PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Báro, zeptám se možná úplně jako neznalec, ale co je to bastarda?

BÁRA: Bastarda je gotické písmo, které vzniklo ve 14. století a je zajímavé tím, že patří mezi první písma používaná pro tisk. Existují jak rukopisné, tak i tiskové verze bastardy, a právě tímto rozlišením jsem se v diplomové práci hodně zabývala. Součástí mého výzkumu bylo také srovnání, jak se bastarda využívala v tisku pro různé národní jazyky.

Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým. Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.
Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.

Celý název vaší diplomové práce, se kterou jste zvítězila, je: Staročeská bastarda, její rekonstrukce a soudobé řešení. V první části se věnujete představení Kroniky Trojánské, která byla právě bastardou v plzeňské tiskárně už v 15. století vytištěna. Jak jste na toto téma narazila?

BÁRA: Ano, přesně tak. K tomuto tématu jsem se dostala při konzultacích, kdy jsme spolu s vedoucími ateliéru hledali směr mé diplomové práce. Pan profesor Rostislav Vaněk mi tehdy navrhl toto téma, které měl delší dobu v záloze. Zároveň mi přišlo zajímavé, že téma souvisí s Plzní, kde jsem strávila pět let studiem na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara a kde byla Kronika Trojánská vytištěna v nejstarší české tiskárně.

Hlavním podstatou práce byla v zásadě aktualizace gotického písma, je to tak? Jak jste k řešení přistoupila? Musela jste si nastudovat i jiná gotická písma?

BÁRA: Hlavním výstupem mé práce je současné autorské písmo, které vychází z historického gotického písma, ale zároveň ho aktualizuje pro dnešní dobu. Klíčovou částí bylo také zrekonstruovat a digitalizovat konkrétní písmo, kterým je Staročeská bastarda z Kroniky Trojánské, ze které autorské písmo nepřímo vychází. Kromě tohoto konkrétního písma jsem ale samozřejmě studovala i další gotická písma a hlavně různé druhy bastard, abych lépe pochopila jejich kresbu a vývoj.

„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“ „Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
Svěřuje se Barbora pro magazín Designcabinet.

Bylo složité dostat se k podobným historickým pramenům? Kde jste písma studovala?

BÁRA: Ano i ne. K historickým pramenům se dá dostat například přes online archiv Národní knihovny, který vřele doporučuji. Bylo fascinující procházet si stránku po stránce různé inkunábule. Nicméně jsem se v těchto online archivech často setkávala s nižší kvalitou skenů – ty jsou sice skvělé pro teoretické studium, ale pro typografický rozbor nemají dostatečné rozlišení. Když jsem se snažila zvětšit detaily liter, často byly příliš rozpixelované.

Pro hlubší studium jsem čerpala především z knihy Krásné písmo ve vývoji latinky od Františka Muziky. Ten zde mistrně popisuje vývoj písma a navíc nabízí velmi kvalitní obrazový doprovod, což bylo pro mou práci klíčové.

V 15.století uměl číst jen zlomek obyvatel, odráželo se to nějakým způsobem v písmu? A naopak, je vaše aktualizace nějakým způsobem zjednodušená, aby číst písmo zvládl každý?

BÁRA: Aby moje nové autorské písmo vyhovovalo dnešním čtenářům, zjednodušila jsem ho a upravila. I když jsem detailně nezkoumala, jak gramotnost v 15. století ovlivňovala podobu písma, bastarda byla tehdy oblíbená hlavně díky své čitelnosti. Při tvorbě jsem také musela staročeské výrazy "překládat" do moderní češtiny, což mělo vliv na podobu písma. Například písmeno „s“ jsem úplně přepracovala a u dalších znaků jsem provedla menší i výraznější úpravy.

V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále. V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.
V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.

"Perfektní téma, maximální nasazení autorky", tak na Facebooku jásala vaše vedoucí atelieru Kristina Fišerová. Máte dojem, že jste v tom nasazení musela být ještě intenzivnější, než vaši spolužáci?

BÁRA: Myslím, že nasazení a přístup k práci hodně závisí na tom, jaké téma si člověk vybere. Moje diplomová práce byla opravdu náročná a od začátku mi bylo jasné, že budu muset vložit maximum úsilí, aby byl výsledek takový, jaký jsem si představovala. Nerada bych ale srovnávala své nasazení s ostatními, každý měl jiné téma a každá práce vyžaduje něco jiného. Bylo skvělé, že jsme si se spolužáky navzájem pomáhali, konzultovali svoje práce a řešili spolu technické i praktické otázky, což bylo hodně přínosné.

Musím taky velmi poděkovat vedoucím mého ateliéru, profesorce Kristině Fišerové a profesoru Rostislavu Vaňkovi, kteří mi práci vedli a vložili do ní hodně své energie při někdy nekonečných konzultacích. Bez nich bych celou práci asi nedotáhla.

Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku. Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Článek o propojení designu a pokrmů studia Besiidka najdete také u nás na webu!

Šlo od počátku vše hladce? Dostala jste se v průběhu práce i do slepých uliček?

BÁRA: Určitě ne, při tvorbě jsem několikrát narazila na technické problémy. Ze začátku mě zaseklo to, že jsem nemohla sehnat kvalitní podklady. Dále jsem také hodně zápasila s nastavením metriky nebo parametrů písma.

Můžeme na Bastardu narazit v Plzni někde stále? Případně v jakých jiných dochovaných knihách ji můžeme vidět?

BÁRA: Jestli můžeme přímo ve městě Plzni na bastardu narazit, si nejsem jistá. Staročeskou bastardou je ale vysázeno mnoho dochovaných knih, které najdete například v archivu Národní knihovny nebo v Památníku národního písemnictví. Z plzeňské tiskárny, kde vznikla Kronika Trojánská, se dochovaly také tisky jako Statuta provincialia, Agenda Pragensis, Missale Pragense, Nový zákon se signetem, Dlabačův Nový zákon nebo Pasionál (Knihy o životech svatých). Tyto knihy jsou rovněž vysázeny staročeskými bastardami.

Ve své diplomové práci jsem některé z těchto tisků porovnávala a ukázalo se, že i když vycházejí ze stejného základu, jsou v mnoha ohledech odlišné. Kromě toho existuje řada dalších dochovaných tisků z pozdějších českých tiskáren, které také používaly bastardu.

Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne. Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.
Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.

Měla jste vy sama k historii blízko? Baví vás středověk?

BÁRA: Velkou fanynkou středověku jsem nikdy nebyla, ale historii mám ráda, hlavně díky studiu dějin umění. Při práci na tomto projektu jsem si opět uvědomila, že čím víc se člověk o nějakém tématu dozvídá, tím víc ho začne bavit a zároveň si uvědomí, kolik toho ještě neví. Badatelská práce v oblasti prvotisků mě opravdu nadchla a dala mi skvělý základ, na kterém bych mohla stavět v budoucích projektech nebo výzkumu.

Jaký teď bude další osud vaší práce?

BÁRA: To je zatím ve hvězdách! Momentálně si potřebuji od bastardy trochu odpočinout, protože jsem nedávno dokončila školu a teď pracuji jako grafická designérka v kreativní agentuře Henceforth. Soustředím se teď hlavně na svou práci v oboru. Každopádně, pokud by měl někdo zájem o písmo, ráda ho bezúplatně poskytnu, byla bych moc ráda, kdyby se rozšířilo a používalo.

Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha. Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha.
Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma kniha.

Práce také bude vystavena v rámci výstavy Nový (z)boží! pořádané DesignCabinetem, v Clam – Gallasově paláci od 5. 12. do 26. 12., kam moc ráda naše čtenáře zvu.

Co se týče knihy, mám s ní určitě větší plány. Nerada bych, aby skončila v šuplíku, ale myslím, že všechno chce svůj čas. Ráda bych ji v budoucnu vydala, nebo alespoň zviditelnila téma, kterému jsem se věnovala, protože mi přijde opravdu zajímavé.

K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání. K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.
K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.

Barbora připravila i online verzi své Bastardy, kterou si můžete prohlédnout i v pohodlí svého domova. 

Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte. Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Foto: Jaroslav Kvíz

Kompletní výsledky Národní ceny za studentský design: 

GRAND A JUNIOR

Poroty nominovaly v několikakolovém anonymním hodnocení k ocenění 59 prací. Národní cenu za studentský design 2024 *GRAND vybojovala Barbora Kramná z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Národní cenu za studentský design 2024 *JUNIOR Kristýna Šťastová z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze.


Excelentní studentský design 2024 si odnesli Kristýna Marková, Filip Trubač, Josef Bér, Polina Khatsenka, Daria Lemesheva, Anna Vašičková, Hana Kubrichtová, Filip Sajler a David Stejskal z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Magdalena Konečná, Žofia Fodorová a Klára Daniová z UMPRUM.

Dobrý studentský design 2024 získali Marek Matouš, Lukáš Demovič, Adrián Gubrica a Gabriela Štěpáníková z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně, Ina Dubava a Hynek Král z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Filip Šenkeřík, Vojtěch Liebl, Dominik Tyl a Matouš Kos z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Hana Kubrichtová, Anna Vašičková, David Stejskal a Filip Sajler z UMPRUM a Julia Fukiet z Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie.


Zvláštní ceny ve formě finančních odměn udělují v soutěži děkani a rektoři vzdělávacích institucí, profesionální sdružení, muzea a odborné časopisy. Cenu Design Exit udělila děkanka Fakulty umění a designu UJEP Haně Kubrichtové, Anně Vašičkové, Davidovi Stejskalovi a Filipu Sajlerovi z UMPRUM a FUD UJEP.

Děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara si vybral práci Hany Bernardové z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze, Kotone Utsunomiye z VŠUP a Darie Lemeshevy z Fakulty umění a designu UJEP.

Ředitel Uměleckoprůmyslového musea v Praze ocenil práci Barbory Kramné z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni,

Václav Kotva z téže školy obdržel ocenění Albatros Média.

Asociace užité grafiky a grafického designu si vybrala práci Matouše Kose z Fakultydesignu a umění Ladislava Sutnara,

Nadace českého výtvarného umění ocenila práci Matúše Ivaniče.

Brněnské studio ATAK Design si vybralo práci Václava Kotvy z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.

Design Cabinet CZ ocenil dvě práce z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně - Terezy Kliglové a Adriána Gubrici.

Grafické studio Lemon Design zaujala práce Barbory Tomové z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Cenu veřejnosti *GRAND získal knihu Přečti si mě Hynek Král z FUD UJEP, Cenu veřejnosti *JUNIOR Soňa Škorpilová z Střední uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytků Hradec Králové za hmatovou knihu pro nevidomé děti.

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika