PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Pokud se někomu v dnešní době daří dostat textil zpátky do českých domácností, je to značka Lejaan. Postupné a smysluplné rozšiřování portfolia, důraz na nadčasovost a kvalitu a taky odvaha dělat věci po svém. Tyto tři atributy z firmy z Liberce vytvořily příklad lokální úspěšné firmy. Schopnost efektivně zapojit místní designéry už je jen pomyslnou třešinkou. Ale jednou z nejdůležitějších! Po angažmá dvojice designérek, které ještě nedávno studovaly na pražské UMPRUM, stáčí směr ještě více k autorskému a kreativnímu textilu. Nápadité vzory, precizní zpracování i promyšlené obalové materiály. Kolekce Bold Overlock je prvním ze zastavení, které vrací místnímu textilu respekt a důstojnost. A to na jednu deku vůbec není málo!     

Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu
Oboustranný design nabízí dvě barevné variace v jednom produktu

Co vás inspirovalo při vzniku kolekce BOLD OVERLOCK?

ANETA A NATÁLIE: V portfoliu plédů a dek Lejaan nám chyběl hravější akcent – prvek, který by přinesl lehkost, mladistvost a trochu odvahy. Dosavadní kolekce stavěly především na nadčasové eleganci a sofistikovanosti, ale cítily jsme, že nastal čas udělat krok do neznáma. Bold Overlock je odpovědí na touhu po výrazu – po něčem, co zaujme na první pohled, ale zároveň splyne s interiérem bez zbytečného křiku. Vzory vznikaly jako spontánní gesta, skoro jako malba. Bavila nás představa, že pléd může v interiéru fungovat jako tichý, ale silný výtvarný prvek.

Jaké je aktuální směřování textilní výroby na českém trhu? Když se vrátíme do 30.-50. let, bylo zapojení designérů do sériové produkce užitkových textilií poměrně běžné. Můžeme si vzpomenout například na práci Antonína Kybala, jehož textilní umění kultivovalo českou domácnost. Připadá Vám, že tato praxe zažívá svůj comeback? 

ANETA A NATÁLIE: Určitě ano, a doufáme, že jsme toho důkazem. Dnes je stále zřetelnější, že lidé hledají věci s příběhem, s osobním rukopisem. Navázat na odkaz jmen jako Antonín Kybal pro nás neznamená jen nostalgii, ale i odpovědnost. Je fascinující, že právě textilní design dokáže tak přirozeně spojit umění, funkci a každodennost. Nejde o návrat k minulosti, ale o její pokračování v jiném rytmu – citlivě, současně a se zájmem o kvalitu. Je to možnost otisknout do sériově vyráběného textilu autorský přístup považujeme za krásné navázání na českou modernistickou tradici. Bold Overlock je v tomto smyslu návratem k ideji, že i užitkové textilie mohou být nositelem kultury, výrazu a osobní estetiky. Je to pokus o malý návrat k poctivosti řemesla, ale s jazykem, který je současný.

Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě
Plédy pro kolekci Bold Overlock byly navržené ve fialovo-šedé, zeleno-modré a béžovo-hnědé variantě

Velkou roli nehraje jen výrazný motiv, ale i technika overlocku, byly pro vás tyto techniky známé? 

ANETA A NATÁLIE: Znaly jsme ji samozřejmě z technického hlediska, ale až při práci na této kolekci jsme si uvědomily, jak výraznou roli může hrát vizuálně. Overlock tady není skrytý, ale stává se akcentem – je to prvek, který rytmizuje celou kompozici. Z nenápadného okraje se stává rám, který drží celý obraz pohromadě. Fascinovalo nás, jak jednoduchý steh může nést tak silný estetický účinek.

Řešily jste ve výtvarném zpracování dek, jak moc avantgardní mohou být? Byly ve hře i jiné návrhy? 

ANETA A NATÁLIE: Řešily, a velmi intenzivně. Kolekce Bold Overlock vznikala v dialogu mezi hravostí a použitelností – chtěly jsme se výrazově posunout dál, ale stále zůstat nohama na zemi. Ve hře bylo několik variant, některé ještě experimentálnější, jiné naopak jemnější. Nakonec jsme hledaly vizuální jazyk, který bude současně osobitý a otevřený – něco, co přitáhne pozornost, ale nevytlačí okolní prostor. Avantgarda nás baví, ale vždycky ji filtrujeme přes praktičnost a emoci. Chtěly jsme pracovat s látkou jako s plátnem – jako s prostorem pro gesto. Výrazné linie a tahy, které tvoří grafiku dek Bold Overlock, vznikaly přirozeně, intuitivně – jako kresba ve velkém měřítku. Gesto tu není skryté, ale přiznané. Látka nese pohyb, dynamiku i klid – jako by si zachovala stopu ruky, která ji formovala. Každá linie má svůj rytmus a barva zase svůj tón – dohromady tvoří kompozici, která není doslovná, ale intuitivně srozumitelná.

Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly
Deky o gramáži 480 g/m² jsou navržené tak, aby byly těžší, a tak příjemně objímaly

Jak jste vybíraly barevné kombinace plédů?

ANETA A NATÁLIE: Barvy jsme vybíraly jako dialog mezi odvahou a klidem. Chtěly jsme, aby byly výrazné, ale stále ukotvené v zemitosti. Tak vznikly kombinace, které jsou současně moderní i harmonické. Kolekce tak otevírá dveře k nové náladě značky – hravější, sebevědomější, ale stále zakořeněné v estetice, která vydrží.

Skládají se ze tří harmonických kompozic – hluboká vínová se studenou šedou, krémová v dialogu s béžovou, temně lesní zelená kontrastující s modravým světlem. Každá nese vlastní atmosféru, náladu, ticho i zvuk. Jsou to deky, které nezdobí prostor, ale proměňují ho. Kreslí světlo na dřevo, vnášejí teplo do betonu, měkčí hrany kovu. 

Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování
Overlockové obšití dává vzorům výrazné grafické orámování

Na co jste při návrhu plédů kladly největší důraz?

ANETA A NATÁLIE: Na rovnováhu mezi uměleckým výrazem a dotekem. Chtěly jsme, aby každý pléd byl příjemný nejen na pohled, ale i na omak. Materiál, směs vlny a bavlny jsme volily s ohledem na hřejivost, hebkost i trvanlivost. 

Jakou atmosféru by měl pléd BOLD OVERLOCK a jeho výrazný vzor (který je pro Lejaan naprostý unikát) do interiéru vnést?

ANETA A NATÁLIE: Odvahu. Vrstvu významu. Tichou energii, která proměňuje prostor. Pléd Bold Overlock není jen o vizuálním efektu – je to nálada, kterou si přinesete domů. Dokáže zvýraznit krásu dřeva, vnést měkkost do industriálních materiálů, rozbít chlad minimalismu nebo naopak dodat strukturu romantickému interiéru. Je to artefakt pro každodennost, teplý, grafický, živý.

Lejaan

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

V pozici artdirectorek budete brzy rok, co vás na prostředí textilního designu zaujalo a překvapilo nejvíc? V čem má pro vás textil přidanou hodnotu? 

ANETA A NATÁLIE: Překvapilo nás, jak hluboce intimní médium textil je. Je to materiál, který člověk opravdu žije – dotýká se ho, zahaluje se do něj, spočívá na něm. V tom je jeho síla i odpovědnost. Z pohledu artdirekce je fascinující, jak textilní design propojuje výtvarné uvažování s rytmem výroby, s lidským dotekem i s technologií. Je to disciplína mezi kresbou a konstrukcí. A právě ta tenká hranice mezi estetikou a funkcí nás nepřestává bavit.

Máme kolekci Bold Overlock chápat jako první krok nového směřování, které do Lejaanu přinášejí mladé kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino? 

ADAM BORŇÁK, generální ředitel Lejaan: Kolekce Bold Overlock není začátkem nového směru, ale přirozeným rozšířením naší filozofie. Aneta a Natálie aktuálně přinášejí do vybraných produktových linií čerstvou perspektivu. Jejich cit pro tvar, materiál a gesto nám pomáhá znovu promýšlet, jak značku Lejaan vyprávět skrze nové detaily. Neformují směřování značky jako celku, ale v daném segmentu jsou důležitou součástí jejího vývoje. Značka Lejaan ale i nadále staví na tom, co ji tvoří od počátku: mistrovském řemesle, nadčasové estetice a skutečné kvalitě. Věříme, že každý domov si zaslouží prostor, kde se člověk cítí výjimečně a každá nová kolekce je další vrstvou v tomto příběhu.

Český výrobce Lejaan uvádí kolekci nových vlněných dek Bold Overlock, která svým designem odvážně vybočuje ze současného portfolia. Kolekce zahrnuje tři barevné kombinace plédů vyrobených z novozélandské vlny spolu s příměsí bavlny. Každá z variant je vybalancovaná mezi odvahou a klidem, hravostí a zemitostí. Okraje dek jsou začištěny obnitkovací technikou nazvanou „overlock“, podle které celá kolekce dostala jméno.
Plédy jsou utkány z 88 % novozélandské vlny s 12 % bavlny a mají záměrně vyšší gramáž 480 gr/m. Vznikly tak těžší deky, které tělo pevně obejmou a přirozeně zklidní svou jemnou zátěží. Převaha vlny zajišťuje prodyšnost dek a produkuje tzv. suché teplo, příměs bavlny garantuje příjemný omak. 

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory