PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Pokud vím, tak vy Johano pocházíte z rodiny, která má k designu a umění dost blízko. Váš děda byl sochař a táta je designérem ve studiu Olgoj Chorchoj a vedoucím katedry designu na Umprum. Jaké bylo vyrůstat v takovém prostředí?

JOHANA: Já jsem bohužel svého dědu nezažila, tak k tomu nemám moc co říct, ale vyrůstat s tátou bylo super. Myslím si, že tím, že můj táta věděl, jaké to je se živit designem, tak se snažil, abych v životě dělala něco jiného. Co se ale týče jeho podpory nebo prostředí, do kterého jsem se díky němu dostala, tak za to jsem vděčná. Má to své výhody i nevýhody. Lidi pak na vás koukají jinak, hlavně když třeba studujete na škole, kde učí i váš táta. V tu chvíli si musíte vydobýt pozici toho, že jste se tam dostali sami a ne díky svému rodiči. Stejně ale více obdivuji lidi, jako je třeba Bára, která má rodiče, kteří nemají s designem nic společného, a tak se musela sama vypracovat.

Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku. Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku.
Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku.

Z jakého rodinného prostředí pocházíte vy Barboro? Měla jste taky od dětství blízko k umění nebo designu? Kdo vás k němu přivedl?

BARBORA: Já jsem do svých sedmnácti žila v Chebu. Na základní škole mi asi šlo kreslení více, než zbytku třídy. Potom jsem šla ale na gympl, kde jsem od matiky, která mi moc nešla, často utíkala k umělečtějším činnostem. Pak jsme se s mámou odstěhovaly do Prahy a já začala chodit na Supšku (pozn. Střední uměleckoprůmyslová škola) na Žižkově. Do té doby jsem ani nevěděla, že existují nějaké umělecké střední školy. Myslím si, že to byla moje touha uniknout z prostředí, kde jsem nezapadala a byla nešťastná, a na Supšce jsem se najednou cítila mezi svými stejně divnými lidmi, kteří mají podobné zájmy i pohled na svět.

Mnoha dětem rodiče nedovolí studovat umění a design, protože v těchto odvětvích nevidí smysl. Měli pro takové rozhodnutí vaší rodiče pochopení?

BARBORA: Táta doufal, že půjdu na konzervatoř, protože jsem hrála od tří let na piano. Zároveň ale neměl moc času to vstřebat, protože nás bohužel tragicky opustil, když jsem na střední v Praze chodila do prvního ročníku. Vím ale, že byl pyšný, že jsem se vydala svou vlastní, pro zbytek rodiny navíc úplně neprobádanou cestou. Máma mě neúnavně podporuje celou dobu, i když si myslím, že hodně dlouho netušila, co ze mě vlastně bude. Za to jsem jí nesmírně vděčná a obdivuji ji.

JOHANA: Stejně jako Báru, i mě máma hodně podporovala. Jako dítě jsem ale měla z táty pocit, že ten úplně nefandil tomu, abych byla designérkou. V tuto chvíli, kdy už jsem taky v profesním světě, vidím všechna pozitiva i negativa oboru, a proto chápu tátovy obavy. Existují typy rodičů, kteří tlačí své děti do toho, aby dělaly, co by jako rodiče chtěli. To je ale dost kontraproduktivní, protože dítě to sice vystuduje, ale nikdy to pak nedělá. A potom jsou typy rodičů, jako jsou ti naši, kteří nám do volby nekecají. Já jsem taky ze začátku chodila na gympl, kde jsem si uvědomila, že chci vážně dělat to, co mi je blízké a šla jsem na fotku, později se přidal design.

Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand. Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand.
Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand.

Napadá vás, proč studium designu a umění připadá veřejnosti jako zbytečné nebo neperspektivní? Mě od něj odrazovali i učitelé na základní škole, kteří se báli, že v něm “zahodím svůj potenciál”.

BARBORA: Tak to se mi naštěstí nestalo, přišlo mi to právě spíš naopak. Cítila jsem obdiv, jako když jde někdo třeba na DAMU. Je to něco jiného, než co studuje většina. Třeba u DAMU ale lidi vědí, co jednou budete, na rozdíl od designu, dělat. Design jako slovo je sice dost nadužívané, jakýmkoliv směrem otevřete oči, všechno je designové, ale když někomu řeknete, že jste designér, tak zpravidla většinou vůbec netuší, co přesně děláte. Pořád ještě se s Johy střetáváme s tím, že musíme okolí učit, co tento obor vlastně je a taky lidi přesvědčovat o tom, že je to obor platný a pro vývoj moderní společnosti naprosto zásadní. Nejde jen o kreativu. Design je komplexní disciplína, má spoustu přesahů. A tím i velkou zodpovědnost. Čím dál častěji mám pocit, že kreativa samotná je až jakousi přidanou hodnotou celého procesu.

Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci. Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci.
Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci.

Jak vnímáte aktuální střet generace svých rodičů s mladými studenty na uměleckých školách (viz petice proti vedení AVU, kauza Černický apod)? Cítíte, že generace mezi sebou hůře hledají pochopení?

BARBORA: Osobně jsem se s ničím takovým nesetkala. Přijde mi, že studenti z katedry designu bývají méně aktivističtí než studenti volného umění. Volné umění řeší větší spektrum kontroverzních témat a má za cíl v širším pojetí reagovat na otázky své doby. Navíc, pokud se v našem oboru nevydáte vyloženě cestou “art designu”, pořád jste vázáni poměrně striktním pravidlem, a tím je lidské měřítko. Design je obor, který se vztahuje k člověku. Základ naší práce je pořád stejný a je jedno, z jaké jste generace. Když už jsme ale u toho střetu generací, tak si paradoxně myslím, že my s Johy spíš spadáme do té “starší”. Jsme takoví klasici, ale jsme za to vděčné. Prošly jsme dílnami, osahaly si snad každý materiál. Teď mám pocit, že věci, které na škole vzniknou, mají být hned do portfolia a to nejlépe jako hotový produkt k prodeji. Schází mi tu odvaha zkoušet a chybovat. A chyby vás ve škole naučí nejvíc.

Barbora s Johanou ve svém studiu Barbora s Johanou ve svém studiu
Barbora s Johanou ve svém studiu

Studium jste úspěšně dokončily v ateliéru designu nábytku a interiéru na Umprum. Jak na studium vzpomínáte? Co vám přineslo?

JOHANA: Škola je především o tom, že člověk pozná dobré kontakty, které si pak nese s sebou do budoucna, ať už jsou kamarádské nebo profesní. Umprumka mi dala třeba i tady Báru.  Je to místo, kde se člověk učí stylem pokus-omyl a nabírá tak cenné zkušenosti do budoucnosti své praxe. Na škole si můžeme dovolit chybovat a vymýšlet všelijaké zdánlivě nefunkční a neřešitelné pokusy a při nich si i třeba nabít hlavu. Ale tohle všechno vás posune dál.

BARBORA: Aby člověk mohl navrhovat interiéry nebo produkty, tak k tomu školu v podstatě nepotřebuje. Jako vystudovaný designér nedostanete kulaté razítko, nejste kardiochirurg ani jaderný fyzik a tuto práci může teoreticky dělat každý. Záměrně říkám “teoreticky”. Žádná naučená znalost vám nezaručí, že budete dobrý v praxi. Ale na škole vnímám jako zásadní důraz na vnitřní osobní rozvoj. Potkávat lidi. Nechat se ovlivňovat, hecovat, inspirovat. Co nejvíce toho vyzkoušet a využít nabízené možnosti do maxima. Na to člověk potřebuje mimo lidí také vhodné prostředí a čas. Tohle vám žádný rychlokurz nabídnout nemůže. A nedokáže to ani každá vysoká škola. V tom je Umprumka svým způsobem unikátní. A já bych si strašně přála, aby to tak zůstalo co nejdéle.

Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje. Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje.
Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje.

Johano, váš otec vede se svým kolegou Michalem Froňkem katedru designu a ateliér produktového designu na Umprum již přes 20 let a bylo tomu tedy tak i během vašeho studia. Jaké to bylo se potkávat se svým otcem ve škole?

JOHANA: Vždycky mě učili tátovi studenti a na přijímačkách jsem proto všechny znala a tykali jsme si. Pro ostatní uchazeče to muselo vypadat divně. Můj táta ale nerad míchá práci a rodinu dohromady, takže studium se od ostatních nelišilo. Nejprve jsem studovala fotografii na střední i vysoké škole a až potom jsem se začala věnovat designu. Upřímně řečeno si myslím, že tátovi ze začátku přišlo, že mi ten design tolik nejde, ale doufám, že už změnil názor.

Jan Němeček tvoří spolu s Michalem Froňkem také úspěšné designérské duo. Jejich spolupráce vzešla ze studia na Umprum, kde jste se i vy dvě o pár dekád později potkaly. Co vás přivedlo dohromady? Jednalo se o školní práci?

JOHANA: Já ani nevím. Padly jsme si prostě do noty a vymyslely si pár projektů. A pak to pokračovalo Ódou.

Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM. Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM.
Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM.

Plánujete rozšiřovat kolekci produktů v rámci vaší značky Óda?

JOHANA: Ódu jsme začaly dělat ještě na škole. Pak se nám ale začaly scházet interiéry, které se staly naším hlavním příjmem a proto i prioritou. Óda pořád dýchá, máme spoustu věcí v šuplíku, na které se těšíme. Jen je těžké si na to vyhradit potřebný čas.

BARBORA: No jéje! Když jsme se přestěhovaly do společného ateliéru, tak jsme měly naivní představu o tom, že budeme čtyři dny pracovat na studiových věcech a Ódě vymezíme alespoň zbylý čas. Bohužel to ale takhle jednoduše nefunguje, práce máme hodně a je tak čím dál složitější si najít čas a potřebný klid. Víme, že máme máslo na hlavě. Je ale hezké pozorovat, že i když si teď Óda žije tak trochu vlastním životem, tak ji lidé pořád mají rádi, sledují ji a máme i tak dost objednávek, přestože jsme dlouho nepředstavily nic nového. Založily jsme ji jako projekt pro radost, a proto děláme jen věci, které chceme a které cítíme tak nějak správně. Nechceme chrlit produkty jen proto, aby byly. V tom je hlavní myšlenka Ódy i její krásná svoboda. Nikdy to neměl být stres a surový money make. Teď ale samy cítíme, že nastal čas opět zpomalit a zase si udělat něco rukama. Pro sebe. Pro radost.

V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva. V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva.
V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva.

Společně jste založily, kromě projektu Óda, také studio Other Projects, ve kterém se zabýváte převážně interiérovým a produktovým designem. Proč druhé studio vzniklo?

BARBORA: Vzniklo proto, že jsme se chtěly věnovat návrhům interiérů i produktů, ale Óda je svým konceptem hodně přísně omezená. Dává to smysl a my to nechtěly rozbíjet. Studio má široký záběr, návrhy se neřídí jednou koncepční linkou. S každým klientem přichází něco nového, je to více dynamické. S Ódou to funguje jako krásný protiklad. Název pak vznikl úplně pitomě. V té době pro nás byla Óda to hlavní a další projekty byly prostě Other Projects. A jako záložka na našem webu to vypadalo moc hezky, tak jsme to tak nechaly.

Jakému projektu se v tuto chvíli nejvíce věnujete?

JOHANA: Náš možná nejdůležitější a nejvíce citový projekt je v tuto chvíli Laichterův dům. Není to jen díky samotnému domu, ale taky díky skvělému klientovi. Paradoxně se tento projekt navrhuje mnohem jednodušeji než jiný, protože takové komplexní zadání skoro nikdy nedostaneme. Klient často přijde a jen řekne jakou má rád barvu a kde chce mít postel, ale tady je historie domu samotným konceptem. Doufáme, že třeba skrze tuto realizaci narazíme na lidi podobného typu, kteří nás osloví ke spolupráci.

Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo. Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo.
Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo.

A otázka na závěr. Jak dlouho si myslíte, že budete spolu tvořit duo? Půjdete ve šlápějích Olgoj Chorchoj a nebo budoucnost cítíte jinak?

JOHANA: Situace je teď zajímavá, kdy se spousta dvojic rozchází. Můj táta vždycky říká, že spolupráce v duu je jako manželství. A má pravdu. Přijde mi, že i v našem případě jsou občas problematičtější holčičí emoce, než to, že bychom měly jiné názory. Ale to je úplně přirozené a dá se s tím pracovat. Přijde mi, že nám to možná paradoxně funguje teď nejlépe, co nám to kdy fungovalo. Vůbec není problém, že má Bára miminko, protože na rozdíl ode mě umí pracovat i v jiném prostředí, než je náš ateliér. Je hezké vidět, kolik za jednu hodinu volného času stihne Bára věcí.

BARBORA: Jojo, s miminkem se najednou člověk každou volnou chvíli naučí využít maximálně efektivně a hlavně u toho vůbec nezvládá prokrastinovat. Myslím si, že jsme obě hodně houževnaté a tak podobně zdravě cílevědomé. A když to pracovní manželství člověk založí na dobré komunikaci, blbě to snad nedopadne. Nejdůležitější je ale podle mě úcta k tomu druhému. Pak si nikdy nedovolíte žádnou levárnu, jako neudělat svou část práce nebo začít toho druhého nějak obcházet. To je, doufám, i náš klíč k úspěchu i k spokojenému soužití.

Rubriky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESINGBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory