Pokud se někomu v dnešní době daří dostat textil zpátky do českých domácností, je to značka Lejaan. Postupné a smysluplné rozšiřování portfolia, důraz na nadčasovost a kvalitu a taky odvaha dělat věci po svém. Tyto tři atributy z firmy z Liberce vytvořily příklad lokální úspěšné firmy. Schopnost efektivně zapojit místní designéry už je jen pomyslnou třešinkou. Ale jednou z nejdůležitějších! Po angažmá dvojice designérek, které ještě nedávno studovaly na pražské UMPRUM, stáčí směr ještě více k autorskému a kreativnímu textilu. Nápadité vzory, precizní zpracování i promyšlené obalové materiály. Kolekce Bold Overlock je prvním ze zastavení, které vrací místnímu textilu respekt a důstojnost. A to na jednu deku vůbec není málo!


Co vás inspirovalo při vzniku kolekce BOLD OVERLOCK?
ANETA A NATÁLIE: V portfoliu plédů a dek Lejaan nám chyběl hravější akcent – prvek, který by přinesl lehkost, mladistvost a trochu odvahy. Dosavadní kolekce stavěly především na nadčasové eleganci a sofistikovanosti, ale cítily jsme, že nastal čas udělat krok do neznáma. Bold Overlock je odpovědí na touhu po výrazu – po něčem, co zaujme na první pohled, ale zároveň splyne s interiérem bez zbytečného křiku. Vzory vznikaly jako spontánní gesta, skoro jako malba. Bavila nás představa, že pléd může v interiéru fungovat jako tichý, ale silný výtvarný prvek.
Jaké je aktuální směřování textilní výroby na českém trhu? Když se vrátíme do 30.-50. let, bylo zapojení designérů do sériové produkce užitkových textilií poměrně běžné. Můžeme si vzpomenout například na práci Antonína Kybala, jehož textilní umění kultivovalo českou domácnost. Připadá Vám, že tato praxe zažívá svůj comeback?
ANETA A NATÁLIE: Určitě ano, a doufáme, že jsme toho důkazem. Dnes je stále zřetelnější, že lidé hledají věci s příběhem, s osobním rukopisem. Navázat na odkaz jmen jako Antonín Kybal pro nás neznamená jen nostalgii, ale i odpovědnost. Je fascinující, že právě textilní design dokáže tak přirozeně spojit umění, funkci a každodennost. Nejde o návrat k minulosti, ale o její pokračování v jiném rytmu – citlivě, současně a se zájmem o kvalitu. Je to možnost otisknout do sériově vyráběného textilu autorský přístup považujeme za krásné navázání na českou modernistickou tradici. Bold Overlock je v tomto smyslu návratem k ideji, že i užitkové textilie mohou být nositelem kultury, výrazu a osobní estetiky. Je to pokus o malý návrat k poctivosti řemesla, ale s jazykem, který je současný.


Velkou roli nehraje jen výrazný motiv, ale i technika overlocku, byly pro vás tyto techniky známé?
ANETA A NATÁLIE: Znaly jsme ji samozřejmě z technického hlediska, ale až při práci na této kolekci jsme si uvědomily, jak výraznou roli může hrát vizuálně. Overlock tady není skrytý, ale stává se akcentem – je to prvek, který rytmizuje celou kompozici. Z nenápadného okraje se stává rám, který drží celý obraz pohromadě. Fascinovalo nás, jak jednoduchý steh může nést tak silný estetický účinek.
Řešily jste ve výtvarném zpracování dek, jak moc avantgardní mohou být? Byly ve hře i jiné návrhy?
ANETA A NATÁLIE: Řešily, a velmi intenzivně. Kolekce Bold Overlock vznikala v dialogu mezi hravostí a použitelností – chtěly jsme se výrazově posunout dál, ale stále zůstat nohama na zemi. Ve hře bylo několik variant, některé ještě experimentálnější, jiné naopak jemnější. Nakonec jsme hledaly vizuální jazyk, který bude současně osobitý a otevřený – něco, co přitáhne pozornost, ale nevytlačí okolní prostor. Avantgarda nás baví, ale vždycky ji filtrujeme přes praktičnost a emoci. Chtěly jsme pracovat s látkou jako s plátnem – jako s prostorem pro gesto. Výrazné linie a tahy, které tvoří grafiku dek Bold Overlock, vznikaly přirozeně, intuitivně – jako kresba ve velkém měřítku. Gesto tu není skryté, ale přiznané. Látka nese pohyb, dynamiku i klid – jako by si zachovala stopu ruky, která ji formovala. Každá linie má svůj rytmus a barva zase svůj tón – dohromady tvoří kompozici, která není doslovná, ale intuitivně srozumitelná.


Jak jste vybíraly barevné kombinace plédů?
ANETA A NATÁLIE: Barvy jsme vybíraly jako dialog mezi odvahou a klidem. Chtěly jsme, aby byly výrazné, ale stále ukotvené v zemitosti. Tak vznikly kombinace, které jsou současně moderní i harmonické. Kolekce tak otevírá dveře k nové náladě značky – hravější, sebevědomější, ale stále zakořeněné v estetice, která vydrží.
Skládají se ze tří harmonických kompozic – hluboká vínová se studenou šedou, krémová v dialogu s béžovou, temně lesní zelená kontrastující s modravým světlem. Každá nese vlastní atmosféru, náladu, ticho i zvuk. Jsou to deky, které nezdobí prostor, ale proměňují ho. Kreslí světlo na dřevo, vnášejí teplo do betonu, měkčí hrany kovu.


Na co jste při návrhu plédů kladly největší důraz?
ANETA A NATÁLIE: Na rovnováhu mezi uměleckým výrazem a dotekem. Chtěly jsme, aby každý pléd byl příjemný nejen na pohled, ale i na omak. Materiál, směs vlny a bavlny jsme volily s ohledem na hřejivost, hebkost i trvanlivost.
Jakou atmosféru by měl pléd BOLD OVERLOCK a jeho výrazný vzor (který je pro Lejaan naprostý unikát) do interiéru vnést?
ANETA A NATÁLIE: Odvahu. Vrstvu významu. Tichou energii, která proměňuje prostor. Pléd Bold Overlock není jen o vizuálním efektu – je to nálada, kterou si přinesete domů. Dokáže zvýraznit krásu dřeva, vnést měkkost do industriálních materiálů, rozbít chlad minimalismu nebo naopak dodat strukturu romantickému interiéru. Je to artefakt pro každodennost, teplý, grafický, živý.

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan
Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?
V pozici artdirectorek budete brzy rok, co vás na prostředí textilního designu zaujalo a překvapilo nejvíc? V čem má pro vás textil přidanou hodnotu?
ANETA A NATÁLIE: Překvapilo nás, jak hluboce intimní médium textil je. Je to materiál, který člověk opravdu žije – dotýká se ho, zahaluje se do něj, spočívá na něm. V tom je jeho síla i odpovědnost. Z pohledu artdirekce je fascinující, jak textilní design propojuje výtvarné uvažování s rytmem výroby, s lidským dotekem i s technologií. Je to disciplína mezi kresbou a konstrukcí. A právě ta tenká hranice mezi estetikou a funkcí nás nepřestává bavit.
Máme kolekci Bold Overlock chápat jako první krok nového směřování, které do Lejaanu přinášejí mladé kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino?
ADAM BORŇÁK, generální ředitel Lejaan: Kolekce Bold Overlock není začátkem nového směru, ale přirozeným rozšířením naší filozofie. Aneta a Natálie aktuálně přinášejí do vybraných produktových linií čerstvou perspektivu. Jejich cit pro tvar, materiál a gesto nám pomáhá znovu promýšlet, jak značku Lejaan vyprávět skrze nové detaily. Neformují směřování značky jako celku, ale v daném segmentu jsou důležitou součástí jejího vývoje. Značka Lejaan ale i nadále staví na tom, co ji tvoří od počátku: mistrovském řemesle, nadčasové estetice a skutečné kvalitě. Věříme, že každý domov si zaslouží prostor, kde se člověk cítí výjimečně a každá nová kolekce je další vrstvou v tomto příběhu.
Český výrobce Lejaan uvádí kolekci nových vlněných dek Bold Overlock, která svým designem odvážně vybočuje ze současného portfolia. Kolekce zahrnuje tři barevné kombinace plédů vyrobených z novozélandské vlny spolu s příměsí bavlny. Každá z variant je vybalancovaná mezi odvahou a klidem, hravostí a zemitostí. Okraje dek jsou začištěny obnitkovací technikou nazvanou „overlock“, podle které celá kolekce dostala jméno.
Plédy jsou utkány z 88 % novozélandské vlny s 12 % bavlny a mají záměrně vyšší gramáž 480 gr/m2 . Vznikly tak těžší deky, které tělo pevně obejmou a přirozeně zklidní svou jemnou zátěží. Převaha vlny zajišťuje prodyšnost dek a produkuje tzv. suché teplo, příměs bavlny garantuje příjemný omak.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.