PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Adam Štěch se v roce 2025  těší na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho Adam Štěch se v roce 2025  těší na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho
Adam Štěch se v roce 2025 těší na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho

ADAM ŠTĚCH

Dlouhodobě se věnuje designu, architektuře a výtvarnému umění jako teoretik, novinář a kurátor. Vystudoval dějiny umění na Univerzitě Karlově v Praze a od roku 2009 pracuje jako redaktor časopisu Dolce Vita. Je spoluzakladatelem tvůrčí skupiny OKOLO. Jeho texty o designu a architektuře jsou hojně publikované v českém i zahraničním tisku, včetně: Wallpaper, Modernism, Damn, Cool Hunting, Domus, Architonic, Mark, Frame, A10 a SightUnseen. Přednáší na FUD UJEP a vede vlastní cyklus přednášek na Scholastice s názvem Za architekturou kolem světa.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

  • Rozpad legendární bratrské dvojice Ronana a Erwana Bouroullecových. Od loňského roku pracují po 25 letech spolupráce každý sám. 
  • Výstava Crafting Modernity v MoMA, která poprvé komplexně představila latinskoamerický design 20. století. 
  •  Ze současného designu bych vyzdvihl sólovou výstavu Fragments francouzského designéra Ferreola Babina v newyorské galerii Friedman Benda.  

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Na Salone v Miláně bylo k vidění hodně věcí z hliníku. Hodně se mi líbila prezentace norské značky Hydro, která měla celou kolekci založenou na zpracování hliníku. Přichází doba hliníkova? 

Také si myslím, že pokračuje velké sbližování designu a módy. Svědčí o tom velký zájem módních návrhářů jako jsou JW Anderson nebo Matthieu Blazy o produktový design a často i jeho historii. Dokladem tohoto fenoménu může být také vznik design festivalu Matter & Shape, který se koná v Paříži v době fashion weeku.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

To, že si naše společnost a její volení zástupci stále neuvědomují kulturní hodnoty a přesah umění. Svědčí o tom blamáže týkající se Campu v Praze a Domu umění v Českých Budějovicích, kterým naše politické reprezentace nepřidělili slibované prostředky na rekonstrukce i přesto, že patří mezi nejpopulárnější a nejprogresivnější instituce u nás. 

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho, která vyjde u nakladatelství Phaidon. 

Michaela Kádnerová vnímá, že je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu Michaela Kádnerová vnímá, že je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu
Michaela Kádnerová vnímá, že je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu

MICHAELA KÁDNEROVÁ

Kurátorka sbírky designu v Moravské galerii v Brně a autorka projektu Bohemian perfection, který podporuje a zviditelňuje řemeslné tvůrce. Ty propojuje s producenty nábytku, módy a bytových doplňků. Absolvovala studium dějin umění na Filosofické fakultě University Karlovy v Praze prací věnovanou tvorbě architekta Jana Kaplického a studia Future Systems.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

Radost mi dělají výjimečné realizace, krásné spolupráce, zajímaví autoři. Fandím Karolíně Kučerové, Tomáši Kučerovi, to jsou moje želízka v ohni. Skvělá je také Natálie Navrátilová a její kolekce příborů pro Fabini nebo soubor kancelářských potřeb pro Mikov nebo kolekce nábytku Unroll pro českou značku Two hundred Tons Adama a Moniky Štok. Cením si kreativního vedení sklárny Harrachov studiem Llev i z dalšího vývoje Moseru, který narýsoval Jan Plecháč.

Pyšná jsem na první otevřený depozitář v České republice, který letos pro veřejnost otevírá Moravská galerie v Brně Řečkovicích. Za zásadní považuji, že zájemci budou mít konečně možnost vidět všechna díla, která galerie vlastní a nejsou zapůjčena a nahlédnout trochu do zákulisí galerijní instituce. Pro mě samotnou je zásadní, že sbírkové předměty různých typů a autorů mám příležitost vidět pohromadě.

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

V oblasti sběratelského designu vnímám, že pro designéry je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu. Všímám si ale také osvěžující tendence se vnitřně oprošťovat od přísné podřízenosti vůči těmto a jiným společenským tématům směrem k větší volnosti ve vyjádření, v tvaru, barvách a prosté radosti z tvorby. Tato tendence k určitému emočnímu napřímení, hledání inspirace v prostých věcech a vztazích jsou možná reakcí na jinak svíravý pocit, které vyvolává dění v Evropě i blízko za našimi hranicemi.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Je toho bohužel dost… S velkými obavami sleduji turbulence na slovenské kulturní scéně a na Slovensku vůbec. Děsí mne představa, že bychom něco podobného mohli snadno dopustit i u nás. Po odvolání ředitele SND, ředitelky SNG Alexandry Kusé a dalších čistkách v kultuře je na řadě Slovenské centrum designu. Vzhledem k současné politické situaci a podivným krokům ministryně kultury balancuje instituce na hraně a každým dnem hrozí odvolání dlouholetého ředitele SCD Maroše Schmidta. Devastace kulturní infrastruktury může na Slovensku zásadním způsobem oslabit poznání a výzkum nejen designu, ale i dalších výtvarných oborů. Zdá se, že paní ministryně Šimkovičová vidí priority jinde, třeba v nové uvědomělejší a „slunečnější“ interpretaci národní hymny…

Podobnou frustrací a trpkostí mě naplňuje situace kolem Domu umění a Galerie současného umění a architektury v Českých Budějovicích a konce zdejšího působení Michala Škody. Je mimo moje chápání, že zastupitelstvo ve svém městě zadusí mezinárodně prestižní galerii s výjimečnou obsahovou náplní. A vynikající GVUO v Ostravě bych konečně přála realizaci dostavby budov podle návrhu Josefa Pleskota. Opravdu ji potřebuje. 

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Na skvělý design! Na nové naděje a krásné realizace.

Jan Press oceňuje záchranu sklárny Květná 1794 Jan Press oceňuje záchranu sklárny Květná 1794
Jan Press oceňuje záchranu sklárny Květná 1794

JAN PRESS

Ředitelem Moravské galerie je Jan Press od roku 2013. Vystudoval Dějiny umění a Muzeologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a stavební fakultu na VUT v Brně. Pracoval pro Biskupství brněnské jako projektový manažer, ve stejné pozici působil v Moravské galerii od roku 2008. Stojí například za citlivou rekonstrukcí vily Dušana Jurkoviče v Brně.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

  •  vstup Rockaway do Designbloku
  •  záchrana sklárny Květná
  •  výrazná instalace z lehaného skla Porta v Palazzo Isimbardi v Miláně navržená uměleckým ředitelem Lasvitu Maximem Velčovským

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Například současné tendence v módě nejlépe za mě vyjádřil módní návrhář Jan Černý ve své olympijské kolekci.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Asi nic takového nebylo.

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Že veřejnosti ukážeme náš Otevřený depozitář OPEN DEPO se sbírkou užitého umění a designu, pak se těším na retrospektivní výstavu Liběny Rochové v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně, na Milano Design Week a Designblok, který bude zase v jiných prostorách.

Eva Slunečková vloni cítila, že se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost Eva Slunečková vloni cítila, že se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost
Eva Slunečková vloni cítila, že se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost
Foto: Lukáš Pelech

EVA SLUNEČKOVÁ

Novinářka, nadšenec do designu, umění a architektury. Vystudovala Teorii a dějiny umění na UMPRUM. Posledních pět let vede časopis o interiérovém designu, umění a architektuře ELLE Decoration. Každý měsíc vydává newsletter Design filtr s tématy úzce spjatými s designem a kulturou. Podporuje mladé talenty a proto letos opět zasedne v porotě soutěže Best in Design v rámci Zlin Design Weeku a je členkou kurátorské rady na festivalu Designblok.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

Právě jsem sestavovala nominace na ceny EDIDA 2025, které práce z roku 2024 oceňují a musím si pyšně povzdechnout, že zajímavých, autorských a nezávislých projektů u nás vzniká spousta. Stačí vzpomenout na kolekci ručně vyřezávaného sběratelského nábytku Bloom of Bones Tadeáše Podrackého, které představil na veletrhu Design Miami, na druhé straně škály pak na studio Two Hundred Tons, kteří na Designbloku představili skvělou kolekci Unroll. Využívají v nich odolnost kovových trubek – nábytek tvoří z napůl rozřezaných rour. Díky mechanizaci je takový postup skoro bezodpadový a díky práškování a zvoleným barvám zase elegantní. Mým osobním objevem roku 2024 jsou překrásná svítidla z kolekce Day and Night a vázy Rebélie jara od Hany Hillerové Harper. Hana je poprvé ukázala na Designbloku a už s nimi také objela festivaly takřka po celé Evropě. S obojím všude sklízí úspěchy (vázy jsou aktuálně v milánské galerii Rossany Orlandi), jelikož se sklem pracuje úplně jinak, než by se očekávalo – dává prostor matu, neprůhlednosti a příjemně žlutému světlu lustrů. Je výtvarnice a toto je její vůbec první setkání s materiálem. Velmi mě potěšila i debutová kolekce variabilní knihovny od Josefa Tomšeje, v níž pracuje jen se dvěma prvky, přesto se jejich kombinací dá vytvořit lavice, komoda i knihovna. Z hlavy nemůžu dostat ani porcelánová svítidla Evy Pelechové a její nové značky EPIC nebo vázy z kolekce Struktury od TyFormy. A samozřejmě nesmím zapomenout na světový úspěch LASVITu a jejich instalace Re/Creation na milánském veletrhu a fantastickou zážitkovou večeři v instalaci Cirque.Menu na Designbloku, kde nádobí od Ivo Jedličky doprovodila famózní jídla Františka Skopce. Událo se toho mnoho!  

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Určitě se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost – nejen estetika, ale i chutě a vůně byly součástí instalací od LASVIT a Cirque.Menu. Provázanost a péči o detail pozoruji i v baru Forbína nebo v nově otevřeném hotelu W Prague – v nich vidím určitou návaznost na celosvětový trend návratu zdobnosti a dekorativnosti, Art Deco a dřevěných obkladů či intarzií. Konec konců barvou roku Pantone 2025 je mocha mousse, která v sobě toto vše zahrnuje.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Vyloženě zklamání si teď nedokážu vybavit žádné. Snad jen osobní poznámka – mrzí mě, že se hned první den mé výstavy Art House: Naše zahrada na Designbloku rozbilo nádherné dílo od Néphéli Barbas, které vyráběla speciálně pro tuto příležitost. Byla to skleněná socha Noctarium inspirovaná dílem Františka Hudečka s takovým vlastním vnitřním světem.

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Na větší důraz a implementaci udržitelných řešení do běžné praxe. Nedávno jsem se na toto téma bavila s jedním zkušeným designérem, který měl skvělý postřeh – pokud by měl do své práce započítat reálný dopad výroby na životní prostředí, jeho cena za ni by stoupla i trojnásobně. Často máme pro věci, služby nebo jídlo stanovené mentální limity, které se těžko překonávají, i když se nezakládají na realitě (příkladem může být cena masa, která by podle nezávislých průzkumů měla být až o 53 % dražší, aby odpovídala skutečným dopadům na životní prostředí). Přála bych si, abychom si v roce 2025 více vážili ruční práce, řemesla a energie, kterou lidé do tvorby věcí vkládají a dokázali se obklopovat těmi kvalitními. 

Martina Freitagová se těší na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha Martina Freitagová se těší na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha
Martina Freitagová se těší na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha
Foto: Létoslav Chromek

MARTINA FREITAGOVÁ

Historička a teoretička umění. Je manažerkou programů pro veřejnost v galerii Kunsthalle a kurátorkou pro film v Centru Architektury a Městského Plánování (CAMP). Působila v marketingovém a tiskovém oddělení ve V&A Museum, Christie’s, State Art Collections Drážďany a jako vedoucí komunikace v Galerii Rudolfinum. Píše pro ELLE Decoration nebo pro časopis ABS portál o architektuře. 

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

Z produktů je to určitě projekt young earth designérského dua JanskyDundera a kolektivu kolemhliny. Pečlivé studium materiálového potenciálu, jenž stojí v opozici k masové produkci a těžbě, dalo vzniknout kolekci nadčasových stolů. Využívají mimo jiné zbytkovou hlínu z výkopů metra D! 

Mezi události roku pro mě bylo znovuotevření Grand Hotelu Evropa, dnes W Prague. Hlavní architektka za studio Chapman Taylor Prague Pavla Doležalová dohlížela na zachování bohaté designové historie hotelu a zároveň navrhla nové nápadité prvky v čele s pompézním lustrem z dílny české Preciosy. Stojí zajít na prohlídku spojenou s drinkem nebo kávou. 

Událost a zároveň produkt v sobě spojila prezentace svítidel BOMMA Flare navržených Kateřinou Handlovou. Instalace v kostele svatého Salvatora pod kuratelou studia Lunchmeat ukazuje kreativní potenciál svítidel, které navazují na sklářskou historii a zároveň jsou variabilní pro současný interiér. Působivé a meditativní. 

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Myslím, že se hodně proměňuje, jak se mluví a přemýšlí o udržitelnosti, posouvají se materiálové i estetické hranice. Také spolupráce s tradičními manufakturami je stále běžnější, především na poli skla. Mladí designéři vnímají jeho důležitost a i díky projektům, jako je výstava Made by Fire, se dostávají do povědomí široké veřejnosti a definují českou kreativní scénu. 

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Úspěch Adama Kvačka, který se prezentoval se svým spekulativním projektem Paradox of Isoëtes o produkci odpadu v designu na prestižní prohlídce Alcova v Miami, ukázal na bolestnou skutečnost, jak málo projektů se od nás dostane za hranice a otevřel otázku, jestli u nás existuje dostatečná podpora takové prezentace českého mladého designu v zahraničí. 

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Těším se na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha, protože propojuje současné umění s designem a pátrá po možnostech ne vždy snadného představení produktů v galerijním prostředí. Hravý a surreálný přístup dua shotby.us zaručuje neopakovatelný zážitek. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory