PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Influencerství se stalo stěžejním nástrojem firem, a to i v odvětvích, která bychom pro tuto formu propagace na první pohled nepovažovali za typická. Pokud vám na svém instagramovém profilu nabízí určitou sadu kartáčků zubní hygienistka, možná si je koupíte spíš, než pokud by je propagoval učitel. Doporučuje vám je přece člověk znalý svého oboru. Značky tuto důvěru rády využívají, a oslovují tak své cílové publikum. Doufají, že spojení s profesionálem přiláká pozornost a podpoří prodeje. I designéři tak pomalu, ale jistě začínají naťukávat vody českého influencer marketingu. 

Spolupráce s nimi můžou přinést značkám mnohé výhody a nabývají nejrůznějších podob, jedno mají však stejné: Pod rouškou kvalitního designu, a to jestli je opravdu kvalitní, je otázka druhá, jsou často vyzdvihovány produkty, nad jejichž prospěšností bychom se měli alespoň zamýšlet. Nezneužívají přitom ale značky na sítích vliv těchto osobností k popularizaci kontroverzních produktů? Na názor jsme se zeptali samotných designérů. Kde je hranice, za kterou nejsou ochotni jít, jaké produkty by nikdy nepropagovali a je pro ně vůbec samotný kontext výrobků důležitý?

„Značky mají spolupráce opravdu v oblibě, je to skvělý nástroj, jak se dostat do jiného světla, kam by se jinak nepodívaly. Například díky designérovi se mohou dostat k jeho skupině lidí, kterou do té doby zajímal jen on sám. V poslední době si designéry vybírají i zahraniční značky, což kvituju,“ potvrzuje vzrůstající trend designér Lukáš Novák, který své jméno v minulosti spojil se značkou českého piva Pilsner Urquell, pro kterou navrhl sadu deseti designových lahví, jež se dražily v aukci na pomoc hendikepovaným. O této spolupráci mluví jako o srdeční záležitosti, i když připouští, že chápe, že pro mnoho lidí by mohlo být spojení s firmou propagující alkohol, který v Česku ročně zabije až sedm tisíc lidí, značně problematické.

„Samotný kontext výrobku je pro mě dost zásadní. Myslím ale, že to podléhá subjektivnímu pohledu. Hlavní je pro mě značka samotná. Případně projekt, s nímž přichází. Je spousta značek, se kterými si dokážu spolupráci představit úplně jednoduše. A taky existují značky, které se mi prostě nelíbí. Ať už je to tím, co dělají, nebo jak to dělají. Osobně mám třeba problém s těmi plastovými cigaretkami, co vypadají jako propiska. U nich to však není zas tak úplně ideový problém, ale spíše estetický. Z lidí, co tuhle věcičku kouří, vychází obrovské množství dýmu, takže vypadají jako mašinka. Zároveň to strašně smrdí. S cigaretou člověk vypadá alespoň vážně dobře,“ uvádí Lukáš jeden konkrétní příklad produktu, který by nejspíš nikdy nepropagoval.

Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku
Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku
Foto: Jan Hrdý

Právě značku elektronických cigaret IQOS spojení s designéry a průnik do uměleckého světa značně láká. Minulý rok ve spolupráci s designérkou Terezou Rosalií Kladošovou představili celou instalaci přímo na Designbloku. „Cesta k budoucnosti bez kouře“, jak se jejich instalace jmenovala, ale bohužel není cestou k budoucnosti bez návykového nikotinu, jakkoli se mohou marketéři snažit omílat hesla jako čistý design, lokální výroba, udržitelnost, recyklovatelnost či špičkové technologie. Ve finále se však stejně jedná o výrobek, který dle studií zvyšuje riziko budoucího užívání klasických cigaret. Možná má jen přitažlivější obal a méně smrdí.

Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března
Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března

Ploom – další značka vyrábějící zařízení pro zahřívaný tabák se ve spojení s Vogue CS zase rozhodla prorazit do světa designu skrze soutěž pro mladé designéry. Ti se od ledna tohoto roku mohli přihlašovat s uměleckým dílem v kategorii šperk nebo produktový design. Podmínkou bylo využití červené barvy, kterou nese i zařízení Ploom X Advanced, jehož design měl na starosti francouzský produktový designér Ito Morabito. V porotě zasedla novinářka Danica Kovářová, Jan Černý a umělec Maxim Havlíček, kteří se nejspíš stejně jako soutěžící nepozastavili nad tím, jaké výrobky značka prodává. Stačil nejspíš bohulibý zájem poskytnout výhercům platformu během samotného milánského festivalu Salone del Mobile. 

Firmy vyrábějící cigaretové a e-cigaretové výrobky mají, alespoň nyní, smůlu například u výtvarníka Jana Kalába: „Odmítám bez rozmyšlení nabídky na spolupráci s cigaretovými či e-cigaretovými firmami. Nikdy ale neříkej nikdy. Může se stát, že se moje díla přestanou prodávat, já budu mít hlad a svoje kritéria budu nucen přehodnotit,“ naráží Jan na téma finanční nejistoty, které je pro mnoho, převážně mladých umělců a designérů, neskutečně aktuální. Hlavním heslem, kterým se obecně řídí, je, že se musí s daným produktem ztotožnit a honorář mu musí dávat smysl. 

Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová
Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová
Foto: Alžběta Jungrová

Své jméno nedávno spojil s KodlContemporary, platformou pro současné umění, v rámci interdisciplinární spolupráce „The Road To Expression“. Po boku již zmíněného Lukáše Nováka se podílel na úpravě vozu Porsche 911 GT3 Touring, který následně svým objektivem zachytila renomovaná fotografka Alžběta Jungrová. Pro tohoto německého výrobce luxusních vozů to však není první spolupráce se světem českého umění a designu. K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić, módní návrhářky Liběnu Rochovou, Moniku Krobovou a Zuzanu Kubíčkovou nebo designérku Alex Monhart. Všechny oslovené k této příležitosti navrhly i konkrétní produkt.

Kontext daného výrobku, to, zda je vyráběn eticky, jestli škodí přírodě či zdraví, za až zas tak důležitý nevnímá například Jan Černý, který má za sebou spolupráci mimo jiné se značkou alkoholu Jägermeister nebo automobilkou Lexus. Na otázku, zda by se a priori stavěl proti propagaci určitého typu produktu, odpovídá tak, že je pro něj důležitý konkrétní projekt, ne značka jako taková. „Úplně upřímně – kontext pro mě není nijak zásadní. Možná to je překvapivé, ale moje jakékoliv spolupráce se značkami nejsou hardsellové – nenutím nikoho, aby pil alkohol, kupoval si pouze tuto značku auta. Tvoříme díky tomu propojení lifestylové, kreativní a umělecké projekty, které by jinak nevznikly. Často nejde tak moc o produkt, který značka prodává. A současně každý máme mít zdravý rozum a vybrat si, co si chceme a nechceme koupit. Například značky alkoholu nebo tabáku podporují kulturu tak, že bez nich by ta část kultury v podstatě neexistovala. Co je potom lepší, jednoduše to odsoudit, nebo naopak uznat to, že značka, aniž by musela, podporuje výrazně mladé talenty nebo subkulturu?“ uvažuje o problematice jedna z nejviditelnějších tváří současné české módy.

Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen
Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen

Důkladný pozor ale naopak klade na to, aby přesně věděl, jak bude daná spolupráce vypadat. Co konkrétně od ní může očekávat. To je každopádně dle přední české módní návrhářky Liběny Rochové minimum. „Designér by měl vědět, o jaký typ spolupráce jde, firmu by si měl prověřit. Předem by se měla určit pravidla a designér musí trvat na smlouvě, kde budou popsány všechny detaily, včetně honoráře. Body spolupráce by měly být pečlivě ošetřeny a dány k připomínkování právníkovi designéra. To je opravdu velmi důležité. Designér se tím pak vyvaruje následných komplikací. Pokud se jedná o barter, měl by designér vědět, co to obnáší, a tato spolupráce by měla být výhodná pro obě strany. V každém případě, hlavně ve spolupráci s firmami mimo obor, by se měla dodržovat etická pravidla, kvalita a měl by být respektován rukopis designéra. Vše by mělo být hlavně ošetřeno smlouvou!“ apeluje na designéry. Nabídnuté spolupráce by měl podle ní designér pečlivě zvážit ze všech směrů. Příkladem je situace, kdy jako nekuřák odmítla spolupráci s firmou vyrábějící tabákové výrobky. 

Pro samotné designéry spolupráce znamenají možnost dostat se mimo svou bublinu a promluvit k širokému publiku. Motivuje je často i samotná finanční stránka. Čelí proto výzvě, jak vyvažovat své obchodní zájmy a etické zásady. Zatímco lukrativní spolupráce jim mohou zajistit i jistou finanční výhodu, spojení se značkami, jejichž produkty jsou pro určitou skupinu lidí za hranou, ale může ohrozit jejich pověst. Je tedy na každém z nich, jaká motivace převáží. Je tu však jeden nepopiratelný fakt. Spojením svého jména s etickými a udržitelnými produkty mohou pomoci stanovovat standardy pro svůj vlastní průmysl a ovlivňovat poptávku minimálně svých sledujících. Jejich vliv může přesahovat pouhou estetiku a zahrnovat hodnoty, které s uvědomělými spotřebiteli rezonují. Nakonec je to ale zákazník, který svou peněženkou rozhodne.

Rubriky:

Další z rubriky

Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Chaloupku najdete na pomezí Jizerských hor a Krkonoš v malebné vesničce Příchovice u Kořenova
Číst článek
02. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Vypadá krásně, ale je i praktická a odolná. Rekonstrukce chaloupky Dvě sestry od Denisy Strmiskové v čase obstála, jak hodnotí její funkčnost majitelé?

Jak obstála rekonstrukce chaloupky Dvě sestry po letech? S majiteli Milou a Václavem Petrů jsme si připomněli příběh realizace a nakoukli pod pokličku tvorby s designérkou Denisou Strmiskovou.

Design guide
Produktový designér a pedagog Jan Čapek s šéfredaktorkou magazínu Designnews Veronikou Pařízkovou
Číst článek
30. 06. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kdyby mi zavolali z TONu, tu práci vezmu. Tlak je zde neustálý, designér se s tím ale musí naučit žít, říká Jan Čapek, kterého proslavila práce s plastem

„Už neprezentuji, že Čapek navrhl novou PET lahev, nebo upravil další půllitr. Tlak je ale neustálý. Je to něco s čím se musí designér naučit žít.“ Jak svoji kariéru hodnotí oceňovaný designér a pedagog Jan Čapek? Nový díl podcastu Designnews moderuje Veronika Pařízková

Podcast
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění