PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Galerie článku (7)

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Šíře záběru umělkyně rozkročené mezi Prahou a Vídní však byla mnohem rozmanitější: malovala, ilustrovala, věnovala se různým grafickým disciplínám a navrhovala i porcelán či nábytek. Opomenuta by neměla být ale ani její pedagogická činnost, pomáhala dalším ženám, které se odvážně snažily proniknout do světa umění.

Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek
Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek

Vilemína Podhajská se narodila v samém závěru 19. století v rodině vídeňských Čechů, která se čile účastnila spolkového života české menšiny v metropoli Rakouska-Uherska. Dívka přezdívaná Minka brzy projevila výtvarný talent, na elitní umělecké školy ale tehdy ještě jako žena přístup neměla. Přesto díky studiu na Kunstschule für Frauen und Mädchen, později Wiener Frauenakademie, získala všestranné výtvarné vzdělání a pochytila to nejlepší, co tehdejší umělecké prostředí Vídně nabízelo. Malbu a kresbu studovala u profesorů Ludwiga Michalka a Adolfa Boehma, základy sochařské práce získala u Georga Klimta a dřevoryt ji učil Friedrich König.

Všestrannou výtvarnici inspirovala vídeňská secese

Minka Podhajská byla členkou skupiny okolo Gustava Klimta a v roce 1908 vystavovala na vídeňském Kunstschau právě s takzvanou Klimt-Gruppe. V té době ji výrazně ovlivnila vídeňská secesní umělecká scéna. Už o rok později měla společnou výstavu s avantgardní Die Neukunstgruppe. Zásadní pro ni byla otázka Gesamtkunstwerku, komplexního uměleckého díla a snaha o estetizaci předmětů denní potřeby, které v souladu s dobovým chápáním vnímala jako jednotlivá malá umělecká díla.

Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques
Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques

Nejprve se věnovala hlavně grafice a ilustraci, brzy se zaměřila právě na hračky, které byly od počátku velice nadšeně přijímány. Záběr její tvorby v průběhu života byl až neuvěřitelně široký, tvořila kresby, grafické listy, dřevoryty či ilustrace, v malbě se pak zaměřila na krajinomalby z cest i takzvané portréty květin. V těchto detailních obrazech se snažila zachytit nejen tvar, ale také duši rostliny. Nevyhýbala se ani sochařské tvorbě, kdy vytvářela především drobnější skulptury a upomínkové předměty. Do výroby se dostala i její keramika, navrhla několik servisů na čaj, kávu a čokoládu pro keramickou manufakturu firmy Rydl a Thon – Graniton ve Svijanech.

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid

„V nitru se cítím malířkou, to je vlastně moje povolání. Ale mým zaměstnáním – a myslím, že si mne veřejnost zařadila spíše sem – jsou hračky. Barvy jsou pro mne důležité, miluji barvy, potrpím si na ně. Nejsem jen malířka, jsem také barvičkářka, jak mi nadávají,“ napsala o sobě Minka Podhajská v týdeníku Právo lidu ve třicátých letech.

Hračky povznesla mezi užité umění

Jako významná tvůrkyně družstva Artěl stála v nové Československé republice u zrodu moderní české hračky. Tvořila dřevěné soustružené figurky i stavebnice, později přidala i hračky textilní. Pro všechny materiály ale platilo, že na hračky uplatňovala pohled propojující estetiku, psychologii a didaktiku. Její hračky charakterizují veselé barvy a radost ze života, to vše s moderní elegancí a dotekem vídeňské secese.

Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM
Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM

Mezi jejími dřevěnými postavičkami nechyběla různorodá zvířata (krocan, tukan, velbloud, páv, medvěd a další) a lidi různých povolání (baletka), zájmů (sokolové a sokolky), pocházející z různých míst (Afričan, Mexičan), zachycení v různých situacích (svatba) či tradiční postavičky jako Mikuláš a čert. V roce 1907 pak navrhla soubor budov, rostlin a figurek lidí i domácích zvířat nazvaný Jihočeský statek, který zhotovilo Hořické hračkářské družstvo. Na výrobě hraček spolupracovala také s Wienerwerkstätte či s Deutschen Werkstätten für Handwerkskunst v Drážďanech.

V Praze vystavila své hračky už roku 1907, velký soubor maleb, kreseb, grafik a hraček pak v roce 1910 v Topičově salonu na společné výstavě s Valerií Myslivečkovou. Definitivně se do hlavního města nově vzniklé Československé republiky přestěhovala v roce 1919. Zpočátku se tu necítila nejlépe a utrpěla tím i její malířská práce, kterou na nějakou dobu odložila na úkor drobnějších grafických prací, dřevorytů a právě hraček.

Pro Československo tvořila nejen hračky, ale také expozice světových výstav

Brzy po příchodu do Prahy získala nabídku od ministerstva školství a národní osvěty, díky níž se stala instruktorkou pro hračky ve Státním školském ústavu pro domácký průmysl. Hračky sama navrhovala, zároveň vedla i hračkářské kurzy. Kromě zmíněných figurek se zaměřovala na didaktické hry a stavebnice či hračky z textilu a juty.

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek

Mimo to se podílela i na českých instalacích na mezinárodních výstavách. V roce 1925 vytvořila se svým týmem v Paříži oceňovanou expozici československých odborných škol. Na konci druhé světové války pak chystala československou expozici pro Světovou výstavu v New Yorku, jejímž hlavním exponátem bylo dioráma s výjevem Přísahy presidenta George Washingtona na americkou ústavu, pro nějž Minka Podhajská oblékla jednotlivé figury. Vrátila se i k malbě, své obrazy představila na výstavě v Topičově salonu v roce 1931.

V poválečném období se Minka Podhajská přesunula do Lužických hor, kde koupila malý domek v obci Zdislava (dříve Schönbach). Nejprve zde malovala, postupně pak kvůli oční chorobě omezila svou výtvarnou tvorbu, uznávanou umělkyní ale zůstala. „Naučila se svému řemeslu tak důkladně, že mohla tvořit v jakémkoliv materiálu a formě, ať to byl dřevoryt, lept, nebo tempera, olej, akvarel. Kreslila návrhy na gobelíny, čalouny, plakáty, ex-libris, novoročenky, pohlednice, zkrátka všechno, čím se dá zkrášlit denní život. Pomáhal jí přitom její nezmarný humor, vtip a chuť pustit se do každého problému, který jí život postavil do cesty,“ připomněl rozmanitou tvorbu Minky Podhajské v roce 1961 u příležitosti jejích osmdesátých narozenin v časopise Vlasta Jaromír Doležal.

Tvorba Minky Podhajské je vzorem pro designéry dodnes, otevřeně se k inspiraci jejími dřevěnými hračkami hlásí třeba Tereza Talichová. Ta pod značkou Tititi tvoří jednoduché, vkusné a zároveň zábavné figurky, které mohou sloužit stejně dobře jako sběratelský umělecký předmět i k dětské hře. „Bylo by to nádherné, kdybychom mohly obě pracovat v ateliéru na podobných věcech a mít tvůrčí svobodu, je to krásná představa. Ale po pravdě nevím, jestli bych jí intelektuálně stačila, byla velmi sečtělá, vzdělaná, jazykově vybavená, podle mě hvězda,“ přiznala na dotaz magazínu Forbes, zda by se chtěla s průkopnicí designérské a hračkářské práce setkat. 

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk Do galerie
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide