PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Divadelní vizuály
Galerie článku (10)

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

V posledních letech se po vzoru velkých zahraničních scén rozšířila tendence vytvářet samostatné kampaně pro celé sezony, které mají často jednotné téma, vizuální působení či autorský styl. Dalším trendem je totiž spolupráce s výraznými osobnostmi, často ze zcela jiného prostředí, než je to divadelní. Výtvarníci pak vizuální prezentaci nových představení dané sezóny předávají svůj osobitý rukopis. 

Někde spoléhají na výrazné fotografy, často módní, jejichž osobitý rukopis propojuje plakáty k jednotlivým premiérám sezóny. Taková volba se vyplatila třeba divadlu Pod Palmovkou, které už několik sezón spolupracuje s portrétním fotografem Davidem Tureckým. Že se ale krásné fotky nevylučují s grafickým zásahem, potvrzují vizuály zlínského divadla, které vznikají v tandemu fotografa Marka Malůška s grafikem Michalem Malinou. 

Vizuály divadla Pod Palmovkou Vizuály divadla Pod Palmovkou
Vizuály divadla Pod Palmovkou

Jinde se rozhodnou diváky v záplavě vizuálního smogu upoutat uměleckým dílem, malbou či grafikou. Špičkového umělce si pro spolupráci na dané sezóně vždy volí činohra pražského Národního divadla, nebojí se přitom meziročních kontrastů. Zatímco v minulé sezóně pozornost diváků strhávala výrazná sdělení Krištofa Kintery, letos se mohou ponořit do mnohem klidnějších barevných kompozic Ester Knapové. „Jako zjevení v dnešní digitální době působí plakáty souboru Lachende Bestien, které výtvarník Pavel Karous vytvořil kompletně ručně, a to včetně písma. 

Omlazená Palmovka

Snaha o oživení vizuálního stylu provází pražské Divadlo pod Palmovkou od znovuotevření divadla po povodních, v roce 2015 vytvořil grafik Martin Ponec vizuální styl. „Komplexní grafický a vizuální návrh Martina Ponce byl založený od začátku na minimalismu, bílém podkladu a vlastní typografii. Součástí jeho návrhu je také proměnlivé logo PP, které nám umožňuje měnit slogany na každou sezónu,“ popsal ředitel divadla Michal Lang. 

Do týmu Palmovky se brzy připojil portrétní fotograf David Turecký, který konceptu Martina Ponce vtiskl svůj originální styl. „S Davidem Tureckým tvoříme každý nový vizuál k inscenaci. Spolupráce je velmi svobodná a tvůrčí. Společně probereme téma inscenace a dojdeme k nápadu,“ uvedl Lang s tím, že rozhodující slovo má většinou fotograf. Martin Ponec pak vybranou fotografii zakomponuje do konečného vizuálu. 

Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion
Divadlo Pod Palmovkou: Pygmalion

Turecký, který mimo jiné nafotil také vizuál k nejnovějšímu představení souboru Farma v jeskyni Refuge, do své tvorby rád dává surovost a přirozenost fotografovaného. „Myslím, že i v minulosti jsme měli, z mého pohledu, syrové vizuály, například k inscenaci Laskavé bohyně. Vizuál je vždy jedinečný obsahem inscenace, která se zrovna připravuje. A každá inscenace nabízí jiné téma. Někdy drsnější, jindy zas jemnější,“ uzavřel ředitel. 

Lachende Bestien sází na ruční práci 

Úplně jiným směrem se při volbě vizuálu k nejnovější inscenaci vydal soubor Lachende Bestien, který oslovil ke spolupráci Pavla Karouse, sochaře a teoretika zaměřeného na výtvarné umění ve veřejném prostoru. „Po dlouholeté spolupráci s předním českým typografem Janem Čumlivským, který vytvářel plakáty a často i další prvky vizuální identity ke všem dosavadním inscenacím, jsme v roce 2024 přistoupili ke spolupráci se sochařem a teoretikem umění Pavlem Karousem. Ten byl pro svou expertízu ohledně výtvarného umění ve veřejném prostoru původně přizván do chystaného projektu Chemnitz Utopia, který vzniká v koprodukci s Evropským hlavním městem kultury 2025,“ popsala za soubor Veronika Linka. 

Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk
Lachende Bestien: VOJCEK_jednorozměrný člověk

Nezvyklá volba výtvarníka vedla také k nezvyklému řešení. „Ve své úvaze, jak jako sochař mohu chabě konkurovat profesionálním grafikům a AI, jsem se rozhodl celý plakát (včetně textů a log) namalovat ručně,“ popsal Pavel Karous. Vytvoření plakátu k inscenaci VOJCEK_jednorozměrný člověk vyplynulo z průběžného společného dialogu nad tématy, která Lachende Bestien ve své tvorbě systematicky a dlouhodobě otevírají, jako kritický pohled na současný ekonomicko-společenský systém, jehož karikaturu právě tento plakát vyjadřuje. „Za jednorozměrnou masku (nebo lízátkem) bezproblémového a submisivního tatínka a partnera se schovává hrůzná společenská realita,“ poukázal Karous. 

„Skutečnost, že plakát vytváří ideově blízký umělec, který je přímo zapojen do tvůrčího procesu kolektivu Lachende Bestien, jsme považovali za vítanou přidanou hodnotu celé spolupráce,“ uvedla Veronika Linka s tím, že výrazná finální podoba plakátu souboru skutečně přinesla kromě pozitivních reakcí také zvýšenou pozornost. „Ačkoliv běžně neprodáváme merch, několik diváků si plakát dokonce výslovně vyžádalo k zakoupení,“ poukázala.  

Sezónní spolupráci si chválí činohra Národního divadla i samotní umělci

Mezi prvními institucemi, které zahájily sezónní spolupráci s významnými umělci, byla činohra Národního divadla. „K tomuto konceptu jsme se rozhodli na začátku funkčního období umělecké ředitelky Daniely Špinar a tehdy započala naše spolupráce s významnými českými fotografkami – Terezou Vlčkovou, Bárou Prášilovou, Ditou Pepe, Lindou a Danielou Dostálkovými, Libuší Jarcovjákovou. Po nástupu Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského (režijní duo SKUTR) na pozici uměleckých šéfů činohry ND jsme se zaměřili na současné české výtvarníky a výtvarnice. Postupně jsme tedy spolupracovali s Davidem Böhmem a Jirkou Frantou, Krištofem Kinterou v této sezoně s Ester Knapovou,“ upřesnila vedoucí PR oddělení činohry ND Kateřina Ondrušková. 

Národní divadlo: Bílá voda Národní divadlo: Bílá voda
Národní divadlo: Bílá voda

Z těchto jmen je patrné, že Národní divadlo volí výtvarníky, jejichž autorský rukopis je výrazný a rozpoznatelný. Vzhledem k faktu, že se výtvarníci střídají po sezonách, vznikne vždy jedinečný a ucelený cyklus. Ty jsou mezi jednotlivými sezónami do značné míry kontrastní. „Schválně se snažíme oslovovat výtvarníky, jejichž tvorba je v určitém kontrapunktu, aby se jednotlivé sezony vizuálně odlišily,“ potvrdila Ondrušková s tím, že ve spolupráci s výtvarníky hodlá činohra pokračovat i v dalších letech. 

Umělcům přitom divadlo dává do značné míry volnou ruku, jediným omezením je grafický manuál Národního divadla. „Na začátku se s nimi vždy sejdeme, celou sezonu jim představíme a poskytneme jim maximum informací k plánované inscenaci – někdo si chce přečíst text, přijít na zkoušku, jiný se nechá inspirovat jen volně,“ popsala průběh spolupráce Ondrušková. 

Národní dovadlo: 100 songů Národní dovadlo: 100 songů
Národní dovadlo: 100 songů

Právě tak postupovala i autorka letošních vizuálů Ester Knapová. „Když mi Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský představovali tituly, ke kterým se plakáty budou vztahovat, začaly mi u hodně z nich naskakovat obrazy, které mám v hlavě už dlouho a chtěla jsem je malovat. I proto jsem si řekla, že se nebudu limitovat žádnou jednotící linkou, nebudu plakáty navzájem spojovat ničím jiným než sama sebou,“ popsala. „Chtěla bych, aby obraz pro každou inscenaci byl odlišný a měl svoji specifickou barevnost a atmosféru. Něco bude složené z malých pláten, něco široký pohled do krajiny, něco třeba portrét nebo detail,“ doplnila. Například pro inscenaci 100 songů, kterou divadlo uvádí na Nové scéně, zvolila zelenou barevnost odkazující k tomuto prostoru. 

Ve Zlíně jde fotka a grafika ruku v ruce

Městské divadlo Zlín pro podobou sezonních vizuálů vsadilo na kombinaci krásných fotografií s výraznými grafickými vstupy, jejichž autory už několik sezón jsou grafik Michal Malina a fotograf Marek Malůšek. „Jejich vzájemná spolupráce se vyvinula poměrně přirozeně a přinesla do vizuální komunikace divadla originální a jedinečný rukopis,“ uvedla Pavla Evjáková z marketingového oddělení. „Marek Malůšek vytváří fotografie s vědomím, že budou dále zpracovávány, Michal Malina pak přistupuje k fotografickému materiálu s respektem k jeho původní estetické hodnotě. Tato symbióza založená na vzájemném respektu a porozumění umožňuje vznik vizuálů, které lze vnímat jako samostatná umělecká díla, která však zároveň účinně plní svou komunikační funkci,“ doplnila s tím, že se spolupráce prozatím velice osvědčila. 

Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží
Městské divadlo Zlín: Kafka na pobřeží

To potvrzuje i zpětná vazba diváků. „Zaznamenali jsme, že si lidé vizuálu všímají a hodnotí jej, například na sociálních sítích, ale i v osobní komunikaci. Zpravidla k nám docházejí pozitivní ohlasy,“ potvrdila Pavla Evjáková s tím, že se jistě najdou i konzervativnější diváci. Divadlo nicméně za podobou svých vizuálů stojí a zároveň s nimi i dál pracuje. „V aktuální sezóně jsme přistoupili na takový experiment – používáme dva typy plakátu k jedné inscenaci,“ uvedla s tím, že jde o variantu fotografickou a s piktogramem, které se střídají na různých propagačních nosičích. „Na plakátovacích plochách u divadla pak používáme obě varianty. Piktogramy jsou velmi dobře aplikovatelné například na merch, dá se s nimi výborně pracovat i v animacích,“ vysvětlila s tím, že celý styl je jednotný, ale dá se variovat a je velmi dobře viditelný.

Nosným tématem letošní sezony je ve Zlíně láska, oba výtvarníci dostali zadání pracovat s tématem nesentimentálně a nahlížet na něj novýma, originálníma očima. „Hledání cesty, jak téma sezóny ztvárnit vizuálně, pro nás byla výzva. Nakonec jsme nabídli koncept, ve kterém dominuje růžová barva, jež nemá být jen symbolem lásky a poselstvím dramaturgického plánu na téma ‚otevřít srdce‘, ale má také do určité míry vzbuzovat pozornost. Do kontrastu s tím pak vstupuje černobílá fotografie doplněná výrazným růžovým prvkem. Svým pojetím jsme chtěli akcentovat vyznění interakcí, emocí a situací, které v sobě vizuál v té finální kombinované podobě nese,“ vysvětlil za tvůrčí tým Marek Malůšek.

Městské divadlo Zlín: Racek Městské divadlo Zlín: Racek Do galerie
Městské divadlo Zlín: Racek
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory