PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Divadelní vizuály
Galerie článku (10)

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

V posledních letech se po vzoru velkých zahraničních scén rozšířila tendence vytvářet samostatné kampaně pro celé sezony, které mají často jednotné téma, vizuální působení či autorský styl. Dalším trendem je totiž spolupráce s výraznými osobnostmi, často ze zcela jiného prostředí, než je to divadelní. Výtvarníci pak vizuální prezentaci nových představení dané sezóny předávají svůj osobitý rukopis. 

Někde spoléhají na výrazné fotografy, často módní, jejichž osobitý rukopis propojuje plakáty k jednotlivým premiérám sezóny. Taková volba se vyplatila třeba divadlu Pod Palmovkou, které už několik sezón spolupracuje s portrétním fotografem Davidem Tureckým. Že se ale krásné fotky nevylučují s grafickým zásahem, potvrzují vizuály zlínského divadla, které vznikají v tandemu fotografa Marka Malůška s grafikem Michalem Malinou. 

Vizuály divadla Pod Palmovkou Vizuály divadla Pod Palmovkou
Vizuály divadla Pod Palmovkou

Jinde se rozhodnou diváky v záplavě vizuálního smogu upoutat uměleckým dílem, malbou či grafikou. Špičkového umělce si pro spolupráci na dané sezóně vždy volí činohra pražského Národního divadla, nebojí se přitom meziročních kontrastů. Zatímco v minulé sezóně pozornost diváků strhávala výrazná sdělení Krištofa Kintery, letos se mohou ponořit do mnohem klidnějších barevných kompozic Ester Knapové. „Jako zjevení v dnešní digitální době působí plakáty souboru Lachende Bestien, které výtvarník Pavel Karous vytvořil kompletně ručně, a to včetně písma. 

Omlazená Palmovka

Snaha o oživení vizuálního stylu provází pražské Divadlo pod Palmovkou od znovuotevření divadla po povodních, v roce 2015 vytvořil grafik Martin Ponec vizuální styl. „Komplexní grafický a vizuální návrh Martina Ponce byl založený od začátku na minimalismu, bílém podkladu a vlastní typografii. Součástí jeho návrhu je také proměnlivé logo PP, které nám umožňuje měnit slogany na každou sezónu,“ popsal ředitel divadla Michal Lang. 

Do týmu Palmovky se brzy připojil portrétní fotograf David Turecký, který konceptu Martina Ponce vtiskl svůj originální styl. „S Davidem Tureckým tvoříme každý nový vizuál k inscenaci. Spolupráce je velmi svobodná a tvůrčí. Společně probereme téma inscenace a dojdeme k nápadu,“ uvedl Lang s tím, že rozhodující slovo má většinou fotograf. Martin Ponec pak vybranou fotografii zakomponuje do konečného vizuálu. 

Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion
Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion

Turecký, který mimo jiné nafotil také vizuál k nejnovějšímu představení souboru Farma v jeskyni Refuge, do své tvorby rád dává surovost a přirozenost fotografovaného. „Myslím, že i v minulosti jsme měli, z mého pohledu, syrové vizuály, například k inscenaci Laskavé bohyně. Vizuál je vždy jedinečný obsahem inscenace, která se zrovna připravuje. A každá inscenace nabízí jiné téma. Někdy drsnější, jindy zas jemnější,“ uzavřel ředitel. 

Lachende Bestien sází na ruční práci 

Úplně jiným směrem se při volbě vizuálu k nejnovější inscenaci vydal soubor Lachende Bestien, který oslovil ke spolupráci Pavla Karouse, sochaře a teoretika zaměřeného na výtvarné umění ve veřejném prostoru. „Po dlouholeté spolupráci s předním českým typografem Janem Čumlivským, který vytvářel plakáty a často i další prvky vizuální identity ke všem dosavadním inscenacím, jsme v roce 2024 přistoupili ke spolupráci se sochařem a teoretikem umění Pavlem Karousem. Ten byl pro svou expertízu ohledně výtvarného umění ve veřejném prostoru původně přizván do chystaného projektu Chemnitz Utopia, který vzniká v koprodukci s Evropským hlavním městem kultury 2025,“ popsala za soubor Veronika Linka. 

Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk
Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk

Nezvyklá volba výtvarníka vedla také k nezvyklému řešení. „Ve své úvaze, jak jako sochař mohu chabě konkurovat profesionálním grafikům a AI, jsem se rozhodl celý plakát (včetně textů a log) namalovat ručně,“ popsal Pavel Karous. Vytvoření plakátu k inscenaci VOJCEK_jednorozměrný člověk vyplynulo z průběžného společného dialogu nad tématy, která Lachende Bestien ve své tvorbě systematicky a dlouhodobě otevírají, jako kritický pohled na současný ekonomicko-společenský systém, jehož karikaturu právě tento plakát vyjadřuje. „Za jednorozměrnou masku (nebo lízátkem) bezproblémového a submisivního tatínka a partnera se schovává hrůzná společenská realita,“ poukázal Karous. 

„Skutečnost, že plakát vytváří ideově blízký umělec, který je přímo zapojen do tvůrčího procesu kolektivu Lachende Bestien, jsme považovali za vítanou přidanou hodnotu celé spolupráce,“ uvedla Veronika Linka s tím, že výrazná finální podoba plakátu souboru skutečně přinesla kromě pozitivních reakcí také zvýšenou pozornost. „Ačkoliv běžně neprodáváme merch, několik diváků si plakát dokonce výslovně vyžádalo k zakoupení,“ poukázala.  

Sezónní spolupráci si chválí činohra Národního divadla i samotní umělci

Mezi prvními institucemi, které zahájily sezónní spolupráci s významnými umělci, byla činohra Národního divadla. „K tomuto konceptu jsme se rozhodli na začátku funkčního období umělecké ředitelky Daniely Špinar a tehdy započala naše spolupráce s významnými českými fotografkami – Terezou Vlčkovou, Bárou Prášilovou, Ditou Pepe, Lindou a Danielou Dostálkovými, Libuší Jarcovjákovou. Po nástupu Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského (režijní duo SKUTR) na pozici uměleckých šéfů činohry ND jsme se zaměřili na současné české výtvarníky a výtvarnice. Postupně jsme tedy spolupracovali s Davidem Böhmem a Jirkou Frantou, Krištofem Kinterou v této sezoně s Ester Knapovou,“ upřesnila vedoucí PR oddělení činohry ND Kateřina Ondrušková. 

Národní divadlo: Bílá voda Národní divadlo: Bílá voda
Národní divadlo: Bílá voda

Z těchto jmen je patrné, že Národní divadlo volí výtvarníky, jejichž autorský rukopis je výrazný a rozpoznatelný. Vzhledem k faktu, že se výtvarníci střídají po sezonách, vznikne vždy jedinečný a ucelený cyklus. Ty jsou mezi jednotlivými sezónami do značné míry kontrastní. „Schválně se snažíme oslovovat výtvarníky, jejichž tvorba je v určitém kontrapunktu, aby se jednotlivé sezony vizuálně odlišily,“ potvrdila Ondrušková s tím, že ve spolupráci s výtvarníky hodlá činohra pokračovat i v dalších letech. 

Umělcům přitom divadlo dává do značné míry volnou ruku, jediným omezením je grafický manuál Národního divadla. „Na začátku se s nimi vždy sejdeme, celou sezonu jim představíme a poskytneme jim maximum informací k plánované inscenaci – někdo si chce přečíst text, přijít na zkoušku, jiný se nechá inspirovat jen volně,“ popsala průběh spolupráce Ondrušková. 

Národní dovadlo: 100 songů Národní dovadlo: 100 songů
Národní dovadlo: 100 songů

Právě tak postupovala i autorka letošních vizuálů Ester Knapová. „Když mi Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský představovali tituly, ke kterým se plakáty budou vztahovat, začaly mi u hodně z nich naskakovat obrazy, které mám v hlavě už dlouho a chtěla jsem je malovat. I proto jsem si řekla, že se nebudu limitovat žádnou jednotící linkou, nebudu plakáty navzájem spojovat ničím jiným než sama sebou,“ popsala. „Chtěla bych, aby obraz pro každou inscenaci byl odlišný a měl svoji specifickou barevnost a atmosféru. Něco bude složené z malých pláten, něco široký pohled do krajiny, něco třeba portrét nebo detail,“ doplnila. Například pro inscenaci 100 songů, kterou divadlo uvádí na Nové scéně, zvolila zelenou barevnost odkazující k tomuto prostoru. 

Ve Zlíně jde fotka a grafika ruku v ruce

Městské divadlo Zlín pro podobou sezonních vizuálů vsadilo na kombinaci krásných fotografií s výraznými grafickými vstupy, jejichž autory už několik sezón jsou grafik Michal Malina a fotograf Marek Malůšek. „Jejich vzájemná spolupráce se vyvinula poměrně přirozeně a přinesla do vizuální komunikace divadla originální a jedinečný rukopis,“ uvedla Pavla Evjáková z marketingového oddělení. „Marek Malůšek vytváří fotografie s vědomím, že budou dále zpracovávány, Michal Malina pak přistupuje k fotografickému materiálu s respektem k jeho původní estetické hodnotě. Tato symbióza založená na vzájemném respektu a porozumění umožňuje vznik vizuálů, které lze vnímat jako samostatná umělecká díla, která však zároveň účinně plní svou komunikační funkci,“ doplnila s tím, že se spolupráce prozatím velice osvědčila. 

Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží
Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží

To potvrzuje i zpětná vazba diváků. „Zaznamenali jsme, že si lidé vizuálu všímají a hodnotí jej, například na sociálních sítích, ale i v osobní komunikaci. Zpravidla k nám docházejí pozitivní ohlasy,“ potvrdila Pavla Evjáková s tím, že se jistě najdou i konzervativnější diváci. Divadlo nicméně za podobou svých vizuálů stojí a zároveň s nimi i dál pracuje. „V aktuální sezóně jsme přistoupili na takový experiment – používáme dva typy plakátu k jedné inscenaci,“ uvedla s tím, že jde o variantu fotografickou a s piktogramem, které se střídají na různých propagačních nosičích. „Na plakátovacích plochách u divadla pak používáme obě varianty. Piktogramy jsou velmi dobře aplikovatelné například na merch, dá se s nimi výborně pracovat i v animacích,“ vysvětlila s tím, že celý styl je jednotný, ale dá se variovat a je velmi dobře viditelný.

Nosným tématem letošní sezony je ve Zlíně láska, oba výtvarníci dostali zadání pracovat s tématem nesentimentálně a nahlížet na něj novýma, originálníma očima. „Hledání cesty, jak téma sezóny ztvárnit vizuálně, pro nás byla výzva. Nakonec jsme nabídli koncept, ve kterém dominuje růžová barva, jež nemá být jen symbolem lásky a poselstvím dramaturgického plánu na téma ‚otevřít srdce‘, ale má také do určité míry vzbuzovat pozornost. Do kontrastu s tím pak vstupuje černobílá fotografie doplněná výrazným růžovým prvkem. Svým pojetím jsme chtěli akcentovat vyznění interakcí, emocí a situací, které v sobě vizuál v té finální kombinované podobě nese,“ vysvětlil za tvůrčí tým Marek Malůšek.

Městské divadlo Zlín: Racek Městské divadlo Zlín: Racek Do galerie
Městské divadlo Zlín: Racek
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry?

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide