PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zaznam mizeni

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Jurkovičova vila je muzejní prostor, ale zároveň artefakt sám o sobě, který je plný detailů a je jasně definovaný, takže je velmi složité do něj dělat umělecké intervence,“ vysvětluje Michaela Kádnerová, když se setkáváme krátce před zahájením výstavy tvorby designérky Kateřiny Handlové, čerstvé vítězky kategorie Designér roku 2024 cen Czech Grand Design a zároveň umělecké ředitelky sklárny Rückl. „Kateřině moc fandím,“ přiznává kurátorka sbírky designu Moravské galerie v Brně a dodává, že už po uvedení kolekce Heroine, první kolekce Kateřiny Handlové pro Rückl, měla radost, že je v této sklárně autorka, která dokáže přijít s takovým množstvím nápadů, jenž je možné dál rozpracovávat. „Bylo vidět, že je v kolekci obrovské množství energie – kreativní, ale i fyzické. Vnímala jsem absolutní odhodlání a ochotu jít až úplně na konec všeho, aby člověk dosáhl výsledku, který si předsevzal,“ popisuje.

Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková
Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková
Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková

Výstava skla jako cesta k sobě

Zatímco do konce března plnily prostory Jurkovičovy vily fotografie a výtvarné objekty autorek Michaely Karásek Čejkové a Veroniky Velčovské a různým způsobem intervenovaly i do stálé expozice, nyní se v prostředí připomínajícím anglickou cottage vyjímají skleněné vázy, svítidla a zrcadla. „V Jurkovičově vile vystavují autoři, které vnímáme jako aktuální a kteří do vily svojí tvorbou dokážou přinést přidanou hodnotu a reagovat na její atmosféru. Zatímco výstava Vesna 2.0 byla výstavou dvojice autorek, které sice netvoří tvůrčí duo, ale jsou přítelkyněmi a vzájemně jim jejich práce rezonuje, v tom jak s nadsázkou řešit vážná témata, u Kateřiny jde spíš o sledování její vlastní cesty prostřednictvím tvorby,“ vysvětluje Michaela Kádnerová.

Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková

„Výstavou jsem chtěla prostřednictvím svých děl dokumentovat vlastní cestu k vnitřnímu míru a svobodě,“ potvrzuje Kateřina Handlová. „Pouť, která mě vede k přijetí mého ženství, vyrovnání se s očekáváními ostatních, s rolemi, jaké mi okolí a osud chystá. Ve vile jsem intenzivně pocítila také atmosféru historie a fakt, že tyto otázky řešily i generace dívek a žen přede mnou i v době Dušana Jurkoviče a ženského vzdělávacího spolku Vesna," popisuje svůj záměr autorka, která se tématu silných žen, ženské emancipace a rovnoprávnosti věnovala už ve zmiňované kolekci Heroine

„Výstava Záznam mizení je vlastně hodně soukromá a introspektivní,“ vysvětluje dále Michaela. „Kateřina zkoumá sebe, pouští se i do teritorií, která jsou poměrně náročná a pro někoho možná i odrazující. A právě odvaha, přirozenost a určitá razance, s jakou je prezentuje, je myslím skvělá, protože nás učí přijímat některé věci jako fakt, bez uzardění, což je osvobozující. Jestli Vesna 2.0 byla o radosti, o současných ornamentech a o svobodomyslnosti, tak výstava Katky Handlové je hodně o sebezpytu a o tom, že čím víc se člověk obrací k sobě, hledá svá vnitřní témata a poctivě je řeší, tak se dostává až za úroveň sebe sama. Jeho privátní témata se stávají tématy obecnějšími, obecně pochopitelnějšími a směřujícími k zamyšlení.“

Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková

Vzkaz pro silné ženy

V kolekci váz Heroine se Kateřina odkazovala k silným ženám, které ji inspirují nejenom svojí tvorbou, ale také přístupem k životu a svojí odvahou či houževnatostí. Podle Michaely designérka podobná témata řeší nejen proto, že je také žena, ale protože je zároveň ženou na vysoké pozici v kariérním žebříčku na místě, které často zaujímají spíše muži. „Vnímá, že je vystavená určitým očekáváním i poptávce – nejen společenské, ale i po mateřství nebo po dalších rolích, které ženám okolnosti a okolí přinášejí. S tím se nějakým způsobem vyrovnává a hledá své hrdinky a sama sebe v nich zrcadlí,“ upřesňuje kurátorka a dodává, že autorčin tvůrčí ponor do sebe má až charakter meditace. 

První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
Foto Ondrej Kosik

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

„Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur a do designu vtahuje umělecký obsah. Vázy, svítidla a zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina obrací a z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahy a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat,“ rozvíjí Michaela Kádnerová myšlenku o celém konceptu výstavy. Zmiňuje také, že podobný přístup by nepřekvapil u volného umělce, ale je pozoruhodný u designérky, tedy tvůrkyně návrhů určených pro sériovou výrobu. 

Vila versus galerie

Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily přímo pro tuto příležitost. Vzhledem k vystavování svítidel se některé části vily i zatemnily. Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách, kde se nacházejí dva klasické výstavní sály. Nicméně, jak již Michaela naznačila, vila při realizaci výstav skýtá určitá úskalí.

Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková
Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková
Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková

„Dům je památkově chráněný, takže nikde nesmíme vrtnout, klepnout, nic lepit a tak dále. Je to složité, pracujeme s tím, co můžeme. Dokonce svěšujeme původní lustry a místo nich instalujeme něco jiného. Je to vlastně symbolické – výstava Záznam mizení je dokumentováním něčeho, co odchází, ale znovu to hledáme. Mizení tak intenzivně zpřítomňuje právě to, co již fyzicky přítomno není,“ poodhaluje Michaela detaily ze zákulisí příprav výstavy, kterou je možné navštívit až do konce března příštího roku.

Kurátorka zároveň zdůrazňuje, že výstavy designu jsou pro ni vždycky určitým dobrodružstvím. Přestože Moravská galerie pravidelně a dlouhodobě vystavuje design, Michaela cítí, že je stále třeba obhajovat, proč do galerií patří. „Je to vlastně stále trochu zápas. V galerii vystavujeme současný design, připravujeme nejen skupinové, ale i sólové výstavy. Vystavujeme nejen sběratelský design, ale i ten, který se současně prodává jako komerční produkt. Snažíme se poukázat na jeho umělecké hodnoty a zprostředkovat je. Designéři jsou většinou uvyklí dělat prezentace, ale my v galeriích děláme výstavy. Je to tak myslím výzva jak pro kurátory, tak pro autory – aby společně vytvořili dílo, které má vnitřní obsah, přesah a něco sděluje. O to se snažím pokaždé. Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché a poctivá snaha se jimi opakovaně vydávat k cíli mi přijde opravdu cenná. To všechno mi Kateřinina práce ztělesňuje. Pro mě je radost s ní na výstavě spolupracovat a těší mě, že mi dala důvěru k dialogu. Ten je pro mě obohacující.“


ZÁZNAM MIZENÍ

Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur, vtahuje do designu umělecký obsah. Vázy, svítidla, zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina Handlová obrací, z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahovost a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat.

Kateřina Handlová již tři roky působí jako kreativní ředitelka sklárny Rückl a v letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Ivana Zuskinová
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovy spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Pavilon (ne)klidu poprvé představí komplexně dílo Zdeňka Janošce Bendy. V GVUO se objeví díla, která pro autora ztrácejí obrys obrazu jako reflexe a stávají se životním aktem

16. dubna – 20. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Ivana Zuskinová
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Ze slavnostní ceremonie ADC Czech Creative Awards 2025
Číst článek
19. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Vizuální identita pro Prahu 10 vítězem! ADC Czech Creative Award ocenila lokální kreativce, kdo další bodoval?

32. ročník nejprestižnější lokální soutěže kreativity v komerční komunikaci zná své vítěze. Kdo si letos z pódia ARCHY + odnesl ADC Czech Creative Award?

Soutěže
Aluprofil dodává své dveře do projektů po celém světě
Číst článek
17. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Proč se z hliníkových dveří stává volba č.1?

Každý správce budovy vám potvrdí, že nejvíc se toho pokazí v pondělí ráno. Vstupní dveře nejdou dovřít, panty skřípou, někdo přivřel rohožku do zámku a jiný zase dveře zablokoval pet lahví. A vy si říkáte: proč zrovna dveře?

Nezařazené
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika