PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Influencerství se stalo stěžejním nástrojem firem, a to i v odvětvích, která bychom pro tuto formu propagace na první pohled nepovažovali za typická. Pokud vám na svém instagramovém profilu nabízí určitou sadu kartáčků zubní hygienistka, možná si je koupíte spíš, než pokud by je propagoval učitel. Doporučuje vám je přece člověk znalý svého oboru. Značky tuto důvěru rády využívají, a oslovují tak své cílové publikum. Doufají, že spojení s profesionálem přiláká pozornost a podpoří prodeje. I designéři tak pomalu, ale jistě začínají naťukávat vody českého influencer marketingu. 

Spolupráce s nimi můžou přinést značkám mnohé výhody a nabývají nejrůznějších podob, jedno mají však stejné: Pod rouškou kvalitního designu, a to jestli je opravdu kvalitní, je otázka druhá, jsou často vyzdvihovány produkty, nad jejichž prospěšností bychom se měli alespoň zamýšlet. Nezneužívají přitom ale značky na sítích vliv těchto osobností k popularizaci kontroverzních produktů? Na názor jsme se zeptali samotných designérů. Kde je hranice, za kterou nejsou ochotni jít, jaké produkty by nikdy nepropagovali a je pro ně vůbec samotný kontext výrobků důležitý?

„Značky mají spolupráce opravdu v oblibě, je to skvělý nástroj, jak se dostat do jiného světla, kam by se jinak nepodívaly. Například díky designérovi se mohou dostat k jeho skupině lidí, kterou do té doby zajímal jen on sám. V poslední době si designéry vybírají i zahraniční značky, což kvituju,“ potvrzuje vzrůstající trend designér Lukáš Novák, který své jméno v minulosti spojil se značkou českého piva Pilsner Urquell, pro kterou navrhl sadu deseti designových lahví, jež se dražily v aukci na pomoc hendikepovaným. O této spolupráci mluví jako o srdeční záležitosti, i když připouští, že chápe, že pro mnoho lidí by mohlo být spojení s firmou propagující alkohol, který v Česku ročně zabije až sedm tisíc lidí, značně problematické.

„Samotný kontext výrobku je pro mě dost zásadní. Myslím ale, že to podléhá subjektivnímu pohledu. Hlavní je pro mě značka samotná. Případně projekt, s nímž přichází. Je spousta značek, se kterými si dokážu spolupráci představit úplně jednoduše. A taky existují značky, které se mi prostě nelíbí. Ať už je to tím, co dělají, nebo jak to dělají. Osobně mám třeba problém s těmi plastovými cigaretkami, co vypadají jako propiska. U nich to však není zas tak úplně ideový problém, ale spíše estetický. Z lidí, co tuhle věcičku kouří, vychází obrovské množství dýmu, takže vypadají jako mašinka. Zároveň to strašně smrdí. S cigaretou člověk vypadá alespoň vážně dobře,“ uvádí Lukáš jeden konkrétní příklad produktu, který by nejspíš nikdy nepropagoval.

Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku
Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku
Foto: Jan Hrdý

Právě značku elektronických cigaret IQOS spojení s designéry a průnik do uměleckého světa značně láká. Minulý rok ve spolupráci s designérkou Terezou Rosalií Kladošovou představili celou instalaci přímo na Designbloku. „Cesta k budoucnosti bez kouře“, jak se jejich instalace jmenovala, ale bohužel není cestou k budoucnosti bez návykového nikotinu, jakkoli se mohou marketéři snažit omílat hesla jako čistý design, lokální výroba, udržitelnost, recyklovatelnost či špičkové technologie. Ve finále se však stejně jedná o výrobek, který dle studií zvyšuje riziko budoucího užívání klasických cigaret. Možná má jen přitažlivější obal a méně smrdí.

Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března
Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března

Ploom – další značka vyrábějící zařízení pro zahřívaný tabák se ve spojení s Vogue CS zase rozhodla prorazit do světa designu skrze soutěž pro mladé designéry. Ti se od ledna tohoto roku mohli přihlašovat s uměleckým dílem v kategorii šperk nebo produktový design. Podmínkou bylo využití červené barvy, kterou nese i zařízení Ploom X Advanced, jehož design měl na starosti francouzský produktový designér Ito Morabito. V porotě zasedla novinářka Danica Kovářová, Jan Černý a umělec Maxim Havlíček, kteří se nejspíš stejně jako soutěžící nepozastavili nad tím, jaké výrobky značka prodává. Stačil nejspíš bohulibý zájem poskytnout výhercům platformu během samotného milánského festivalu Salone del Mobile. 

Firmy vyrábějící cigaretové a e-cigaretové výrobky mají, alespoň nyní, smůlu například u výtvarníka Jana Kalába: „Odmítám bez rozmyšlení nabídky na spolupráci s cigaretovými či e-cigaretovými firmami. Nikdy ale neříkej nikdy. Může se stát, že se moje díla přestanou prodávat, já budu mít hlad a svoje kritéria budu nucen přehodnotit,“ naráží Jan na téma finanční nejistoty, které je pro mnoho, převážně mladých umělců a designérů, neskutečně aktuální. Hlavním heslem, kterým se obecně řídí, je, že se musí s daným produktem ztotožnit a honorář mu musí dávat smysl. 

Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová
Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová
Foto: Alžběta Jungrová

Své jméno nedávno spojil s KodlContemporary, platformou pro současné umění, v rámci interdisciplinární spolupráce „The Road To Expression“. Po boku již zmíněného Lukáše Nováka se podílel na úpravě vozu Porsche 911 GT3 Touring, který následně svým objektivem zachytila renomovaná fotografka Alžběta Jungrová. Pro tohoto německého výrobce luxusních vozů to však není první spolupráce se světem českého umění a designu. K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić, módní návrhářky Liběnu Rochovou, Moniku Krobovou a Zuzanu Kubíčkovou nebo designérku Alex Monhart. Všechny oslovené k této příležitosti navrhly i konkrétní produkt.

Kontext daného výrobku, to, zda je vyráběn eticky, jestli škodí přírodě či zdraví, za až zas tak důležitý nevnímá například Jan Černý, který má za sebou spolupráci mimo jiné se značkou alkoholu Jägermeister nebo automobilkou Lexus. Na otázku, zda by se a priori stavěl proti propagaci určitého typu produktu, odpovídá tak, že je pro něj důležitý konkrétní projekt, ne značka jako taková. „Úplně upřímně – kontext pro mě není nijak zásadní. Možná to je překvapivé, ale moje jakékoliv spolupráce se značkami nejsou hardsellové – nenutím nikoho, aby pil alkohol, kupoval si pouze tuto značku auta. Tvoříme díky tomu propojení lifestylové, kreativní a umělecké projekty, které by jinak nevznikly. Často nejde tak moc o produkt, který značka prodává. A současně každý máme mít zdravý rozum a vybrat si, co si chceme a nechceme koupit. Například značky alkoholu nebo tabáku podporují kulturu tak, že bez nich by ta část kultury v podstatě neexistovala. Co je potom lepší, jednoduše to odsoudit, nebo naopak uznat to, že značka, aniž by musela, podporuje výrazně mladé talenty nebo subkulturu?“ uvažuje o problematice jedna z nejviditelnějších tváří současné české módy.

Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen
Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen

Důkladný pozor ale naopak klade na to, aby přesně věděl, jak bude daná spolupráce vypadat. Co konkrétně od ní může očekávat. To je každopádně dle přední české módní návrhářky Liběny Rochové minimum. „Designér by měl vědět, o jaký typ spolupráce jde, firmu by si měl prověřit. Předem by se měla určit pravidla a designér musí trvat na smlouvě, kde budou popsány všechny detaily, včetně honoráře. Body spolupráce by měly být pečlivě ošetřeny a dány k připomínkování právníkovi designéra. To je opravdu velmi důležité. Designér se tím pak vyvaruje následných komplikací. Pokud se jedná o barter, měl by designér vědět, co to obnáší, a tato spolupráce by měla být výhodná pro obě strany. V každém případě, hlavně ve spolupráci s firmami mimo obor, by se měla dodržovat etická pravidla, kvalita a měl by být respektován rukopis designéra. Vše by mělo být hlavně ošetřeno smlouvou!“ apeluje na designéry. Nabídnuté spolupráce by měl podle ní designér pečlivě zvážit ze všech směrů. Příkladem je situace, kdy jako nekuřák odmítla spolupráci s firmou vyrábějící tabákové výrobky. 

Pro samotné designéry spolupráce znamenají možnost dostat se mimo svou bublinu a promluvit k širokému publiku. Motivuje je často i samotná finanční stránka. Čelí proto výzvě, jak vyvažovat své obchodní zájmy a etické zásady. Zatímco lukrativní spolupráce jim mohou zajistit i jistou finanční výhodu, spojení se značkami, jejichž produkty jsou pro určitou skupinu lidí za hranou, ale může ohrozit jejich pověst. Je tedy na každém z nich, jaká motivace převáží. Je tu však jeden nepopiratelný fakt. Spojením svého jména s etickými a udržitelnými produkty mohou pomoci stanovovat standardy pro svůj vlastní průmysl a ovlivňovat poptávku minimálně svých sledujících. Jejich vliv může přesahovat pouhou estetiku a zahrnovat hodnoty, které s uvědomělými spotřebiteli rezonují. Nakonec je to ale zákazník, který svou peněženkou rozhodne.

Rubriky:

Další z rubriky

Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast