"Plácáme se v oborech s velkým podílem ruční práce. Byly roky kdy všichni brečeli, že končí sklárny, ale díky napojení na architekturu se opět zvedly. U porcelánu se to nedaří. Česko je zakleté v určitém typu věcí, díky kterým je schopné konkurovat. Jsou to tradiční rukodělné obory. Žádný high-tech se tady neodehrává." reaguje na současný stav oboru Čapek.


„Kauzy na vysokých školách sleduji a analyzuji. Je pravda, že vždy vybublají na katedrách volného umění. Má zkušenost je taková, že typ lidí, který se hlásí na design má trošku jinak nastavený mozek. Realita a jeho fyzikální zákony vás neustále drží při zemi, člověk nevymýšlí blbosti,“ hodnotí Jan Čapek kauzy, které nedávno opanovaly veřejný prostor. „Jsem spravedlivý pedagog, ale vnímám, že jsem hodně vyměkl. Čím víc cítím, že ten člověk má potenciál, tím jsem ale tvrdší.“
Jak vnímá plast v kontextu dnešní doby? Byl na vysoké škole spíše "tichá voda" nebo "designérská hvězda"? Odpovědi můžete najít v našem novém díle podcastu DESIGNNEWS, který moderuje šéfredaktorka Veronika Pařízková.


JAN ČAPEK
Jan Čapek je produktový designér, pedagog a dvojnásobný držitel ocenění Czech Grand Design (2013 & 2017). Jeho cesta k produktovému designu nebyla přímá. Jeho silný vztah ke sklu si utvořil na Střední uměleckoprůmyslové škole v Turnově, na oboru broušení a rytí drahých kamenů. Přes keramiku a porcelán, pobyt v Americe, studium šperku, se nakonec našel jako designér produktu na pražské UMPRUM. Bezmála více jak dekádu výrazně formuje mladé talenty v ateliéru Produktového designu na ústecké FUD UJEP, kde letos získal titul docenta. Jeho tvorba se pohybuje na pomezí autorského designu a sériové výroby. Neodmazatelně se vryl do paměti svými návrhy nafukovacích hraček pro firmu Fatra a.s., která vyráběla hračky výtvarnice Libuše Niklové, a designem obalových lahví pro značku Mattoni.
Pravidelně vystavuje na festivalu Designblok, na jehož posledním ročníku představil mísy ENDLESS. Ty se společně s dalšími novinkami představily na Milan Design Week 2025 v rámci projektu LABÒ, který exkluzivně vybírá práce designérů po celém světě. Jana Čapka můžete sledovat na Instagramu pod @jancapekdesign.


CELÝ DÍL PODCASTU SI MŮŽETE POSLECHNOUT NA VŠECH ZVUKOVÝCH PLATFORMÁCH.


Interiér pro nahrávání našeho podcastu vybavila nábytkem značka TON. Děkujeme za zapůjčení závěsné tapisérie značce Masopust a designérce Karolíně Vorlíkové za vázu Once Upon A Time.


Za technickým zpracováním podcastu stojí Kryštof Čížek. Střih obstarala Hanka Havlová a zvukově doladil Mário Biháry. Podcast fotí Anželika Rybalik. Grafiku vytvořil Jakub Janeba.