PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Adam Štěch se v roce 2025  těší na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho Adam Štěch se v roce 2025  těší na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho
Adam Štěch se v roce 2025 těší na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho

ADAM ŠTĚCH

Dlouhodobě se věnuje designu, architektuře a výtvarnému umění jako teoretik, novinář a kurátor. Vystudoval dějiny umění na Univerzitě Karlově v Praze a od roku 2009 pracuje jako redaktor časopisu Dolce Vita. Je spoluzakladatelem tvůrčí skupiny OKOLO. Jeho texty o designu a architektuře jsou hojně publikované v českém i zahraničním tisku, včetně: Wallpaper, Modernism, Damn, Cool Hunting, Domus, Architonic, Mark, Frame, A10 a SightUnseen. Přednáší na FUD UJEP a vede vlastní cyklus přednášek na Scholastice s názvem Za architekturou kolem světa.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

  • Rozpad legendární bratrské dvojice Ronana a Erwana Bouroullecových. Od loňského roku pracují po 25 letech spolupráce každý sám. 
  • Výstava Crafting Modernity v MoMA, která poprvé komplexně představila latinskoamerický design 20. století. 
  •  Ze současného designu bych vyzdvihl sólovou výstavu Fragments francouzského designéra Ferreola Babina v newyorské galerii Friedman Benda.  

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Na Salone v Miláně bylo k vidění hodně věcí z hliníku. Hodně se mi líbila prezentace norské značky Hydro, která měla celou kolekci založenou na zpracování hliníku. Přichází doba hliníkova? 

Také si myslím, že pokračuje velké sbližování designu a módy. Svědčí o tom velký zájem módních návrhářů jako jsou JW Anderson nebo Matthieu Blazy o produktový design a často i jeho historii. Dokladem tohoto fenoménu může být také vznik design festivalu Matter & Shape, který se koná v Paříži v době fashion weeku.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

To, že si naše společnost a její volení zástupci stále neuvědomují kulturní hodnoty a přesah umění. Svědčí o tom blamáže týkající se Campu v Praze a Domu umění v Českých Budějovicích, kterým naše politické reprezentace nepřidělili slibované prostředky na rekonstrukce i přesto, že patří mezi nejpopulárnější a nejprogresivnější instituce u nás. 

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Na očekávanou monografii Alessandra Mendiniho, která vyjde u nakladatelství Phaidon. 

Michaela Kádnerová vnímá, že je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu Michaela Kádnerová vnímá, že je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu
Michaela Kádnerová vnímá, že je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu

MICHAELA KÁDNEROVÁ

Kurátorka sbírky designu v Moravské galerii v Brně a autorka projektu Bohemian perfection, který podporuje a zviditelňuje řemeslné tvůrce. Ty propojuje s producenty nábytku, módy a bytových doplňků. Absolvovala studium dějin umění na Filosofické fakultě University Karlovy v Praze prací věnovanou tvorbě architekta Jana Kaplického a studia Future Systems.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

Radost mi dělají výjimečné realizace, krásné spolupráce, zajímaví autoři. Fandím Karolíně Kučerové, Tomáši Kučerovi, to jsou moje želízka v ohni. Skvělá je také Natálie Navrátilová a její kolekce příborů pro Fabini nebo soubor kancelářských potřeb pro Mikov nebo kolekce nábytku Unroll pro českou značku Two hundred Tons Adama a Moniky Štok. Cením si kreativního vedení sklárny Harrachov studiem Llev i z dalšího vývoje Moseru, který narýsoval Jan Plecháč.

Pyšná jsem na první otevřený depozitář v České republice, který letos pro veřejnost otevírá Moravská galerie v Brně Řečkovicích. Za zásadní považuji, že zájemci budou mít konečně možnost vidět všechna díla, která galerie vlastní a nejsou zapůjčena a nahlédnout trochu do zákulisí galerijní instituce. Pro mě samotnou je zásadní, že sbírkové předměty různých typů a autorů mám příležitost vidět pohromadě.

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

V oblasti sběratelského designu vnímám, že pro designéry je stále zajímavé a silné téma udržitelnosti, šetrného nakládání se zdroji a minimalizace odpadu. Všímám si ale také osvěžující tendence se vnitřně oprošťovat od přísné podřízenosti vůči těmto a jiným společenským tématům směrem k větší volnosti ve vyjádření, v tvaru, barvách a prosté radosti z tvorby. Tato tendence k určitému emočnímu napřímení, hledání inspirace v prostých věcech a vztazích jsou možná reakcí na jinak svíravý pocit, které vyvolává dění v Evropě i blízko za našimi hranicemi.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Je toho bohužel dost… S velkými obavami sleduji turbulence na slovenské kulturní scéně a na Slovensku vůbec. Děsí mne představa, že bychom něco podobného mohli snadno dopustit i u nás. Po odvolání ředitele SND, ředitelky SNG Alexandry Kusé a dalších čistkách v kultuře je na řadě Slovenské centrum designu. Vzhledem k současné politické situaci a podivným krokům ministryně kultury balancuje instituce na hraně a každým dnem hrozí odvolání dlouholetého ředitele SCD Maroše Schmidta. Devastace kulturní infrastruktury může na Slovensku zásadním způsobem oslabit poznání a výzkum nejen designu, ale i dalších výtvarných oborů. Zdá se, že paní ministryně Šimkovičová vidí priority jinde, třeba v nové uvědomělejší a „slunečnější“ interpretaci národní hymny…

Podobnou frustrací a trpkostí mě naplňuje situace kolem Domu umění a Galerie současného umění a architektury v Českých Budějovicích a konce zdejšího působení Michala Škody. Je mimo moje chápání, že zastupitelstvo ve svém městě zadusí mezinárodně prestižní galerii s výjimečnou obsahovou náplní. A vynikající GVUO v Ostravě bych konečně přála realizaci dostavby budov podle návrhu Josefa Pleskota. Opravdu ji potřebuje. 

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Na skvělý design! Na nové naděje a krásné realizace.

Jan Press oceňuje záchranu sklárny Květná 1794 Jan Press oceňuje záchranu sklárny Květná 1794
Jan Press oceňuje záchranu sklárny Květná 1794

JAN PRESS

Ředitelem Moravské galerie je Jan Press od roku 2013. Vystudoval Dějiny umění a Muzeologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a stavební fakultu na VUT v Brně. Pracoval pro Biskupství brněnské jako projektový manažer, ve stejné pozici působil v Moravské galerii od roku 2008. Stojí například za citlivou rekonstrukcí vily Dušana Jurkoviče v Brně.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

  •  vstup Rockaway do Designbloku
  •  záchrana sklárny Květná
  •  výrazná instalace z lehaného skla Porta v Palazzo Isimbardi v Miláně navržená uměleckým ředitelem Lasvitu Maximem Velčovským

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Například současné tendence v módě nejlépe za mě vyjádřil módní návrhář Jan Černý ve své olympijské kolekci.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Asi nic takového nebylo.

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Že veřejnosti ukážeme náš Otevřený depozitář OPEN DEPO se sbírkou užitého umění a designu, pak se těším na retrospektivní výstavu Liběny Rochové v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně, na Milano Design Week a Designblok, který bude zase v jiných prostorách.

Eva Slunečková vloni cítila, že se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost Eva Slunečková vloni cítila, že se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost
Eva Slunečková vloni cítila, že se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost
Foto: Lukáš Pelech

EVA SLUNEČKOVÁ

Novinářka, nadšenec do designu, umění a architektury. Vystudovala Teorii a dějiny umění na UMPRUM. Posledních pět let vede časopis o interiérovém designu, umění a architektuře ELLE Decoration. Každý měsíc vydává newsletter Design filtr s tématy úzce spjatými s designem a kulturou. Podporuje mladé talenty a proto letos opět zasedne v porotě soutěže Best in Design v rámci Zlin Design Weeku a je členkou kurátorské rady na festivalu Designblok.

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

Právě jsem sestavovala nominace na ceny EDIDA 2025, které práce z roku 2024 oceňují a musím si pyšně povzdechnout, že zajímavých, autorských a nezávislých projektů u nás vzniká spousta. Stačí vzpomenout na kolekci ručně vyřezávaného sběratelského nábytku Bloom of Bones Tadeáše Podrackého, které představil na veletrhu Design Miami, na druhé straně škály pak na studio Two Hundred Tons, kteří na Designbloku představili skvělou kolekci Unroll. Využívají v nich odolnost kovových trubek – nábytek tvoří z napůl rozřezaných rour. Díky mechanizaci je takový postup skoro bezodpadový a díky práškování a zvoleným barvám zase elegantní. Mým osobním objevem roku 2024 jsou překrásná svítidla z kolekce Day and Night a vázy Rebélie jara od Hany Hillerové Harper. Hana je poprvé ukázala na Designbloku a už s nimi také objela festivaly takřka po celé Evropě. S obojím všude sklízí úspěchy (vázy jsou aktuálně v milánské galerii Rossany Orlandi), jelikož se sklem pracuje úplně jinak, než by se očekávalo – dává prostor matu, neprůhlednosti a příjemně žlutému světlu lustrů. Je výtvarnice a toto je její vůbec první setkání s materiálem. Velmi mě potěšila i debutová kolekce variabilní knihovny od Josefa Tomšeje, v níž pracuje jen se dvěma prvky, přesto se jejich kombinací dá vytvořit lavice, komoda i knihovna. Z hlavy nemůžu dostat ani porcelánová svítidla Evy Pelechové a její nové značky EPIC nebo vázy z kolekce Struktury od TyFormy. A samozřejmě nesmím zapomenout na světový úspěch LASVITu a jejich instalace Re/Creation na milánském veletrhu a fantastickou zážitkovou večeři v instalaci Cirque.Menu na Designbloku, kde nádobí od Ivo Jedličky doprovodila famózní jídla Františka Skopce. Událo se toho mnoho!  

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Určitě se více dbá na celkový zážitek a jeho komplexnost – nejen estetika, ale i chutě a vůně byly součástí instalací od LASVIT a Cirque.Menu. Provázanost a péči o detail pozoruji i v baru Forbína nebo v nově otevřeném hotelu W Prague – v nich vidím určitou návaznost na celosvětový trend návratu zdobnosti a dekorativnosti, Art Deco a dřevěných obkladů či intarzií. Konec konců barvou roku Pantone 2025 je mocha mousse, která v sobě toto vše zahrnuje.

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Vyloženě zklamání si teď nedokážu vybavit žádné. Snad jen osobní poznámka – mrzí mě, že se hned první den mé výstavy Art House: Naše zahrada na Designbloku rozbilo nádherné dílo od Néphéli Barbas, které vyráběla speciálně pro tuto příležitost. Byla to skleněná socha Noctarium inspirovaná dílem Františka Hudečka s takovým vlastním vnitřním světem.

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Na větší důraz a implementaci udržitelných řešení do běžné praxe. Nedávno jsem se na toto téma bavila s jedním zkušeným designérem, který měl skvělý postřeh – pokud by měl do své práce započítat reálný dopad výroby na životní prostředí, jeho cena za ni by stoupla i trojnásobně. Často máme pro věci, služby nebo jídlo stanovené mentální limity, které se těžko překonávají, i když se nezakládají na realitě (příkladem může být cena masa, která by podle nezávislých průzkumů měla být až o 53 % dražší, aby odpovídala skutečným dopadům na životní prostředí). Přála bych si, abychom si v roce 2025 více vážili ruční práce, řemesla a energie, kterou lidé do tvorby věcí vkládají a dokázali se obklopovat těmi kvalitními. 

Martina Freitagová se těší na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha Martina Freitagová se těší na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha
Martina Freitagová se těší na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha
Foto: Létoslav Chromek

MARTINA FREITAGOVÁ

Historička a teoretička umění. Je manažerkou programů pro veřejnost v galerii Kunsthalle a kurátorkou pro film v Centru Architektury a Městského Plánování (CAMP). Působila v marketingovém a tiskovém oddělení ve V&A Museum, Christie’s, State Art Collections Drážďany a jako vedoucí komunikace v Galerii Rudolfinum. Píše pro ELLE Decoration nebo pro časopis ABS portál o architektuře. 

Jaké 3 události nebo produkty považujete v designu v roce 2024 za zásadní?

Z produktů je to určitě projekt young earth designérského dua JanskyDundera a kolektivu kolemhliny. Pečlivé studium materiálového potenciálu, jenž stojí v opozici k masové produkci a těžbě, dalo vzniknout kolekci nadčasových stolů. Využívají mimo jiné zbytkovou hlínu z výkopů metra D! 

Mezi události roku pro mě bylo znovuotevření Grand Hotelu Evropa, dnes W Prague. Hlavní architektka za studio Chapman Taylor Prague Pavla Doležalová dohlížela na zachování bohaté designové historie hotelu a zároveň navrhla nové nápadité prvky v čele s pompézním lustrem z dílny české Preciosy. Stojí zajít na prohlídku spojenou s drinkem nebo kávou. 

Událost a zároveň produkt v sobě spojila prezentace svítidel BOMMA Flare navržených Kateřinou Handlovou. Instalace v kostele svatého Salvatora pod kuratelou studia Lunchmeat ukazuje kreativní potenciál svítidel, které navazují na sklářskou historii a zároveň jsou variabilní pro současný interiér. Působivé a meditativní. 

Máte pocit, že se v roce 2024 objevily nějaké specifické trendy nebo tendence, které ovlivnily celou scénu?

Myslím, že se hodně proměňuje, jak se mluví a přemýšlí o udržitelnosti, posouvají se materiálové i estetické hranice. Také spolupráce s tradičními manufakturami je stále běžnější, především na poli skla. Mladí designéři vnímají jeho důležitost a i díky projektům, jako je výstava Made by Fire, se dostávají do povědomí široké veřejnosti a definují českou kreativní scénu. 

Co vás vloni vyloženě zklamalo, co se nepovedelo nebo nedopadlo podle očekávání?

Úspěch Adama Kvačka, který se prezentoval se svým spekulativním projektem Paradox of Isoëtes o produkci odpadu v designu na prestižní prohlídce Alcova v Miami, ukázal na bolestnou skutečnost, jak málo projektů se od nás dostane za hranice a otevřel otázku, jestli u nás existuje dostatečná podpora takové prezentace českého mladého designu v zahraničí. 

Na co se v designu těšíte v roce 2025?

Těším se na výstavu finalistů a finalistek Czech Grand Design v Kunsthalle Praha, protože propojuje současné umění s designem a pátrá po možnostech ne vždy snadného představení produktů v galerijním prostředí. Hravý a surreálný přístup dua shotby.us zaručuje neopakovatelný zážitek. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Léto na Kampě ještě nekončí! Nenechte si ujít divadelní inscenaci MARTA o životě Marty Kubišové, ikony, zpěvačky a disidentky. V hlavní roli se představí Hana Holišová

26. srpna - 9. září
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide