchy a výtvory, ale spíš se vztáhnout k povaze naší krajiny, která ve mě nejvíc evokuje pocit sounáležitosti s naší zemí.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

TEREZIE: Je pro mne těžké nahlédnout na současnou podobu pasu “novýma očima”, vzhledem k tomu, že mě tato konkrétní podoba dokladu provázela celý život, ale přiznám se, že by mě možná potěšilo méně formální a více současné řešení. 

Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu
Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu
Natálie Malá Natálie Malá
Natálie Malá

Natálie Malá

Návrh pasu čerpá inspiraci z české flóry, konkrétně z endemických druhů rostlin našeho území. Každá stránka pasu představuje jeden konkrétní endemit doplněný o jeho životní cyklus a zeměpisnou polohu, které zdůrazňují jeho botanickou a kulturní hodnotu. Pod UV světlem se odhalí mapa s detailním místem výskytu druhu a jeho frekvencí růstu. Tento koncept má za cíl nejen podtrhnout identitu České republiky, ale také zvýšit povědomí o ochraně místní flóry.

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

NATÁLIE: Přijít na téma, které vystihuje českou hrdost a vzdává hold naší zemi, aniž by se lidé ohledně výběru tématu pohádali. Už od začátku jsem věděla, že chci jít nekonfliktní cestou, kdy se mohu oprostit od svých osobních preferencí a vkusu. Nechtěla jsem se pouštět do výrazně politického tématu nebo do výběru konkrétních osobností či historických událostí, jelikož je nemožné, aby se 10 milionů lidí shodlo na mém názoru. Vybrala jsem proto naši flóru, která tu prostě je a bude, to mi snad nikdo odepřít nemůže. 

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

NATÁLIE: Já jsem hrdá na celý svůj pas, kdy má člověk možnost něco takového realizovat? Ale kdybych přece jen měla zmínit nějaký prvek, tak to budou detaily, které se skrývají v UV vrstvě. Pod UV světlem se totiž v pozadí rozsvítí 3D mapa výskytu daného druhu s konkrétními body míst. Zároveň se obrys rostliny vyplní, tudíž jsou vidět její detaily i s reálnou barevností, skoro to působí, jako by skutečně vykvetla před očima. 

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

NATÁLIE: Jsem neskutečně šťastná, že tato zakázka přišla od samotné Státní tiskárny cenin, jelikož je vidět, že oni sami se současnou podobou spokojení úplně nejsou. Zcela upřímně jsem se nikdy před tímto úkolem nepozastavila nad tím, jak náš pas vlastně vypadá. Když jsem ho tedy po dlouhé době opět otevřela, nepřišlo mi nic vyloženě špatně, nicméně po delším zkoumání pasů jiných zemí jsem názor rychle změnila. Každá stránka stejná bez jakéhokoliv náznaku reprezentace naší republiky už tak lákavě nevypadala. Neříkám, že to, co máme nyní je grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. 

Prohlédněte si celý pas Natálie Prohlédněte si celý pas Natálie
Prohlédněte si celý pas Natálie
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide