PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Zuzano zastavím se rovnou u vašeho netradičního příjmení - Basterrech. Jak jste k němu přišla?

ZUZANA: Vyvdala jsem ho. Můj manžel Sebastián je původem z Uruguaye a jméno Basterrech má kořeny v Baskicku. Zní tak opravdu netradičně, a to i končinách, ze kterých manžel pochází.

Vaše značka Soolista se na trhu pohybuje už přes deset let... Původní profesí jste ale architektka, proč jste se rozhodla propojit svůj profesní život s módou?

ZUZANA: K módě mě to táhlo odjakživa, k architektuře ale ještě víc, a proto jsem si pro studium vybrala fakultu architektury. Obory k sobě mají velmi blízko. Architektura je samozřejmě komplexnější disciplínou a míru komplexnosti dobře odráží její měřítko. Architekt se může zabývat velkými urbanistickými celky, ale i interiérem - až po detailní návrh kliky u dveří. Při studiích jsem se zaměřila spíše na měřítko větší a po škole pracovala jako urbanistka v Šanghaji. A právě v Šanghaji jsem začala vytvářet první návrhy oděvů, které mi tamní šikovní a zejména velmi specializovaní krejčí pomáhali realizovat. Po návratu do Čech jsem si neméně talentovanou krejčovou našla i u nás a u oděvu jsem zůstala. Kombinace měřítek a pestrost a různorodost zadání je to, co mě při navrhování baví. Práce s větším konceptem ale i tím nejmenším detailem se skvěle doplňuje a rozvíjí jedna druhou.

Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar
Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar

Máte ještě šanci architektuře se věnovat? 

ZUZANA: Architektuře se pořád věnuju, a to s velkou láskou a chutí. Převážně interiérům, rodinným domům a dalším menším stavbám - jako architektka na volné noze.

V návrzích se už od počátku velmi projevuje vaše původní profese, oděvy jsou minimalistické, ale mají rafinované, netradiční střihy. Co dalšího se podle vás do Soolisty propisuje z architektury?

ZUZANA: Myslím, že architektura se do módy propisuje v mnoha rovinách, a to intuitivně, už od samotného vnímání estetiky a přístupu k práci. Pak také formou úvahy nad kolekcí, střihem, detailem. Řekla bych, že mou tvorbu propojuje nadčasovost, přírodní opravdové materiály a jistá forma purismu, a to jak v architektuře, tak v oděvu.

Proč jste vůbec pro svoji značku zvolila název Soolista? Vlastně mi to opět trochu připomíná architekturu, kdy jsou často výrazní architekti silní individualisti a sólisti...

ZUZANA: Název Soolista se obrací k nositeli značky. Nebát se vystoupit z řady, být sám sebou, stát pevně v kramflecích, ať už na prknech jeviště anebo v každodenním životě.

Ve vaší práci mě dlouhodobě baví, že rozhodně není orientovaná jen na produkci konvenčních oděvů. Navrhla jste například kabáty pro maminky, které chtějí nosit své malé děti na břiše i v zimě nebo jste se podílela na projektu oděvů podporující autismus. Jak důležité je pro vás, aby móda měla ještě přidanou hodnotu?

ZUZANA: Baví mě vytvářet kolekce, které nesledují vyloženě trendy daného jara a podzimu, ale zpracovávají nějaké ucelené téma, vypráví příběh a vytváří právě nějakou přidanou hodnotu, ať už například ve formě zamyšlení se nad průběhem života v kolekci Flow, vývojem nových materiálů a postupů v kolekci Urban Polar anebo přiblížení problematiky světa autismu v kolekci Spektrum.

Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře
Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře

V Česku podobných projektů přibývá, ale určitě to není priorita. Řada lidí s nekonvenční postavou, po různých nemocích, amputacích, na mateřské atd. mají omezené možnosti... Měla by v tomto ohledu být česká návrhářská obec angažovanější?

ZUZANA: Oblast designu obecně disponuje velkou kapacitou v možnostech, jak upozornit na určitou problematiku, ale i v hledání nástrojů, které mohou pomoci vylepšit každodenní život. Angažovanost hraje klíčovou úlohu v podnícení zájmu, pro ideu a její realizaci je ale většinou potřeba najít i investora, a to není vždy snadná úloha.

Kromě toho je ale častou výtkou i určitá nedostupnost. Ačkoliv je řada kolekcí nadčasová, z kvalitních materiálů, řada běžných lidí nakonec stejně zvolí fastfashion z ekonomických důvodů... Kdo je vlastně váš typický zákazník a daří se vám v čase i vystupovat z určité bubliny osvícených a movitých klientů?

ZUZANA: Naším běžným zákazníkem jsou ženy a muži se zájmem o kulturu a design, ale i společenské dění. Velkou část naší klientely tvoří architekti a designéři, často pak i lékaři, právníci a lidé spjatí s univerzitním prostředím. S klienty jsme rády v osobním kontaktu a hovory s nimi u nás v showroomu, ale i na různých výstavních akcích, jsou hnacím motorem další tvorby. Naše bublina osvícených, ale ne nutně movitých zákazníků, se časem rozšiřuje. Zakládáme si na tom, abychom ceny přes investici do špičkových materiálů udrželi v příznivé hladině. Proto i nástroj slev pro značku není typický.

Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1 Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1
Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1

V jedné z vašich minulých kolekcí jste nechala fotit oděvy na zralé ženě ve věku mojí maminky nebo babičky. Bylo to lidské, autentické, ale přesto jde stále o netradiční krok. A pravdou je, že jsem v obchodě v Klimentské, kde své oděvy prodáváte, často narazila na starší dámy, což mi přišlo skvělé! Byla to strategie, jak cílit na tuto sociologickou skupinu nebo čistá intuice?

ZUZANA: Tváří naší kolekce Dekor byla tehdy jednadevadesátiletá herečka Zdeňka Procházková. Práce s paní Procházkou byla skutečně nesmírně inspirativní. Životní náboj, který z ní vyzařoval, síla a energie, kterou jí mnozí z nás mohli jen závidět, a jiskra v oku, která to vše dávala na odiv. To vše se otisklo i do fotografií kolekce. Dáma s velkým D s neuvěřitelnou noblesou a elegancí sobě vlastní se nám stala modelkou právě proto, že věk není určující veličinou a ani naše nadčasové modely se na konkrétní věkovou kategorii nesoustředí. Elegantní dámy v letech mezi našimi zákazníky nejsou výjimkou, a to jak u nás, tak i v zahraničí a velmi nás tato skutečnost těší.

Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku
Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku

Vaše poslední kolekce se vrací ke klasickým, nadčasovým modelům ze 30. let. Chce být univerzálním základem šatníku, který vydrží léta. V té době ale opravdu většina žen měla jeden kabát celý život. Vždy mě napadá, zda by se čeští designéři uživili, kdyby si každý koupil opravdu jen jeden kabát, jedny kalhoty a jedny šaty. Jak se dnes daří v tak velké konkurenci mladé návrhářce? Kolik kabátů například prodáte za měsíc?

ZUZANA: Kdyby si každý koupil skutečně jen jeden kabát, kalhoty a šaty, ale od českých designérů, to by byla nádhera! Zájem o malé značky ale stále roste a víc a víc vnímám, že zákazník zváží, zda navštíví řetězec nebo dá přednost lokálnímu autorovi. Uživit se v místním prostředí a podmínkách trhu není hračka, ale stojí to za to.

Nová kolekce Etherea přináší vysoce variabilní a překvapivě kombinovatelný set třinácti modelů, kdy z mála kousků vytvoříte nespočet outfitů pro širokou škálu příležitostí. S otázkou skutečných potřeb jedince se otvírá i otázka ekonomická – tedy indexu CPW (cost per wear), tedy ceny za jedno nošení.

Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar
Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar

Moc by se mi líbilo, kdyby třeba zrovna Soolista oblékal první dámu. Šla byste do podobné výzvy?

ZUZANA: Velice ráda.

Kdybyste mohla vybrat jeden kus oděvu, který jste za dobu existence Soolisty navrhla a jste na něj nejvíc pyšná, co by to bylo?

ZUZANA: Jsou to nejspíš kabáty z kolekce Together, které jsou vedle běžného nošení uzpůsobené i na nošení s miminkem v nosítku. Kolekce je mojí srdcovkou, protože vznikla spolu s narozením mojí první dcery a s potřebou mít ji stále na blízku.

Rubriky:

Další z rubriky

Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESINGBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESINGBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory