PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

LHOTSKÁ JEWELLERY

Za Lhotská Jewellery odpovídala zakladatelka a designérka značky Eliška Lhotská. 

Eliška Lhotská je dnes již renomovanou značkou mezi šperkaři Eliška Lhotská je dnes již renomovanou značkou mezi šperkaři
Eliška Lhotská je dnes již renomovanou značkou mezi šperkaři

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

ELIŠKA: Slevové akce máme velmi zřídka. Zrovna teď v lednu proběhla naše každoroční sleva, která je mezi zákazníky velmi oblíbená. Možná právě proto, že je v podstatě jediná. Společně se zákazníky z ní mám radost i já, jelikož vždy nakoupí i ti, kteří si šperk běžně dovolit nemohou. V době Instagramu tuto akci vnímám i jako hezkou online odměnu za to, že nás klienti sledují. 

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

ELIŠKA: Myslím, že se můj postoj vůči slevám v průběhu let nijak zvlášť nezměnil. Věřím, že se dokážu vcítit do zákazníka, který má třeba omezené finanční prostředky a představit si, jak moc ho může slevová akce potěšit. Zároveň je pro mne důležité, abychom se při těchto akcích nedostali za hranu nákladů a také, aby všechny akce podporovaly (a nenarušovaly) náš brand. 

Značka slevy využívá jen výjimečně. Radost zákazníkům vytváří například jedinečnou slevu na autorčiny narozeniny Značka slevy využívá jen výjimečně. Radost zákazníkům vytváří například jedinečnou slevu na autorčiny narozeniny
Značka slevy využívá jen výjimečně. Radost zákazníkům vytváří například jedinečnou slevu na autorčiny narozeniny

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?  

ELIŠKA: Naše největší sleva je již zmíněná lednová akce pořádaná k příležitosti mých narozenin. Trvá jen jeden den a zákazníci mohou nakupovat o 20 % levněji. Větší slevy máme pouze na šperky, které plánujeme vyřadit z nabídky, produkty z vývoje nebo prototypy. Jelikož každý šperk vyrábíme ručně a každý tak v sobě nese lidský dotek a spoustu práce, roztavení produktu je pro nás opravdu krajní možnost. Proto pořádáme akce jako Sample Sales a LAST CALL.

Je důležité, aby naši klienti chápali, že jsme lokální značka, která všechny produkty vyrábí ručně z místních nebo evropských materiálů vysoké kvality. Z toho důvodu máme opravdu vysoké výrobní náklady, a proto není možné, abychom slevy nabízeli častěji. Zároveň máme v portfoliu třeba kolekci originálů Tahoe Original nebo workshopy, na které slevy neposkytujeme vůbec. V obou těchto případech je výsledným produktem zcela jedinečný šperk, kterému věnujeme speciální péči, proto zde není prostor ani pro mírné zlevnění.

Showroom najdete na Přístavní 15 v pražských Holešovicích Showroom najdete na Přístavní 15 v pražských Holešovicích
Showroom najdete na Přístavní 15 v pražských Holešovicích

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co? 

ELIŠKA: Pokud se o slevě dozvím a jedná se o produkt, který se mi líbí nebo si jej přeju, tak slevu ráda využiji. Nestává se ale, že bych na ni vyloženě čekala nebo ji vyhledávala. U designérů, které znám osobně, si ráda připlatím. Vnímám to jako podporu jejich tvorby a navíc vím, za co přesně připlácím. U designérských obchodů zase cítím, že platím za kurátorský výběr a estetický styl někoho, kdo značky a produkty vybral a jeho unikátní styl tříbil roky. 

Vždy se navíc snažím sledovat, jaké hodnoty autor produktu předává. S tímto vědomím si pak dokážu mnohem více užít, že daný produkt mohu používat a obyčejné okamžiky se mění ve speciální. Zároveň je lepší vlastnit těchto věcí méně než více, takže si na ně ráda ušetřím.

Atraktivnost značky stoupá i s exkluzivní prezentací nových šperků, nebo speciálních akcí během časově limitovaných POP-UP akcí Atraktivnost značky stoupá i s exkluzivní prezentací nových šperků, nebo speciálních akcí během časově limitovaných POP-UP akcí
Atraktivnost značky stoupá i s exkluzivní prezentací nových šperků, nebo speciálních akcí během časově limitovaných POP-UP akcí

NALEJTO 

Práci se slevami nám za Nalejto přiblížila Lenka Záhorková, spoluzakladatelka, designérka a PR manažer značky.

Studio založila trojice designérek Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková Studio založila trojice designérek Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková
Studio založila trojice designérek Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková
Vlevo: váza Fryst Design: Markéta Kalivodová Foto: Sergey Lelyukh Vpravo: hrnek Crust Design: Lenka Záhorková Foto: Dominika Balga

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

LENKA: Ano, slevy používáme.

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

LENKA: Na rozjezdu značky pro nás slevy nebyly aktuální a ani jsme nad nimi neuvažovali do budoucna. Postupem času jsme je využívat začali ale spíše intuitivně a nárazově – hlavně v obdobích, kdy jsme chtěli zákazníky trochu povzbudit k nákupu. Dnes už máme promyšlenější přístup. Hlavní důvod zařazení slev je ten, že ceny našich produktů neurčujeme jen my, ale do určité míry i naše partnerské shopy/přeprodejci a jejich marže. S nimi držíme jednotné ceny na trhu, ale občas chceme dát zákazníkům možnost nakoupit u nás výhodněji, protože si uvědomujeme, že pro některé může být cena limitující.

Značka si uvědomuje, že díky slevám se její produkty dostanou i k těm, kteří nemají na porcelán v jeho plné ceně finance Značka si uvědomuje, že díky slevám se její produkty dostanou i k těm, kteří nemají na porcelán v jeho plné ceně finance
Značka si uvědomuje, že díky slevám se její produkty dostanou i k těm, kteří nemají na porcelán v jeho plné ceně finance
Foto: Dominika Balga

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?

LENKA: Momentálně nabízíme slevy primárně odběratelům našeho newsletteru. Vážíme si každého, kdo se k odběru přihlásí, a chceme mu nabídnout speciální výhody každý měsíc – může být sleva 10–20 %, doprava zdarma nebo designový dárek.

Pro všechny zákazníky děláme slevové akce přibližně čtyřikrát do roka. Nejčastěji jsou tematické (jarní, letní…) nebo zaměřené na konkrétní produkty – například ty, které máme ve větším množství na skladě. Vědomě se vyhýbáme akcím jako Black Friday, protože nám k designovému segmentu nesedí.

Věrnostní slevy či informaci o novinkách z první ruky mají ti fanoušci Nalejto, kteří odebírají newsletter Věrnostní slevy či informaci o novinkách z první ruky mají ti fanoušci Nalejto, kteří odebírají newsletter
Věrnostní slevy či informaci o novinkách z první ruky mají ti fanoušci Nalejto, kteří odebírají newsletter
Čajový set Buď a nebo, design: Lucie Vasilová Foto: Michal Urea

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?

LENKA: Občas ano – nejčastěji doplňky na sebe nebo do interiéru. U produktů s vyšší cenovkou je rozhodovací proces delší, a to platí i u mě. Někdy po věci pokukuju celé měsíce, než se rozhodnu a zodpovědně zvažuji: Opravdu to potřebuji? Nemám počkat? A právě výjimečná sleva mě může přesvědčit k akci.

FERDINAND. 

Za originální ponožky ferdinand. nám odpověděl zakladatel značky Salvátor Soška.

„Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán,“ myslí si Salvátor Soška „Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán,“ myslí si Salvátor Soška
„Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán,“ myslí si Salvátor Soška

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

SALVÁTOR: Za celou dobu fungování jsme nástroj slevy využili velmi zřídka. Snažíme se tomu vyhýbat. V některých případech jsme slevu využili na staré modely (asi 3 modely). Co používáme jako určitou formu slevy je vytvoření setu, a to například u jednobarevných ponožek, kdy set 3 párů černých ponožek je levnější než jedna černá ponožka. Myslím, že je potřeba aby se sleva nestala jedinou formou komunikace značky. 

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

SALVÁTOR: Zatím stále zůstávám v přesvědčení, že sleva není úplně nejlepší způsob, jak tvořit obraty.  Ale samozřejmě více rozumím různým vlivům, a to jak vnějším tak vnitřní, které někdy holt vedou k tomu, aby se některé věci vyprodaly například rychleji. Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán.

Značka má za sebou působivé množství kolaborací. Své ponožky zde navrhli Alois Ficek, Aleš Najbrt, Juliána Chomová, nebo Tereza Rozálie Kladošová Značka má za sebou působivé množství kolaborací. Své ponožky zde navrhli Alois Ficek, Aleš Najbrt, Juliána Chomová, nebo Tereza Rozálie Kladošová
Značka má za sebou působivé množství kolaborací. Své ponožky zde navrhli Alois Ficek, Aleš Najbrt, Juliána Chomová, nebo Tereza Rozálie Kladošová

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?  

SALVÁTOR: Slevy používáme na staré modely, které máme doopravdy ve zbytku pár párů a už nejsou třeba ani tolik atraktivní. Jinak používáme slevu ve formě setu a ta se pohybuje kolem 10 - 15%.

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co? 

SALVÁTOR: Nevybavuju si teď žádnou konkrétní situaci, aby na základě slevy vznikl impuls k nákupu.

Obchod plný barevných ponožek najdete na adrese Milady Horákové na Letné Obchod plný barevných ponožek najdete na adrese Milady Horákové na Letné
Obchod plný barevných ponožek najdete na adrese Milady Horákové na Letné

LEEDA

Jak to chodí se slevovými akcemi v LEEDA nám prozradila designérka a zakladatelka značky Lucie Kutálková.

Provokativní elegance v podání značky LEEDA Provokativní elegance v podání značky LEEDA
Provokativní elegance v podání značky LEEDA

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

LUCIE: Spíš máme zvýhodněné možnosti, nabídky a servis pro stálé zákazníky. Klasické slevy na Leedu děláme přbližně 2x do roka a jsou určeny hlavně pro zákazníky a členy Leeda komunity.  Další důvod je kapacita.  I když rozhodně nemáme nadprodukci, došíváme modely postupně, nebo na zakázku, máme malý sklad. Pak když doskladňujeme novou kolekci, může se stát, že potřebujeme uvolnit prostor. Jsou ale některé modely, které do slev nikdy nejdou a nepůjdou. Nejedná se tedy v žádném případě o slevy plošné a rozhodně ne o slevy z důvodu, že by něco “vyšlo z módy”. Leeda je nadčasová a udržitelná značka. 

Bundy s výrazným počmáraných vzorem jsou signature kouskem Bundy s výrazným počmáraných vzorem jsou signature kouskem
Bundy s výrazným počmáraných vzorem jsou signature kouskem

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

LUCIE: Ne, spíš se ráda starám o Leeda komunitu a je příjemné stálým klientům vyjít vstříct i se zvýhodněnou cenou, nabídkou, servisem. Ale klasická sleva není a nebyla tématem ani plánem, je to přirozený vývoj. 

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?

LUCIE: Velmi oblíbené jsou tvz. Sample Sale/slevové večírky. Jsou to výjimečné jednodenní akce pro zákazníky a komunitu Leedy. Můžete na nich najít opravdové skvosty za velmi příznivou cenu. Například vzorky, které se nedostaly do výroby, poslední kusy z kolekcí, nebo “přehlídkové” modely.  Ale také  kusy, které mají nějakou malou, kosmetickou vadu - například je chyba v tisku, zatržené očko - to vždy pro info uvádíme. Nebo se jedná třeba jiné barevné kombinace, nebo délku modelu, než ten, který se pak finálně vyráběl. Nechci věci, které se dají plnohodnotně nosit nějak likvidovat, protože fungují a mohou být s radostí někým nošeny. Jsem moc ráda, že i zákaznice a fanynky Leedy, pro které není investice do módy prioritou, mohou při těchto přiležitostech ten svůj kus za zvýhodněných možností pořídit. 

Ani u LEEDY nejsou slevy samozřejmostí. Přední je pro značku péče o zákazníky a komunitu Ani u LEEDY nejsou slevy samozřejmostí. Přední je pro značku péče o zákazníky a komunitu
Ani u LEEDY nejsou slevy samozřejmostí. Přední je pro značku péče o zákazníky a komunitu

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?

LUCIE: Sama moc ve slevách nakupovat neumím. Nepodléhám impulsivním nákupům, tedy nakupuji s rozmyslem a řídím se kvalitou ne kvantitou. Slevy využívám a vítám například u produktů/značek, které znám a mám je ráda. Je příjemné, když vám designéři, nebo značky dají “věrnostní” slevu, nebo možnost přednostního výběru. Případně ráda u kolegů navštěvuji již zmíněné sample sale, kde se dají najít, stejně jako u nás, originální kusy za zvýhodněné ceny a k tomu si ještě popovídám s lidmi, které jsem třeba dlouho neviděla.

Rubriky:

Další z rubriky

Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory