PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Zuzano zastavím se rovnou u vašeho netradičního příjmení - Basterrech. Jak jste k němu přišla?

ZUZANA: Vyvdala jsem ho. Můj manžel Sebastián je původem z Uruguaye a jméno Basterrech má kořeny v Baskicku. Zní tak opravdu netradičně, a to i končinách, ze kterých manžel pochází.

Vaše značka Soolista se na trhu pohybuje už přes deset let... Původní profesí jste ale architektka, proč jste se rozhodla propojit svůj profesní život s módou?

ZUZANA: K módě mě to táhlo odjakživa, k architektuře ale ještě víc, a proto jsem si pro studium vybrala fakultu architektury. Obory k sobě mají velmi blízko. Architektura je samozřejmě komplexnější disciplínou a míru komplexnosti dobře odráží její měřítko. Architekt se může zabývat velkými urbanistickými celky, ale i interiérem - až po detailní návrh kliky u dveří. Při studiích jsem se zaměřila spíše na měřítko větší a po škole pracovala jako urbanistka v Šanghaji. A právě v Šanghaji jsem začala vytvářet první návrhy oděvů, které mi tamní šikovní a zejména velmi specializovaní krejčí pomáhali realizovat. Po návratu do Čech jsem si neméně talentovanou krejčovou našla i u nás a u oděvu jsem zůstala. Kombinace měřítek a pestrost a různorodost zadání je to, co mě při navrhování baví. Práce s větším konceptem ale i tím nejmenším detailem se skvěle doplňuje a rozvíjí jedna druhou.

Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar
Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar

Máte ještě šanci architektuře se věnovat? 

ZUZANA: Architektuře se pořád věnuju, a to s velkou láskou a chutí. Převážně interiérům, rodinným domům a dalším menším stavbám - jako architektka na volné noze.

V návrzích se už od počátku velmi projevuje vaše původní profese, oděvy jsou minimalistické, ale mají rafinované, netradiční střihy. Co dalšího se podle vás do Soolisty propisuje z architektury?

ZUZANA: Myslím, že architektura se do módy propisuje v mnoha rovinách, a to intuitivně, už od samotného vnímání estetiky a přístupu k práci. Pak také formou úvahy nad kolekcí, střihem, detailem. Řekla bych, že mou tvorbu propojuje nadčasovost, přírodní opravdové materiály a jistá forma purismu, a to jak v architektuře, tak v oděvu.

Proč jste vůbec pro svoji značku zvolila název Soolista? Vlastně mi to opět trochu připomíná architekturu, kdy jsou často výrazní architekti silní individualisti a sólisti...

ZUZANA: Název Soolista se obrací k nositeli značky. Nebát se vystoupit z řady, být sám sebou, stát pevně v kramflecích, ať už na prknech jeviště anebo v každodenním životě.

Ve vaší práci mě dlouhodobě baví, že rozhodně není orientovaná jen na produkci konvenčních oděvů. Navrhla jste například kabáty pro maminky, které chtějí nosit své malé děti na břiše i v zimě nebo jste se podílela na projektu oděvů podporující autismus. Jak důležité je pro vás, aby móda měla ještě přidanou hodnotu?

ZUZANA: Baví mě vytvářet kolekce, které nesledují vyloženě trendy daného jara a podzimu, ale zpracovávají nějaké ucelené téma, vypráví příběh a vytváří právě nějakou přidanou hodnotu, ať už například ve formě zamyšlení se nad průběhem života v kolekci Flow, vývojem nových materiálů a postupů v kolekci Urban Polar anebo přiblížení problematiky světa autismu v kolekci Spektrum.

Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře
Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře

V Česku podobných projektů přibývá, ale určitě to není priorita. Řada lidí s nekonvenční postavou, po různých nemocích, amputacích, na mateřské atd. mají omezené možnosti... Měla by v tomto ohledu být česká návrhářská obec angažovanější?

ZUZANA: Oblast designu obecně disponuje velkou kapacitou v možnostech, jak upozornit na určitou problematiku, ale i v hledání nástrojů, které mohou pomoci vylepšit každodenní život. Angažovanost hraje klíčovou úlohu v podnícení zájmu, pro ideu a její realizaci je ale většinou potřeba najít i investora, a to není vždy snadná úloha.

Kromě toho je ale častou výtkou i určitá nedostupnost. Ačkoliv je řada kolekcí nadčasová, z kvalitních materiálů, řada běžných lidí nakonec stejně zvolí fastfashion z ekonomických důvodů... Kdo je vlastně váš typický zákazník a daří se vám v čase i vystupovat z určité bubliny osvícených a movitých klientů?

ZUZANA: Naším běžným zákazníkem jsou ženy a muži se zájmem o kulturu a design, ale i společenské dění. Velkou část naší klientely tvoří architekti a designéři, často pak i lékaři, právníci a lidé spjatí s univerzitním prostředím. S klienty jsme rády v osobním kontaktu a hovory s nimi u nás v showroomu, ale i na různých výstavních akcích, jsou hnacím motorem další tvorby. Naše bublina osvícených, ale ne nutně movitých zákazníků, se časem rozšiřuje. Zakládáme si na tom, abychom ceny přes investici do špičkových materiálů udrželi v příznivé hladině. Proto i nástroj slev pro značku není typický.

Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1 Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1
Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1

V jedné z vašich minulých kolekcí jste nechala fotit oděvy na zralé ženě ve věku mojí maminky nebo babičky. Bylo to lidské, autentické, ale přesto jde stále o netradiční krok. A pravdou je, že jsem v obchodě v Klimentské, kde své oděvy prodáváte, často narazila na starší dámy, což mi přišlo skvělé! Byla to strategie, jak cílit na tuto sociologickou skupinu nebo čistá intuice?

ZUZANA: Tváří naší kolekce Dekor byla tehdy jednadevadesátiletá herečka Zdeňka Procházková. Práce s paní Procházkou byla skutečně nesmírně inspirativní. Životní náboj, který z ní vyzařoval, síla a energie, kterou jí mnozí z nás mohli jen závidět, a jiskra v oku, která to vše dávala na odiv. To vše se otisklo i do fotografií kolekce. Dáma s velkým D s neuvěřitelnou noblesou a elegancí sobě vlastní se nám stala modelkou právě proto, že věk není určující veličinou a ani naše nadčasové modely se na konkrétní věkovou kategorii nesoustředí. Elegantní dámy v letech mezi našimi zákazníky nejsou výjimkou, a to jak u nás, tak i v zahraničí a velmi nás tato skutečnost těší.

Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku
Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku

Vaše poslední kolekce se vrací ke klasickým, nadčasovým modelům ze 30. let. Chce být univerzálním základem šatníku, který vydrží léta. V té době ale opravdu většina žen měla jeden kabát celý život. Vždy mě napadá, zda by se čeští designéři uživili, kdyby si každý koupil opravdu jen jeden kabát, jedny kalhoty a jedny šaty. Jak se dnes daří v tak velké konkurenci mladé návrhářce? Kolik kabátů například prodáte za měsíc?

ZUZANA: Kdyby si každý koupil skutečně jen jeden kabát, kalhoty a šaty, ale od českých designérů, to by byla nádhera! Zájem o malé značky ale stále roste a víc a víc vnímám, že zákazník zváží, zda navštíví řetězec nebo dá přednost lokálnímu autorovi. Uživit se v místním prostředí a podmínkách trhu není hračka, ale stojí to za to.

Nová kolekce Etherea přináší vysoce variabilní a překvapivě kombinovatelný set třinácti modelů, kdy z mála kousků vytvoříte nespočet outfitů pro širokou škálu příležitostí. S otázkou skutečných potřeb jedince se otvírá i otázka ekonomická – tedy indexu CPW (cost per wear), tedy ceny za jedno nošení.

Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar
Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar

Moc by se mi líbilo, kdyby třeba zrovna Soolista oblékal první dámu. Šla byste do podobné výzvy?

ZUZANA: Velice ráda.

Kdybyste mohla vybrat jeden kus oděvu, který jste za dobu existence Soolisty navrhla a jste na něj nejvíc pyšná, co by to bylo?

ZUZANA: Jsou to nejspíš kabáty z kolekce Together, které jsou vedle běžného nošení uzpůsobené i na nošení s miminkem v nosítku. Kolekce je mojí srdcovkou, protože vznikla spolu s narozením mojí první dcery a s potřebou mít ji stále na blízku.

Rubriky:

Další z rubriky

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění