PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Anton Jablonskij a knihovna OKAP

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Antone, hned první otázka bude osobní a dostáváte ji asi často: nemáte úplně typicky české jméno, jakého je původu?

ANTON: Rodiče totiž nepochází z Česka. Táta je z jihu Ukrajiny, máma ze severu Ruska, poznali se v Řecku. Já se už ale narodil v Liberci.

OKAP je opatřen práškovým lakováním, které prodlužuje jeho životnost OKAP je opatřen práškovým lakováním, které prodlužuje jeho životnost
OKAP je opatřen práškovým lakováním, které prodlužuje jeho životnost

Aktuálně studujete Design nábytku a interiéru a v září jste získal cenu festivalu Czech Design Week za svoji knihovnu Okap. Co všechno má společného s opravdovým okapem?

ANTON: Když jsem začal knihovnu vyrábět, bavilo mě, jak nikdo přesně nechápal, o co jde. Ať už při objednávání plechových výpalků nebo v lakovně, každý si ji pojmenoval po svém. V jedné faktuře se objevil název „OKAP“ a to mi přišlo zároveň vtipné i absurdní, a protože knihovna dosud žádný název neměla, rozhodl jsem si ho trochu přivlastnit. Je krátký, výstižný a snadno zapamatovatelný. I když se má knihovna s původním okapem nesejde ve funkci, slovo ve mně vyvolalo pocit jednoduchosti a praktičnosti, což byly i hlavní principy při návrhu.

Knihy jsou v OKAPu čitelnější, lze lépe číst jejich názvy na hřbetech. Knihy jsou v OKAPu čitelnější, lze lépe číst jejich názvy na hřbetech.
Knihy jsou v OKAPu čitelnější, lze lépe číst jejich názvy na hřbetech.

Na podzim jste vystavoval s Ateliérem D2 i na Designbloku. Kdybyste měl z pohledu začínajícího designéra tyto dvě přehlídky srovnat, co je spojuje a co naopak odlišuje?

ANTON: V principu jsou si tyto akce velmi podobné – účastníte se jich, abyste představili svou práci veřejnosti. CZDW je menší, komornější a zaměřený na začínající tvůrce, což mi osobně vyhovuje. Designblok je naopak více orientovaný na komerční sféru, kde si můžete prohlédnout instalace renomovaných značek. I přesto jsme nebyli opomíjeni, a dokonce jsme získali nominaci v kategorii Školní prezentace. Z mé zkušenosti jako vystavovatele byly obě akce podobně zorganizované.

Obě mají nepochybně pozitivní vliv na medializaci designu, ale platí, že se s nimi pojí i kritika. Cítíte, že je pro vás nezbytně nutné se jich účastnit? Zvažoval jste pro a proti?

ANTON: Jako velké mínus vnímám neudržitelnost takovýchto přehlídek. Vytvoření instalace je materiálně i finančně náročné, a po několika dnech akce skončí. Pro mě osobně je to ale jediný způsob, jak seznámit veřejnost s mým dílem. Cítím potřebu ukázat svůj produkt lidem osobně, nejen na fotografiích. Když jsem hledal alternativy, jako třeba umístění knihovny do lokálních design shopů, zjistil jsem, že jejich finanční podmínky jsou pro začínající tvůrce ve většině nevyhovující. Moji knihovnu tak můžete během roku vidět jen v THE DESIGN.

PŘÍLEŽITOSTI VE SPOLUPRACÍCH

V nedávném rozhovoru s Ivem Jedličkou jsme řešili i problematiku spoluprací s firmami, kterou UMPRUM stále nemá po etické ani praktické stránce ideálně vyřešenou...Jaký k nim máte vztah vy?

ANTON: Dříve jsem je vnímal jako skvělou možnost propojit studium s praxí a oceňoval jsem snahu firem spolupracovat s mladými designéry. Reálný klient a reálné zadání zní super, ovšem je potřeba aby škola trochu pečlivěji vybírala. Pozitivně hodnotím například spolupráci se značkou TON, kde jsme dostali jasné zadání i konkrétní materiál k experimentování. Naopak velmi nešťastná byla celokatedrová spolupráce s nejmenovanou společností, která už svým zaměřením vzbuzovala jistou kontroverzi. Chybělo jasně formulované zadání, nebyla možnost konzultací s firmou a nakonec jsme ani neobdrželi zpětnou vazbu – zástupci společnosti se totiž neukázali ani na finální prezentaci. Z takových projektů student moc zkušeností bohužel nezíská.

Anton je nadějí pro český nábytkářský průmysl Anton je nadějí pro český nábytkářský průmysl
Anton je nadějí pro český nábytkářský průmysl

Okap, se kterým jste zaujal porotu, je školní práce. Je šance, že by podobný produkt získal v ČR sériového výrobce? 

ANTON: Tak to se moc nestává, ale ani nevíte, jak bych byl rád. Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci, které by měly vznikat v omezených kolekcích, ale naopak. Okap si o to vyloženě říká, je to jednoduše vyrobitelný produkt téměř v jedné dílně a oslovit by mohla i výsledná cena.

V minulosti majitel značky Fleysen právě na Designbloku oslovil Filipa Mirbauera a Michala Stracha pro spolupráci na launchi jeho právě zakládané značky kovového nábytku a záhy měli úspěch. Je něco podobného snem i vás a vašich spolužáků?

ANTON: To by byla jistě skvělá příležitost. Možnost experimentovat a prototypovat přímo s výrobcem otevírá prostor pro hledání těch nejlepších variant. Klíčovým aspektem by však byla konkrétní značka a její filozofie, které by hrály zásadní roli v mém rozhodování. Záleželo by na tom, do jaké míry bych se s ní ztotožňoval.

Knihovnu lze pořídit v obchodě a galerii The Design Knihovnu lze pořídit v obchodě a galerii The Design
Knihovnu lze pořídit v obchodě a galerii The Design

Co je vlastně ta ideální cesta produktového designéra, jak si představujete svou kariéru?

ANTON: Ještě mě čeká několik let studia, takže se může mnohé změnit. Momentálně zkouším různé směry a postupně si ujasňuji, co mě nejvíce baví. Od střední školy se věnuji tvorbě interiérů, a proto bych se chtěl v budoucnu zaměřit především na tento obor. Po škole bych se nebránil práci v zavedeném studiu, kde budu mít ještě čas načerpat zkušenosti.

PRÁCE DESIGNERA

Vedení vašeho ateliéru mají na starosti designéři Vrtiška a Žák. Jedna z nejvytíženějších dvojic dneška...Jsou právě oni váš vzor?

ANTON: Ateliér D2 jsem si vybral právě kvůli nim. Práce Romana a Vladimíra je obdivuhodná především přístupem a zapálením, se kterým dotahují projekty k dokonalosti i v nejmenších detailech. Myslím, že je co se od nich učit. Nicméně nemůžu říct, že mám nějaký konkrétní vzor, často se to mění. 

Knihovna je čistým a minimalistickým řešením, které nechává vyznít samotné tituly, jako kdyby samy levitovaly Knihovna je čistým a minimalistickým řešením, které nechává vyznít samotné tituly, jako kdyby samy levitovaly
Knihovna je čistým a minimalistickým řešením, které nechává vyznít samotné tituly, jako kdyby samy levitovaly

Roman s Vladimírem na podzim převzali kreativní vedení značky TON, vedou takto i Ravak. Cítíte, že se to odrazilo na jejich vztahu v ateliéru? Překvapilo vás, že do toho šli?

ANTON: Nepřekvapuje mě že do toho šli, myslím, že jsou na správném místě. Na fungování ateliéru se to nijak neodrazilo, v porovnání s ostatními ateliéry bylo celkem hodně konzultací a stále tomu tak je. Potkáváme se každý týden. Překvapuje mě, jak ještě stíhají vedení dvou značek i svého ateliéru, ale je to jen o dobré časové organizaci a týmu ve studiu, na který se mohou spolehnout.  

..Ptám se i proto, že relativně nedávno si podobně úspěšný designér Maxim Velčovský prošel vyhořením a školu musel opustit a napadá mě, zda designéři nejsou pod příliš velkým tlakem, aby uspěli? Firem je málo, trh je malý a designérů je hodně...

ANTON: Jelikož nemám ještě tolik zkušeností, těžko se mi na to odpovídá. Máte pravdu, že konkurence je vysoká, a proto cítím tlak začít pracovat už během studia, abych měl náskok. Ale bývá to často náročné. Třeba zmíněné instalace na CZDW a Designbloku vznikaly v měsíci, kdy jsem měl státnice, takže někdy je to opravdu hektické. Zatím mě to baví, ale uvidíme, jak to bude za pár let. 

Anton je součástí výstavy v The Design, On chair- Balancing on the edge of comfort, jejíž součástí je například tvorba Bořka Šípka nebo studia LLEV Anton je součástí výstavy v The Design, On chair- Balancing on the edge of comfort, jejíž součástí je například tvorba Bořka Šípka nebo studia LLEV
Anton je součástí výstavy v The Design, On chair- Balancing on the edge of comfort, jejíž součástí je například tvorba Bořka Šípka nebo studia LLEV

Studujete v Ateliéru nábytku, ale značek a firem, které by byly schopné vyrobit funkční a hlavně dostupný nábytek je u nás strašně málo, resp. skoro žádná. Není tak dnes  design nábytku už jen trochu elitářskou záležitostí pro bohaté?

ANTON: Myslím si, že je naprosto legitimní, když designéři tvoří exkluzivní a precizně řemeslně zpracované produkty, které oslovují specifickou a bohatou skupinu zákazníků. Každý designér si volí svou vlastní cestu podle hodnot, které chce do své tvorby promítnout. Já se však chci zaměřit na jiný směr. Mým cílem není vytvářet luxusní kusy dostupné jen úzkému okruhu lidí, ale spíše nabídnout kvalitní a dobře promyšlený design širší skupině. 

OKAP lze rovněž zavěsit na zeď OKAP lze rovněž zavěsit na zeď
OKAP lze rovněž zavěsit na zeď

Hodně designérů často přiznává, že právě proto by je lákala třeba splupráce s Ikeou, aby se jejich nápad stal užívaným masou lidí. Lákalo by to i vás?

ANTON: Bylo by skvělé, kdyby si můj produkt mohl dovolit každý, ale spolupráce konkrétně s IKEA mě asi neláká. Nechci být součástí firmy, která upřednostňuje masovou produkci na úkor kvality a původu materiálů. Raději bych navrhoval pro lidi, kteří si cení lokální výroby, precizního zpracování a udržitelnosti. Mým cílem je tvořit jednoduché a kvalitní věci, nikoli přispívat k rychlé spotřebě. 

Anton získal v minulém roce za knihovnu ocenění Czech Design Award, udělovanou odbornou porotou festivalu CZDW Anton získal v minulém roce za knihovnu ocenění Czech Design Award, udělovanou odbornou porotou festivalu CZDW
Anton získal v minulém roce za knihovnu ocenění Czech Design Award, udělovanou odbornou porotou festivalu CZDW

Jednou z vašich studentských prací byla rozložitelná urna pro mazlíčky, to zní jako zajímavý podnikatelský nápad. Nepřemýšlel jste dál tento koncept rozvinout?

ANTON: Nejspíše ne. Zajímavý experiment, ale tento směr mi asi není zas tak blízký. 

Kde se vidí Anton Jablonskij za deset let?

ANTON: To je těžká otázka :)


ANTON JABLONSKIJ

Anton studuje ateliér D2 Vladimíra Žáka a Romana Vrtišky na UMPRUM. O navrhování nábytku se zajímá dlouhodobě již od střední školy v Liberci. Knihovna OKAP vznikla jako klauzurní projekt ve výše zmíněném ateliéru. V designu prozkoumává působení rozdílných materiálů a usiluje o nadčasovou estetiku. Blízká mu jsou především minimalistická řešení s důrazem na praktičnost, ale i dominantní charakter a osobitost.  

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika