PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zaznam mizeni

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Jurkovičova vila je muzejní prostor, ale zároveň artefakt sám o sobě, který je plný detailů a je jasně definovaný, takže je velmi složité do něj dělat umělecké intervence,“ vysvětluje Michaela Kádnerová, když se setkáváme krátce před zahájením výstavy tvorby designérky Kateřiny Handlové, čerstvé vítězky kategorie Designér roku 2024 cen Czech Grand Design a zároveň umělecké ředitelky sklárny Rückl. „Kateřině moc fandím,“ přiznává kurátorka sbírky designu Moravské galerie v Brně a dodává, že už po uvedení kolekce Heroine, první kolekce Kateřiny Handlové pro Rückl, měla radost, že je v této sklárně autorka, která dokáže přijít s takovým množstvím nápadů, jenž je možné dál rozpracovávat. „Bylo vidět, že je v kolekci obrovské množství energie – kreativní, ale i fyzické. Vnímala jsem absolutní odhodlání a ochotu jít až úplně na konec všeho, aby člověk dosáhl výsledku, který si předsevzal,“ popisuje.

Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková
Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně, na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková
Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily. Ta se nachází v Brně na adrese Jana Nečase 2. Foto: Martina Morávková

Výstava skla jako cesta k sobě

Zatímco do konce března plnily prostory Jurkovičovy vily fotografie a výtvarné objekty autorek Michaely Karásek Čejkové a Veroniky Velčovské a různým způsobem intervenovaly i do stálé expozice, nyní se v prostředí připomínajícím anglickou cottage vyjímají skleněné vázy, svítidla a zrcadla. „V Jurkovičově vile vystavují autoři, které vnímáme jako aktuální a kteří do vily svojí tvorbou dokážou přinést přidanou hodnotu a reagovat na její atmosféru. Zatímco výstava Vesna 2.0 byla výstavou dvojice autorek, které sice netvoří tvůrčí duo, ale jsou přítelkyněmi a vzájemně jim jejich práce rezonuje, v tom jak s nadsázkou řešit vážná témata, u Kateřiny jde spíš o sledování její vlastní cesty prostřednictvím tvorby,“ vysvětluje Michaela Kádnerová.

Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová již čtvrtým rokem působí jako kreativní ředitelka nižborské sklárny Rückl, pro niž vytváří návrhy váz a stolního skla. V letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design. Foto: Martina Morávková

„Výstavou jsem chtěla prostřednictvím svých děl dokumentovat vlastní cestu k vnitřnímu míru a svobodě,“ potvrzuje Kateřina Handlová. „Pouť, která mě vede k přijetí mého ženství, vyrovnání se s očekáváními ostatních, s rolemi, jaké mi okolí a osud chystá. Ve vile jsem intenzivně pocítila také atmosféru historie a fakt, že tyto otázky řešily i generace dívek a žen přede mnou i v době Dušana Jurkoviče a ženského vzdělávacího spolku Vesna," popisuje svůj záměr autorka, která se tématu silných žen, ženské emancipace a rovnoprávnosti věnovala už ve zmiňované kolekci Heroine

„Výstava Záznam mizení je vlastně hodně soukromá a introspektivní,“ vysvětluje dále Michaela. „Kateřina zkoumá sebe, pouští se i do teritorií, která jsou poměrně náročná a pro někoho možná i odrazující. A právě odvaha, přirozenost a určitá razance, s jakou je prezentuje, je myslím skvělá, protože nás učí přijímat některé věci jako fakt, bez uzardění, což je osvobozující. Jestli Vesna 2.0 byla o radosti, o současných ornamentech a o svobodomyslnosti, tak výstava Katky Handlové je hodně o sebezpytu a o tom, že čím víc se člověk obrací k sobě, hledá svá vnitřní témata a poctivě je řeší, tak se dostává až za úroveň sebe sama. Jeho privátní témata se stávají tématy obecnějšími, obecně pochopitelnějšími a směřujícími k zamyšlení.“

Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková
Kateřina Handlová práci se sklem ráda kombinuje i s jinými materiály, jako je například kůže. Foto: Martina Morávková

Vzkaz pro silné ženy

V kolekci váz Heroine se Kateřina odkazovala k silným ženám, které ji inspirují nejenom svojí tvorbou, ale také přístupem k životu a svojí odvahou či houževnatostí. Podle Michaely designérka podobná témata řeší nejen proto, že je také žena, ale protože je zároveň ženou na vysoké pozici v kariérním žebříčku na místě, které často zaujímají spíše muži. „Vnímá, že je vystavená určitým očekáváním i poptávce – nejen společenské, ale i po mateřství nebo po dalších rolích, které ženám okolnosti a okolí přinášejí. S tím se nějakým způsobem vyrovnává a hledá své hrdinky a sama sebe v nich zrcadlí,“ upřesňuje kurátorka a dodává, že autorčin tvůrčí ponor do sebe má až charakter meditace. 

První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
První kolekcí pro Rückl nazvanou Heroine vzdala Kateřina Handlová hold silným a odvážným ženám – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury i společnosti. Foto: Martina Morávková
Foto Ondrej Kosik

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

„Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur a do designu vtahuje umělecký obsah. Vázy, svítidla a zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina obrací a z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahy a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat,“ rozvíjí Michaela Kádnerová myšlenku o celém konceptu výstavy. Zmiňuje také, že podobný přístup by nepřekvapil u volného umělce, ale je pozoruhodný u designérky, tedy tvůrkyně návrhů určených pro sériovou výrobu. 

Vila versus galerie

Výstava Záznam mizení představuje jak známé a ceněné návrhy váz a svítidel, tak nová autorská díla, která vznikla na základě inspirace atmosférou Jurkovičovy vily přímo pro tuto příležitost. Vzhledem k vystavování svítidel se některé části vily i zatemnily. Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách, kde se nacházejí dva klasické výstavní sály. Nicméně, jak již Michaela naznačila, vila při realizaci výstav skýtá určitá úskalí.

Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková
Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková
Objekty jsou k vidění jak v obytných místnostech, tak v hlavní schodišťové hale a v horních Jurkovičových pracovnách. Výstava potrvá do 29. března 2026. Foto: Martina Morávková

„Dům je památkově chráněný, takže nikde nesmíme vrtnout, klepnout, nic lepit a tak dále. Je to složité, pracujeme s tím, co můžeme. Dokonce svěšujeme původní lustry a místo nich instalujeme něco jiného. Je to vlastně symbolické – výstava Záznam mizení je dokumentováním něčeho, co odchází, ale znovu to hledáme. Mizení tak intenzivně zpřítomňuje právě to, co již fyzicky přítomno není,“ poodhaluje Michaela detaily ze zákulisí příprav výstavy, kterou je možné navštívit až do konce března příštího roku.

Kurátorka zároveň zdůrazňuje, že výstavy designu jsou pro ni vždycky určitým dobrodružstvím. Přestože Moravská galerie pravidelně a dlouhodobě vystavuje design, Michaela cítí, že je stále třeba obhajovat, proč do galerií patří. „Je to vlastně stále trochu zápas. V galerii vystavujeme současný design, připravujeme nejen skupinové, ale i sólové výstavy. Vystavujeme nejen sběratelský design, ale i ten, který se současně prodává jako komerční produkt. Snažíme se poukázat na jeho umělecké hodnoty a zprostředkovat je. Designéři jsou většinou uvyklí dělat prezentace, ale my v galeriích děláme výstavy. Je to tak myslím výzva jak pro kurátory, tak pro autory – aby společně vytvořili dílo, které má vnitřní obsah, přesah a něco sděluje. O to se snažím pokaždé. Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché a poctivá snaha se jimi opakovaně vydávat k cíli mi přijde opravdu cenná. To všechno mi Kateřinina práce ztělesňuje. Pro mě je radost s ní na výstavě spolupracovat a těší mě, že mi dala důvěru k dialogu. Ten je pro mě obohacující.“


ZÁZNAM MIZENÍ

Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur, vtahuje do designu umělecký obsah. Vázy, svítidla, zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina Handlová obrací, z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahovost a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat.

Kateřina Handlová již tři roky působí jako kreativní ředitelka sklárny Rückl a v letošním roce získala ocenění Designérka roku cen Czech Grand Design.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide