Ateliér sídlící v pražských Holešovicích založil před více než dvanácti lety architekt Martin Machů. Tým, který kolem sebe vytvořil, se skládá z architektů i designérů. Spojuje je pak společné heslo, které uvádí i na svém profilu: „Jsme přirozeně sví, dostatečně zkušení, příjemně neformální a nebojíme se při práci ušpinit.” Pravdivost těchto slov pak ukazují v množství úspěšně realizovaných projektů, které za sebou již studio má. Klientům nabízejí především kvalitu a zodpovědnost, své realizace si vždy hlídají od návrhu až po dokončení. V jejich portfoliu najdete zásahy všech měřítek, jak sami říkají: „Ať už jde o zahradní domek, či výrobní halu, vše si zaslouží pozornost architekta.”
DIALOG PŮVODNÍHO A VLOŽENÉHO
Zabývají se novostavbami i rekonstrukcemi: „Rádi pokračujeme v rozvyprávěném příběhu a navazujeme na řemeslnou kvalitu a materiálovou poctivost.” Příběhy, kdy vás okouzlí charakter existující stavby a investor se spolu s architekty rozhodne vykročit těžší cestou, zachovat kouzlo původní stavby a vdechnout jí nový život. Jedním z těchto příběhů, na kterém se architekti studia ti architekti podíleli, je rekonstrukce domu v Nebušicích. K původní stavbě navržené dle „typového” projektu se majitelé rozhodli přidat moderní přístavbu. Objekt, který byl vystavěn dle dobových standardů, nebyl v ideálním stavu, měl ale historii a charakter. „Dům to není dokonalý, má řadu chyb. A tím je tento dům pravdivý. Věřím, že pravda je projevem krásy,” popsal hlavní hodnoty domu Martin Machů. Stavba prošla několika změnami – polovalbová střecha dostala nové tašky a přibyla střešní okna pro více světla. Vnitřní zateplení umožnilo zachovat fasádu v původním štuku a okenice získaly jemně zelený odstín. K opravným zásahům rekonstrukce se pak přidala kontrastnější přístavba. Dřevem oděný kvádr doplnil prostor chybějící v původní stavbě a díky práci s různými výškovými úrovněmi je plynulým přechodem z objektu do exteriéru. Vizuální propojení s okolní přírodou umožnila velká okna orientovaná do zahrady. Výrazným momentem celé přestavby je schodišťová hala, kde se silně propsaly původní historické vrstvy – kovové secesní zábradlí bylo zrestaurováno a vrátilo se na původní místo též v jemně zeleném odstínu. Původní lité terazzo bylo nahrazeno jeho modernějším provedením – velkoformátovou dlažbou. Celkově je interiér koncipován velmi minimalisticky a funkčně. Menší plochy oken původní stavby vyvažuje kombinace světlých materiálů, jako je dřevo, beton a bíle laděný vestavěný nábytek. Pro kontrast byly přidány menší černé doplňky či například černé radiátory, které mimo svou hlavní praktickou funkci slouží i jako vlastní designový prvek. Projekt, který se nese ve znamení kontrastu původního a vloženého a dal vzniknout kvalitnímu prostoru prostoupenému harmonií a připravenému k zabydlení.
JEN RŮŽOVÁ TO MŮŽE BÝT!
Ve svém portfoliu mají však i řadu návrhů interiérů, a to nejen bytových, ale i komerčních, malých i velkých, luxusních i skromných. „Rádi zkombinujeme zdánlivě nekombinovatelné, recyklujeme nepoužitelné, zdobíme nevzhledné.” Dalším neopomenutelným projektem z rukou studia je tak Dům s růžovým ostrůvkem. Ti architekti zde byli přizváni k realizaci v pražských Malešicích, kde dostali za úkol navrhnout vznikající novostavbě interiér. Včasné přizvání ke spolupráci na projektu umožnilo provázanější dispoziční řešení navržené do nejmenšího detailu. Zadání bylo jasné – navrhnout interiér pro rodinu se třemi dětmi a pejsky, kde by se cítili jako doma, který by v sobě kombinoval vše potřebné pro praktické fungování, ale zároveň by byl i místem hravosti. V hlavní roli je zde pak již zmiňovaný kuchyňský ostrůvek. Jedná se o betonovou skořepinu s růžovým pigmentem, která je vynášena ocelovou konstrukcí. Zvolená růžová působí v interiéru s lehkostí, nekřičí, ale zároveň mu dodává osobitost a díky zaobleným rohům se pak nemusíte bát ani o pobíhající ratolest. Ostrůvek je navíc zjemněním k přiznanému betonovému stropu, který se architekti rozhodli zachovat a který dodává interiéru industriálnější nádech. Něžnost projektu je docílená i kombinací zvolených materiálů – světlé dřevo, bílá výmalba a světlé obklady –, vzniká tak harmonický prostor, který má všechny předpoklady pro přirozené stárnutí. Menší mobiliář a doplňky v pastelových barvách tento pocit podtrhují a zároveň nabízejí možnost majitelům interiér drobnými zásahy výraznějších kousků obměňovat. Další vrstvou jsou pak instalovaná umělecká díla od současných českých autorů, jako jsou Michaela Červená, David Krňanský či Richard Konvička. Kvality projektu reflektuje i ocenění v soutěži Interiér roku 2022, kde si projekt odnesl vítězství v kategorii Novostavba, ale i cena pro hlavního vítěze napříč kategoriemi. Porota ocenila především harmonii dialogu investora a autora. Akcentovala však také jemnost navržených tvarů, jejich zaoblení, jež podporuje harmonii prostoru a bezpečnost, vycházející vstříc i dětskému světu. Autoři zde tak potvrzují, že návrhy, kde je myšleno i na ty nejmenší, přinášejí nesporné kvality pro každého z nás.
OBJEVIT SÍLU GENIA LOCI
Na vlastní kůži si pak můžete interiér od studia ti architekti zažít v malém boutique hotelu s bistrem v Českém Krumlově, projektu, který za svou „srdcovku” označil i zakladatel Martin Machů. Monastery Garden Hotel se nachází – jak již název naznačuje – v historickém centru města v těsné blízkosti klášterních zahrad. Právě místní rostliny architekti použili jako hlavní motiv prostupující celou realizaci. Použité jsou jako dekorace na tapetách či obrazech, ale jednotlivá kvítka slouží i jako identifikační názvy pro každý z deseti pokojů. Jsou tak motivem, který sjednocuje, ale zároveň přidává každému z pokojů na jedinečnosti. Součástí hotelu je také bistro se starou hodovní síní, kde si návštěvníci mohou vychutnat dobrou snídani či skleničku pod krásnou historickou klenbou.
Hotel se nachází v domě ze 16. století, stejně jako osud mnohých staveb v turismem zatížených městech však prošel v minulosti velmi necitlivou rekonstrukcí. Když se tedy autoři ke stavbě dostali, nezbylo zde příliš historických vrstev, na které by mohli navázat: „Atmosféru tajemna, imaginace a určité ušmudlanosti jsme museli vybudovat znovu. Snažili jsme se hotel zařídit tak, aby na hosty působil zabydleně, ale přesto čistě, povědomě až samozřejmě, ale přesto neokoukaně a hravě.” Jejich snahou pak bylo navrhnout projekt, který nebude zbytečně historizující ani nepatřičně moderní, ale bude respektovat místního genia loci. Setkáme se zde s odhalenými trámovými stropy, patinovanou omítkou, parketami a dlaždičkami všech vzorů a barev. Najdeme tu skříně i stolky, které jsou hrdými nositeli truhlářské práce, ale i lehké doplňky z kovu. Pocitu domova přispívá i množství perských koberců, polštářů, přehozů i dek. Projektu však nechybí ani moderní vybavení – wi-fi, televize atd. Tajuplnou atmosféru podtrhují i překvapivé momenty, například prostup do koupelny přes jeden z obrazů visících na zdi. Jak říkají sami autoři návrhu, hlavním cílem bylo: „Vytvořit útočiště pro každého, kdo si chce zdravě zalenošit v útulném prostředí a prožít si malebnost Krumlova co nejintenzivněji.” Projekt je tak zhmotněným zážitkem, místem pro nezapomenutelnou návštěvu.
BLYŠTIVÉ STAVOVSKÉ DIVADLO
Pokud však nemáte zrovna cestu do Krumlova, architektonické zásahy studia můžete obdivovat, i pokud se za kulturou vypravíte do Stavovského divadla. Zde nejprve v roce 2020 navrhli nový bar do Mozartova salonku, o dva roky později pak projektují vstupní foyer. Autoři přidávali jasně čitelnou současnou vrstvu: „Nesnažíme se konkurovat historické zdobnosti krásného prostoru, ale chceme ji podpořit harmonickým kontrastem.” Navázali na stávající materiály s respektem k použitým principům symetrie a jednoduchosti formy. Do salonku navrhli minimalistický bar z mosazi, v půdoryse dvě oblé křivky zaklesnuté do sebe, které se stávají středem místnosti, ale zároveň svou oblostí prostor nerozbíjejí. Křivka je základem i pro druhou realizaci, tentokrát však pracovali s kruhem, který symbolizuje dokonalost v podobě neonového svítidla, jež je umístěné k ústřednímu prvku celého foyer – reprodukovanému oleji na plátně od J. Berglera. Pod plátno je dále instalován prodejní pult, který zvolením reflexního povrchu neubírá pozornost k sobě, ale naopak zrcadlí ostatní interiérové prvky.
A CO BUDE DÁL?
Nejčerstvějším přírůstkem do portfolia je Mateřská školka a domov s pečovatelskou službou Rezidence U Lesa v Horních Jirčanech. K slavnostnímu přestřižení pásky zde došlo koncem května a brzy tak bude celý projekt uveden do provozu. Jedná se o projekt, který je usazen v zástavbě rodinných a rekreačních domů obce Horní Jirčany a reaguje na okolní kontext: „Rozdrobením na dílčí celky – domečky – i strukturováním fasády jsme dosáhli žádaného drobnějšího měřítka a estetické rozmanitosti.” Síla projektu je rovněž v hlavním konceptu, který důmyslně propojuje školku, místo pro ty nejmenší, s domovem s pečovatelskou službou. Společná zahrada se tak stává místem obohacení a prostorem pro sociální interakci obou věkových skupin. Projektů v procesu je ale spousta, a brzy se proto můžeme těšit třeba na rekonstrukci sklárny ve Svojkově, interiér kavárny brněnského hotelu Slavia či na konverzi kaple v Petrušově.
Architekti ze studia ti architekti mají ve svém portfoliu pestrou škálu realizací. Projekty jsou vždy odrazem hledání společné cesty architektů a klienta, to jim dodává různorodost a originalitu. Spojuje je důvěra v poctivé materiály a zájem o řemeslo, jednoduchost, která však není banální, ale naopak v sobě ukrývá značnou dávku důvtipu, a v neposlední řadě harmonie řešení.
(zdroj fotografií: https://www.tiarchitekti.cz/)