PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Martina Fischmeister

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Můžeš mi povyprávět o tom, jak se u tebe hyperakuze spustila? 

MARTINA: Začalo to v dubnu roku 2023 tak, že jsem si hnula s krční páteří a zhoršil se mi tinnitus, kterým jsem již předtím jedenáct let trpěla. Krátce potom jsem šla také do baru na koncert. Pár dní potom se můj stav začal zhoršovat. Osobně si tedy myslím, že to byla kombinace těchto dvou věcí. A mám k tomu možná i genetické predispozice. 

Jak se to zhoršení stavu projevovalo?

MARTINA: Můj tinnitus nepřekryl ani silný zvuk, třeba když přijíždělo metro. Začala jsem si také všímat, že čím dál tím víc mi začínají vadit i další zvuky, například oznamování zastávek, přitom jsem se úplně ošívala. Postupně se to ale začalo zhoršovat a začaly mi vadit i běžné rozhovory s lidmi. Hlavním spouštěčem zhoršení pro mě ale byla hyperbarická komora. Nechci od ní ale rozhodně nikoho odrazovat, jelikož lidem běžně pomáhá. Na mě ale zapůsobila opačně. Od té doby jsem začala mít opravdu bolesti.

Hyperacusis Research Hyperacusis Research
Hyperacusis Research

I DÝCHAT BYLO NESMÍRNĚ TĚŽKÉ 

Jak tato komora přesně funguje? 

MARTINA: Jedná se o přetlakovou místnost. Hodně to tam ale hučí. Na tinnitus se běžně předepisuje. Bohužel na mě měla špatný dopad. Bolest se projevovala tak, že jsem cítila pálení a bodání v uších doprovázené tupou bolestí rozlévající se do obličeje, přes čelist až do zad. Měla jsem migrény. Bolest se spustila, i jenom když vedle mě někdo promluvil. Postupně se to ale ještě dále zhoršilo. Došla jsem do stavu, kdy mě bolelo i dýchat. Měsíc jsem strávila tak, že jsem jen ležela v posteli. Nemohla jsem se hýbat, všechno bylo velmi těžké. Postupně se můj stav ale začal zlepšovat. Mohla jsem se pohybovat po bytě, stále jsem však komunikovala jen skrze psané vzkazy. Své nemoci jsem podřídila celý život. Přestěhovala jsem se zpět k rodičům, kteří se o mě starali. Pracovat jsem ale taky nemohla. 

Jak moc ovlivňuje hyperakuze nyní tvůj každodenní život a práci ilustrátorky? 

MARTINA: Nesmírně, dnes sice mohu vést normální konverzaci, občas si mohu dovolit jít ven, avšak musím mít svá speciální sluchátka a špunty do uší. Dávám si ale neustále velký pozor. U hyperakuze bohužel stačí jeden zvuk mimo toleranci a zase se můj stav zhorší.

Kdy ses o své diagnóze dozvěděla? 

MARTINA: Za doktory jsem šla hned, jak jsem si všimla, že je něco špatně. Dělali mi nejrůznější testy, doporučovali mě ke specialistům. Bohužel jsem zjistila, že hledání pomoci s touto nemocí je velmi obtížné. Mnozí doktoři ani nevěděli, co přesně hyperakuze je. Návštěvy ambulancí pro mě tedy byly spíš frustrující. Párkrát mi bylo řečeno, že mi už nemají jak pomoct, a posílali mě na psychiatrii navzdory tomu, že můj stav je fyzického původu. Ve svých papírech mám napsáno, že syndrom je hyperakuze, ale pořádnou diagnózu jsem nikdy nedostala. Hyperakuze je totiž jenom symptomem určité formy sluchového poškození. 

Teprve až jsem se připojila k on-line komunitě nemocných, začala jsem získávat více informací. Nemoc jsem začala chápat, dozvěděla jsem se, jak závažná je a jak ovlivňuje život. Přijmout to bylo nesmírně těžké a měla jsem pocit, že mi skončil život. Byla jsem zmatená, měla jsem strach, odmítala jsem si připustit, že toto je a bude má realita. V té době jsem se navíc vypořádávala s rozchodem a koncem jedenáctiletého vztahu. Měla jsem deprese. Bylo to hodně těžké období a jsem vděčná své rodině, že mi umožnila na chvilku nepracovat. Myslím, že jsem to nakonec zvládla jenom díky podpoře svého okolí.

ŠÍŘENÍ OSVĚTY 

Ve svém příspěvku jsi zároveň zmiňovala neziskovou organizaci zabývající se výzkumem hyperakuze. Na jaké bázi funguje? 

MARTINA: Jedná se o organizaci Hyperacusis Research. Jako jediná na světě se hyperakuzí zabývá. Vybírají peníze, které následně putují na výzkum vybranému vědci. Ještě existuje organizace Hyperacusis Central, která se zaměřuje hlavně na šíření povědomí o této nemoci. Zveřejňují například příběhy lidí, tipy a podobně. 

Když sis četla příběhy nemocných lidí, dodal ti některý naději na to, že se tvůj stav může časem zlepšit? 

MARTINA: Vyhlídka na zlepšení tam určitě je. Ale problém je, že příběhy, které neskončily dobře, jsou vidět a slyšet daleko častěji a hlasitěji. Odnáším si z nich alespoň ponaučení. Byla bych ale nesmírně ráda, pokud by bylo pozitivních příběhů víc. 

Našla jsi v umělecké komunitě podporu, nebo ses naopak setkala s neporozuměním ohledně své nemoci od kolegů nebo veřejnosti? 

MARTINA: Od té doby, co jsem zveřejnila svůj příspěvek na Instagramu, se na mě jen hrnula vlna podpory, za což jsem vděčná. Až mě překvapilo, že mi lidé věřili, protože tato nemoc je opravdu hodně bizarní. (smích) Nemysleli si, že si vymýšlím, což mě těšilo. Stále ale zažívám určité nepochopení mé situace. Pořád mi třeba chodí pozvání na akce, kam však nemůžu přijít. Vím, že to ti lidé myslí dobře, ale je to pro mě jen důkaz toho, že stále nechápou, jak moc je tato nemoc omezující. 

Co byl ten moment, chvíle, kdy ses rozhodla svůj příběh zveřejnit? 

MARTINA: Po nějaké době mi začal chyběl kontakt se světem. Přišla jsem si hodně odtržená. Stýkala jsem se jen se svou rodinou, s nejbližšími kamarády. Chtěla jsem se ale zase začlenit do své bubliny. Začala jsem tedy sepisovat svůj příspěvek o tom, co se mi děje. Zároveň mi přišlo velmi důležité o této nemoci mluvit, dělat osvětu a pomoct s prevencí.

Jaké jsou běžné mylné představy o tinnitu a hyperakuzi, které bys chtěla vyvrátit? 

MARTINA: O tinnitu bych řekla, že to není jen nepříjemné zvonění, ale dokáže být neuvěřitelně hlasité a překrýt všechno. Existují také různé frekvence pískání. Někteří lidé slyší basy, někdo zase vysoký pískot. Zároveň je možné cítit i fyzické vibrace. Existuje i reaktivní tinnitus, který je pro vědce v podstatě neznámý. Maskování jinými zvuky je v tom případě nemožné. U hyperakuze se někteří lidé domnívají, že ochrana sluchu to akorát zhoršuje a na zvuky se musí zvyknout. 

Pravdou je, že „normální“ zvuky to často zhoršují, i když se občas tvrdí, že zvuky pod 80 dB nám nemůžou ublížit. Bohužel pro člověka, co už má nějakým způsobem poškozené sluchové ústrojí, to neplatí a chození na sílu přes bolest náš stav často zhoršuje, někdy permanentně. Nejlepší rada, kterou bych dala lidem, kteří znají někoho s hyperakuzí, je, aby respektovali jejich omezení a nenutili je vystavovat se situacím, které jsou přece „normální“. Věřte jim, když vám říkají, že je něco bolestivé a nemůžou to dělat.

BOLEST PŘENESENÁ DO ILUSTRACE 

Jak tato nemoc ovlivnila tvůj způsob práce a umělecký styl či témata, na něž se ve svých ilustracích zaměřuješ? 

MARTINA: Období, kdy jsem nemohla pracovat vůbec, trvalo asi čtyři měsíce. Snažila jsem se sednout si za počítač a kreslit, ale hučení počítače mi i přes sluchátka způsobovalo bolest. Musela jsem si tedy koupit iPad, jenž nevydává žádné zvuky. V té době jsem přijala jen jednu zakázku – malování analogového obrazu. Změnil se i způsob komunikace s klienty. Předtím to bylo více osobní, teď řešíme věci po e-mailu nebo Zoomu, kdy si zapnu funkci titulků. Co se týče témat, změna nastala hlavně se změnou té technologie. Změna není radikální, ale cítím, že jsem svůj styl trochu zjednodušila. Tématu hyperakuze jsem se ale chtěla věnovat i ve své práci. Začala jsem tedy spolupracovat se zmiňovanými organizacemi. Vytvářím pro ně ilustrace, což mi dává velký smysl. Nedávno jsem pro ně vytvořila ilustraci na téma reaktivního tinnitu, který reaguje na zvuky v okolí. Není stabilní, ale když slyšíte nějaký zvuk, váš tinnitus se zhorší. Namalovala jsem svůj autoportrét, což pro mě bylo velmi osobní. Chtěla bych podobných ilustrací dělat víc, ale trochu ze mě vysávají energii. 

Vnímáš jako důležité, aby se umělci zapojovali do podobných forem edukace? Máš pocit, že je v tomto směru česká ilustrace dostatečně vidět? 

MARTINA: Myslím si, že nikdy není dost šíření osvěty a angažování se v podobných tématech. Vizuální umění je dokáže krásně nastínit a v člověku podle mě více rezonují. Vybavuji si třeba komiks Bez vlasů o alopecii, knihu Bezdětná o vypořádávání se s neplodností nebo komiks Naprostá šílenost o úzkosti – za mě opravdu velmi povedené příklady. Vždy jich ale může být víc. Sama mám v plánu vytvořit komiks o hyperakuzi, ale musím si ještě počkat, jak se to se mnou vyvine. Chci svůj příběh prezentovat kompletní.

Jak ti v té době pomohl systém? Ocenila bys v tu dobu třeba status umělce nebo nepodmíněný příjem? Sleduješ vzhledem ke své situaci tuto problematiku? 

MARTINA: Určitě bych za to byla ráda. Myslím si, že každého může něco podobného potkat. Každý jsme jeden špatný krok od toho, abychom byli chronicky nemocní nebo handicapovaní. Měla by tady existovat záchranná síť pro lidi, kterým se ze dne na den zhroutí život. Bez podpory rodiny bych byla ve velmi tíživé situaci. Je pro mě těžké si představit, že bych dostala nějakou podporu systému. Nemám bohužel žádnou oficiální diagnózu. Od doktorů to nemám ani napsané v papírech. Někteří doktoři mě ani nebrali vážně a nedokážu si představit, že by mě braly vážně úřady. Představa, že se s nimi handrkuji ve svém stavu, je pro mě nepředstavitelná. 

Čemu se teď věnuješ mimo tuto problematiku? 

MARTINA: Teď jsem ilustrovala knížku pro deník N: Zvířata v éře lidí. Strašně jsem si práci na ní užila. Připadala jsem si konečně jako své starší já. Všimla jsem si, že ale nedokážu pracovat tak naplno jako dřív. Když vás každý den provází bolest, vyčerpává vás to a nezbývá vám kapacita na další věci. 

Co ti v této těžké situaci dělá největší radost? 

MARTINA: Naučila jsem se radovat se z maličkostí, i když to možná zní jako klišé. Mám ale radost, když si můžu udělat kafe, sednout si na balkon a sledovat oblohu. Taky si užívám, že můžu pomalu chodit ven, samozřejmě s ochranou uší. Poprvé jsem taky nedávno šla třeba na výstavu. Z ní jsem žila týdny. (smích) Vážím si věcí, které dělat můžu. Našla jsem si taky přítele, který trpí stejnou nemocí. Seznámili jsme se v komunitě takto postižených lidí. Mít někoho, kdo vás chápe na sto procent, přesně ví, o čem mluvíte, je neskutečné. Nemusím mu nic vysvětlovat, protože všechno automaticky ví. Je tam propojení, které bych se zdravým člověkem neměla.

Zvířata v éře lidí Zvířata v éře lidí
Zvířata v éře lidí

Zapojte se i vy!

Do boje proti této závažné nemoci se může zapojit každý. Pokud se organizaci Hyperacusis Research podaří letos v rámci kampaně Matching Donor Cgallenge vybrat 37 000 dolarů, anonymní dárce přispěje stejnou částkou. Jednalo by se o peníze, které by byly schopné posunout výzkum této nemoci výrazně dál.

Rubriky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory