PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Besiidka je relativně nově založené studio. S jakou ambicí jste se dali dohromady? Co má Besiidka za cíl?

DAVID: Pracovat spolu jsme začali především, protože se skvěle doplňujeme. Díky spolupráci můžeme efektivně využít silných stránek sebe i toho druhého. Také nechceme lidi nutit si pamatovat naše jména, pomyslně se skrýt pod název studia pro nás představuje zábavnou anonymitu.

NIKOLA: Do budoucna bychom také rádi pracovali s více kreativci i odborníky napříč obory, budování studia nám k tomu poskytuje platformu. Především ale Besiidka vznikla, protože jsme chtěli vytvořit prostor, ve kterém můžeme kreativně propojovat design a jídlo, což jsou aktuálně hlavní aspekty naší aktuální práce. Baví nás nové možnosti a směry, které tato neobvyklá kombinace otevírá.

Studio krátce po jeho založení získalo Zvláštní uznání poroty na letošním Czech Design Weeku. Studio krátce po jeho založení získalo Zvláštní uznání poroty na letošním Czech Design Weeku.
Studio krátce po jeho založení získalo Zvláštní uznání poroty na letošním Czech Design Weeku.
Foto: Anna Pleslová

Věnujete se tvorbě skleněných váz nebo mističek a pracujete s reinterpretací starších skleněných dekorů. Předcházely vývoji i rešerše, jestli jsou podobné produkty konkurenceschopné? Jestli vás zkrátka uživí?

NIKOLAPokaždé je pro nás důležitá rešerše. My tyto předměty primárně vyrábíme jako doplněk k ostatním projektům našeho studia. Využíváme je například při prezentaci jídelních produktů a instalací. Rozhodli jsme se je nabídnout volně k prodeji, protože se zákazníkům líbí a začal o ně být zájem.

DAVID: Byl to také nějaký způsob přechodu ze studijní do profesní fáze. Vázy, misky i tácy z kolekce Oslava vznikaly v různých fázích našeho studia produktového designu a my se je pokusili dotáhnout do malosériové výroby. Zkusili jsme si tak úplně nové aspekty práce designéra. Vznikl limitovaný počet, byla to zkouška, jestli je tahle cesta pro nás zajímavá.

Hravá interpretace broušeného skla je součástí kolekce Oslava. Hravá interpretace broušeného skla je součástí kolekce Oslava.
Hravá interpretace broušeného skla je součástí kolekce Oslava.
Foto: Julius Filip

České sklo má silnou a letitou tradici. Zároveň je ale díky energetické krizi i válce pod velkým tlakem. Vy foukáte produkty v Kamenickém Šenově. Doléhají na vás podobné okolnosti, nezvažovali jste využít jiný materiál?

DAVID: Nákladnost a ekologický dopad výroby skla pro nás byl také výchozím bodem při tvorbě jak váz, tak dóz na bonbóny. Já pro výrobu váz navrhl specifické svařované formy, díky kterým se dekor „foukaného brusu“ tvoří přímo na huti. Nika zase experimentovala s airbrush dekorem skla. Pokoušeli jsme se tak přemýšlet nad procesem výroby hutního skla a nějakým způsobem jej zefektivňovat.

NIKOLA: Studovala jsem střední školu sklářskou, takže pro sklo budu mít vždycky slabost. Ale není to náš primární materiál. Mě teď mnohem častěji najdete za svářečkou nebo s těstem v ruce. David zase často a rád pracuje se dřevem. Zajímají nás také ekologické, experimentální materiály, pracovali jsme s porcelánem, šili jsme. Během studia jsme si prošli velké spektrum možností.

DAVID: Výběr materiálu vždy nakonec závisí na zadání nebo na daném problému, který řešíme.

Váza je odkazem a milou vzpomínkou na dětství Davida Hotárka. Váza je odkazem a milou vzpomínkou na dětství Davida Hotárka.
Váza je odkazem a milou vzpomínkou na dětství Davida Hotárka.
Foto: Julius Filip

Vedle návrhu produktů se věnujete i produkci "food eventů". Je to relativně netradiční spojení. Catering x Designér. Jak vás to napadlo?

NIKOLA: Naše propojování designu a jídla začalo mojí bakalářskou prací, kdy jsem si položila otázku, zda můžu jako designérka spolupracovat s cukrářskou výrobnou a vyvinout nový zákusek. Hned ze začátku jsem se setkala se skepsí, především ze strany cukrářek a cukrářů, protože údajně už „všechno existuje“. Ten vývoj probíhal jak přímo v profi provozu, kde mi byly ukazovány zajeté postupy, tak v našem ateliéru, kde jsem s tradičními recepturami a procesy následně experimentovala. Díky tomu jsme dosáhli potřebné inovace a zároveň udrželi efektivní vyrobitelnost pro cukrářky i cukráře. Vznikla tak kolekce zákusků Velké sousto, která, jak i název napovídá, byla výzva, ale nakonec úspěšná.

DAVID: Díky tomuto projektu jsme uviděli potenciál propojení jídla a designu. Nejen při vývoji nových jedlých produktů, ale například i při efektivním spotřebování odpadu z gastroprodukce nebo občerstvení. Catering nás baví, protože můžeme díky našemu kreativnímu zásahu vytvářet úplně nové situace a interakce mezi lidmi.

NIKOLA: Stačí, když i běžné receptury nainstalujeme na neobvyklé objekty a vzniká velká společenská hra. Dokážeme tak naprosto změnit atmosféru v místnosti. Radost mi ale dělá také to, když zpětně vidím, že v cukrárně stále využívají nějaké postupy i mimo zákusky z naší spolupráce. Přizvání designérstva do procesu vývoje jedlých produktů má smysl. Střecha, Terč i Čára jsou toho důkazem.

Hravý catering pro vernisáž šperkařky, výtvarnice a herní vývojářky Kateřiny Cendelínové. Participace byla nevyhnutelná! Hravý catering pro vernisáž šperkařky, výtvarnice a herní vývojářky Kateřiny Cendelínové. Participace byla nevyhnutelná!
Hravý catering pro vernisáž šperkařky, výtvarnice a herní vývojářky Kateřiny Cendelínové. Participace byla nevyhnutelná!
Foto: Štěpánka Trčková

Máte za sebou první kroky v touze vybudovat značku, co je v těchto začátcích nejtěžší?

DAVID: Uvědomit si svou identitu a hodnotu. Docílit toho, aby byla ta práce souvislá a navzájem se doplňovala.

NIKOLA: Mně přijde, že nejobtížnější bylo zasadit celý proces budování nové značky do života. U nás konkrétně, když ještě dokončujeme školu. Před tím, než si člověk může dovolit outsourcovat, musí sedět na několika židlích a ovládat různorodé dovednosti. Hodně se tím ale učíme.

Posunout jedlý prsten k vlastnímu požitku. Hravý koncept propojuje food a produktový design. Posunout jedlý prsten k vlastnímu požitku. Hravý koncept propojuje food a produktový design.
Posunout jedlý prsten k vlastnímu požitku. Hravý koncept propojuje food a produktový design.
Foto: Štěpánka Trčková

Nikola už vloni získala Designblok Talent Card za návrh mobilní cukrárny. Kde se od té doby už objevila?

NIKOLA: Ano, ale do výběru se dostala už dříve zmíněná kolekce Velké sousto. Návrh mobilní cukrárny vznikl na základě toho, že jsem řešila, jak nejefektivněji vystavit zákusky na Designbloku. Při vývoji toho mobiliáře jsem začala poprvé spolupracovat s Davidem. Chtěli jsme vytvořit soubor venkovního nábytku, který se dá snadno převážet i sestavit a vytvoří na jakémkoliv místě otevřený prostor pro vychutnání dezertů a sdílení radosti. Myslím, že se nám to povedlo.

DAVID: Cukrárnu tvoří hlavní prodejní stůl, lavice a koktejlový stolek. Kromě premiéry na loňském Designbloku jsme funkčnost pop-up cukrárny otestovali například na letošním Zlin Design Weeku, festivalu současné studentské herní tvorby Lektvar nebo slovenském uměleckém festivalu Tehláreň.

Designblok 2023 a cukrárna do exteriéru jakožto první společný projekt dua Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka. Instalace vycházela z představených dezertů a z tvarosloví tradičních cukráren. Designblok 2023 a cukrárna do exteriéru jakožto první společný projekt dua Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka. Instalace vycházela z představených dezertů a z tvarosloví tradičních cukráren.
Designblok 2023 a cukrárna do exteriéru jakožto první společný projekt dua Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka. Instalace vycházela z představených dezertů a z tvarosloví tradičních cukráren.
Foto: Julius Filip

Přehlídka to nebyla jediná, letos jste zvítězili už jako tým na Czech Design Weeku. Jak moc mladým designérům podobné akce pomáhají?

DAVID: Určitě jsou tyto akce v prostředí českého designu stále důležitým prvkem pro zviditelnění. Účast v soutěžích a na festivalech posiluje relevanci začínajících tvůrců pro média a odbornou veřejnost. Hodně to dává ale i bere. My stále řešíme, jestli je to pro nás vhodná cesta, jak svou práci prezentovat.

NIKOLA: Myslím, že to je aktuální téma pro většinu začínajících designérek a designérů. Pro nás určitě je. Sledujeme, jakým směrem se k tématu přistupuje v zahraničí. Chceme se více a více dostávat ven z galerií a vytvářet zábavnější interakce s lidmi. O to se už s cukrárnou ostatně pokoušíme a je to pokaždé nesmírně inspirativní. Mluvit s uživateli vašeho produktu přímo ve chvíli, kdy jej konzumují, je radost.

Výjimečného talentu si všimla i porota festivalu Designblok v minulém roce. Ocenila Nikolu jednou z jejích Talent Cards. Výjimečného talentu si všimla i porota festivalu Designblok v minulém roce. Ocenila Nikolu jednou z jejích Talent Cards.
Výjimečného talentu si všimla i porota festivalu Designblok v minulém roce. Ocenila Nikolu jednou z jejích Talent Cards.

S řadou přehlídek jsou ale často spojené i negativní zkušenosti, špatná produkce, vysoká cena za účast, netransparentní podmínky. Setkali jste se vy sami s něčím podobným?

DAVID: Tuhle otázku můžeme hodnotit teprve z pohledu posledního roku, kdy na festivalech vystavujeme. Vstupní poplatky jsou bohužel vysoké, především pro začínající tvůrce a tvůrkyně. My sami bychom si je nemohli dovolit, kdybychom například za umístění v soutěži nezískali finanční odměnu, kterou jsme se rozhodli investovat do další prezentace. Ale například právě kurátorský výběr Designblok Talent Cards poskytuje platformu pro talentované studenty, kteří mohou vystavovat bez poplatku, což je fajn iniciativa.

NIKOLA:
 Setkali jsme se s úžasnou produkcí, zapálenými týmy a být součástí festivalu byla radost, ale máme bohužel i pár negativních zkušeností. Byli jsme například hodně nespokojeni, když prostředí a vzhled kulis festivalu kvalitativně neodpovídal výši vstupního poplatku.

„Naší prací usilujeme o to, abychom upevnili potenciál jídla spojovat lidi, vytvářet příběhy a budovat komunitu. Zkoumáme hranice food designu a jeho aplikovatelnost v praxi.“ „Naší prací usilujeme o to, abychom upevnili potenciál jídla spojovat lidi, vytvářet příběhy a budovat komunitu. Zkoumáme hranice food designu a jeho aplikovatelnost v praxi.“
„Naší prací usilujeme o to, abychom upevnili potenciál jídla spojovat lidi, vytvářet příběhy a budovat komunitu. Zkoumáme hranice food designu a jeho aplikovatelnost v praxi.“
Foto: Ondřej Jarolín

Studovali jste v Brně, v Brně i vaše studio působí. Jaké to má pro designéry výhody a nevýhody?

NIKOLA: Co hodnotím pozitivně, je komunita a podpora kreativců, kterou buduje a poskytuje tým kreativního hubu Kumst. Bohužel z našeho úhlu pohledu jinak převažují nevýhody. Design je v Česku hodně soustředěný okolo Prahy. To se týká například množství dostupných spoluprací, příležitostí, pořádaných akcí, možností networkingu, stáží nebo celkové sítě designérů.

DAVID: V Brně aktuálně máme ateliér, je to především kvůli dokončování našeho studia na Fakultě výtvarných umění. Plánujeme se však v budoucnosti stěhovat.

Besiidka se nelimituje oborem ani disciplínou a jsou otevření mezioborovým spolupracím. Besiidka se nelimituje oborem ani disciplínou a jsou otevření mezioborovým spolupracím.
Besiidka se nelimituje oborem ani disciplínou a jsou otevření mezioborovým spolupracím.
Foto: Julius Filip

Kolem Besiidky se točí sladkosti a dobroty. Kam byste nás v Brně poslali na nejlepší zákusek?

NIKOLA: Moje „guilty pleasure“ jsou lokální cukrárny na menších městech a vesnicích, baví mě jejich svébytný výraz a vtip. Pokud mám na sladké chuť v Brně, tak vyhrává skořicový šnek z Kafe Friedrich.

DAVID: V Brně si nejraději dávám zmrzlinu z Agnes v Řečkovicích. Ovšem na poctivé zákusky jezdím na severní Moravu.

Vyhlášení šneci Kafé Friedrich v Brně. Vyhlášení šneci Kafé Friedrich v Brně.
Vyhlášení šneci Kafé Friedrich v Brně.
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusily navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Psycholog do kapsy
Číst článek
23. 12. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 3 min

Najít spásu v knihách. Na trhu přibývá literatury, která dokáže léčit duši nejen obsahem, ale i promyšleným designem

Duševní pohoda je klíčová součást našeho celkového zdraví. Jak o ně pečovat? Jak se naučit pracovat s emocemi? Můžete se dozvědět ze skvělých knih. Vybrali jsme pro vás obsahově i výtvarně nejzajímavější knihy, které vám na tyto otázky pomohou odpovědět.

Design & umění
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
„Upletli jsme brněnské ikoně, samici krokodýla, vánoční svetr, a vůbec jí to nevadilo. Nerezový exoskelet, nesoucí svetr, se oblíbené památky vůbec nedotýká,“ píše o svetru pro brněnského draka studio NAHAKU.
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Novinky od Lejaan si brzy budete moct prohlédnout při speciální příležitosti!
Číst článek
06. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Liberecký lovebrand uvádí novou kolekci. Výrobce povlečení Lejaan láká na hřejivé barvy i kvalitní materiály.

Hotelový komfort pro každodenní spánek – to je hlavní cíl české značky Lejaan, která nabízí ucelený sortiment ložního prádla i župany, ručníky a doplňky pro útulnou domácí atmosféru.

Design & umění
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Made by fire prodloužena do sedmého září 2025! Síla i křehkost českého skla a porcelánu ve zkoušce ohněm. Unikátní výstavní projekt Moravské galerie v Brně a Designbloku aktuálně v prostorech Uměleckoprůmyslového muzea.

17. listopadu 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 7. září 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusily navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Proces výroby etiket vína je o konceptu, příbězích, kreativitě a o vínu samotném.
Číst článek
30. 12. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Ve víně je design. Mělnicko se pyšní lokálními vinaři, kteří vědí, že promyšlené etikety jsou nedílnou součástí úspěchu

Tradice pěstování vinné révy je s našimi zeměmi spjatá po staletí. Výborné viniční tratě, nenajdete jen na jižní Moravě, ale i na Mělnicku. Zdejší vinaři umí navíc nejen vyrobit okouzlující chutě, ale nerezignují ani na stylové a vkusné etikety. Kdo nás zaujal nejvíc?

Design guide
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
27. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Plíživý strach mít svůj názor. Situace na Slovensku ukazuje, že těžké časy jsou děsivě blízko

V lednu 1993 se rozpadalo Československo na dva samostatné státy a řada dnešních designérských hvězd se teprve učila chodit. Více než 30 let staré politické rozhodnutí vzbudilo hodně emocí a napořád už změnilo běh dějin. Vzhledem k současnému stavu na Slovensku můžeme být dnes ale rádi.

Názory & polemika
Psycholog do kapsy
Číst článek
23. 12. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 3 min

Najít spásu v knihách. Na trhu přibývá literatury, která dokáže léčit duši nejen obsahem, ale i promyšleným designem

Duševní pohoda je klíčová součást našeho celkového zdraví. Jak o ně pečovat? Jak se naučit pracovat s emocemi? Můžete se dozvědět ze skvělých knih. Vybrali jsme pro vás obsahově i výtvarně nejzajímavější knihy, které vám na tyto otázky pomohou odpovědět.

Design & umění
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory