PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Adame, patříte k nejmladší generaci designérů, před kterou okolnosti staví řadu nových výzev. Cítíte z nich vy sám obavu nebo je vnímáte jako profesní výzvu?

ADAM: Necítím obavy. Dnešní dobu vnímám takovou jaká je. Každá doba přináší své problémy a výzvy, které designér musí zpracovávat. Správnou cestou je pro mě reagovat právě na aktuální stav společnosti.

Máte pocit, že ve vašem okolí rezonuje větší odpovědnost k životnímu prostředí? Stává se to přirozeným mind setem i vašich spolužáků?

ADAM: Životní prostředí je jedno z nejdůležitějších témat současnosti. V různých formách rezonuje ve společnosti, médiích i třeba ve vědecké komunitě. Takže abych navázal na předchozí otázku, je to právě o kontextu, ve kterém člověk pracuje a přirozeně se toto téma pak stává mind setem lidí, kteří tuto dobu tvoří. Je to volbou a zodpovědností tvůrce na takový kontext reagovat.

Projekt si klade za cíl prozkoumat odcizení lidstva přírodě prostřednictvím interakcí s prostředím, ve kterém žijeme. Spekulace nabízí scénář blízké budoucnosti v kontextu současného alarmujícího úbytku přírodních druhů v důsledku lidského chování Projekt si klade za cíl prozkoumat odcizení lidstva přírodě prostřednictvím interakcí s prostředím, ve kterém žijeme. Spekulace nabízí scénář blízké budoucnosti v kontextu současného alarmujícího úbytku přírodních druhů v důsledku lidského chování
Projekt si klade za cíl prozkoumat odcizení lidstva přírodě prostřednictvím interakcí s prostředím, ve kterém žijeme. Spekulace nabízí scénář blízké budoucnosti v kontextu současného alarmujícího úbytku přírodních druhů v důsledku lidského chování

Vaše aktuálně oceňovaná práce Paradox of Isoëte chce upozornit na problematiku mizejících druhů. A to relativně logickým způsobem - udělat je užitečnými pro člověka. Můžete popsat konkrétní postup, jak na to?

ADAM: Můj projekt není návodem k udržitelnosti. Naopak lehce ironicky poukazuji na zjednodušená řešení, která naše společnost často volí, když očekává okamžité výsledky, místo aby se problematikou zabývala holisticky. Občas mám pocit, že si vytváříme jakýsi paralelní vesmír, obklopeni jednoduchými otázkami, abychom mohli efektivně přinášet odpovědi. Ale přitom je potřeba se na problémy podívat z širší perspektivy. Zjistíme, že často je odpověď mnohem složitější.

Adam projekt rozpracoval do několika rovin. Nejprve představuje možnosti chránění ohrožených druhů a až v poslední fázi přistupuje k využití rostliny pro potřeby lidstva Adam projekt rozpracoval do několika rovin. Nejprve představuje možnosti chránění ohrožených druhů a až v poslední fázi přistupuje k využití rostliny pro potřeby lidstva
Adam projekt rozpracoval do několika rovin. Nejprve představuje možnosti chránění ohrožených druhů a až v poslední fázi přistupuje k využití rostliny pro potřeby lidstva

Není to ale paradox? Vše, co v dějinách člověk považoval za užitečné, má naopak tendenci maximálně vytěžit ve svůj prospěch. Nestál podobný antropocentrismus naopak na počátku hubení druhů? Není pro přírodu lepší, když je člověku neviditelná?

ADAM: V mém projektu komentuji nadprodukci některých druhů ­ nepřirozené monokultury ­ které jsou člověku k užitku a ty pak vytěžuje. Tím ale potlačuje všechny ostatní. Tyto utlačované druhy pak přesouvá do národních parků, zakonzervovaných ostrovů naší představy divokosti a nedotčenosti, kde uměle druhy chrání a tento proces se znovu stává nepřirozeným.

Přírodě na neviditelnosti nezáleží. My ničíme prostředí ve kterém sami žijeme. I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Často říkám, že člověk je jen jednou z dalších katastrof pro planetu a přírodní druhy, podobně jako například doba ledová. S přírodou bychom měli soužít pro vlastní prospěch a vlastní přežití. Pro to je potřeba brát přírodní druhy jako rovnocenného partnera.

Rostliny Isoëtes neboli šídlatky jsou stálezelené rostliny, které se vyskytují především ve stojaté vodě. Některé jejich druhy jsou i suchozemské, ale vždy rostou ve vlhkém prostředí Rostliny Isoëtes neboli šídlatky jsou stálezelené rostliny, které se vyskytují především ve stojaté vodě. Některé jejich druhy jsou i suchozemské, ale vždy rostou ve vlhkém prostředí
Rostliny Isoëtes neboli šídlatky jsou stálezelené rostliny, které se vyskytují především ve stojaté vodě. Některé jejich druhy jsou i suchozemské, ale vždy rostou ve vlhkém prostředí

Kdy a proč vás vlastně napadlo podobný problém řešit?

ADAM: K přírodě z pohledu vědy mám vztah skrze svou rodinu. Od dětství jsem měl možnost pozorovat vědecké přístupy a přemýšlet, jak s přírodou zacházíme. Jde o potřebu člověka chránit se skrze porozumění. Díky porozumění, ať už reálnému nebo domnělému, se nám může dostávat pocitu bezpečí, až moci a neohroženosti. To mi připadá fascinující. 

Projekt Adama Kvačka dokresluje projekce, ve které je vykreslen příběh druhu Isoëtes, doplněný artefakty ve skleněných krabičkách - jde o jednorázové příbory z rostliny Isoëtes, vzorky materiálu nebo kresby skleníku, kde se má tato rostlina pěstovat Projekt Adama Kvačka dokresluje projekce, ve které je vykreslen příběh druhu Isoëtes, doplněný artefakty ve skleněných krabičkách - jde o jednorázové příbory z rostliny Isoëtes, vzorky materiálu nebo kresby skleníku, kde se má tato rostlina pěstovat
Projekt Adama Kvačka dokresluje projekce, ve které je vykreslen příběh druhu Isoëtes, doplněný artefakty ve skleněných krabičkách - jde o jednorázové příbory z rostliny Isoëtes, vzorky materiálu nebo kresby skleníku, kde se má tato rostlina pěstovat

Nedávno jste projekt představil v Miami na tamním veletrhu. Jak se vám povedlo se tam dostat?

ADAM: Byl jsem pozván. Ale popravdě nerad bych, aby účast v Miami, nebo jinde nějakým způsobem přebila vnímání projektu jako takového.

Celá idea je hodně konceptuální, sklízí ale pozitivní ohlasy, účastnil jste se Diploma Selection i veletrhu v Miami. Proč myslíte, že právě váš přístup tak rezonuje?

ADAM: Výzkumný přístup je zajímavý tím, že otevírá témata blízká většinové společnosti, komentuje aktuální problémy, s nimiž se může člověk ztotožnit. Já rozhodně nejsem první, kdo vytváří výzkumný projekt. Myslím ale, že můj přístup je specifický vtipem, multimedialitou a vizualitou. To vše pomáhá diváka zaujmout. Téma otevírám, ale nechávám lidem prostor pro vlastní porozumění, vyhýbám se zkratkovitému řešení. Jde mi o to přimět lidi k zamyšlení.

V Miami vystavoval v té době i Tadeáš Podracký nebo The Chemistry gallery. Narozdíl třeba od veletrhu v Miláně to je skromnější zastoupení. Co vám osobně a profesně tato prezentace dala?

ADAM: V souvislosti s konceptem mého projektu si cením například možnosti spolupracovat s místní Botanickou zahradnou Fairchild Tropical Botanic Garden. Obecně bych řekl, že Alcova Miami je jedinečná platforma pro setkávání zajímavých lidí z oboru ať už jde o tvůrce/kyně, kurátory/ky, návštěvníky/ce nebo novináře/ky.

Samotná rostlina byla efektivně prezentována v rámci instalace Samotná rostlina byla efektivně prezentována v rámci instalace
Samotná rostlina byla efektivně prezentována v rámci instalace

Design, především ten světový, nad udržitelností a odpovědností oči nezavírá a podobné projekty jsou na mezinárodním poli vidět často. Ne tak v Česku. Proč myslíte, že pro české designéry toto není téma?

ADAM: Proporčně mi připadá zastoupení lidí, kteří se věnují udržitelnosti v Česku, srovnatelné. Ve světě je také stále silná tendence přistupovat k designu pragmaticky. Připadá mi, že u nás je na rozdíl od mezinárodní scény jen menší spotlight na udržitelná témata a lidé, kteří se zabývají kritičtějším, nebo výzkumnějším přístupem k přírodě často stojí mimo centrum dění, nebo bývají zařazovaní do jiných kategorií - od neziskovek, výzkumu, startupů, vzdělávání až třeba po umění, i když často uplatňují designerské přístupy. I když si myslím, že se přemýšlení nad pojmem design ve světě i v Česku mění.

Projekt Paradox of Isoëtes vznikl ve spolupráci s botaniky a environmentalisty z Českého národního muzea Projekt Paradox of Isoëtes vznikl ve spolupráci s botaniky a environmentalisty z Českého národního muzea
Projekt Paradox of Isoëtes vznikl ve spolupráci s botaniky a environmentalisty z Českého národního muzea

Podobné přehlídky jako ta v Miami ale často sklízejí i kritiku právě za svoji neohleduplnost k životnímu prostředí, cestují na ně letecky tisíce lidí, vyrábějí se jednorázové instalace atd. Měl jste dilema, jestli chcete být součástí, nebo to zkrátka byla příliš sladká výzva?

ADAM: Jde o komplikovanou otázku. Nechci se pasovat do soudce, který rozhoduje, kdo má a kdo nemá právo cestovat nebo vystavovat. Je potřeba brát v potaz význam a dosah projektu a dopad na životní prostředí. Ale s klidným svědomím můžu říct, že v mém případě účast na eventu smysl měla. Projekt přinesl do tohoto prostředí nová témata. Výzkumný a kritičtější projekt oslovil návštěvníky především právě kvůli nevšednímu přístupu, který v Miami není běžný - a o tom přímo platforma Alcova Miami je. Přinášet evropské přístupy k designu na druhou stranu Atlantiku.

Adamova prezentace v rámci festivalu Alcova Miami Adamova prezentace v rámci festivalu Alcova Miami
Adamova prezentace v rámci festivalu Alcova Miami

Jaké další plány s Paradox of Isoëte máte?

ADAM: Rád bych projekt rozšířil. Každá kapitola tohoto projektu se dá rozpracovat. Dále bych jej rád představil při dalších příležitostech v Evropě i mimo ni. Paradox of Isoëte pořád pokračuje. Můžete se brzy těšit na novinky.


ADAM KVAČEK

Produktový designér Adam Kvaček se primárně zaměřuje na výzkum designu, který klade důraz na kontext. Vystudoval Ateliér produktového designu na pražské UMPRUM a svou práci stihl odprezentovat na světových přehlídkách Alcova Miami, Milan Design Week nebo Dutch Design Week, a ve městech jako New York nebo Brusel. Místní publikum jej mohlo spatřit na festivalu Designblok jako finalistu v Diploma Selection, nebo jako kustoda v pražském CAMPu. Do budoucna by rád pokračoval v prohlubování výzkumu, který odstartovala jeho diplomová práce. „Dále bych chtěl upevnit pozici kritického designu v českém prostředí a propojit instituce, kterým design není vlastní, s metodami, které design může nabídnout.“  

Rubriky:

Další z rubriky

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory