PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Zuzano zastavím se rovnou u vašeho netradičního příjmení - Basterrech. Jak jste k němu přišla?

ZUZANA: Vyvdala jsem ho. Můj manžel Sebastián je původem z Uruguaye a jméno Basterrech má kořeny v Baskicku. Zní tak opravdu netradičně, a to i končinách, ze kterých manžel pochází.

Vaše značka Soolista se na trhu pohybuje už přes deset let... Původní profesí jste ale architektka, proč jste se rozhodla propojit svůj profesní život s módou?

ZUZANA: K módě mě to táhlo odjakživa, k architektuře ale ještě víc, a proto jsem si pro studium vybrala fakultu architektury. Obory k sobě mají velmi blízko. Architektura je samozřejmě komplexnější disciplínou a míru komplexnosti dobře odráží její měřítko. Architekt se může zabývat velkými urbanistickými celky, ale i interiérem - až po detailní návrh kliky u dveří. Při studiích jsem se zaměřila spíše na měřítko větší a po škole pracovala jako urbanistka v Šanghaji. A právě v Šanghaji jsem začala vytvářet první návrhy oděvů, které mi tamní šikovní a zejména velmi specializovaní krejčí pomáhali realizovat. Po návratu do Čech jsem si neméně talentovanou krejčovou našla i u nás a u oděvu jsem zůstala. Kombinace měřítek a pestrost a různorodost zadání je to, co mě při navrhování baví. Práce s větším konceptem ale i tím nejmenším detailem se skvěle doplňuje a rozvíjí jedna druhou.

Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar
Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar

Máte ještě šanci architektuře se věnovat? 

ZUZANA: Architektuře se pořád věnuju, a to s velkou láskou a chutí. Převážně interiérům, rodinným domům a dalším menším stavbám - jako architektka na volné noze.

V návrzích se už od počátku velmi projevuje vaše původní profese, oděvy jsou minimalistické, ale mají rafinované, netradiční střihy. Co dalšího se podle vás do Soolisty propisuje z architektury?

ZUZANA: Myslím, že architektura se do módy propisuje v mnoha rovinách, a to intuitivně, už od samotného vnímání estetiky a přístupu k práci. Pak také formou úvahy nad kolekcí, střihem, detailem. Řekla bych, že mou tvorbu propojuje nadčasovost, přírodní opravdové materiály a jistá forma purismu, a to jak v architektuře, tak v oděvu.

Proč jste vůbec pro svoji značku zvolila název Soolista? Vlastně mi to opět trochu připomíná architekturu, kdy jsou často výrazní architekti silní individualisti a sólisti...

ZUZANA: Název Soolista se obrací k nositeli značky. Nebát se vystoupit z řady, být sám sebou, stát pevně v kramflecích, ať už na prknech jeviště anebo v každodenním životě.

Ve vaší práci mě dlouhodobě baví, že rozhodně není orientovaná jen na produkci konvenčních oděvů. Navrhla jste například kabáty pro maminky, které chtějí nosit své malé děti na břiše i v zimě nebo jste se podílela na projektu oděvů podporující autismus. Jak důležité je pro vás, aby móda měla ještě přidanou hodnotu?

ZUZANA: Baví mě vytvářet kolekce, které nesledují vyloženě trendy daného jara a podzimu, ale zpracovávají nějaké ucelené téma, vypráví příběh a vytváří právě nějakou přidanou hodnotu, ať už například ve formě zamyšlení se nad průběhem života v kolekci Flow, vývojem nových materiálů a postupů v kolekci Urban Polar anebo přiblížení problematiky světa autismu v kolekci Spektrum.

Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře
Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře

V Česku podobných projektů přibývá, ale určitě to není priorita. Řada lidí s nekonvenční postavou, po různých nemocích, amputacích, na mateřské atd. mají omezené možnosti... Měla by v tomto ohledu být česká návrhářská obec angažovanější?

ZUZANA: Oblast designu obecně disponuje velkou kapacitou v možnostech, jak upozornit na určitou problematiku, ale i v hledání nástrojů, které mohou pomoci vylepšit každodenní život. Angažovanost hraje klíčovou úlohu v podnícení zájmu, pro ideu a její realizaci je ale většinou potřeba najít i investora, a to není vždy snadná úloha.

Kromě toho je ale častou výtkou i určitá nedostupnost. Ačkoliv je řada kolekcí nadčasová, z kvalitních materiálů, řada běžných lidí nakonec stejně zvolí fastfashion z ekonomických důvodů... Kdo je vlastně váš typický zákazník a daří se vám v čase i vystupovat z určité bubliny osvícených a movitých klientů?

ZUZANA: Naším běžným zákazníkem jsou ženy a muži se zájmem o kulturu a design, ale i společenské dění. Velkou část naší klientely tvoří architekti a designéři, často pak i lékaři, právníci a lidé spjatí s univerzitním prostředím. S klienty jsme rády v osobním kontaktu a hovory s nimi u nás v showroomu, ale i na různých výstavních akcích, jsou hnacím motorem další tvorby. Naše bublina osvícených, ale ne nutně movitých zákazníků, se časem rozšiřuje. Zakládáme si na tom, abychom ceny přes investici do špičkových materiálů udrželi v příznivé hladině. Proto i nástroj slev pro značku není typický.

Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1 Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1
Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1

V jedné z vašich minulých kolekcí jste nechala fotit oděvy na zralé ženě ve věku mojí maminky nebo babičky. Bylo to lidské, autentické, ale přesto jde stále o netradiční krok. A pravdou je, že jsem v obchodě v Klimentské, kde své oděvy prodáváte, často narazila na starší dámy, což mi přišlo skvělé! Byla to strategie, jak cílit na tuto sociologickou skupinu nebo čistá intuice?

ZUZANA: Tváří naší kolekce Dekor byla tehdy jednadevadesátiletá herečka Zdeňka Procházková. Práce s paní Procházkou byla skutečně nesmírně inspirativní. Životní náboj, který z ní vyzařoval, síla a energie, kterou jí mnozí z nás mohli jen závidět, a jiskra v oku, která to vše dávala na odiv. To vše se otisklo i do fotografií kolekce. Dáma s velkým D s neuvěřitelnou noblesou a elegancí sobě vlastní se nám stala modelkou právě proto, že věk není určující veličinou a ani naše nadčasové modely se na konkrétní věkovou kategorii nesoustředí. Elegantní dámy v letech mezi našimi zákazníky nejsou výjimkou, a to jak u nás, tak i v zahraničí a velmi nás tato skutečnost těší.

Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku
Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku

Vaše poslední kolekce se vrací ke klasickým, nadčasovým modelům ze 30. let. Chce být univerzálním základem šatníku, který vydrží léta. V té době ale opravdu většina žen měla jeden kabát celý život. Vždy mě napadá, zda by se čeští designéři uživili, kdyby si každý koupil opravdu jen jeden kabát, jedny kalhoty a jedny šaty. Jak se dnes daří v tak velké konkurenci mladé návrhářce? Kolik kabátů například prodáte za měsíc?

ZUZANA: Kdyby si každý koupil skutečně jen jeden kabát, kalhoty a šaty, ale od českých designérů, to by byla nádhera! Zájem o malé značky ale stále roste a víc a víc vnímám, že zákazník zváží, zda navštíví řetězec nebo dá přednost lokálnímu autorovi. Uživit se v místním prostředí a podmínkách trhu není hračka, ale stojí to za to.

Nová kolekce Etherea přináší vysoce variabilní a překvapivě kombinovatelný set třinácti modelů, kdy z mála kousků vytvoříte nespočet outfitů pro širokou škálu příležitostí. S otázkou skutečných potřeb jedince se otvírá i otázka ekonomická – tedy indexu CPW (cost per wear), tedy ceny za jedno nošení.

Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar
Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar

Moc by se mi líbilo, kdyby třeba zrovna Soolista oblékal první dámu. Šla byste do podobné výzvy?

ZUZANA: Velice ráda.

Kdybyste mohla vybrat jeden kus oděvu, který jste za dobu existence Soolisty navrhla a jste na něj nejvíc pyšná, co by to bylo?

ZUZANA: Jsou to nejspíš kabáty z kolekce Together, které jsou vedle běžného nošení uzpůsobené i na nošení s miminkem v nosítku. Kolekce je mojí srdcovkou, protože vznikla spolu s narozením mojí první dcery a s potřebou mít ji stále na blízku.

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika