PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Pokud vím, tak vy Johano pocházíte z rodiny, která má k designu a umění dost blízko. Váš děda byl sochař a táta je designérem ve studiu Olgoj Chorchoj a vedoucím katedry designu na Umprum. Jaké bylo vyrůstat v takovém prostředí?

JOHANA: Já jsem bohužel svého dědu nezažila, tak k tomu nemám moc co říct, ale vyrůstat s tátou bylo super. Myslím si, že tím, že můj táta věděl, jaké to je se živit designem, tak se snažil, abych v životě dělala něco jiného. Co se ale týče jeho podpory nebo prostředí, do kterého jsem se díky němu dostala, tak za to jsem vděčná. Má to své výhody i nevýhody. Lidi pak na vás koukají jinak, hlavně když třeba studujete na škole, kde učí i váš táta. V tu chvíli si musíte vydobýt pozici toho, že jste se tam dostali sami a ne díky svému rodiči. Stejně ale více obdivuji lidi, jako je třeba Bára, která má rodiče, kteří nemají s designem nic společného, a tak se musela sama vypracovat.

Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku. Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku.
Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku.

Z jakého rodinného prostředí pocházíte vy Barboro? Měla jste taky od dětství blízko k umění nebo designu? Kdo vás k němu přivedl?

BARBORA: Já jsem do svých sedmnácti žila v Chebu. Na základní škole mi asi šlo kreslení více, než zbytku třídy. Potom jsem šla ale na gympl, kde jsem od matiky, která mi moc nešla, často utíkala k umělečtějším činnostem. Pak jsme se s mámou odstěhovaly do Prahy a já začala chodit na Supšku (pozn. Střední uměleckoprůmyslová škola) na Žižkově. Do té doby jsem ani nevěděla, že existují nějaké umělecké střední školy. Myslím si, že to byla moje touha uniknout z prostředí, kde jsem nezapadala a byla nešťastná, a na Supšce jsem se najednou cítila mezi svými stejně divnými lidmi, kteří mají podobné zájmy i pohled na svět.

Mnoha dětem rodiče nedovolí studovat umění a design, protože v těchto odvětvích nevidí smysl. Měli pro takové rozhodnutí vaší rodiče pochopení?

BARBORA: Táta doufal, že půjdu na konzervatoř, protože jsem hrála od tří let na piano. Zároveň ale neměl moc času to vstřebat, protože nás bohužel tragicky opustil, když jsem na střední v Praze chodila do prvního ročníku. Vím ale, že byl pyšný, že jsem se vydala svou vlastní, pro zbytek rodiny navíc úplně neprobádanou cestou. Máma mě neúnavně podporuje celou dobu, i když si myslím, že hodně dlouho netušila, co ze mě vlastně bude. Za to jsem jí nesmírně vděčná a obdivuji ji.

JOHANA: Stejně jako Báru, i mě máma hodně podporovala. Jako dítě jsem ale měla z táty pocit, že ten úplně nefandil tomu, abych byla designérkou. V tuto chvíli, kdy už jsem taky v profesním světě, vidím všechna pozitiva i negativa oboru, a proto chápu tátovy obavy. Existují typy rodičů, kteří tlačí své děti do toho, aby dělaly, co by jako rodiče chtěli. To je ale dost kontraproduktivní, protože dítě to sice vystuduje, ale nikdy to pak nedělá. A potom jsou typy rodičů, jako jsou ti naši, kteří nám do volby nekecají. Já jsem taky ze začátku chodila na gympl, kde jsem si uvědomila, že chci vážně dělat to, co mi je blízké a šla jsem na fotku, později se přidal design.

Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand. Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand.
Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand.

Napadá vás, proč studium designu a umění připadá veřejnosti jako zbytečné nebo neperspektivní? Mě od něj odrazovali i učitelé na základní škole, kteří se báli, že v něm “zahodím svůj potenciál”.

BARBORA: Tak to se mi naštěstí nestalo, přišlo mi to právě spíš naopak. Cítila jsem obdiv, jako když jde někdo třeba na DAMU. Je to něco jiného, než co studuje většina. Třeba u DAMU ale lidi vědí, co jednou budete, na rozdíl od designu, dělat. Design jako slovo je sice dost nadužívané, jakýmkoliv směrem otevřete oči, všechno je designové, ale když někomu řeknete, že jste designér, tak zpravidla většinou vůbec netuší, co přesně děláte. Pořád ještě se s Johy střetáváme s tím, že musíme okolí učit, co tento obor vlastně je a taky lidi přesvědčovat o tom, že je to obor platný a pro vývoj moderní společnosti naprosto zásadní. Nejde jen o kreativu. Design je komplexní disciplína, má spoustu přesahů. A tím i velkou zodpovědnost. Čím dál častěji mám pocit, že kreativa samotná je až jakousi přidanou hodnotou celého procesu.

Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci. Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci.
Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci.

Jak vnímáte aktuální střet generace svých rodičů s mladými studenty na uměleckých školách (viz petice proti vedení AVU, kauza Černický apod)? Cítíte, že generace mezi sebou hůře hledají pochopení?

BARBORA: Osobně jsem se s ničím takovým nesetkala. Přijde mi, že studenti z katedry designu bývají méně aktivističtí než studenti volného umění. Volné umění řeší větší spektrum kontroverzních témat a má za cíl v širším pojetí reagovat na otázky své doby. Navíc, pokud se v našem oboru nevydáte vyloženě cestou “art designu”, pořád jste vázáni poměrně striktním pravidlem, a tím je lidské měřítko. Design je obor, který se vztahuje k člověku. Základ naší práce je pořád stejný a je jedno, z jaké jste generace. Když už jsme ale u toho střetu generací, tak si paradoxně myslím, že my s Johy spíš spadáme do té “starší”. Jsme takoví klasici, ale jsme za to vděčné. Prošly jsme dílnami, osahaly si snad každý materiál. Teď mám pocit, že věci, které na škole vzniknou, mají být hned do portfolia a to nejlépe jako hotový produkt k prodeji. Schází mi tu odvaha zkoušet a chybovat. A chyby vás ve škole naučí nejvíc.

Barbora s Johanou ve svém studiu Barbora s Johanou ve svém studiu
Barbora s Johanou ve svém studiu

Studium jste úspěšně dokončily v ateliéru designu nábytku a interiéru na Umprum. Jak na studium vzpomínáte? Co vám přineslo?

JOHANA: Škola je především o tom, že člověk pozná dobré kontakty, které si pak nese s sebou do budoucna, ať už jsou kamarádské nebo profesní. Umprumka mi dala třeba i tady Báru.  Je to místo, kde se člověk učí stylem pokus-omyl a nabírá tak cenné zkušenosti do budoucnosti své praxe. Na škole si můžeme dovolit chybovat a vymýšlet všelijaké zdánlivě nefunkční a neřešitelné pokusy a při nich si i třeba nabít hlavu. Ale tohle všechno vás posune dál.

BARBORA: Aby člověk mohl navrhovat interiéry nebo produkty, tak k tomu školu v podstatě nepotřebuje. Jako vystudovaný designér nedostanete kulaté razítko, nejste kardiochirurg ani jaderný fyzik a tuto práci může teoreticky dělat každý. Záměrně říkám “teoreticky”. Žádná naučená znalost vám nezaručí, že budete dobrý v praxi. Ale na škole vnímám jako zásadní důraz na vnitřní osobní rozvoj. Potkávat lidi. Nechat se ovlivňovat, hecovat, inspirovat. Co nejvíce toho vyzkoušet a využít nabízené možnosti do maxima. Na to člověk potřebuje mimo lidí také vhodné prostředí a čas. Tohle vám žádný rychlokurz nabídnout nemůže. A nedokáže to ani každá vysoká škola. V tom je Umprumka svým způsobem unikátní. A já bych si strašně přála, aby to tak zůstalo co nejdéle.

Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje. Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje.
Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje.

Johano, váš otec vede se svým kolegou Michalem Froňkem katedru designu a ateliér produktového designu na Umprum již přes 20 let a bylo tomu tedy tak i během vašeho studia. Jaké to bylo se potkávat se svým otcem ve škole?

JOHANA: Vždycky mě učili tátovi studenti a na přijímačkách jsem proto všechny znala a tykali jsme si. Pro ostatní uchazeče to muselo vypadat divně. Můj táta ale nerad míchá práci a rodinu dohromady, takže studium se od ostatních nelišilo. Nejprve jsem studovala fotografii na střední i vysoké škole a až potom jsem se začala věnovat designu. Upřímně řečeno si myslím, že tátovi ze začátku přišlo, že mi ten design tolik nejde, ale doufám, že už změnil názor.

Jan Němeček tvoří spolu s Michalem Froňkem také úspěšné designérské duo. Jejich spolupráce vzešla ze studia na Umprum, kde jste se i vy dvě o pár dekád později potkaly. Co vás přivedlo dohromady? Jednalo se o školní práci?

JOHANA: Já ani nevím. Padly jsme si prostě do noty a vymyslely si pár projektů. A pak to pokračovalo Ódou.

Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM. Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM.
Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM.

Plánujete rozšiřovat kolekci produktů v rámci vaší značky Óda?

JOHANA: Ódu jsme začaly dělat ještě na škole. Pak se nám ale začaly scházet interiéry, které se staly naším hlavním příjmem a proto i prioritou. Óda pořád dýchá, máme spoustu věcí v šuplíku, na které se těšíme. Jen je těžké si na to vyhradit potřebný čas.

BARBORA: No jéje! Když jsme se přestěhovaly do společného ateliéru, tak jsme měly naivní představu o tom, že budeme čtyři dny pracovat na studiových věcech a Ódě vymezíme alespoň zbylý čas. Bohužel to ale takhle jednoduše nefunguje, práce máme hodně a je tak čím dál složitější si najít čas a potřebný klid. Víme, že máme máslo na hlavě. Je ale hezké pozorovat, že i když si teď Óda žije tak trochu vlastním životem, tak ji lidé pořád mají rádi, sledují ji a máme i tak dost objednávek, přestože jsme dlouho nepředstavily nic nového. Založily jsme ji jako projekt pro radost, a proto děláme jen věci, které chceme a které cítíme tak nějak správně. Nechceme chrlit produkty jen proto, aby byly. V tom je hlavní myšlenka Ódy i její krásná svoboda. Nikdy to neměl být stres a surový money make. Teď ale samy cítíme, že nastal čas opět zpomalit a zase si udělat něco rukama. Pro sebe. Pro radost.

V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva. V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva.
V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva.

Společně jste založily, kromě projektu Óda, také studio Other Projects, ve kterém se zabýváte převážně interiérovým a produktovým designem. Proč druhé studio vzniklo?

BARBORA: Vzniklo proto, že jsme se chtěly věnovat návrhům interiérů i produktů, ale Óda je svým konceptem hodně přísně omezená. Dává to smysl a my to nechtěly rozbíjet. Studio má široký záběr, návrhy se neřídí jednou koncepční linkou. S každým klientem přichází něco nového, je to více dynamické. S Ódou to funguje jako krásný protiklad. Název pak vznikl úplně pitomě. V té době pro nás byla Óda to hlavní a další projekty byly prostě Other Projects. A jako záložka na našem webu to vypadalo moc hezky, tak jsme to tak nechaly.

Jakému projektu se v tuto chvíli nejvíce věnujete?

JOHANA: Náš možná nejdůležitější a nejvíce citový projekt je v tuto chvíli Laichterův dům. Není to jen díky samotnému domu, ale taky díky skvělému klientovi. Paradoxně se tento projekt navrhuje mnohem jednodušeji než jiný, protože takové komplexní zadání skoro nikdy nedostaneme. Klient často přijde a jen řekne jakou má rád barvu a kde chce mít postel, ale tady je historie domu samotným konceptem. Doufáme, že třeba skrze tuto realizaci narazíme na lidi podobného typu, kteří nás osloví ke spolupráci.

Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo. Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo.
Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo.

A otázka na závěr. Jak dlouho si myslíte, že budete spolu tvořit duo? Půjdete ve šlápějích Olgoj Chorchoj a nebo budoucnost cítíte jinak?

JOHANA: Situace je teď zajímavá, kdy se spousta dvojic rozchází. Můj táta vždycky říká, že spolupráce v duu je jako manželství. A má pravdu. Přijde mi, že i v našem případě jsou občas problematičtější holčičí emoce, než to, že bychom měly jiné názory. Ale to je úplně přirozené a dá se s tím pracovat. Přijde mi, že nám to možná paradoxně funguje teď nejlépe, co nám to kdy fungovalo. Vůbec není problém, že má Bára miminko, protože na rozdíl ode mě umí pracovat i v jiném prostředí, než je náš ateliér. Je hezké vidět, kolik za jednu hodinu volného času stihne Bára věcí.

BARBORA: Jojo, s miminkem se najednou člověk každou volnou chvíli naučí využít maximálně efektivně a hlavně u toho vůbec nezvládá prokrastinovat. Myslím si, že jsme obě hodně houževnaté a tak podobně zdravě cílevědomé. A když to pracovní manželství člověk založí na dobré komunikaci, blbě to snad nedopadne. Nejdůležitější je ale podle mě úcta k tomu druhému. Pak si nikdy nedovolíte žádnou levárnu, jako neudělat svou část práce nebo začít toho druhého nějak obcházet. To je, doufám, i náš klíč k úspěchu i k spokojenému soužití.

Rubriky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory