PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Cestovní pas nám může dát povolení překračovat hranice všeho druhu – zeměpisné, ale i kulturní, jazykové, ekonomické či právní – a vydávat se za čímsi, co je doma nedosažitelné. V grafické rovině cestovní pas ukazuje a současně zakládá představy o charakteru našeho „doma“, o povaze národní identity, kulturním sebepojetí a sdílených hodnotách.

 

Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš
Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš

MgA. Richard Jaroš a MgA. Zuzana Lednická, Grafický design a vizuální komunikace

Proč jste vybrali jako klauzurní téma zpracování pasů?

Zuzana Lednická a Richard Jaroš: Nabídka na spolupráci s UMPRUM přišla přímo od Státní tiskárny cenin. Je to skvělé i když velmi komplikované téma, protože se dotýká mnoha oblastí, které s grafickým designem přímo nesouvisí, ale pro obsahové řešení jsou důležitá. Proto jsme následně oslovili Katedru teorie a dějin umění a společně s profesorkou Milenou Bártlovou a Pavlou Pauknerovou připravili cyklus přednášek týkajících se témat, kterých se cestovní pas dotýká. Našimi hosty byli kromě již zmíněných dam také sociolog Martin Buchtík, novinář věnující se české historii Martin Groman a geolog a spisovatel Václav Cílek. Od tématu Národní a Státní identity jsme se přes českou historii dostali až k české krajině.

S Ondřejem Hyršlem z STC jsme zase probrali praktickou část výroby pasů a jejich ochranných prvků. Zároveň jsme navštívili i švýcarské studio Retinaa, které před dvěma lety vytvořilo švýcarský pas - v současnosti asi nejprogresivnější. Následně jsme se pokusili nahradit to „nic“ na stránkách stávajících pasů „něčím“ co může promlouvat, spojovat a srozumitelně reflektovat vztah a příslušnost ke státu z různých úhlů pohledu. V aktuální době, kdy je společnost fragmentizovaná a shoda na čemkoliv je skoro nemožná, je to velmi složitý úkol. Proto je také většina pasů apolitická, a vztahují se spíše k území, než k české historii, natož k osobnostem, což bývá časté řešení.

Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité
Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité

Co vás na studenstkých řešení nejvice překvapilo, co myslíte, že se opravdu povedlo?

ZUZANA a RICHARD: Díky teoretické přípravě se většina studentů věnovala tématu krajiny, kultury nebo hledalo charakteristické vlastnosti a zvyky. V návrzích tak můžete najít turistické značky, historické cesty, hraniční patníky, jeskyně, rostlinné endemity, houby, ale také hudbu, literaturu a vědecké objevy. Český humor a smysl pro ironii například výborně využila Anežka Hájková, která ilustrovala krajinu české hymny a obydlila je postavičkami z českých pohádek a večerníčků. Fenoménu houbaření a symboliky mycelia jako propojeného spolupracujího funkčního organismu se věnovala Adéla Preislerová. Několik studentů ale obrazně překročilo hranice země a hledali i jiná řešení.

Nečekaným motivem pasu se tak staly východy slunce měřené během roku z nejdéle fungující české meterologické stanice Klementina v návrhu Vladyslava Afanasieva, Ondřej Mazanec se zase věnoval posunu času skrze časová pásma, a pas díky tomu dostal i praktickou funkci, a Matyáš Vedral do pasu radikálně otiskl plné znění Listiny základních práv a svobod. Součástí klauzur byly také razítka imaginárních zemí, kam by studenti chtěli odcestovat. (můj favorit je Arakis) Díky vstřícnosti STC jsme si mohli vytisknout společný ateliérový pas se zastoupením všech návrhů včetně ochranných prvků v UV barvách. Tento výstup včetně vygenerovaného AI zástupce GDVK, který se stal i motivem klauzur nám udělal asi největší radost.

Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI
Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI

Pokud by šlo hlasovat o podobě českých pasů, volil byste změnu a případně jakou?

ZUZANA a RICHARD: Změnili bychom úplně všechno. :) Proto doufáme, že tato studie odstartuje společenskou diskuzi a poslouží k budoucí změně, která je nutná.

Julie pracovala s geografickými údaji Julie pracovala s geografickými údaji
Julie pracovala s geografickými údaji

JULIE ALŽBĚTA PRAVCOVÁ

V procesu hledání české národní hrdosti jsem narážela na jednu kontroverzi za druhou a z tohoto důvodu jsem se rozhodla pokračovat v procesu na základě geografie, na které se lidský faktor podepsal minimálně. Na mapě jsem se však rozhodla pohybovat vertikálně. Hlavním motivem tohoto vertikálního cestování po našem území se stalo 14 veřejně přístupných jeskyní. Pro získání plánů a výškopisů jeskyní jsem se spojila se správou jeskyní České republiky českou geologickou službou. Každá dvojstrana prezentuje jednu jeskyni, tzn. její půdorys, horizont, reliéf povrchu nad jeskyní a hodnotu nadmořské výšky, hloubky, souřadnice, název a schéma umístění na mapě, kterou jsem nahradila symbol státního znaku.

Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem
Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

JULIE: Nejvíce pro mne bylo tězké se při zpracování vyhnout kontroverzím, jako jsou historické nebo narativní souvislosti, proto jsem se rozhodla pracovat s geografickými daty.

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

JULIE: Nejvíce jsem hrdá na zpracování prostorových prvků – reliéfy povrchu.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

JULIE: Současná podoba pasu má jednu velkou nevýhodu, je až moc abstraktní. Prvky, které se v něm objevují, nedostatečně podněcují sentiment vůči národní/státní hrdosti, což je např. v kanadském či belgickém pasu dobře vyjádřeno skrze prvky národního dědictví.
 

S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty
S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty
V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano! V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano!
V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano!

ANEŽKA HÁJKOVÁ

Jako hlavní motivy dvoustran jsem ztvárnila krajiny volně ilustrující českou hymnu (voda hučí po lučinách, bory šumí po skalinách, v sadě skví se jara květ). Ilustracemi prokvétají české svérázové vzory, které zároveň slouží jako zjemnění kresby a odkazují na tradiční giloše. Pod UV světlem se v krajinách objevují kreslené pohádkové postavy – pocta autorům české ilustrované a animované tvorby. Lev na obálce vychází z návrhu Jiřího Loudy, ale svou formou se přibližuje pohádkovým postavám, protože si vypůjčuje tvarosloví Pejska a Kočičky Josefa Čapka.

Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou
Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

ANEŽKA: Myslím, že pro všechny to byla podobná výzva: vybrat téma, které důstojně reprezentuje Českou republiku, je plně inkluzivní a zároveň vizuálně atraktivní. Další výzvou bylo vzájemně se neopakovat – nakonec se nám ale díky dostatku času na rešerši a skvěle organizovaným přednáškám s odborníky podařilo vytvořit 16 zcela odlišných návrhů. V mém pasu se například objevila poměrně nečekaná kombinace referencí – česká hymna, svérázové vzory a kreslené pohádkové postavy.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

ANEŽKA: Po důkladné rešerši, během které jsem měla v ruce nespočet inspirativních pasů z různých zemí, se mi jen potvrdilo, že ten český je, co se zajímavosti a originality týče, na bodě mrazu. Například všechny stránky pro víza jsou úplně stejné, což nejen působí monotónně, ale také usnadňuje práci padělatelům. Byla bych velmi ráda, kdyby se Česká republika odvážila k sebevědomějšímu a vizuálně i tematicky výraznějšímu designu.

Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového
Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového

Emma Folprechtová

V návrhu designu cestovního pasu se zaměřuji na státní hrdost a význam naší země ve světovém měřítku. Česká republika má bohatou historii, mnoho tradic, památek i umění, ale také velké úspěchy v oblasti zdravotnictví a původních technologií – a právě ty ve svém návrhu zpracovávám. Vizuálně se více soustředím na objekty než na jejich vynálezce a vycházím z klasického ceninového designu. První vrstvu dvoustrany tvoří rastr ze stylizovaných lineárních motivů a druhou více realistický a prokreslený objekt s gradientem, připomínající rytiny na bankovkách. Celý doklad propojuje informativní časová osa a malý státní znak.

Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu
Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

EMMA: Nejnáročnější pro mne byla asi technická část tvorby, protože jsem ručně kreslila složité objekty, které mají připomínat rytiny na bankovkách. Nebylo lehké najít jednotný vizuální jazyk, který sjednotí jak technické vynálezy, tak medicínské objevy. 

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

EMMA: Mým cílem bylo vytvořit seriózní návrh, který obstojí u široké veřejnosti a dokáže prezentovat světové úspěchy naší země. Snažila jsem se do pasu dostat prvky národní identity a hrdosti, protože si myslím, že ačkoli jsme země malá, jsme země významná.

Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní
Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní
„Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma „Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma
„Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma
Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy
Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy

Kristián Toman

V návrhu cestovního pasu jsem se zaměřil na téma svobody, která je jedním z nejvýraznějších motivů v české literatuře. Náš pas nám umožňuje vycestovat skoro do jakékoliv země na světě. Je pro mě významným symbolem svobody pohybu za naše hranice, která v minulosti nebyla samozřejmostí. Do návrhu jsem proto zahrnul literární díla zabývající se tématem svobody. Jako vizuální inspiraci jsem zvolil práci s písmem a formátem knihy. Protože je svoboda abstraktní pojem, který každý vnímá jinak, rozhodl jsem se motivy co nejvíce zjednodušit. Používám úryvky z literárních děl, které převádím do kompozic inspirovaných abstraktní typografií, čímž propojuji vizuální stránku s významem.

Kristián zpracoval téma svobody a literatury Kristián zpracoval téma svobody a literatury
Kristián zpracoval téma svobody a literatury

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolil jste nejvíc hrdý?

KRISTIÁN: Jelikož jsem se v návrhu věnoval tématu literatury, bylo pro mě složité najít konkrétní formu přenosu literárních děl do formátu pasu. Nakonec jsem zvolil metodu převodu díla do mikrotextu v pozadí stránek, což bylo potřeba technicky odladit. 

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

KRISTIÁN: Současný pas by si určitě zasloužil refresh. Jeho podoba je z roku 2006, z grafického hlediska je to velmi formální řešení, které není nijak vázáno na národní tématiku. Bezpečnostní prvky jsou zastaralé. Myslím, že bychom se měli inspirovat v zahraničí, například švýcarským nebo belgickým pasem. Ostatně i to byla velká součást naší společné rešerše v ateliéru a myslím, že se povedlo vybrat široký výběr témat, které by mohly dát inspiraci pro novou podobu pasu.

„Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián „Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián
„Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián
„Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont. „Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont.
„Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont.
Foto: Šimon Roubal

Terezie Puršlová

Návrh českého cestovního pasu jsem zpracovala formou ilustrací, inspirovaných českou krajinou. Přemýšlela jsem nad dvěma otázkami: „Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont. Proto jsem jej zvolila jako hlavní motiv své práce, navržený tak, aby na sebe navazoval, jako jeden dlouhý pruh ilustrující pohyb naší krajinou. Pro podtržení cestovní tematiky a nutnosti bezpečnostních prvků, jsem vytvořila vlastní rastr inspirovaný hvězdou kompasu, který se barevně mění a prolíná, tvořící tak různé tóny, které dohromady skládají celek měnícího se horizontu, demonstrujícího povahu naší přírody.

Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny. Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny.
Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny.

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

TEREZIE: Nejsložitější pro mne asi bylo zvolit správné téma, které bude zastřešovat vizuální zpracování pasu. Chtěla jsem se vyhnout klasickým řešením a nevázat motiv nutně na lidské úspěchy a výtvory, ale spíš se vztáhnout k povaze naší krajiny, která ve mě nejvíc evokuje pocit sounáležitosti s naší zemí.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

TEREZIE: Je pro mne těžké nahlédnout na současnou podobu pasu “novýma očima”, vzhledem k tomu, že mě tato konkrétní podoba dokladu provázela celý život, ale přiznám se, že by mě možná potěšilo méně formální a více současné řešení. 

Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu
Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu
Natálie Malá Natálie Malá
Natálie Malá

Natálie Malá

Návrh pasu čerpá inspiraci z české flóry, konkrétně z endemických druhů rostlin našeho území. Každá stránka pasu představuje jeden konkrétní endemit doplněný o jeho životní cyklus a zeměpisnou polohu, které zdůrazňují jeho botanickou a kulturní hodnotu. Pod UV světlem se odhalí mapa s detailním místem výskytu druhu a jeho frekvencí růstu. Tento koncept má za cíl nejen podtrhnout identitu České republiky, ale také zvýšit povědomí o ochraně místní flóry.

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

NATÁLIE: Přijít na téma, které vystihuje českou hrdost a vzdává hold naší zemi, aniž by se lidé ohledně výběru tématu pohádali. Už od začátku jsem věděla, že chci jít nekonfliktní cestou, kdy se mohu oprostit od svých osobních preferencí a vkusu. Nechtěla jsem se pouštět do výrazně politického tématu nebo do výběru konkrétních osobností či historických událostí, jelikož je nemožné, aby se 10 milionů lidí shodlo na mém názoru. Vybrala jsem proto naši flóru, která tu prostě je a bude, to mi snad nikdo odepřít nemůže. 

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

NATÁLIE: Já jsem hrdá na celý svůj pas, kdy má člověk možnost něco takového realizovat? Ale kdybych přece jen měla zmínit nějaký prvek, tak to budou detaily, které se skrývají v UV vrstvě. Pod UV světlem se totiž v pozadí rozsvítí 3D mapa výskytu daného druhu s konkrétními body míst. Zároveň se obrys rostliny vyplní, tudíž jsou vidět její detaily i s reálnou barevností, skoro to působí, jako by skutečně vykvetla před očima. 

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

NATÁLIE: Jsem neskutečně šťastná, že tato zakázka přišla od samotné Státní tiskárny cenin, jelikož je vidět, že oni sami se současnou podobou spokojení úplně nejsou. Zcela upřímně jsem se nikdy před tímto úkolem nepozastavila nad tím, jak náš pas vlastně vypadá. Když jsem ho tedy po dlouhé době opět otevřela, nepřišlo mi nic vyloženě špatně, nicméně po delším zkoumání pasů jiných zemí jsem názor rychle změnila. Každá stránka stejná bez jakéhokoliv náznaku reprezentace naší republiky už tak lákavě nevypadala. Neříkám, že to, co máme nyní je grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. 

Prohlédněte si celý pas Natálie Prohlédněte si celý pas Natálie
Prohlédněte si celý pas Natálie
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESINGBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESINGBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory