PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Báro, zeptám se možná úplně jako neznalec, ale co je to bastarda?

BÁRA: Bastarda je gotické písmo, které vzniklo ve 14. století a je zajímavé tím, že patří mezi první písma používaná pro tisk. Existují jak rukopisné, tak i tiskové verze bastardy, a právě tímto rozlišením jsem se v diplomové práci hodně zabývala. Součástí mého výzkumu bylo také srovnání, jak se bastarda využívala v tisku pro různé národní jazyky.

Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým. Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.
Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.

Celý název vaší diplomové práce, se kterou jste zvítězila, je: Staročeská bastarda, její rekonstrukce a soudobé řešení. V první části se věnujete představení Kroniky Trojánské, která byla právě bastardou v plzeňské tiskárně už v 15. století vytištěna. Jak jste na toto téma narazila?

BÁRA: Ano, přesně tak. K tomuto tématu jsem se dostala při konzultacích, kdy jsme spolu s vedoucími ateliéru hledali směr mé diplomové práce. Pan profesor Rostislav Vaněk mi tehdy navrhl toto téma, které měl delší dobu v záloze. Zároveň mi přišlo zajímavé, že téma souvisí s Plzní, kde jsem strávila pět let studiem na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara a kde byla Kronika Trojánská vytištěna v nejstarší české tiskárně.

Hlavním podstatou práce byla v zásadě aktualizace gotického písma, je to tak? Jak jste k řešení přistoupila? Musela jste si nastudovat i jiná gotická písma?

BÁRA: Hlavním výstupem mé práce je současné autorské písmo, které vychází z historického gotického písma, ale zároveň ho aktualizuje pro dnešní dobu. Klíčovou částí bylo také zrekonstruovat a digitalizovat konkrétní písmo, kterým je Staročeská bastarda z Kroniky Trojánské, ze které autorské písmo nepřímo vychází. Kromě tohoto konkrétního písma jsem ale samozřejmě studovala i další gotická písma a hlavně různé druhy bastard, abych lépe pochopila jejich kresbu a vývoj.

„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“ „Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
Svěřuje se Barbora pro magazín Designcabinet.

Bylo složité dostat se k podobným historickým pramenům? Kde jste písma studovala?

BÁRA: Ano i ne. K historickým pramenům se dá dostat například přes online archiv Národní knihovny, který vřele doporučuji. Bylo fascinující procházet si stránku po stránce různé inkunábule. Nicméně jsem se v těchto online archivech často setkávala s nižší kvalitou skenů – ty jsou sice skvělé pro teoretické studium, ale pro typografický rozbor nemají dostatečné rozlišení. Když jsem se snažila zvětšit detaily liter, často byly příliš rozpixelované.

Pro hlubší studium jsem čerpala především z knihy Krásné písmo ve vývoji latinky od Františka Muziky. Ten zde mistrně popisuje vývoj písma a navíc nabízí velmi kvalitní obrazový doprovod, což bylo pro mou práci klíčové.

V 15.století uměl číst jen zlomek obyvatel, odráželo se to nějakým způsobem v písmu? A naopak, je vaše aktualizace nějakým způsobem zjednodušená, aby číst písmo zvládl každý?

BÁRA: Aby moje nové autorské písmo vyhovovalo dnešním čtenářům, zjednodušila jsem ho a upravila. I když jsem detailně nezkoumala, jak gramotnost v 15. století ovlivňovala podobu písma, bastarda byla tehdy oblíbená hlavně díky své čitelnosti. Při tvorbě jsem také musela staročeské výrazy "překládat" do moderní češtiny, což mělo vliv na podobu písma. Například písmeno „s“ jsem úplně přepracovala a u dalších znaků jsem provedla menší i výraznější úpravy.

V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále. V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.
V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.

"Perfektní téma, maximální nasazení autorky", tak na Facebooku jásala vaše vedoucí atelieru Kristina Fišerová. Máte dojem, že jste v tom nasazení musela být ještě intenzivnější, než vaši spolužáci?

BÁRA: Myslím, že nasazení a přístup k práci hodně závisí na tom, jaké téma si člověk vybere. Moje diplomová práce byla opravdu náročná a od začátku mi bylo jasné, že budu muset vložit maximum úsilí, aby byl výsledek takový, jaký jsem si představovala. Nerada bych ale srovnávala své nasazení s ostatními, každý měl jiné téma a každá práce vyžaduje něco jiného. Bylo skvělé, že jsme si se spolužáky navzájem pomáhali, konzultovali svoje práce a řešili spolu technické i praktické otázky, což bylo hodně přínosné.

Musím taky velmi poděkovat vedoucím mého ateliéru, profesorce Kristině Fišerové a profesoru Rostislavu Vaňkovi, kteří mi práci vedli a vložili do ní hodně své energie při někdy nekonečných konzultacích. Bez nich bych celou práci asi nedotáhla.

Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku. Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Článek o propojení designu a pokrmů studia Besiidka najdete také u nás na webu!

Šlo od počátku vše hladce? Dostala jste se v průběhu práce i do slepých uliček?

BÁRA: Určitě ne, při tvorbě jsem několikrát narazila na technické problémy. Ze začátku mě zaseklo to, že jsem nemohla sehnat kvalitní podklady. Dále jsem také hodně zápasila s nastavením metriky nebo parametrů písma.

Můžeme na Bastardu narazit v Plzni někde stále? Případně v jakých jiných dochovaných knihách ji můžeme vidět?

BÁRA: Jestli můžeme přímo ve městě Plzni na bastardu narazit, si nejsem jistá. Staročeskou bastardou je ale vysázeno mnoho dochovaných knih, které najdete například v archivu Národní knihovny nebo v Památníku národního písemnictví. Z plzeňské tiskárny, kde vznikla Kronika Trojánská, se dochovaly také tisky jako Statuta provincialia, Agenda Pragensis, Missale Pragense, Nový zákon se signetem, Dlabačův Nový zákon nebo Pasionál (Knihy o životech svatých). Tyto knihy jsou rovněž vysázeny staročeskými bastardami.

Ve své diplomové práci jsem některé z těchto tisků porovnávala a ukázalo se, že i když vycházejí ze stejného základu, jsou v mnoha ohledech odlišné. Kromě toho existuje řada dalších dochovaných tisků z pozdějších českých tiskáren, které také používaly bastardu.

Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne. Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.
Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.

Měla jste vy sama k historii blízko? Baví vás středověk?

BÁRA: Velkou fanynkou středověku jsem nikdy nebyla, ale historii mám ráda, hlavně díky studiu dějin umění. Při práci na tomto projektu jsem si opět uvědomila, že čím víc se člověk o nějakém tématu dozvídá, tím víc ho začne bavit a zároveň si uvědomí, kolik toho ještě neví. Badatelská práce v oblasti prvotisků mě opravdu nadchla a dala mi skvělý základ, na kterém bych mohla stavět v budoucích projektech nebo výzkumu.

Jaký teď bude další osud vaší práce?

BÁRA: To je zatím ve hvězdách! Momentálně si potřebuji od bastardy trochu odpočinout, protože jsem nedávno dokončila školu a teď pracuji jako grafická designérka v kreativní agentuře Henceforth. Soustředím se teď hlavně na svou práci v oboru. Každopádně, pokud by měl někdo zájem o písmo, ráda ho bezúplatně poskytnu, byla bych moc ráda, kdyby se rozšířilo a používalo.

Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha. Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha.
Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma kniha.

Práce také bude vystavena v rámci výstavy Nový (z)boží! pořádané DesignCabinetem, v Clam – Gallasově paláci od 5. 12. do 26. 12., kam moc ráda naše čtenáře zvu.

Co se týče knihy, mám s ní určitě větší plány. Nerada bych, aby skončila v šuplíku, ale myslím, že všechno chce svůj čas. Ráda bych ji v budoucnu vydala, nebo alespoň zviditelnila téma, kterému jsem se věnovala, protože mi přijde opravdu zajímavé.

K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání. K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.
K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.

Barbora připravila i online verzi své Bastardy, kterou si můžete prohlédnout i v pohodlí svého domova. 

Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte. Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Foto: Jaroslav Kvíz

Kompletní výsledky Národní ceny za studentský design: 

GRAND A JUNIOR

Poroty nominovaly v několikakolovém anonymním hodnocení k ocenění 59 prací. Národní cenu za studentský design 2024 *GRAND vybojovala Barbora Kramná z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Národní cenu za studentský design 2024 *JUNIOR Kristýna Šťastová z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze.


Excelentní studentský design 2024 si odnesli Kristýna Marková, Filip Trubač, Josef Bér, Polina Khatsenka, Daria Lemesheva, Anna Vašičková, Hana Kubrichtová, Filip Sajler a David Stejskal z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Magdalena Konečná, Žofia Fodorová a Klára Daniová z UMPRUM.

Dobrý studentský design 2024 získali Marek Matouš, Lukáš Demovič, Adrián Gubrica a Gabriela Štěpáníková z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně, Ina Dubava a Hynek Král z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Filip Šenkeřík, Vojtěch Liebl, Dominik Tyl a Matouš Kos z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Hana Kubrichtová, Anna Vašičková, David Stejskal a Filip Sajler z UMPRUM a Julia Fukiet z Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie.


Zvláštní ceny ve formě finančních odměn udělují v soutěži děkani a rektoři vzdělávacích institucí, profesionální sdružení, muzea a odborné časopisy. Cenu Design Exit udělila děkanka Fakulty umění a designu UJEP Haně Kubrichtové, Anně Vašičkové, Davidovi Stejskalovi a Filipu Sajlerovi z UMPRUM a FUD UJEP.

Děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara si vybral práci Hany Bernardové z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze, Kotone Utsunomiye z VŠUP a Darie Lemeshevy z Fakulty umění a designu UJEP.

Ředitel Uměleckoprůmyslového musea v Praze ocenil práci Barbory Kramné z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni,

Václav Kotva z téže školy obdržel ocenění Albatros Média.

Asociace užité grafiky a grafického designu si vybrala práci Matouše Kose z Fakultydesignu a umění Ladislava Sutnara,

Nadace českého výtvarného umění ocenila práci Matúše Ivaniče.

Brněnské studio ATAK Design si vybralo práci Václava Kotvy z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.

Design Cabinet CZ ocenil dvě práce z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně - Terezy Kliglové a Adriána Gubrici.

Grafické studio Lemon Design zaujala práce Barbory Tomové z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Cenu veřejnosti *GRAND získal knihu Přečti si mě Hynek Král z FUD UJEP, Cenu veřejnosti *JUNIOR Soňa Škorpilová z Střední uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytků Hradec Králové za hmatovou knihu pro nevidomé děti.

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Sutnarka - sympoziu Boundaries

Nejnovější články

Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Nový projekt
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 5 min

Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o architektuře a urbanismu je i mezi těmi, kdo o věcech rozhodují, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura