PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Báro, zeptám se možná úplně jako neznalec, ale co je to bastarda?

BÁRA: Bastarda je gotické písmo, které vzniklo ve 14. století a je zajímavé tím, že patří mezi první písma používaná pro tisk. Existují jak rukopisné, tak i tiskové verze bastardy, a právě tímto rozlišením jsem se v diplomové práci hodně zabývala. Součástí mého výzkumu bylo také srovnání, jak se bastarda využívala v tisku pro různé národní jazyky.

Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým. Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.
Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.

Celý název vaší diplomové práce, se kterou jste zvítězila, je: Staročeská bastarda, její rekonstrukce a soudobé řešení. V první části se věnujete představení Kroniky Trojánské, která byla právě bastardou v plzeňské tiskárně už v 15. století vytištěna. Jak jste na toto téma narazila?

BÁRA: Ano, přesně tak. K tomuto tématu jsem se dostala při konzultacích, kdy jsme spolu s vedoucími ateliéru hledali směr mé diplomové práce. Pan profesor Rostislav Vaněk mi tehdy navrhl toto téma, které měl delší dobu v záloze. Zároveň mi přišlo zajímavé, že téma souvisí s Plzní, kde jsem strávila pět let studiem na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara a kde byla Kronika Trojánská vytištěna v nejstarší české tiskárně.

Hlavním podstatou práce byla v zásadě aktualizace gotického písma, je to tak? Jak jste k řešení přistoupila? Musela jste si nastudovat i jiná gotická písma?

BÁRA: Hlavním výstupem mé práce je současné autorské písmo, které vychází z historického gotického písma, ale zároveň ho aktualizuje pro dnešní dobu. Klíčovou částí bylo také zrekonstruovat a digitalizovat konkrétní písmo, kterým je Staročeská bastarda z Kroniky Trojánské, ze které autorské písmo nepřímo vychází. Kromě tohoto konkrétního písma jsem ale samozřejmě studovala i další gotická písma a hlavně různé druhy bastard, abych lépe pochopila jejich kresbu a vývoj.

„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“ „Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
Svěřuje se Barbora pro magazín Designcabinet.

Bylo složité dostat se k podobným historickým pramenům? Kde jste písma studovala?

BÁRA: Ano i ne. K historickým pramenům se dá dostat například přes online archiv Národní knihovny, který vřele doporučuji. Bylo fascinující procházet si stránku po stránce různé inkunábule. Nicméně jsem se v těchto online archivech často setkávala s nižší kvalitou skenů – ty jsou sice skvělé pro teoretické studium, ale pro typografický rozbor nemají dostatečné rozlišení. Když jsem se snažila zvětšit detaily liter, často byly příliš rozpixelované.

Pro hlubší studium jsem čerpala především z knihy Krásné písmo ve vývoji latinky od Františka Muziky. Ten zde mistrně popisuje vývoj písma a navíc nabízí velmi kvalitní obrazový doprovod, což bylo pro mou práci klíčové.

V 15.století uměl číst jen zlomek obyvatel, odráželo se to nějakým způsobem v písmu? A naopak, je vaše aktualizace nějakým způsobem zjednodušená, aby číst písmo zvládl každý?

BÁRA: Aby moje nové autorské písmo vyhovovalo dnešním čtenářům, zjednodušila jsem ho a upravila. I když jsem detailně nezkoumala, jak gramotnost v 15. století ovlivňovala podobu písma, bastarda byla tehdy oblíbená hlavně díky své čitelnosti. Při tvorbě jsem také musela staročeské výrazy "překládat" do moderní češtiny, což mělo vliv na podobu písma. Například písmeno „s“ jsem úplně přepracovala a u dalších znaků jsem provedla menší i výraznější úpravy.

V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále. V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.
V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.

"Perfektní téma, maximální nasazení autorky", tak na Facebooku jásala vaše vedoucí atelieru Kristina Fišerová. Máte dojem, že jste v tom nasazení musela být ještě intenzivnější, než vaši spolužáci?

BÁRA: Myslím, že nasazení a přístup k práci hodně závisí na tom, jaké téma si člověk vybere. Moje diplomová práce byla opravdu náročná a od začátku mi bylo jasné, že budu muset vložit maximum úsilí, aby byl výsledek takový, jaký jsem si představovala. Nerada bych ale srovnávala své nasazení s ostatními, každý měl jiné téma a každá práce vyžaduje něco jiného. Bylo skvělé, že jsme si se spolužáky navzájem pomáhali, konzultovali svoje práce a řešili spolu technické i praktické otázky, což bylo hodně přínosné.

Musím taky velmi poděkovat vedoucím mého ateliéru, profesorce Kristině Fišerové a profesoru Rostislavu Vaňkovi, kteří mi práci vedli a vložili do ní hodně své energie při někdy nekonečných konzultacích. Bez nich bych celou práci asi nedotáhla.

Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku. Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Článek o propojení designu a pokrmů studia Besiidka najdete také u nás na webu!

Šlo od počátku vše hladce? Dostala jste se v průběhu práce i do slepých uliček?

BÁRA: Určitě ne, při tvorbě jsem několikrát narazila na technické problémy. Ze začátku mě zaseklo to, že jsem nemohla sehnat kvalitní podklady. Dále jsem také hodně zápasila s nastavením metriky nebo parametrů písma.

Můžeme na Bastardu narazit v Plzni někde stále? Případně v jakých jiných dochovaných knihách ji můžeme vidět?

BÁRA: Jestli můžeme přímo ve městě Plzni na bastardu narazit, si nejsem jistá. Staročeskou bastardou je ale vysázeno mnoho dochovaných knih, které najdete například v archivu Národní knihovny nebo v Památníku národního písemnictví. Z plzeňské tiskárny, kde vznikla Kronika Trojánská, se dochovaly také tisky jako Statuta provincialia, Agenda Pragensis, Missale Pragense, Nový zákon se signetem, Dlabačův Nový zákon nebo Pasionál (Knihy o životech svatých). Tyto knihy jsou rovněž vysázeny staročeskými bastardami.

Ve své diplomové práci jsem některé z těchto tisků porovnávala a ukázalo se, že i když vycházejí ze stejného základu, jsou v mnoha ohledech odlišné. Kromě toho existuje řada dalších dochovaných tisků z pozdějších českých tiskáren, které také používaly bastardu.

Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne. Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.
Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.

Měla jste vy sama k historii blízko? Baví vás středověk?

BÁRA: Velkou fanynkou středověku jsem nikdy nebyla, ale historii mám ráda, hlavně díky studiu dějin umění. Při práci na tomto projektu jsem si opět uvědomila, že čím víc se člověk o nějakém tématu dozvídá, tím víc ho začne bavit a zároveň si uvědomí, kolik toho ještě neví. Badatelská práce v oblasti prvotisků mě opravdu nadchla a dala mi skvělý základ, na kterém bych mohla stavět v budoucích projektech nebo výzkumu.

Jaký teď bude další osud vaší práce?

BÁRA: To je zatím ve hvězdách! Momentálně si potřebuji od bastardy trochu odpočinout, protože jsem nedávno dokončila školu a teď pracuji jako grafická designérka v kreativní agentuře Henceforth. Soustředím se teď hlavně na svou práci v oboru. Každopádně, pokud by měl někdo zájem o písmo, ráda ho bezúplatně poskytnu, byla bych moc ráda, kdyby se rozšířilo a používalo.

Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha. Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha.
Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma kniha.

Práce také bude vystavena v rámci výstavy Nový (z)boží! pořádané DesignCabinetem, v Clam – Gallasově paláci od 5. 12. do 26. 12., kam moc ráda naše čtenáře zvu.

Co se týče knihy, mám s ní určitě větší plány. Nerada bych, aby skončila v šuplíku, ale myslím, že všechno chce svůj čas. Ráda bych ji v budoucnu vydala, nebo alespoň zviditelnila téma, kterému jsem se věnovala, protože mi přijde opravdu zajímavé.

K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání. K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.
K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.

Barbora připravila i online verzi své Bastardy, kterou si můžete prohlédnout i v pohodlí svého domova. 

Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte. Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Foto: Jaroslav Kvíz

Kompletní výsledky Národní ceny za studentský design: 

GRAND A JUNIOR

Poroty nominovaly v několikakolovém anonymním hodnocení k ocenění 59 prací. Národní cenu za studentský design 2024 *GRAND vybojovala Barbora Kramná z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Národní cenu za studentský design 2024 *JUNIOR Kristýna Šťastová z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze.


Excelentní studentský design 2024 si odnesli Kristýna Marková, Filip Trubač, Josef Bér, Polina Khatsenka, Daria Lemesheva, Anna Vašičková, Hana Kubrichtová, Filip Sajler a David Stejskal z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Magdalena Konečná, Žofia Fodorová a Klára Daniová z UMPRUM.

Dobrý studentský design 2024 získali Marek Matouš, Lukáš Demovič, Adrián Gubrica a Gabriela Štěpáníková z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně, Ina Dubava a Hynek Král z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Filip Šenkeřík, Vojtěch Liebl, Dominik Tyl a Matouš Kos z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Hana Kubrichtová, Anna Vašičková, David Stejskal a Filip Sajler z UMPRUM a Julia Fukiet z Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie.


Zvláštní ceny ve formě finančních odměn udělují v soutěži děkani a rektoři vzdělávacích institucí, profesionální sdružení, muzea a odborné časopisy. Cenu Design Exit udělila děkanka Fakulty umění a designu UJEP Haně Kubrichtové, Anně Vašičkové, Davidovi Stejskalovi a Filipu Sajlerovi z UMPRUM a FUD UJEP.

Děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara si vybral práci Hany Bernardové z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze, Kotone Utsunomiye z VŠUP a Darie Lemeshevy z Fakulty umění a designu UJEP.

Ředitel Uměleckoprůmyslového musea v Praze ocenil práci Barbory Kramné z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni,

Václav Kotva z téže školy obdržel ocenění Albatros Média.

Asociace užité grafiky a grafického designu si vybrala práci Matouše Kose z Fakultydesignu a umění Ladislava Sutnara,

Nadace českého výtvarného umění ocenila práci Matúše Ivaniče.

Brněnské studio ATAK Design si vybralo práci Václava Kotvy z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.

Design Cabinet CZ ocenil dvě práce z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně - Terezy Kliglové a Adriána Gubrici.

Grafické studio Lemon Design zaujala práce Barbory Tomové z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Cenu veřejnosti *GRAND získal knihu Přečti si mě Hynek Král z FUD UJEP, Cenu veřejnosti *JUNIOR Soňa Škorpilová z Střední uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytků Hradec Králové za hmatovou knihu pro nevidomé děti.

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory