PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Martina Fischmeister

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Můžeš mi povyprávět o tom, jak se u tebe hyperakuze spustila? 

MARTINA: Začalo to v dubnu roku 2023 tak, že jsem si hnula s krční páteří a zhoršil se mi tinnitus, kterým jsem již předtím jedenáct let trpěla. Krátce potom jsem šla také do baru na koncert. Pár dní potom se můj stav začal zhoršovat. Osobně si tedy myslím, že to byla kombinace těchto dvou věcí. A mám k tomu možná i genetické predispozice. 

Jak se to zhoršení stavu projevovalo?

MARTINA: Můj tinnitus nepřekryl ani silný zvuk, třeba když přijíždělo metro. Začala jsem si také všímat, že čím dál tím víc mi začínají vadit i další zvuky, například oznamování zastávek, přitom jsem se úplně ošívala. Postupně se to ale začalo zhoršovat a začaly mi vadit i běžné rozhovory s lidmi. Hlavním spouštěčem zhoršení pro mě ale byla hyperbarická komora. Nechci od ní ale rozhodně nikoho odrazovat, jelikož lidem běžně pomáhá. Na mě ale zapůsobila opačně. Od té doby jsem začala mít opravdu bolesti.

Hyperacusis Research Hyperacusis Research
Hyperacusis Research

I DÝCHAT BYLO NESMÍRNĚ TĚŽKÉ 

Jak tato komora přesně funguje? 

MARTINA: Jedná se o přetlakovou místnost. Hodně to tam ale hučí. Na tinnitus se běžně předepisuje. Bohužel na mě měla špatný dopad. Bolest se projevovala tak, že jsem cítila pálení a bodání v uších doprovázené tupou bolestí rozlévající se do obličeje, přes čelist až do zad. Měla jsem migrény. Bolest se spustila, i jenom když vedle mě někdo promluvil. Postupně se to ale ještě dále zhoršilo. Došla jsem do stavu, kdy mě bolelo i dýchat. Měsíc jsem strávila tak, že jsem jen ležela v posteli. Nemohla jsem se hýbat, všechno bylo velmi těžké. Postupně se můj stav ale začal zlepšovat. Mohla jsem se pohybovat po bytě, stále jsem však komunikovala jen skrze psané vzkazy. Své nemoci jsem podřídila celý život. Přestěhovala jsem se zpět k rodičům, kteří se o mě starali. Pracovat jsem ale taky nemohla. 

Jak moc ovlivňuje hyperakuze nyní tvůj každodenní život a práci ilustrátorky? 

MARTINA: Nesmírně, dnes sice mohu vést normální konverzaci, občas si mohu dovolit jít ven, avšak musím mít svá speciální sluchátka a špunty do uší. Dávám si ale neustále velký pozor. U hyperakuze bohužel stačí jeden zvuk mimo toleranci a zase se můj stav zhorší.

Kdy ses o své diagnóze dozvěděla? 

MARTINA: Za doktory jsem šla hned, jak jsem si všimla, že je něco špatně. Dělali mi nejrůznější testy, doporučovali mě ke specialistům. Bohužel jsem zjistila, že hledání pomoci s touto nemocí je velmi obtížné. Mnozí doktoři ani nevěděli, co přesně hyperakuze je. Návštěvy ambulancí pro mě tedy byly spíš frustrující. Párkrát mi bylo řečeno, že mi už nemají jak pomoct, a posílali mě na psychiatrii navzdory tomu, že můj stav je fyzického původu. Ve svých papírech mám napsáno, že syndrom je hyperakuze, ale pořádnou diagnózu jsem nikdy nedostala. Hyperakuze je totiž jenom symptomem určité formy sluchového poškození. 

Teprve až jsem se připojila k on-line komunitě nemocných, začala jsem získávat více informací. Nemoc jsem začala chápat, dozvěděla jsem se, jak závažná je a jak ovlivňuje život. Přijmout to bylo nesmírně těžké a měla jsem pocit, že mi skončil život. Byla jsem zmatená, měla jsem strach, odmítala jsem si připustit, že toto je a bude má realita. V té době jsem se navíc vypořádávala s rozchodem a koncem jedenáctiletého vztahu. Měla jsem deprese. Bylo to hodně těžké období a jsem vděčná své rodině, že mi umožnila na chvilku nepracovat. Myslím, že jsem to nakonec zvládla jenom díky podpoře svého okolí.

ŠÍŘENÍ OSVĚTY 

Ve svém příspěvku jsi zároveň zmiňovala neziskovou organizaci zabývající se výzkumem hyperakuze. Na jaké bázi funguje? 

MARTINA: Jedná se o organizaci Hyperacusis Research. Jako jediná na světě se hyperakuzí zabývá. Vybírají peníze, které následně putují na výzkum vybranému vědci. Ještě existuje organizace Hyperacusis Central, která se zaměřuje hlavně na šíření povědomí o této nemoci. Zveřejňují například příběhy lidí, tipy a podobně. 

Když sis četla příběhy nemocných lidí, dodal ti některý naději na to, že se tvůj stav může časem zlepšit? 

MARTINA: Vyhlídka na zlepšení tam určitě je. Ale problém je, že příběhy, které neskončily dobře, jsou vidět a slyšet daleko častěji a hlasitěji. Odnáším si z nich alespoň ponaučení. Byla bych ale nesmírně ráda, pokud by bylo pozitivních příběhů víc. 

Našla jsi v umělecké komunitě podporu, nebo ses naopak setkala s neporozuměním ohledně své nemoci od kolegů nebo veřejnosti? 

MARTINA: Od té doby, co jsem zveřejnila svůj příspěvek na Instagramu, se na mě jen hrnula vlna podpory, za což jsem vděčná. Až mě překvapilo, že mi lidé věřili, protože tato nemoc je opravdu hodně bizarní. (smích) Nemysleli si, že si vymýšlím, což mě těšilo. Stále ale zažívám určité nepochopení mé situace. Pořád mi třeba chodí pozvání na akce, kam však nemůžu přijít. Vím, že to ti lidé myslí dobře, ale je to pro mě jen důkaz toho, že stále nechápou, jak moc je tato nemoc omezující. 

Co byl ten moment, chvíle, kdy ses rozhodla svůj příběh zveřejnit? 

MARTINA: Po nějaké době mi začal chyběl kontakt se světem. Přišla jsem si hodně odtržená. Stýkala jsem se jen se svou rodinou, s nejbližšími kamarády. Chtěla jsem se ale zase začlenit do své bubliny. Začala jsem tedy sepisovat svůj příspěvek o tom, co se mi děje. Zároveň mi přišlo velmi důležité o této nemoci mluvit, dělat osvětu a pomoct s prevencí.

Jaké jsou běžné mylné představy o tinnitu a hyperakuzi, které bys chtěla vyvrátit? 

MARTINA: O tinnitu bych řekla, že to není jen nepříjemné zvonění, ale dokáže být neuvěřitelně hlasité a překrýt všechno. Existují také různé frekvence pískání. Někteří lidé slyší basy, někdo zase vysoký pískot. Zároveň je možné cítit i fyzické vibrace. Existuje i reaktivní tinnitus, který je pro vědce v podstatě neznámý. Maskování jinými zvuky je v tom případě nemožné. U hyperakuze se někteří lidé domnívají, že ochrana sluchu to akorát zhoršuje a na zvuky se musí zvyknout. 

Pravdou je, že „normální“ zvuky to často zhoršují, i když se občas tvrdí, že zvuky pod 80 dB nám nemůžou ublížit. Bohužel pro člověka, co už má nějakým způsobem poškozené sluchové ústrojí, to neplatí a chození na sílu přes bolest náš stav často zhoršuje, někdy permanentně. Nejlepší rada, kterou bych dala lidem, kteří znají někoho s hyperakuzí, je, aby respektovali jejich omezení a nenutili je vystavovat se situacím, které jsou přece „normální“. Věřte jim, když vám říkají, že je něco bolestivé a nemůžou to dělat.

BOLEST PŘENESENÁ DO ILUSTRACE 

Jak tato nemoc ovlivnila tvůj způsob práce a umělecký styl či témata, na něž se ve svých ilustracích zaměřuješ? 

MARTINA: Období, kdy jsem nemohla pracovat vůbec, trvalo asi čtyři měsíce. Snažila jsem se sednout si za počítač a kreslit, ale hučení počítače mi i přes sluchátka způsobovalo bolest. Musela jsem si tedy koupit iPad, jenž nevydává žádné zvuky. V té době jsem přijala jen jednu zakázku – malování analogového obrazu. Změnil se i způsob komunikace s klienty. Předtím to bylo více osobní, teď řešíme věci po e-mailu nebo Zoomu, kdy si zapnu funkci titulků. Co se týče témat, změna nastala hlavně se změnou té technologie. Změna není radikální, ale cítím, že jsem svůj styl trochu zjednodušila. Tématu hyperakuze jsem se ale chtěla věnovat i ve své práci. Začala jsem tedy spolupracovat se zmiňovanými organizacemi. Vytvářím pro ně ilustrace, což mi dává velký smysl. Nedávno jsem pro ně vytvořila ilustraci na téma reaktivního tinnitu, který reaguje na zvuky v okolí. Není stabilní, ale když slyšíte nějaký zvuk, váš tinnitus se zhorší. Namalovala jsem svůj autoportrét, což pro mě bylo velmi osobní. Chtěla bych podobných ilustrací dělat víc, ale trochu ze mě vysávají energii. 

Vnímáš jako důležité, aby se umělci zapojovali do podobných forem edukace? Máš pocit, že je v tomto směru česká ilustrace dostatečně vidět? 

MARTINA: Myslím si, že nikdy není dost šíření osvěty a angažování se v podobných tématech. Vizuální umění je dokáže krásně nastínit a v člověku podle mě více rezonují. Vybavuji si třeba komiks Bez vlasů o alopecii, knihu Bezdětná o vypořádávání se s neplodností nebo komiks Naprostá šílenost o úzkosti – za mě opravdu velmi povedené příklady. Vždy jich ale může být víc. Sama mám v plánu vytvořit komiks o hyperakuzi, ale musím si ještě počkat, jak se to se mnou vyvine. Chci svůj příběh prezentovat kompletní.

Jak ti v té době pomohl systém? Ocenila bys v tu dobu třeba status umělce nebo nepodmíněný příjem? Sleduješ vzhledem ke své situaci tuto problematiku? 

MARTINA: Určitě bych za to byla ráda. Myslím si, že každého může něco podobného potkat. Každý jsme jeden špatný krok od toho, abychom byli chronicky nemocní nebo handicapovaní. Měla by tady existovat záchranná síť pro lidi, kterým se ze dne na den zhroutí život. Bez podpory rodiny bych byla ve velmi tíživé situaci. Je pro mě těžké si představit, že bych dostala nějakou podporu systému. Nemám bohužel žádnou oficiální diagnózu. Od doktorů to nemám ani napsané v papírech. Někteří doktoři mě ani nebrali vážně a nedokážu si představit, že by mě braly vážně úřady. Představa, že se s nimi handrkuji ve svém stavu, je pro mě nepředstavitelná. 

Čemu se teď věnuješ mimo tuto problematiku? 

MARTINA: Teď jsem ilustrovala knížku pro deník N: Zvířata v éře lidí. Strašně jsem si práci na ní užila. Připadala jsem si konečně jako své starší já. Všimla jsem si, že ale nedokážu pracovat tak naplno jako dřív. Když vás každý den provází bolest, vyčerpává vás to a nezbývá vám kapacita na další věci. 

Co ti v této těžké situaci dělá největší radost? 

MARTINA: Naučila jsem se radovat se z maličkostí, i když to možná zní jako klišé. Mám ale radost, když si můžu udělat kafe, sednout si na balkon a sledovat oblohu. Taky si užívám, že můžu pomalu chodit ven, samozřejmě s ochranou uší. Poprvé jsem taky nedávno šla třeba na výstavu. Z ní jsem žila týdny. (smích) Vážím si věcí, které dělat můžu. Našla jsem si taky přítele, který trpí stejnou nemocí. Seznámili jsme se v komunitě takto postižených lidí. Mít někoho, kdo vás chápe na sto procent, přesně ví, o čem mluvíte, je neskutečné. Nemusím mu nic vysvětlovat, protože všechno automaticky ví. Je tam propojení, které bych se zdravým člověkem neměla.

Zvířata v éře lidí Zvířata v éře lidí
Zvířata v éře lidí

Zapojte se i vy!

Do boje proti této závažné nemoci se může zapojit každý. Pokud se organizaci Hyperacusis Research podaří letos v rámci kampaně Matching Donor Cgallenge vybrat 37 000 dolarů, anonymní dárce přispěje stejnou částkou. Jednalo by se o peníze, které by byly schopné posunout výzkum této nemoci výrazně dál.

Rubriky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Sutnarka - sympoziu Boundaries

Nejnovější články

Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Nový projekt
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 5 min

Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o architektuře a urbanismu je i mezi těmi, kdo o věcech rozhodují, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura