PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Báro, zeptám se možná úplně jako neznalec, ale co je to bastarda?

BÁRA: Bastarda je gotické písmo, které vzniklo ve 14. století a je zajímavé tím, že patří mezi první písma používaná pro tisk. Existují jak rukopisné, tak i tiskové verze bastardy, a právě tímto rozlišením jsem se v diplomové práci hodně zabývala. Součástí mého výzkumu bylo také srovnání, jak se bastarda využívala v tisku pro různé národní jazyky.

Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým. Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.
Písmo, kterým byla Kronika vysázena je unikátní. Bylo navrženo přímo pro Kroniku Trojánskou a lze jej definovat jako písmo na hraně mezi psaným a tiskovým.

Celý název vaší diplomové práce, se kterou jste zvítězila, je: Staročeská bastarda, její rekonstrukce a soudobé řešení. V první části se věnujete představení Kroniky Trojánské, která byla právě bastardou v plzeňské tiskárně už v 15. století vytištěna. Jak jste na toto téma narazila?

BÁRA: Ano, přesně tak. K tomuto tématu jsem se dostala při konzultacích, kdy jsme spolu s vedoucími ateliéru hledali směr mé diplomové práce. Pan profesor Rostislav Vaněk mi tehdy navrhl toto téma, které měl delší dobu v záloze. Zároveň mi přišlo zajímavé, že téma souvisí s Plzní, kde jsem strávila pět let studiem na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara a kde byla Kronika Trojánská vytištěna v nejstarší české tiskárně.

Hlavním podstatou práce byla v zásadě aktualizace gotického písma, je to tak? Jak jste k řešení přistoupila? Musela jste si nastudovat i jiná gotická písma?

BÁRA: Hlavním výstupem mé práce je současné autorské písmo, které vychází z historického gotického písma, ale zároveň ho aktualizuje pro dnešní dobu. Klíčovou částí bylo také zrekonstruovat a digitalizovat konkrétní písmo, kterým je Staročeská bastarda z Kroniky Trojánské, ze které autorské písmo nepřímo vychází. Kromě tohoto konkrétního písma jsem ale samozřejmě studovala i další gotická písma a hlavně různé druhy bastard, abych lépe pochopila jejich kresbu a vývoj.

„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“ „Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
„Největší záhadou a tím, co mě osobně nejvíce zajímá a rozčiluje, že se asi nikdy přesně nedozvíme, je to, kdo, kdy a jakým způsobem na naše území přivezl knihtisk. Jak tiskaři při práci postupovali, ani to kdo byl tím záhadným tiskařem našich prvotisků.“
Svěřuje se Barbora pro magazín Designcabinet.

Bylo složité dostat se k podobným historickým pramenům? Kde jste písma studovala?

BÁRA: Ano i ne. K historickým pramenům se dá dostat například přes online archiv Národní knihovny, který vřele doporučuji. Bylo fascinující procházet si stránku po stránce různé inkunábule. Nicméně jsem se v těchto online archivech často setkávala s nižší kvalitou skenů – ty jsou sice skvělé pro teoretické studium, ale pro typografický rozbor nemají dostatečné rozlišení. Když jsem se snažila zvětšit detaily liter, často byly příliš rozpixelované.

Pro hlubší studium jsem čerpala především z knihy Krásné písmo ve vývoji latinky od Františka Muziky. Ten zde mistrně popisuje vývoj písma a navíc nabízí velmi kvalitní obrazový doprovod, což bylo pro mou práci klíčové.

V 15.století uměl číst jen zlomek obyvatel, odráželo se to nějakým způsobem v písmu? A naopak, je vaše aktualizace nějakým způsobem zjednodušená, aby číst písmo zvládl každý?

BÁRA: Aby moje nové autorské písmo vyhovovalo dnešním čtenářům, zjednodušila jsem ho a upravila. I když jsem detailně nezkoumala, jak gramotnost v 15. století ovlivňovala podobu písma, bastarda byla tehdy oblíbená hlavně díky své čitelnosti. Při tvorbě jsem také musela staročeské výrazy "překládat" do moderní češtiny, což mělo vliv na podobu písma. Například písmeno „s“ jsem úplně přepracovala a u dalších znaků jsem provedla menší i výraznější úpravy.

V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále. V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.
V případě zájmu o použité písmo lze Barboru kontaktovat. Ráda bude šířit písmo mezi grafiky dále.

"Perfektní téma, maximální nasazení autorky", tak na Facebooku jásala vaše vedoucí atelieru Kristina Fišerová. Máte dojem, že jste v tom nasazení musela být ještě intenzivnější, než vaši spolužáci?

BÁRA: Myslím, že nasazení a přístup k práci hodně závisí na tom, jaké téma si člověk vybere. Moje diplomová práce byla opravdu náročná a od začátku mi bylo jasné, že budu muset vložit maximum úsilí, aby byl výsledek takový, jaký jsem si představovala. Nerada bych ale srovnávala své nasazení s ostatními, každý měl jiné téma a každá práce vyžaduje něco jiného. Bylo skvělé, že jsme si se spolužáky navzájem pomáhali, konzultovali svoje práce a řešili spolu technické i praktické otázky, což bylo hodně přínosné.

Musím taky velmi poděkovat vedoucím mého ateliéru, profesorce Kristině Fišerové a profesoru Rostislavu Vaňkovi, kteří mi práci vedli a vložili do ní hodně své energie při někdy nekonečných konzultacích. Bez nich bych celou práci asi nedotáhla.

Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku. Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Nově Barbora připravila nové logo studiu Besiidka, které je doprovázel už i na letošním Czech Design Weeku.
Článek o propojení designu a pokrmů studia Besiidka najdete také u nás na webu!

Šlo od počátku vše hladce? Dostala jste se v průběhu práce i do slepých uliček?

BÁRA: Určitě ne, při tvorbě jsem několikrát narazila na technické problémy. Ze začátku mě zaseklo to, že jsem nemohla sehnat kvalitní podklady. Dále jsem také hodně zápasila s nastavením metriky nebo parametrů písma.

Můžeme na Bastardu narazit v Plzni někde stále? Případně v jakých jiných dochovaných knihách ji můžeme vidět?

BÁRA: Jestli můžeme přímo ve městě Plzni na bastardu narazit, si nejsem jistá. Staročeskou bastardou je ale vysázeno mnoho dochovaných knih, které najdete například v archivu Národní knihovny nebo v Památníku národního písemnictví. Z plzeňské tiskárny, kde vznikla Kronika Trojánská, se dochovaly také tisky jako Statuta provincialia, Agenda Pragensis, Missale Pragense, Nový zákon se signetem, Dlabačův Nový zákon nebo Pasionál (Knihy o životech svatých). Tyto knihy jsou rovněž vysázeny staročeskými bastardami.

Ve své diplomové práci jsem některé z těchto tisků porovnávala a ukázalo se, že i když vycházejí ze stejného základu, jsou v mnoha ohledech odlišné. Kromě toho existuje řada dalších dochovaných tisků z pozdějších českých tiskáren, které také používaly bastardu.

Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne. Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.
Barbora nejčastěji inspiraci hledá ve všednostech běžného dne.

Měla jste vy sama k historii blízko? Baví vás středověk?

BÁRA: Velkou fanynkou středověku jsem nikdy nebyla, ale historii mám ráda, hlavně díky studiu dějin umění. Při práci na tomto projektu jsem si opět uvědomila, že čím víc se člověk o nějakém tématu dozvídá, tím víc ho začne bavit a zároveň si uvědomí, kolik toho ještě neví. Badatelská práce v oblasti prvotisků mě opravdu nadchla a dala mi skvělý základ, na kterém bych mohla stavět v budoucích projektech nebo výzkumu.

Jaký teď bude další osud vaší práce?

BÁRA: To je zatím ve hvězdách! Momentálně si potřebuji od bastardy trochu odpočinout, protože jsem nedávno dokončila školu a teď pracuji jako grafická designérka v kreativní agentuře Henceforth. Soustředím se teď hlavně na svou práci v oboru. Každopádně, pokud by měl někdo zájem o písmo, ráda ho bezúplatně poskytnu, byla bych moc ráda, kdyby se rozšířilo a používalo.

Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha. Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma  kniha.
Výstupem celé Barbořiny diplomové práce jsou dvě písma kniha.

Práce také bude vystavena v rámci výstavy Nový (z)boží! pořádané DesignCabinetem, v Clam – Gallasově paláci od 5. 12. do 26. 12., kam moc ráda naše čtenáře zvu.

Co se týče knihy, mám s ní určitě větší plány. Nerada bych, aby skončila v šuplíku, ale myslím, že všechno chce svůj čas. Ráda bych ji v budoucnu vydala, nebo alespoň zviditelnila téma, kterému jsem se věnovala, protože mi přijde opravdu zajímavé.

K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání. K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.
K vytvoření jednotlivých liter vedl dlouhý proces překreslování a porovnávání.

Barbora připravila i online verzi své Bastardy, kterou si můžete prohlédnout i v pohodlí svého domova. 

Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte. Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Navštivte Clam-Gallasův palác a o kvalitách díla Barbory se sami přesvědčte.
Foto: Jaroslav Kvíz

Kompletní výsledky Národní ceny za studentský design: 

GRAND A JUNIOR

Poroty nominovaly v několikakolovém anonymním hodnocení k ocenění 59 prací. Národní cenu za studentský design 2024 *GRAND vybojovala Barbora Kramná z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Národní cenu za studentský design 2024 *JUNIOR Kristýna Šťastová z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze.


Excelentní studentský design 2024 si odnesli Kristýna Marková, Filip Trubač, Josef Bér, Polina Khatsenka, Daria Lemesheva, Anna Vašičková, Hana Kubrichtová, Filip Sajler a David Stejskal z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Magdalena Konečná, Žofia Fodorová a Klára Daniová z UMPRUM.

Dobrý studentský design 2024 získali Marek Matouš, Lukáš Demovič, Adrián Gubrica a Gabriela Štěpáníková z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně, Ina Dubava a Hynek Král z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Filip Šenkeřík, Vojtěch Liebl, Dominik Tyl a Matouš Kos z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, Hana Kubrichtová, Anna Vašičková, David Stejskal a Filip Sajler z UMPRUM a Julia Fukiet z Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie.


Zvláštní ceny ve formě finančních odměn udělují v soutěži děkani a rektoři vzdělávacích institucí, profesionální sdružení, muzea a odborné časopisy. Cenu Design Exit udělila děkanka Fakulty umění a designu UJEP Haně Kubrichtové, Anně Vašičkové, Davidovi Stejskalovi a Filipu Sajlerovi z UMPRUM a FUD UJEP.

Děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara si vybral práci Hany Bernardové z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze, Kotone Utsunomiye z VŠUP a Darie Lemeshevy z Fakulty umění a designu UJEP.

Ředitel Uměleckoprůmyslového musea v Praze ocenil práci Barbory Kramné z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni,

Václav Kotva z téže školy obdržel ocenění Albatros Média.

Asociace užité grafiky a grafického designu si vybrala práci Matouše Kose z Fakultydesignu a umění Ladislava Sutnara,

Nadace českého výtvarného umění ocenila práci Matúše Ivaniče.

Brněnské studio ATAK Design si vybralo práci Václava Kotvy z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.

Design Cabinet CZ ocenil dvě práce z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně - Terezy Kliglové a Adriána Gubrici.

Grafické studio Lemon Design zaujala práce Barbory Tomové z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Cenu veřejnosti *GRAND získal knihu Přečti si mě Hynek Král z FUD UJEP, Cenu veřejnosti *JUNIOR Soňa Škorpilová z Střední uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytků Hradec Králové za hmatovou knihu pro nevidomé děti.

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide