PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Pokud se někomu v dnešní době daří dostat textil zpátky do českých domácností, je to značka Lejaan. Postupné a smysluplné rozšiřování portfolia, důraz na nadčasovost a kvalitu a taky odvaha dělat věci po svém. Tyto tři atributy z firmy z Liberce vytvořily příklad lokální úspěšné firmy. Schopnost efektivně zapojit místní designéry už je jen pomyslnou třešinkou. Ale jednou z nejdůležitějších! Po angažmá dvojice designérek, které ještě nedávno studovaly na pražské UMPRUM, stáčí směr ještě více k autorskému a kreativnímu textilu. Nápadité vzory, precizní zpracování i promyšlené obalové materiály. Kolekce Bold Overlock je prvním ze zastavení, které vrací místnímu textilu respekt a důstojnost. A to na jednu deku vůbec není málo!     

Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu
Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu

Co vás inspirovalo při vzniku kolekce BOLD OVERLOCK?

ANETA A NATÁLIE: V portfoliu plédů a dek Lejaan nám chyběl hravější akcent – prvek, který by přinesl lehkost, mladistvost a trochu odvahy. Dosavadní kolekce stavěly především na nadčasové eleganci a sofistikovanosti, ale cítily jsme, že nastal čas udělat krok do neznáma. Bold Overlock je odpovědí na touhu po výrazu – po něčem, co zaujme na první pohled, ale zároveň splyne s interiérem bez zbytečného křiku. Vzory vznikaly jako spontánní gesta, skoro jako malba. Bavila nás představa, že pléd může v interiéru fungovat jako tichý, ale silný výtvarný prvek.

Jaké je aktuální směřování textilní výroby na českém trhu? Když se vrátíme do 30.-50. let, bylo zapojení designérů do sériové produkce užitkových textilií poměrně běžné. Můžeme si vzpomenout například na práci Antonína Kybala, jehož textilní umění kultivovalo českou domácnost. Připadá Vám, že tato praxe zažívá svůj comeback? 

ANETA A NATÁLIE: Určitě ano, a doufáme, že jsme toho důkazem. Dnes je stále zřetelnější, že lidé hledají věci s příběhem, s osobním rukopisem. Navázat na odkaz jmen jako Antonín Kybal pro nás neznamená jen nostalgii, ale i odpovědnost. Je fascinující, že právě textilní design dokáže tak přirozeně spojit umění, funkci a každodennost. Nejde o návrat k minulosti, ale o její pokračování v jiném rytmu – citlivě, současně a se zájmem o kvalitu. Je to možnost otisknout do sériově vyráběného textilu autorský přístup považujeme za krásné navázání na českou modernistickou tradici. Bold Overlock je v tomto smyslu návratem k ideji, že i užitkové textilie mohou být nositelem kultury, výrazu a osobní estetiky. Je to pokus o malý návrat k poctivosti řemesla, ale s jazykem, který je současný.

Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě
Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě

Velkou roli nehraje jen výrazný motiv, ale i technika overlocku, byly pro vás tyto techniky známé? 

ANETA A NATÁLIE: Znaly jsme ji samozřejmě z technického hlediska, ale až při práci na této kolekci jsme si uvědomily, jak výraznou roli může hrát vizuálně. Overlock tady není skrytý, ale stává se akcentem – je to prvek, který rytmizuje celou kompozici. Z nenápadného okraje se stává rám, který drží celý obraz pohromadě. Fascinovalo nás, jak jednoduchý steh může nést tak silný estetický účinek.

Řešily jste ve výtvarném zpracování dek, jak moc avantgardní mohou být? Byly ve hře i jiné návrhy? 

ANETA A NATÁLIE: Řešily, a velmi intenzivně. Kolekce Bold Overlock vznikala v dialogu mezi hravostí a použitelností – chtěly jsme se výrazově posunout dál, ale stále zůstat nohama na zemi. Ve hře bylo několik variant, některé ještě experimentálnější, jiné naopak jemnější. Nakonec jsme hledaly vizuální jazyk, který bude současně osobitý a otevřený – něco, co přitáhne pozornost, ale nevytlačí okolní prostor. Avantgarda nás baví, ale vždycky ji filtrujeme přes praktičnost a emoci. Chtěly jsme pracovat s látkou jako s plátnem – jako s prostorem pro gesto. Výrazné linie a tahy, které tvoří grafiku dek Bold Overlock, vznikaly přirozeně, intuitivně – jako kresba ve velkém měřítku. Gesto tu není skryté, ale přiznané. Látka nese pohyb, dynamiku i klid – jako by si zachovala stopu ruky, která ji formovala. Každá linie má svůj rytmus a barva zase svůj tón – dohromady tvoří kompozici, která není doslovná, ale intuitivně srozumitelná.

Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly
Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly

Jak jste vybíraly barevné kombinace plédů?

ANETA A NATÁLIE: Barvy jsme vybíraly jako dialog mezi odvahou a klidem. Chtěly jsme, aby byly výrazné, ale stále ukotvené v zemitosti. Tak vznikly kombinace, které jsou současně moderní i harmonické. Kolekce tak otevírá dveře k nové náladě značky – hravější, sebevědomější, ale stále zakořeněné v estetice, která vydrží.

Skládají se ze tří harmonických kompozic – hluboká vínová se studenou šedou, krémová v dialogu s béžovou, temně lesní zelená kontrastující s modravým světlem. Každá nese vlastní atmosféru, náladu, ticho i zvuk. Jsou to deky, které nezdobí prostor, ale proměňují ho. Kreslí světlo na dřevo, vnášejí teplo do betonu, měkčí hrany kovu. 

Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování
Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování

Na co jste při návrhu plédů kladly největší důraz?

ANETA A NATÁLIE: Na rovnováhu mezi uměleckým výrazem a dotekem. Chtěly jsme, aby každý pléd byl příjemný nejen na pohled, ale i na omak. Materiál, směs vlny a bavlny jsme volily s ohledem na hřejivost, hebkost i trvanlivost. 

Jakou atmosféru by měl pléd BOLD OVERLOCK a jeho výrazný vzor (který je pro Lejaan naprostý unikát) do interiéru vnést?

ANETA A NATÁLIE: Odvahu. Vrstvu významu. Tichou energii, která proměňuje prostor. Pléd Bold Overlock není jen o vizuálním efektu – je to nálada, kterou si přinesete domů. Dokáže zvýraznit krásu dřeva, vnést měkkost do industriálních materiálů, rozbít chlad minimalismu nebo naopak dodat strukturu romantickému interiéru. Je to artefakt pro každodennost, teplý, grafický, živý.

Lejaan

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

V pozici artdirectorek budete brzy rok, co vás na prostředí textilního designu zaujalo a překvapilo nejvíc? V čem má pro vás textil přidanou hodnotu? 

ANETA A NATÁLIE: Překvapilo nás, jak hluboce intimní médium textil je. Je to materiál, který člověk opravdu žije – dotýká se ho, zahaluje se do něj, spočívá na něm. V tom je jeho síla i odpovědnost. Z pohledu artdirekce je fascinující, jak textilní design propojuje výtvarné uvažování s rytmem výroby, s lidským dotekem i s technologií. Je to disciplína mezi kresbou a konstrukcí. A právě ta tenká hranice mezi estetikou a funkcí nás nepřestává bavit.

Máme kolekci Bold Overlock chápat jako první krok nového směřování, které do Lejaanu přinášejí mladé kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino? 

ADAM BORŇÁK, generální ředitel Lejaan: Kolekce Bold Overlock není začátkem nového směru, ale přirozeným rozšířením naší filozofie. Aneta a Natálie aktuálně přinášejí do vybraných produktových linií čerstvou perspektivu. Jejich cit pro tvar, materiál a gesto nám pomáhá znovu promýšlet, jak značku Lejaan vyprávět skrze nové detaily. Neformují směřování značky jako celku, ale v daném segmentu jsou důležitou součástí jejího vývoje. Značka Lejaan ale i nadále staví na tom, co ji tvoří od počátku: mistrovském řemesle, nadčasové estetice a skutečné kvalitě. Věříme, že každý domov si zaslouží prostor, kde se člověk cítí výjimečně a každá nová kolekce je další vrstvou v tomto příběhu.

Český výrobce Lejaan uvádí kolekci nových vlněných dek Bold Overlock, která svým designem odvážně vybočuje ze současného portfolia. Kolekce zahrnuje tři barevné kombinace plédů vyrobených z novozélandské vlny spolu s příměsí bavlny. Každá z variant je vybalancovaná mezi odvahou a klidem, hravostí a zemitostí. Okraje dek jsou začištěny obnitkovací technikou nazvanou „overlock“, podle které celá kolekce dostala jméno.
Plédy jsou utkány z 88 % novozélandské vlny s 12 % bavlny a mají záměrně vyšší gramáž 480 gr/m. Vznikly tak těžší deky, které tělo pevně obejmou a přirozeně zklidní svou jemnou zátěží. Převaha vlny zajišťuje prodyšnost dek a produkuje tzv. suché teplo, příměs bavlny garantuje příjemný omak. 

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovy spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Pavilon (ne)klidu poprvé představí komplexně dílo Zdeňka Janošce Bendy. V GVUO se objeví díla, která pro autora ztrácejí obrys obrazu jako reflexe a stávají se životním aktem

16. dubna – 20. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Ze slavnostní ceremonie ADC Czech Creative Awards 2025
Číst článek
19. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Vizuální identita pro Prahu 10 vítězem! ADC Czech Creative Award ocenila lokální kreativce, kdo další bodoval?

32. ročník nejprestižnější lokální soutěže kreativity v komerční komunikaci zná své vítěze. Kdo si letos z pódia ARCHY + odnesl ADC Czech Creative Award?

Soutěže
Aluprofil dodává své dveře do projektů po celém světě
Číst článek
17. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Proč se z hliníkových dveří stává volba č.1?

Každý správce budovy vám potvrdí, že nejvíc se toho pokazí v pondělí ráno. Vstupní dveře nejdou dovřít, panty skřípou, někdo přivřel rohožku do zámku a jiný zase dveře zablokoval pet lahví. A vy si říkáte: proč zrovna dveře?

Nezařazené
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast