PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Tkalcovna Kubák

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Tkalcovna Kubák ze Strmilova se na domácí scéně etablovala jako spolehlivý a zkušený partner. Spolupracuje se značkami jako IHOR nebo Durch Duo. Jejich plédy najdete v řadě kvalitních hotelů, na textilních tapisériích spolupracují s renomovanými architekty. Vyhráli Czech Grand Design a dlouhodobě se těší zájmu médií. Jenže situace není vůbec jednoduchá, jak v otevřeném rozhovoru popisuje Filip Kubák. 

 

Filipe, na vaši složitou situaci mě upozornila Linda Kaplanová, vedoucí Ateliéru textil. Hovořila  o tom, že chcete Tkalcovnu zavřít... Jaká je teď situace?

FILIP: Situace v textilním průmyslu je podle mě už dlouhou dobu nestabilní. Mnoho firem tuto nejistotu neustálo a obávám se, že další ji ještě neustojí. Já osobně zavřít nechci, ale mám stále větší obavy, že k tomu budu donucen. Prvním zásadním zlomem byla pandemie covidu, která nám změnila způsob prodeje – místo většinového B2B jsme museli přejít k B2C. Koncový prodej je administrativně náročný a vyžaduje více volných prostředků, ale paradoxně se nám během pandemie dařilo. Investovali jsme do marketingu, podařily se spolupráce na koncových produktech a začalo se o nás více mluvit.

Pak přišla energetická krize. Ta zásadně zdražila naše vstupy a téměř každý měsíc jsme ztráceli partnery – někteří zkrachovali, jiní ukončili spolupráci. Dříve jsme většinu zakázek i prodejů realizovali jen v Čechách, ale teď máme partnery ve všech okolních státech. To nám pomáhá udržet komplexnost našich textilních služeb a zároveň diverzifikovat nabídku. Snažíme se optimalizovat výrobu – děláme vše ve větších objemech, aby se snížily náklady. To ale znamená obrovské vstupní investice, takže nám často nezbývají volné prostředky na další projekty. Než dokončíme jeden, nemáme finance na zahájení dalšího, což nás výrazně brzdí. Další výzvou je udržení koncového prodeje. Neustále bojujeme s konkurencí dovozového zboží, které je sice kvalitativně horší, ale zároveň levnější. A cena je pro zákazníky často hlavním faktorem při rozhodování.

Více než 100 let staré saské pásové snovadlo Více než 100 let staré saské pásové snovadlo
Více než 100 let staré saské pásové snovadlo

Co jsou pro vaši činnost aktuálně největší překážky?

FILIP: Jednou z největších překážek pro naši činnost je nedostatek větších textilních projektů. Specializujeme se na spolupráci s designéry, architekty, módními návrháři a dalšími uměleckými obory, kde vyrábíme i velmi malé zakázky. Tyto spolupráce jsou pro nás důležité, ale dlouhodobě nám chybějí větší a ideálně stálé projekty. Dříve jsme dodávali zákazníkům zboží do obchodů „na sklad“, což nám umožňovalo plánovat výrobu s větší jistotou. Dnes se ale model změnil – obchodníci se snaží minimalizovat skladové zásoby a nakupují pouze to, co mohou ihned prodat. To znamená, že místo nich musíme sklad držet my, což nám výrazně zvyšuje náklady.

NESTABILNÍ PODMÍNKY

Textilu se ale v poslední době relativně daří, i vy jste za svoji práci získaly řadu ocenění. Měla podobná medializace vašich aktivit sílu změnit směr vývoje? Stabilizovat ho?

FILIP: Myslím si, že textilnímu průmyslu se nedaří. Česká republika bývala textilní velmocí, ale dnes z toho zbylo jen velmi málo. Většina textilu se do Evropy dováží z masové produkce, což snižuje marži evropských výrobců na úplné minimum. Ocenění pro nás vždy měla určitý přínos – především se o nás začalo více mluvit a díky nim objevilo naši práci mnoho lidí. Neplacená medializace je pro nás nejcennější formou reklamy. Na stabilitu našeho podnikání však zásadní vliv nemá. Přesto si vážíme každého uznání, které pomáhá zvýšit povědomí o naší práci a podporuje zájem o kvalitní českou výrobu.

Již tradiční produkt Tkalcovny, československý pléd, který posloužil také například jako dárek pro prezidenta Petra Pavla a jeho ženu Již tradiční produkt Tkalcovny, československý pléd, který posloužil také například jako dárek pro prezidenta Petra Pavla a jeho ženu
Již tradiční produkt Tkalcovny, československý pléd, který posloužil také například jako dárek pro prezidenta Petra Pavla a jeho ženu

Přineslo to kromě zasloužené validace i ekonomický růst?

FILIP: Ocenění a medializace naší práce bezpochyby pomohly zvýšit povědomí o naší značce a přivedly nové zákazníky. Přesto se nedá říct, že by měly přímý vliv na ekonomický růst. Zájem o naše produkty díky tomu vzrostl, ale stabilní finanční růst vyžaduje mnohem více – například dlouhodobé zakázky, spolehlivé obchodní partnery a vyvážené náklady na výrobu. Medializace je pro nás důležitá z hlediska marketingu a budování dobrého jména, ale na samotnou stabilitu podnikání má jen omezený dopad. V konečném důsledku stále musíme bojovat s levnou konkurencí a ekonomickými podmínkami, které ovlivňují celý textilní průmysl.

Konkurence v tomto oboru není velká, vy tkáte na jednom z mála historických strojů u nás, již od roku 1870. Jak moc je pro vás vše udržet osobní záležitost? Musí být asi hodně těžké přijmout myšlenku, že vy byste byl ta poslední generace...

FILIP: Naše tkalcovna je jako živé muzeum – máme celkem 24 strojů, z nichž nejstarší je více než stoletý a nejmladší dvacetiletý. Nikdy nepracujeme na všech najednou, ale každý z nich je pro naši výrobu nepostradatelný. To s sebou přináší značné nároky na prostor i energie. Část procesů proto realizujeme i na strojích našich partnerů. Co se týká dlouhé rodinné historie, už samotný fakt, že naše tkalcovna funguje dodnes, je obdivuhodný. Je pro mě nesmírně důležité udržet ji při životě. Statistiky rodinných podniků ale nejsou příznivé – pouze 30 % přežije přechod na druhou generaci, a jen 10–12 % se dostane ke třetí. Jaká je šance, že jsme přežili do páté generace? A co šestá? To by byl vyloženě zázrak. Ale věřím v něj a snažím se o jeho naplnění.

Jeden z historických strojů Tkalcovny Kubák Jeden z historických strojů Tkalcovny Kubák
Jeden z historických strojů Tkalcovny Kubák

ZÁVAZEK VŮČI TRADICI

Nelitoval jste, tváří tvář obtížím, že jste se rozhodl v rodinné tradici pokračovat? Byl jste k tomu veden už od dětství?

FILIP: Nikdy jsem nijak výrazně nelitoval. Od dětství jsem počítal s tím, že to jednou budu dělat. Bylo to pro mě přirozené – vyrůstal jsem mezi stroji, viděl, co všechno je potřeba, aby tkalcovna fungovala. Nebylo to rozhodnutí, které bych musel dlouze zvažovat, spíš něco, co do mého života patří odjakživa. Samozřejmě jsou chvíle, kdy je to náročné. Textilní průmysl není v nejlepší kondici, konkurence je tvrdá, ekonomika nestabilní. Ale i přes všechny překážky cítím zodpovědnost za to, co tu generace přede mnou vybudovaly. Nevnímám to jen jako práci, ale jako něco, co má pro mě hlubší smysl. Proto to pořád dělám.

Ve starším rozhovoru jste si chválil, že se vám dařilo zpracovávat českou vlnu, platí to stále?

FILIP: Ano, stále platí, že se nám daří zpracovávat českou vlnu. Dříve jsme ji dováželi z Austrálie a Nového Zélandu, ale stále častěji jsme viděli farmáře, kteří vlnu vyhazovali, pálili nebo jinak likvidovali. Bylo absurdní, že sem vozíme vlnu přes půl světa, zatímco pár kilometrů od nás se kvalitní vlna ničí. Tak jsme se rozhodli to změnit. Začátky nebyly snadné. Malé množství vlny bylo obtížné vyprat a odmastit. Prvních pár let jsme odmašťovali v barvících kotlích v dnes již zaniklé barevně v Ivančicích a mechanicky dočišťovali u nás na čechracím stroji. Pak jsme navázali spolupráci s panem Šeligou ve Vrběticích, který má malou pračku určenou přímo na praní vlny. První pokusy nebyly ideální, ale postupně se nám podařilo vytvořit opravdovou textilní surovinu. V tu chvíli jsme to začali brát vážně a přešli jsme na lokální surovinu úplně. Dnes pereme na třech různých místech podle velikosti zakázky a aktuálně máme rozpracovanou vlnu z roční střiže přibližně z 1200 ovcí.

Dařilo se vám navázat spolupráce s architekty a developery? Ten trend zapojení textilu do interiéru bezpochyby sílí, rostl i vám počet podobných zakázek?

FILIP: Textil do interiéru rozhodně patří a je skvělé vidět, že tento trend sílí. Architekti nás oslovují stále častěji a jejich zájem o vlnu jen roste – právě díky jejím nenahraditelným vlastnostem. Je to materiál, který přináší do interiérů nejen estetickou hodnotu, ale také funkčnost. Vlna má přirozené akustické vlastnosti, reguluje vlhkost a je příjemná na dotek. To všechno jsou důvody, proč ji architekti stále více upřednostňují před syntetickými alternativami. Architektonických zakázek sice přibývá, ale mohlo by jich být mnohem více. Stále vidíme prostor pro rozšíření spoluprací, protože kvalitní textil má v interiérovém designu obrovský potenciál. Naposledy jsme se například podíleli na textilu pro nově vzniklé Muzeum přeživších v Brněnci, což byl pro nás velmi významný projekt.

Tkalcovna na svém e-shopu nabízí také veliké množství bavlněných nebo vlněných přízí Tkalcovna na svém e-shopu nabízí také veliké množství bavlněných nebo vlněných přízí
Tkalcovna na svém e-shopu nabízí také veliké množství bavlněných nebo vlněných přízí

Počítám, že podobné autorské realizace do interiéru jsou výhodnější, než drobný textil jako jsou plédy, díky nim se ale z vaší značky stal love brand. Co pro vás přestavuje hlavní zdroj financí?

FILIP: Jsme vděční za každou zakázku. Baví mě svěží a nové nápady, občas i opravdové textilní výzvy. Zároveň ale hrozně rádi vyrábíme deky a plédy – je to naše specializace a děláme to opravdu dobře. Těší mě, že to vnímáte tak, že se z nás stal love brand. Vnímám to jako potvrzení toho, že lidé oceňují naši práci. Co se financí týká, jednou více přinese realizace, jindy koncový prodej, a třeba tento měsíc je to hlavně prodej příze. Záleží na tom, jak se vyvíjí poptávka a co je zrovna nejvíce potřeba.

JAK DÍLNU UDRŽET NAŽIVU?

Zaujalo mě, že vaše stránky jsou v několika mutacích, máte hodně zákazníků ze zahraničí?

FILIP: Do zahraničí zatím sem tam prodáme nějakou deku, ale nic výrazného. To chceme změnit – rádi bychom náš příběh tradice, designu, kvality a flexibilní spolupráce nabídli i mimo Česko. Právě pracujeme na jazykových mutacích webu, což je důležitý krok k tomu, abychom mohli oslovit zahraniční zákazníky. Prvním cílem je Anglie, kde je podle mě vnímání vlny nastavené přesně tak, jak bych si přál, aby bylo i u nás.

Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Co byste aktuálně potřeboval, aby nad Tkalcovnou nevisel osten nejistoty z budoucnosti? Co by se muselo stát, abyste si řekl, skvělé, teď se nám opravdu daří?

FILIP: Potřebovali bychom zákazníky s pravidelným odběrem, aby nám to dalo aspoň nějakou jistotu. Teď je to tak, že uděláme velký projekt, který zaplatí dva menší, další měsíc je slabší na zakázky, tak vyrábíme na sklad, ale když se pak další měsíc nezadaří, začínáme ztrácet. Pravidelný odběr by nám dal stabilitu, abychom nemuseli každý měsíc řešit, jestli se finančně udržíme. A kdyby byl dostatečně velký, možná bych si konečně mohl říct: Skvělé, teď se nám opravdu daří.

Ředitelem jste 15let, co se vám za tu dobu opravdu povedlo a napadá vás, co se možná mělo udělat jinak?

FILIP: Snažím se, aby naše značka působila konzistentně – aby spojovala tradici, ekologii a estetickou hodnotu. Každý projekt, každá spolupráce a každá inovace směřují k tomu, abychom nebyli jen výrobcem, ale skutečným nositelem těchto našich hodnot. Největší radost mi udělalo ocenění Czech Grand Design. Nebyla to jen osobní satisfakce, ale hlavně potvrzení, že naše práce má širší dopad, že nejsme jen uzavřeni ve své bublině. Byl to důkaz, že kvalitní textilní řemeslo stále dokáže rezonovat a oslovovat. Samozřejmě mě napadá, co se mohlo udělat jinak. Možná jsme některé věci měli tlačit rychleji, být průbojnější, mít ostřejší lokty. Některé procesy jsme měli inovovat dřív. Zpětně si uvědomuji spoustu chyb, ale nelituji jich – většinou mi něco daly.

Je ve vaší rodině vlastně někdo další, kdo by po vás tu štafetu převzal?

FILIP: Mám dvě dcery. Byl bych rád, kdyby si k textilu našly cestu, ale zároveň nechci, aby musely řešit stejné trápení jako já. Nechci, aby po mně zůstala spoušť, která by jim komplikovala život. Mým cílem je předat jim jednou úspěšnou firmu, se kterou si budou moci naložit po svém – ať už v ní chtějí pokračovat, nebo ji využít jinak. Šesté generace se dožije méně než 0,1 % rodinných firem. Byl bych rád, kdyby se toho naše firma dočkala, ale...


TKALCOVNA KUBÁK

Rodinná tkalcovna ve Strmilově byla založena roku 1870 pradědečkem Filipa Kubáka, současného majitele tkalcovny. Otec Filipa Kubáka byl v roce 2003 oceněn Ministerstvem kultury titulem Nositel Tradice. Za své kolekce pro Durch Duo a pro značku IHOR obdržel podnik první místo v kategorii výrobce roku 2020 v soutěži Czech Grand Design. Tkalcovna Kubák dnes patří mezi poslední rodinné podniky pokračující v české tradici textilního průmyslu a jejich práci můžete sledovat na instagramovém profilu @tkalcovna.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory