PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Besiidka je relativně nově založené studio. S jakou ambicí jste se dali dohromady? Co má Besiidka za cíl?

DAVID: Pracovat spolu jsme začali především, protože se skvěle doplňujeme. Díky spolupráci můžeme efektivně využít silných stránek sebe i toho druhého. Také nechceme lidi nutit si pamatovat naše jména, pomyslně se skrýt pod název studia pro nás představuje zábavnou anonymitu.

NIKOLA: Do budoucna bychom také rádi pracovali s více kreativci i odborníky napříč obory, budování studia nám k tomu poskytuje platformu. Především ale Besiidka vznikla, protože jsme chtěli vytvořit prostor, ve kterém můžeme kreativně propojovat design a jídlo, což jsou aktuálně hlavní aspekty naší aktuální práce. Baví nás nové možnosti a směry, které tato neobvyklá kombinace otevírá.

Studio krátce po jeho založení získalo Zvláštní uznání poroty na letošním Czech Design Weeku. Studio krátce po jeho založení získalo Zvláštní uznání poroty na letošním Czech Design Weeku.
Studio krátce po jeho založení získalo Zvláštní uznání poroty na letošním Czech Design Weeku.
Foto: Anna Pleslová

Věnujete se tvorbě skleněných váz nebo mističek a pracujete s reinterpretací starších skleněných dekorů. Předcházely vývoji i rešerše, jestli jsou podobné produkty konkurenceschopné? Jestli vás zkrátka uživí?

NIKOLAPokaždé je pro nás důležitá rešerše. My tyto předměty primárně vyrábíme jako doplněk k ostatním projektům našeho studia. Využíváme je například při prezentaci jídelních produktů a instalací. Rozhodli jsme se je nabídnout volně k prodeji, protože se zákazníkům líbí a začal o ně být zájem.

DAVID: Byl to také nějaký způsob přechodu ze studijní do profesní fáze. Vázy, misky i tácy z kolekce Oslava vznikaly v různých fázích našeho studia produktového designu a my se je pokusili dotáhnout do malosériové výroby. Zkusili jsme si tak úplně nové aspekty práce designéra. Vznikl limitovaný počet, byla to zkouška, jestli je tahle cesta pro nás zajímavá.

Hravá interpretace broušeného skla je součástí kolekce Oslava. Hravá interpretace broušeného skla je součástí kolekce Oslava.
Hravá interpretace broušeného skla je součástí kolekce Oslava.
Foto: Julius Filip

České sklo má silnou a letitou tradici. Zároveň je ale díky energetické krizi i válce pod velkým tlakem. Vy foukáte produkty v Kamenickém Šenově. Doléhají na vás podobné okolnosti, nezvažovali jste využít jiný materiál?

DAVID: Nákladnost a ekologický dopad výroby skla pro nás byl také výchozím bodem při tvorbě jak váz, tak dóz na bonbóny. Já pro výrobu váz navrhl specifické svařované formy, díky kterým se dekor „foukaného brusu“ tvoří přímo na huti. Nika zase experimentovala s airbrush dekorem skla. Pokoušeli jsme se tak přemýšlet nad procesem výroby hutního skla a nějakým způsobem jej zefektivňovat.

NIKOLA: Studovala jsem střední školu sklářskou, takže pro sklo budu mít vždycky slabost. Ale není to náš primární materiál. Mě teď mnohem častěji najdete za svářečkou nebo s těstem v ruce. David zase často a rád pracuje se dřevem. Zajímají nás také ekologické, experimentální materiály, pracovali jsme s porcelánem, šili jsme. Během studia jsme si prošli velké spektrum možností.

DAVID: Výběr materiálu vždy nakonec závisí na zadání nebo na daném problému, který řešíme.

Váza je odkazem a milou vzpomínkou na dětství Davida Hotárka. Váza je odkazem a milou vzpomínkou na dětství Davida Hotárka.
Váza je odkazem a milou vzpomínkou na dětství Davida Hotárka.
Foto: Julius Filip

Vedle návrhu produktů se věnujete i produkci "food eventů". Je to relativně netradiční spojení. Catering x Designér. Jak vás to napadlo?

NIKOLA: Naše propojování designu a jídla začalo mojí bakalářskou prací, kdy jsem si položila otázku, zda můžu jako designérka spolupracovat s cukrářskou výrobnou a vyvinout nový zákusek. Hned ze začátku jsem se setkala se skepsí, především ze strany cukrářek a cukrářů, protože údajně už „všechno existuje“. Ten vývoj probíhal jak přímo v profi provozu, kde mi byly ukazovány zajeté postupy, tak v našem ateliéru, kde jsem s tradičními recepturami a procesy následně experimentovala. Díky tomu jsme dosáhli potřebné inovace a zároveň udrželi efektivní vyrobitelnost pro cukrářky i cukráře. Vznikla tak kolekce zákusků Velké sousto, která, jak i název napovídá, byla výzva, ale nakonec úspěšná.

DAVID: Díky tomuto projektu jsme uviděli potenciál propojení jídla a designu. Nejen při vývoji nových jedlých produktů, ale například i při efektivním spotřebování odpadu z gastroprodukce nebo občerstvení. Catering nás baví, protože můžeme díky našemu kreativnímu zásahu vytvářet úplně nové situace a interakce mezi lidmi.

NIKOLA: Stačí, když i běžné receptury nainstalujeme na neobvyklé objekty a vzniká velká společenská hra. Dokážeme tak naprosto změnit atmosféru v místnosti. Radost mi ale dělá také to, když zpětně vidím, že v cukrárně stále využívají nějaké postupy i mimo zákusky z naší spolupráce. Přizvání designérstva do procesu vývoje jedlých produktů má smysl. Střecha, Terč i Čára jsou toho důkazem.

Hravý catering pro vernisáž šperkařky, výtvarnice a herní vývojářky Kateřiny Cendelínové. Participace byla nevyhnutelná! Hravý catering pro vernisáž šperkařky, výtvarnice a herní vývojářky Kateřiny Cendelínové. Participace byla nevyhnutelná!
Hravý catering pro vernisáž šperkařky, výtvarnice a herní vývojářky Kateřiny Cendelínové. Participace byla nevyhnutelná!
Foto: Štěpánka Trčková

Máte za sebou první kroky v touze vybudovat značku, co je v těchto začátcích nejtěžší?

DAVID: Uvědomit si svou identitu a hodnotu. Docílit toho, aby byla ta práce souvislá a navzájem se doplňovala.

NIKOLA: Mně přijde, že nejobtížnější bylo zasadit celý proces budování nové značky do života. U nás konkrétně, když ještě dokončujeme školu. Před tím, než si člověk může dovolit outsourcovat, musí sedět na několika židlích a ovládat různorodé dovednosti. Hodně se tím ale učíme.

Posunout jedlý prsten k vlastnímu požitku. Hravý koncept propojuje food a produktový design. Posunout jedlý prsten k vlastnímu požitku. Hravý koncept propojuje food a produktový design.
Posunout jedlý prsten k vlastnímu požitku. Hravý koncept propojuje food a produktový design.
Foto: Štěpánka Trčková

Nikola už vloni získala Designblok Talent Card za návrh mobilní cukrárny. Kde se od té doby už objevila?

NIKOLA: Ano, ale do výběru se dostala už dříve zmíněná kolekce Velké sousto. Návrh mobilní cukrárny vznikl na základě toho, že jsem řešila, jak nejefektivněji vystavit zákusky na Designbloku. Při vývoji toho mobiliáře jsem začala poprvé spolupracovat s Davidem. Chtěli jsme vytvořit soubor venkovního nábytku, který se dá snadno převážet i sestavit a vytvoří na jakémkoliv místě otevřený prostor pro vychutnání dezertů a sdílení radosti. Myslím, že se nám to povedlo.

DAVID: Cukrárnu tvoří hlavní prodejní stůl, lavice a koktejlový stolek. Kromě premiéry na loňském Designbloku jsme funkčnost pop-up cukrárny otestovali například na letošním Zlin Design Weeku, festivalu současné studentské herní tvorby Lektvar nebo slovenském uměleckém festivalu Tehláreň.

Designblok 2023 a cukrárna do exteriéru jakožto první společný projekt dua Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka. Instalace vycházela z představených dezertů a z tvarosloví tradičních cukráren. Designblok 2023 a cukrárna do exteriéru jakožto první společný projekt dua Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka. Instalace vycházela z představených dezertů a z tvarosloví tradičních cukráren.
Designblok 2023 a cukrárna do exteriéru jakožto první společný projekt dua Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka. Instalace vycházela z představených dezertů a z tvarosloví tradičních cukráren.
Foto: Julius Filip

Přehlídka to nebyla jediná, letos jste zvítězili už jako tým na Czech Design Weeku. Jak moc mladým designérům podobné akce pomáhají?

DAVID: Určitě jsou tyto akce v prostředí českého designu stále důležitým prvkem pro zviditelnění. Účast v soutěžích a na festivalech posiluje relevanci začínajících tvůrců pro média a odbornou veřejnost. Hodně to dává ale i bere. My stále řešíme, jestli je to pro nás vhodná cesta, jak svou práci prezentovat.

NIKOLA: Myslím, že to je aktuální téma pro většinu začínajících designérek a designérů. Pro nás určitě je. Sledujeme, jakým směrem se k tématu přistupuje v zahraničí. Chceme se více a více dostávat ven z galerií a vytvářet zábavnější interakce s lidmi. O to se už s cukrárnou ostatně pokoušíme a je to pokaždé nesmírně inspirativní. Mluvit s uživateli vašeho produktu přímo ve chvíli, kdy jej konzumují, je radost.

Výjimečného talentu si všimla i porota festivalu Designblok v minulém roce. Ocenila Nikolu jednou z jejích Talent Cards. Výjimečného talentu si všimla i porota festivalu Designblok v minulém roce. Ocenila Nikolu jednou z jejích Talent Cards.
Výjimečného talentu si všimla i porota festivalu Designblok v minulém roce. Ocenila Nikolu jednou z jejích Talent Cards.

S řadou přehlídek jsou ale často spojené i negativní zkušenosti, špatná produkce, vysoká cena za účast, netransparentní podmínky. Setkali jste se vy sami s něčím podobným?

DAVID: Tuhle otázku můžeme hodnotit teprve z pohledu posledního roku, kdy na festivalech vystavujeme. Vstupní poplatky jsou bohužel vysoké, především pro začínající tvůrce a tvůrkyně. My sami bychom si je nemohli dovolit, kdybychom například za umístění v soutěži nezískali finanční odměnu, kterou jsme se rozhodli investovat do další prezentace. Ale například právě kurátorský výběr Designblok Talent Cards poskytuje platformu pro talentované studenty, kteří mohou vystavovat bez poplatku, což je fajn iniciativa.

NIKOLA:
 Setkali jsme se s úžasnou produkcí, zapálenými týmy a být součástí festivalu byla radost, ale máme bohužel i pár negativních zkušeností. Byli jsme například hodně nespokojeni, když prostředí a vzhled kulis festivalu kvalitativně neodpovídal výši vstupního poplatku.

„Naší prací usilujeme o to, abychom upevnili potenciál jídla spojovat lidi, vytvářet příběhy a budovat komunitu. Zkoumáme hranice food designu a jeho aplikovatelnost v praxi.“ „Naší prací usilujeme o to, abychom upevnili potenciál jídla spojovat lidi, vytvářet příběhy a budovat komunitu. Zkoumáme hranice food designu a jeho aplikovatelnost v praxi.“
„Naší prací usilujeme o to, abychom upevnili potenciál jídla spojovat lidi, vytvářet příběhy a budovat komunitu. Zkoumáme hranice food designu a jeho aplikovatelnost v praxi.“
Foto: Ondřej Jarolín

Studovali jste v Brně, v Brně i vaše studio působí. Jaké to má pro designéry výhody a nevýhody?

NIKOLA: Co hodnotím pozitivně, je komunita a podpora kreativců, kterou buduje a poskytuje tým kreativního hubu Kumst. Bohužel z našeho úhlu pohledu jinak převažují nevýhody. Design je v Česku hodně soustředěný okolo Prahy. To se týká například množství dostupných spoluprací, příležitostí, pořádaných akcí, možností networkingu, stáží nebo celkové sítě designérů.

DAVID: V Brně aktuálně máme ateliér, je to především kvůli dokončování našeho studia na Fakultě výtvarných umění. Plánujeme se však v budoucnosti stěhovat.

Besiidka se nelimituje oborem ani disciplínou a jsou otevření mezioborovým spolupracím. Besiidka se nelimituje oborem ani disciplínou a jsou otevření mezioborovým spolupracím.
Besiidka se nelimituje oborem ani disciplínou a jsou otevření mezioborovým spolupracím.
Foto: Julius Filip

Kolem Besiidky se točí sladkosti a dobroty. Kam byste nás v Brně poslali na nejlepší zákusek?

NIKOLA: Moje „guilty pleasure“ jsou lokální cukrárny na menších městech a vesnicích, baví mě jejich svébytný výraz a vtip. Pokud mám na sladké chuť v Brně, tak vyhrává skořicový šnek z Kafe Friedrich.

DAVID: V Brně si nejraději dávám zmrzlinu z Agnes v Řečkovicích. Ovšem na poctivé zákusky jezdím na severní Moravu.

Vyhlášení šneci Kafé Friedrich v Brně. Vyhlášení šneci Kafé Friedrich v Brně.
Vyhlášení šneci Kafé Friedrich v Brně.
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast