PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Divadelní vizuály
Galerie článku (10)

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

V posledních letech se po vzoru velkých zahraničních scén rozšířila tendence vytvářet samostatné kampaně pro celé sezony, které mají často jednotné téma, vizuální působení či autorský styl. Dalším trendem je totiž spolupráce s výraznými osobnostmi, často ze zcela jiného prostředí, než je to divadelní. Výtvarníci pak vizuální prezentaci nových představení dané sezóny předávají svůj osobitý rukopis. 

Někde spoléhají na výrazné fotografy, často módní, jejichž osobitý rukopis propojuje plakáty k jednotlivým premiérám sezóny. Taková volba se vyplatila třeba divadlu Pod Palmovkou, které už několik sezón spolupracuje s portrétním fotografem Davidem Tureckým. Že se ale krásné fotky nevylučují s grafickým zásahem, potvrzují vizuály zlínského divadla, které vznikají v tandemu fotografa Marka Malůška s grafikem Michalem Malinou. 

Vizuály divadla Pod Palmovkou Vizuály divadla Pod Palmovkou
Vizuály divadla Pod Palmovkou

Jinde se rozhodnou diváky v záplavě vizuálního smogu upoutat uměleckým dílem, malbou či grafikou. Špičkového umělce si pro spolupráci na dané sezóně vždy volí činohra pražského Národního divadla, nebojí se přitom meziročních kontrastů. Zatímco v minulé sezóně pozornost diváků strhávala výrazná sdělení Krištofa Kintery, letos se mohou ponořit do mnohem klidnějších barevných kompozic Ester Knapové. „Jako zjevení v dnešní digitální době působí plakáty souboru Lachende Bestien, které výtvarník Pavel Karous vytvořil kompletně ručně, a to včetně písma. 

Omlazená Palmovka

Snaha o oživení vizuálního stylu provází pražské Divadlo pod Palmovkou od znovuotevření divadla po povodních, v roce 2015 vytvořil grafik Martin Ponec vizuální styl. „Komplexní grafický a vizuální návrh Martina Ponce byl založený od začátku na minimalismu, bílém podkladu a vlastní typografii. Součástí jeho návrhu je také proměnlivé logo PP, které nám umožňuje měnit slogany na každou sezónu,“ popsal ředitel divadla Michal Lang. 

Do týmu Palmovky se brzy připojil portrétní fotograf David Turecký, který konceptu Martina Ponce vtiskl svůj originální styl. „S Davidem Tureckým tvoříme každý nový vizuál k inscenaci. Spolupráce je velmi svobodná a tvůrčí. Společně probereme téma inscenace a dojdeme k nápadu,“ uvedl Lang s tím, že rozhodující slovo má většinou fotograf. Martin Ponec pak vybranou fotografii zakomponuje do konečného vizuálu. 

Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion
Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion

Turecký, který mimo jiné nafotil také vizuál k nejnovějšímu představení souboru Farma v jeskyni Refuge, do své tvorby rád dává surovost a přirozenost fotografovaného. „Myslím, že i v minulosti jsme měli, z mého pohledu, syrové vizuály, například k inscenaci Laskavé bohyně. Vizuál je vždy jedinečný obsahem inscenace, která se zrovna připravuje. A každá inscenace nabízí jiné téma. Někdy drsnější, jindy zas jemnější,“ uzavřel ředitel. 

Lachende Bestien sází na ruční práci 

Úplně jiným směrem se při volbě vizuálu k nejnovější inscenaci vydal soubor Lachende Bestien, který oslovil ke spolupráci Pavla Karouse, sochaře a teoretika zaměřeného na výtvarné umění ve veřejném prostoru. „Po dlouholeté spolupráci s předním českým typografem Janem Čumlivským, který vytvářel plakáty a často i další prvky vizuální identity ke všem dosavadním inscenacím, jsme v roce 2024 přistoupili ke spolupráci se sochařem a teoretikem umění Pavlem Karousem. Ten byl pro svou expertízu ohledně výtvarného umění ve veřejném prostoru původně přizván do chystaného projektu Chemnitz Utopia, který vzniká v koprodukci s Evropským hlavním městem kultury 2025,“ popsala za soubor Veronika Linka. 

Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk
Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk

Nezvyklá volba výtvarníka vedla také k nezvyklému řešení. „Ve své úvaze, jak jako sochař mohu chabě konkurovat profesionálním grafikům a AI, jsem se rozhodl celý plakát (včetně textů a log) namalovat ručně,“ popsal Pavel Karous. Vytvoření plakátu k inscenaci VOJCEK_jednorozměrný člověk vyplynulo z průběžného společného dialogu nad tématy, která Lachende Bestien ve své tvorbě systematicky a dlouhodobě otevírají, jako kritický pohled na současný ekonomicko-společenský systém, jehož karikaturu právě tento plakát vyjadřuje. „Za jednorozměrnou masku (nebo lízátkem) bezproblémového a submisivního tatínka a partnera se schovává hrůzná společenská realita,“ poukázal Karous. 

„Skutečnost, že plakát vytváří ideově blízký umělec, který je přímo zapojen do tvůrčího procesu kolektivu Lachende Bestien, jsme považovali za vítanou přidanou hodnotu celé spolupráce,“ uvedla Veronika Linka s tím, že výrazná finální podoba plakátu souboru skutečně přinesla kromě pozitivních reakcí také zvýšenou pozornost. „Ačkoliv běžně neprodáváme merch, několik diváků si plakát dokonce výslovně vyžádalo k zakoupení,“ poukázala.  

Sezónní spolupráci si chválí činohra Národního divadla i samotní umělci

Mezi prvními institucemi, které zahájily sezónní spolupráci s významnými umělci, byla činohra Národního divadla. „K tomuto konceptu jsme se rozhodli na začátku funkčního období umělecké ředitelky Daniely Špinar a tehdy započala naše spolupráce s významnými českými fotografkami – Terezou Vlčkovou, Bárou Prášilovou, Ditou Pepe, Lindou a Danielou Dostálkovými, Libuší Jarcovjákovou. Po nástupu Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského (režijní duo SKUTR) na pozici uměleckých šéfů činohry ND jsme se zaměřili na současné české výtvarníky a výtvarnice. Postupně jsme tedy spolupracovali s Davidem Böhmem a Jirkou Frantou, Krištofem Kinterou v této sezoně s Ester Knapovou,“ upřesnila vedoucí PR oddělení činohry ND Kateřina Ondrušková. 

Národní divadlo: Bílá voda Národní divadlo: Bílá voda
Národní divadlo: Bílá voda

Z těchto jmen je patrné, že Národní divadlo volí výtvarníky, jejichž autorský rukopis je výrazný a rozpoznatelný. Vzhledem k faktu, že se výtvarníci střídají po sezonách, vznikne vždy jedinečný a ucelený cyklus. Ty jsou mezi jednotlivými sezónami do značné míry kontrastní. „Schválně se snažíme oslovovat výtvarníky, jejichž tvorba je v určitém kontrapunktu, aby se jednotlivé sezony vizuálně odlišily,“ potvrdila Ondrušková s tím, že ve spolupráci s výtvarníky hodlá činohra pokračovat i v dalších letech. 

Umělcům přitom divadlo dává do značné míry volnou ruku, jediným omezením je grafický manuál Národního divadla. „Na začátku se s nimi vždy sejdeme, celou sezonu jim představíme a poskytneme jim maximum informací k plánované inscenaci – někdo si chce přečíst text, přijít na zkoušku, jiný se nechá inspirovat jen volně,“ popsala průběh spolupráce Ondrušková. 

Národní dovadlo: 100 songů Národní dovadlo: 100 songů
Národní dovadlo: 100 songů

Právě tak postupovala i autorka letošních vizuálů Ester Knapová. „Když mi Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský představovali tituly, ke kterým se plakáty budou vztahovat, začaly mi u hodně z nich naskakovat obrazy, které mám v hlavě už dlouho a chtěla jsem je malovat. I proto jsem si řekla, že se nebudu limitovat žádnou jednotící linkou, nebudu plakáty navzájem spojovat ničím jiným než sama sebou,“ popsala. „Chtěla bych, aby obraz pro každou inscenaci byl odlišný a měl svoji specifickou barevnost a atmosféru. Něco bude složené z malých pláten, něco široký pohled do krajiny, něco třeba portrét nebo detail,“ doplnila. Například pro inscenaci 100 songů, kterou divadlo uvádí na Nové scéně, zvolila zelenou barevnost odkazující k tomuto prostoru. 

Ve Zlíně jde fotka a grafika ruku v ruce

Městské divadlo Zlín pro podobou sezonních vizuálů vsadilo na kombinaci krásných fotografií s výraznými grafickými vstupy, jejichž autory už několik sezón jsou grafik Michal Malina a fotograf Marek Malůšek. „Jejich vzájemná spolupráce se vyvinula poměrně přirozeně a přinesla do vizuální komunikace divadla originální a jedinečný rukopis,“ uvedla Pavla Evjáková z marketingového oddělení. „Marek Malůšek vytváří fotografie s vědomím, že budou dále zpracovávány, Michal Malina pak přistupuje k fotografickému materiálu s respektem k jeho původní estetické hodnotě. Tato symbióza založená na vzájemném respektu a porozumění umožňuje vznik vizuálů, které lze vnímat jako samostatná umělecká díla, která však zároveň účinně plní svou komunikační funkci,“ doplnila s tím, že se spolupráce prozatím velice osvědčila. 

Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží
Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží

To potvrzuje i zpětná vazba diváků. „Zaznamenali jsme, že si lidé vizuálu všímají a hodnotí jej, například na sociálních sítích, ale i v osobní komunikaci. Zpravidla k nám docházejí pozitivní ohlasy,“ potvrdila Pavla Evjáková s tím, že se jistě najdou i konzervativnější diváci. Divadlo nicméně za podobou svých vizuálů stojí a zároveň s nimi i dál pracuje. „V aktuální sezóně jsme přistoupili na takový experiment – používáme dva typy plakátu k jedné inscenaci,“ uvedla s tím, že jde o variantu fotografickou a s piktogramem, které se střídají na různých propagačních nosičích. „Na plakátovacích plochách u divadla pak používáme obě varianty. Piktogramy jsou velmi dobře aplikovatelné například na merch, dá se s nimi výborně pracovat i v animacích,“ vysvětlila s tím, že celý styl je jednotný, ale dá se variovat a je velmi dobře viditelný.

Nosným tématem letošní sezony je ve Zlíně láska, oba výtvarníci dostali zadání pracovat s tématem nesentimentálně a nahlížet na něj novýma, originálníma očima. „Hledání cesty, jak téma sezóny ztvárnit vizuálně, pro nás byla výzva. Nakonec jsme nabídli koncept, ve kterém dominuje růžová barva, jež nemá být jen symbolem lásky a poselstvím dramaturgického plánu na téma ‚otevřít srdce‘, ale má také do určité míry vzbuzovat pozornost. Do kontrastu s tím pak vstupuje černobílá fotografie doplněná výrazným růžovým prvkem. Svým pojetím jsme chtěli akcentovat vyznění interakcí, emocí a situací, které v sobě vizuál v té finální kombinované podobě nese,“ vysvětlil za tvůrčí tým Marek Malůšek.

Městské divadlo Zlín: Racek Městské divadlo Zlín: Racek Do galerie
Městské divadlo Zlín: Racek
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory