PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zaznam mizeni

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Jurkovičova vila je muzejní prostor, ale zároveň artefakt sám o sobě, který je plný detailů a je jasně definovaný, takže je velmi složité do něj dělat umělecké intervence,“ vysvětluje Michaela Kádnerová, když se setkáváme krátce před zahájením výstavy tvorby designérky Kateřiny Handlové, čerstvé vítězky kategorie Designér roku 2024 cen Czech Grand Design a zároveň umělecké ředitelky sklárny Rückl. „Kateřině moc fandím,“ přiznává kurátorka sbírky designu Moravské galerie v Brně a dodává, že už po uvedení kolekce Heroine, první kolekce Kateřiny Handlové pro Rückl, měla radost, že je v této sklárně autorka, která dokáže přijít s takovým množstvím nápadů, jenž je možné dál rozpracovávat. „Bylo vidět, že je v kolekci obrovské množství energie – kreativní, ale i fyzické. Vnímala jsem absolutní odhodlání a ochotu jít až úplně na konec všeho, aby člověk dosáhl výsledku, který si předsevzal,“ popisuje.

Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková
Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková
Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková

Výstava skla jako cesta k sobě

Zatímco do konce března plnily prostory Jurkovičovy vily fotografie a výtvarné objekty autorek Michaely Karásek Čejkové a Veroniky Velčovské a různým způsobem intervenovaly i do stálé expozice, nyní se v prostředí připomínajícím anglickou cottage vyjímají skleněné vázy, svítidla a zrcadla. „V Jurkovičově vile vystavují autoři, které vnímáme jako aktuální a kteří do vily svojí tvorbou dokážou přinést přidanou hodnotu a reagovat na její atmosféru. Zatímco výstava Vesna 2.0 byla výstavou dvojice autorek, které sice netvoří tvůrčí duo, ale jsou přítelkyněmi a vzájemně jim jejich práce rezonuje, v tom jak s nadsázkou řešit vážná témata, u Kateřiny jde spíš o sledování její vlastní cesty prostřednictvím tvorby,“ vysvětluje Michaela Kádnerová.

Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková

„Výstavou jsem chtěla prostřednictvím svých děl dokumentovat vlastní cestu k vnitřnímu míru a svobodě,“ potvrzuje Kateřina Handlová. „Pouť, která mě vede k přijetí mého ženství, vyrovnání se s očekáváními ostatních, s rolemi, jaké mi okolí a osud chystá. Ve vile jsem intenzivně pocítila také atmosféru historie a fakt, že tyto otázky řešily i generace dívek a žen přede mnou i v době Dušana Jurkoviče a ženského vzdělávacího spolku Vesna," popisuje svůj záměr autorka, která se tématu silných žen, ženské emancipace a rovnoprávnosti věnovala už ve zmiňované kolekci Heroine

„Výstava Záznam mizení je vlastně hodně soukromá a introspektivní,“ vysvětluje dále Michaela. „Kateřina zkoumá sebe, pouští se i do teritorií, která jsou poměrně náročná a pro někoho možná i odrazující. A právě odvaha, přirozenost a určitá razance, s jakou je prezentuje, je myslím skvělá, protože nás učí přijímat některé věci jako fakt, bez uzardění, což je osvobozující. Jestli Vesna 2.0 byla o radosti, o současných ornamentech a o svobodomyslnosti, tak výstava Katky Handlové je hodně o sebezpytu a o tom, že čím víc se člověk obrací k sobě, hledá svá vnitřní témata a poctivě je řeší, tak se dostává až za úroveň sebe sama. Jeho privátní témata se stávají tématy obecnějšími, obecně pochopitelnějšími a směřujícími k zamyšlení.“

Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková

Vzkaz pro silné ženy

V kolekci váz Heroine se Kateřina odkazovala k silným ženám, které ji inspirují nejenom svojí tvorbou, ale také přístupem k životu a svojí odvahou či houževnatostí. Podle Michaely designérka podobná témata řeší nejen proto, že je také žena, ale protože je zároveň ženou na vysoké pozici v kariérním žebříčku na místě, které často zaujímají spíše muži. „Vnímá, že je vystavená určitým očekáváním i poptávce – nejen společenské, ale i po mateřství nebo po dalších rolích, které ženám okolnosti a okolí přinášejí. S tím se nějakým způsobem vyrovnává a hledá své hrdinky a sama sebe v nich zrcadlí,“ upřesňuje kurátorka a dodává, že autorčin tvůrčí ponor do sebe má až charakter meditace. 

První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
Foto Ondrej Kosik

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

„Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur a do designu vtahuje umělecký obsah. Vázy, svítidla a zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina obrací a z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahy a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat,“ rozvíjí Michaela Kádnerová myšlenku o celém konceptu výstavy. Zmiňuje také, že podobný přístup by nepřekvapil u volného umělce, ale je pozoruhodný u designérky, tedy tvůrkyně návrhů určených pro sériovou výrobu. 

Vila versus galerie

Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily přímo pro tuto příležitost. Vzhledem k vystavování svítidel se některé části vily i zatemnily. Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách, kde se nacházejí dva klasické výstavní sály. Nicméně, jak již Michaela naznačila, vila při realizaci výstav skýtá určitá úskalí.

Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková
Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková
Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková

„Dům je památkově chráněný, takže nikde nesmíme vrtnout, klepnout, nic lepit a tak dále. Je to složité, pracujeme s tím, co můžeme. Dokonce svěšujeme původní lustry a místo nich instalujeme něco jiného. Je to vlastně symbolické – výstava Záznam mizení je dokumentováním něčeho, co odchází, ale znovu to hledáme. Mizení tak intenzivně zpřítomňuje právě to, co již fyzicky přítomno není,“ poodhaluje Michaela detaily ze zákulisí příprav výstavy, kterou je možné navštívit až do konce března příštího roku.

Kurátorka zároveň zdůrazňuje, že výstavy designu jsou pro ni vždycky určitým dobrodružstvím. Přestože Moravská galerie pravidelně a dlouhodobě vystavuje design, Michaela cítí, že je stále třeba obhajovat, proč do galerií patří. „Je to vlastně stále trochu zápas. V galerii vystavujeme současný design, připravujeme nejen skupinové, ale i sólové výstavy. Vystavujeme nejen sběratelský design, ale i ten, který se současně prodává jako komerční produkt. Snažíme se poukázat na jeho umělecké hodnoty a zprostředkovat je. Designéři jsou většinou uvyklí dělat prezentace, ale my v galeriích děláme výstavy. Je to tak myslím výzva jak pro kurátory, tak pro autory – aby společně vytvořili dílo, které má vnitřní obsah, přesah a něco sděluje. O to se snažím pokaždé. Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché a poctivá snaha se jimi opakovaně vydávat k cíli mi přijde opravdu cenná. To všechno mi Kateřinina práce ztělesňuje. Pro mě je radost s ní na výstavě spolupracovat a těší mě, že mi dala důvěru k dialogu. Ten je pro mě obohacující.“


ZÁZNAM MIZENÍ

Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur, vtahuje do designu umělecký obsah. Vázy, svítidla, zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina Handlová obrací, z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahovost a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat.

Kateřina Handlová již tři roky působí jako kreativní ředitelka sklárny Rückl a v letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory