PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Pokud se někomu v dnešní době daří dostat textil zpátky do českých domácností, je to značka Lejaan. Postupné a smysluplné rozšiřování portfolia, důraz na nadčasovost a kvalitu a taky odvaha dělat věci po svém. Tyto tři atributy z firmy z Liberce vytvořily příklad lokální úspěšné firmy. Schopnost efektivně zapojit místní designéry už je jen pomyslnou třešinkou. Ale jednou z nejdůležitějších! Po angažmá dvojice designérek, které ještě nedávno studovaly na pražské UMPRUM, stáčí směr ještě více k autorskému a kreativnímu textilu. Nápadité vzory, precizní zpracování i promyšlené obalové materiály. Kolekce Bold Overlock je prvním ze zastavení, které vrací místnímu textilu respekt a důstojnost. A to na jednu deku vůbec není málo!     

Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu
Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu

Co vás inspirovalo při vzniku kolekce BOLD OVERLOCK?

ANETA A NATÁLIE: V portfoliu plédů a dek Lejaan nám chyběl hravější akcent – prvek, který by přinesl lehkost, mladistvost a trochu odvahy. Dosavadní kolekce stavěly především na nadčasové eleganci a sofistikovanosti, ale cítily jsme, že nastal čas udělat krok do neznáma. Bold Overlock je odpovědí na touhu po výrazu – po něčem, co zaujme na první pohled, ale zároveň splyne s interiérem bez zbytečného křiku. Vzory vznikaly jako spontánní gesta, skoro jako malba. Bavila nás představa, že pléd může v interiéru fungovat jako tichý, ale silný výtvarný prvek.

Jaké je aktuální směřování textilní výroby na českém trhu? Když se vrátíme do 30.-50. let, bylo zapojení designérů do sériové produkce užitkových textilií poměrně běžné. Můžeme si vzpomenout například na práci Antonína Kybala, jehož textilní umění kultivovalo českou domácnost. Připadá Vám, že tato praxe zažívá svůj comeback? 

ANETA A NATÁLIE: Určitě ano, a doufáme, že jsme toho důkazem. Dnes je stále zřetelnější, že lidé hledají věci s příběhem, s osobním rukopisem. Navázat na odkaz jmen jako Antonín Kybal pro nás neznamená jen nostalgii, ale i odpovědnost. Je fascinující, že právě textilní design dokáže tak přirozeně spojit umění, funkci a každodennost. Nejde o návrat k minulosti, ale o její pokračování v jiném rytmu – citlivě, současně a se zájmem o kvalitu. Je to možnost otisknout do sériově vyráběného textilu autorský přístup považujeme za krásné navázání na českou modernistickou tradici. Bold Overlock je v tomto smyslu návratem k ideji, že i užitkové textilie mohou být nositelem kultury, výrazu a osobní estetiky. Je to pokus o malý návrat k poctivosti řemesla, ale s jazykem, který je současný.

Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě
Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě

Velkou roli nehraje jen výrazný motiv, ale i technika overlocku, byly pro vás tyto techniky známé? 

ANETA A NATÁLIE: Znaly jsme ji samozřejmě z technického hlediska, ale až při práci na této kolekci jsme si uvědomily, jak výraznou roli může hrát vizuálně. Overlock tady není skrytý, ale stává se akcentem – je to prvek, který rytmizuje celou kompozici. Z nenápadného okraje se stává rám, který drží celý obraz pohromadě. Fascinovalo nás, jak jednoduchý steh může nést tak silný estetický účinek.

Řešily jste ve výtvarném zpracování dek, jak moc avantgardní mohou být? Byly ve hře i jiné návrhy? 

ANETA A NATÁLIE: Řešily, a velmi intenzivně. Kolekce Bold Overlock vznikala v dialogu mezi hravostí a použitelností – chtěly jsme se výrazově posunout dál, ale stále zůstat nohama na zemi. Ve hře bylo několik variant, některé ještě experimentálnější, jiné naopak jemnější. Nakonec jsme hledaly vizuální jazyk, který bude současně osobitý a otevřený – něco, co přitáhne pozornost, ale nevytlačí okolní prostor. Avantgarda nás baví, ale vždycky ji filtrujeme přes praktičnost a emoci. Chtěly jsme pracovat s látkou jako s plátnem – jako s prostorem pro gesto. Výrazné linie a tahy, které tvoří grafiku dek Bold Overlock, vznikaly přirozeně, intuitivně – jako kresba ve velkém měřítku. Gesto tu není skryté, ale přiznané. Látka nese pohyb, dynamiku i klid – jako by si zachovala stopu ruky, která ji formovala. Každá linie má svůj rytmus a barva zase svůj tón – dohromady tvoří kompozici, která není doslovná, ale intuitivně srozumitelná.

Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly
Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly

Jak jste vybíraly barevné kombinace plédů?

ANETA A NATÁLIE: Barvy jsme vybíraly jako dialog mezi odvahou a klidem. Chtěly jsme, aby byly výrazné, ale stále ukotvené v zemitosti. Tak vznikly kombinace, které jsou současně moderní i harmonické. Kolekce tak otevírá dveře k nové náladě značky – hravější, sebevědomější, ale stále zakořeněné v estetice, která vydrží.

Skládají se ze tří harmonických kompozic – hluboká vínová se studenou šedou, krémová v dialogu s béžovou, temně lesní zelená kontrastující s modravým světlem. Každá nese vlastní atmosféru, náladu, ticho i zvuk. Jsou to deky, které nezdobí prostor, ale proměňují ho. Kreslí světlo na dřevo, vnášejí teplo do betonu, měkčí hrany kovu. 

Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování
Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování

Na co jste při návrhu plédů kladly největší důraz?

ANETA A NATÁLIE: Na rovnováhu mezi uměleckým výrazem a dotekem. Chtěly jsme, aby každý pléd byl příjemný nejen na pohled, ale i na omak. Materiál, směs vlny a bavlny jsme volily s ohledem na hřejivost, hebkost i trvanlivost. 

Jakou atmosféru by měl pléd BOLD OVERLOCK a jeho výrazný vzor (který je pro Lejaan naprostý unikát) do interiéru vnést?

ANETA A NATÁLIE: Odvahu. Vrstvu významu. Tichou energii, která proměňuje prostor. Pléd Bold Overlock není jen o vizuálním efektu – je to nálada, kterou si přinesete domů. Dokáže zvýraznit krásu dřeva, vnést měkkost do industriálních materiálů, rozbít chlad minimalismu nebo naopak dodat strukturu romantickému interiéru. Je to artefakt pro každodennost, teplý, grafický, živý.

Lejaan

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

V pozici artdirectorek budete brzy rok, co vás na prostředí textilního designu zaujalo a překvapilo nejvíc? V čem má pro vás textil přidanou hodnotu? 

ANETA A NATÁLIE: Překvapilo nás, jak hluboce intimní médium textil je. Je to materiál, který člověk opravdu žije – dotýká se ho, zahaluje se do něj, spočívá na něm. V tom je jeho síla i odpovědnost. Z pohledu artdirekce je fascinující, jak textilní design propojuje výtvarné uvažování s rytmem výroby, s lidským dotekem i s technologií. Je to disciplína mezi kresbou a konstrukcí. A právě ta tenká hranice mezi estetikou a funkcí nás nepřestává bavit.

Máme kolekci Bold Overlock chápat jako první krok nového směřování, které do Lejaanu přinášejí mladé kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino? 

ADAM BORŇÁK, generální ředitel Lejaan: Kolekce Bold Overlock není začátkem nového směru, ale přirozeným rozšířením naší filozofie. Aneta a Natálie aktuálně přinášejí do vybraných produktových linií čerstvou perspektivu. Jejich cit pro tvar, materiál a gesto nám pomáhá znovu promýšlet, jak značku Lejaan vyprávět skrze nové detaily. Neformují směřování značky jako celku, ale v daném segmentu jsou důležitou součástí jejího vývoje. Značka Lejaan ale i nadále staví na tom, co ji tvoří od počátku: mistrovském řemesle, nadčasové estetice a skutečné kvalitě. Věříme, že každý domov si zaslouží prostor, kde se člověk cítí výjimečně a každá nová kolekce je další vrstvou v tomto příběhu.

Český výrobce Lejaan uvádí kolekci nových vlněných dek Bold Overlock, která svým designem odvážně vybočuje ze současného portfolia. Kolekce zahrnuje tři barevné kombinace plédů vyrobených z novozélandské vlny spolu s příměsí bavlny. Každá z variant je vybalancovaná mezi odvahou a klidem, hravostí a zemitostí. Okraje dek jsou začištěny obnitkovací technikou nazvanou „overlock“, podle které celá kolekce dostala jméno.
Plédy jsou utkány z 88 % novozélandské vlny s 12 % bavlny a mají záměrně vyšší gramáž 480 gr/m. Vznikly tak těžší deky, které tělo pevně obejmou a přirozeně zklidní svou jemnou zátěží. Převaha vlny zajišťuje prodyšnost dek a produkuje tzv. suché teplo, příměs bavlny garantuje příjemný omak. 

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory