PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovy spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Filipe, zaujalo mě, že aktuálně studujete doktorát v oboru antropologie. Proč jste se rozhodl jít po studiu fotky jiným než uměleckým směrem?

FILIP: V rámci studia fotografie toho není zase tolik, co by se dalo zkoumat. Už v diplomové práci jsem se zabýval vlivem fotografie na vnímání lidí, což už bylo nasměrované spíš do výzkumného světa a byl to takový odrazový můstek právě k doktorandskému studiu. Původně jsem se chtěl hlásit na Filmovou a televizní fakultu do Bratislavy, ale tam mi to z různých důvodů dvakrát nevyšlo, tak jsem se rozhodl pro antropologii na Fakultě humanitních studií, která vlastně byla založená s vidinou, že by se tam mohly potkávat různé obory a prolínat se. Bádání v uměleckém světě mě zajímalo už při studiu fotky, vždycky jsem se zabýval spíš teoretickými přednáškami než těmi praktickými předměty, v tom jsem byl v kontrastu k ostatním spolužákům. Vlastně jen dál pokračuju ve své linii.

STUDIUM UMĚNÍ

Oba jste studovali na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem, kde jste se i seznámili. Proč jste si vybrali právě tuto univerzitu a jak dokážete, Pavlíno, srovnat tamní studium s ostatními školami, kde jste také studovala, jako je Sutnarka v Plzni nebo AVU v Praze? 

PAVLÍNA: Začnu asi tím, že jsem studovala obor šperk na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Železném Brodě, přirozeně jsem tak ve šperku chtěla pokračovat i na vysoké. Do Prahy jsem se nedostala, tak další přihláška byla do Plzně. Tam se mi líbilo, byla jsem tam spokojená, s dnes už bývalým vedoucím ateliéru jsem si nejdřív sedla, ale nakonec jsem zjistila, že jsme si vlastně vůbec nerozuměli v tom smyslu, že trochu zneužíval svojí pozice, zejména poté, co zjistil, že si chci na magistra podat přihlášku na UMPRUM. V tu chvíli jsem se rozhodla, že to není člověk, pod kterým bych chtěla pokračovat dál. 

Když jsem školy celkově porovnávala, přišlo mi paradoxní, že v Plzni je škola stavěná jako open space. Jde o prostor, kde se studenti mají setkávat a spolupracovat, což je skvělá myšlenka, ale v něčem mi to vlastně připadá trochu násilné. Ne všem je příjemné být v takhle otevřeném prostoru, kde nemáte svůj koutek, kam se můžete schovat a dělat si své věci. Vedlo to k tomu, že se tam studenti začali obklopovat skříněmi a různými předměty, aby si ty své koutky vytvořili a nebyli v tom prostoru tak obnažení. Oproti tomu budova v Ústí nebyla původně stavěná jako škola, dřív sloužila jako nemocnice, takže tam byly tmavé chodby a ten prostor nepůsobil úplně příjemně, na druhou stranu mi přijde, že tam spolu lidé dost komunikovali. Vlastně jsem se tam s lidmi mnohem víc skamarádila, ač jsem tam byla za covidu, to mi přijde jako největší paradox. Fyzicky jsem tam byla jeden semestr a pak už jsme fungovali online.

Pavlína a Filip připravili společnou výstavu Byl to jenom sen pro foyer Činoherního studia v Ústí nad Labem. Foto: Filip Švácha Pavlína a Filip připravili společnou výstavu Byl to jenom sen pro foyer Činoherního studia v Ústí nad Labem. Foto: Filip Švácha
Pavlína a Filip připravili společnou výstavu Byl to jenom sen pro foyer Činoherního studia v Ústí nad Labem. Foto: Filip Švácha

Na UMPRUM jste tedy ale nakonec nešla…

PAVLÍNA: To, že UMPRUM úplně není místo, kde bych chtěla být, mi došlo až při přijímacím pohovoru. Zjistila jsem, že tamní prostředí je na mě až moc ambiciózní. Chtěli po nás, abychom už měli nějakou vizi a hned od začátku do toho opravdu šlapali. Připadá mi, že je tam na studenty kladený celkem velký tlak a mně to bylo nepříjemné, takže už při pohovoru jsem si vlastně říkala, že tam nechci jít, což je samozřejmě strašně zvláštní situace, když se tam člověk hlásí a najednou si uvědomí, že na té škole studovat nechce. Rozhovor úplně na konci přijímaček byl poslední moment, kdy jsem si řekla, že to opravdu není pro mě. Tehdy bylo ale už trochu pozdě se hlásit ještě někam jinam a v Ústí byla prodloužená lhůta pro podání přihlášek, navíc jsem tam znala vedoucího ateliéru Marcela Mochala, který původně učil v Železném Brodě, takže jsem si říkala, že aspoň znovu nenarazím na někoho, s kým si nesednu. Dostala jsem se tam a byla jsem tam opravdu spokojená. A potkala jsem Filipa.

FILIP: Je pravda, že my ta místa a osudy máme docela propletené. Já jsem se narodil v Plzni, pochází odtamtud moje maminka, takže jsem se původně taky hlásil na fotografii na Sutnarku, ale nedostal jsem se tam. Zkoušel jsem se hlásit na FAMU, ale nestihl jsem to, takže jsem se vlastně do Ústí dostal taky díky tomu, že tam měli prodloužené přijímací řízení. Z Ústí mám navíc ještě tetu a strejdu, také tam učil pan profesor Miroslav Vojtěchovský, který se celý život zabýval fotografováním skla, a já jsem ho znal z workshopu, kterého jsem se kdysi účastnil. Focením skla jsem se zabýval od začátku, můj táta je totiž sklář, tak jsem se vůbec ke sklu dostal. A přes fotografování skla jsem se zase dostal k Marcelu Mochalovi, pro jehož ateliér jsem fotografoval celou dobu, co v Ústí byl. Díky tomu jsme se poznali s Pájou, jeli jsme tehdy do Ostravy na Meat Design a já jsem tam fotografoval jejich expozici. Vždycky jsme si říkali, že je to v Ústí takové rodinné, což nám vyhovovalo. Méně lidí, všichni se tam znají,... Zároveň tam samozřejmě nejsou takové velké akce a osobnosti jako na UMPRUM. Já jsem si vlastně na UMPRUMku ani nepodával přihlášku, protože jsem z toho měl respekt. 

PAVLÍNA: Je pravda, že jsem po střední tou školou v Ústí trochu opovrhovala. Připadalo mi, že se tam hlásí skoro všichni, a že se tam skoro všichni také dostanou. Samozřejmě, že UMPRUMka měla takový ten lesk... Nakonec jsem se musela Ústí v duchu omluvit, protože jsem se tam cítila hrozně dobře a i pedagogové tam byli skvělí. Ústí je taková srdcovka.

FILIP: Buď ho člověk miluje, nebo nesnáší. Není nic mezi tím.

Při tvorbě objektu Totem no.3 Pavlína zkombinovala dvě sklářské techniky – tavenou plastiku a tvarování skla u kahanu. Foto: Filip Švácha Při tvorbě objektu Totem no.3 Pavlína zkombinovala dvě sklářské techniky – tavenou plastiku a tvarování skla u kahanu. Foto: Filip Švácha
Při tvorbě objektu Totem no.3 Pavlína zkombinovala dvě sklářské techniky – tavenou plastiku a tvarování skla u kahanu. Foto: Filip Švácha

Při studiu na AVU vás pak, Pavlíno, nepotkalo to, čeho jste se bála na UMPRUM?

PAVLÍNA: Připadá mi, že tam je atmosféra jiná. Na člověka jako designéra se opravdu klade větší tlak – aby se věnoval sebeprezentaci, měl webové stránky, každý rok dobrý design,... U volného umění je samozřejmě také důraz na kvalitu, není to tak, že by nás úplně nechali dělat si, co chceme, ale necítila jsem tam tlak na to, že musím teď vystavovat tady, přihlásit se sem, hlavně, aby to dobře vypadalo na sociálních sítích a podobně. Takovéhle věci tam nikdo neřeší.

Máte pocit, že na UMPRUM se to řeší?

PAVLÍNA: Neznám všechny obory, ale třeba na skle se vždycky kladl důraz na prezentaci.

FILIP: Což není špatně, jde jen o to, že to byl jiný přístup. 

PAVLÍNA: Zároveň si myslím, že tím, že jsem na AVU šla už po magisterském studiu, měla jsem trochu nadhled. Možná i UMPRUMku bych najednou v tu chvíli vnímala jinak. Podle mě by se mi nakonec hodilo, že mě někdo motivuje k tomu, ať si udělám web, který jsem si stejně nakonec musela udělat. Ale když jsem byla ještě ten hledající se student, přišlo mi strašně děsivé, že už musím začít tyhle věci dělat. Přitom jsem cítila, že se teprve chci hledat, svobodně tvořit a teprve potom se začít věnovat sebeprezentaci. Podle mého mají UMPRUM i AVU jakousi auru nedotknutelnosti. Pro středoškoláky těsně po škole je to takový svatý grál, v něčem nedostupný. Ale pak člověk zjistí, že jsou tam taky normální lidi a je to úplně normální škola, vlastně jako každá jiná.

FILIP: Když si vybavím dokument Zkouška umění, tak jsem taky měl tehdy dojem, že na AVU chodí přesně takoví lidi, co jsou v tom filmu zobrazeni. Když tam ale Pája začala studovat, zjistil jsem, že ti výrazní, extravagantně oblečení lidé jsou většinou spíš návštěvníci na klauzurách, a ti studenti, co tam doopravdy chodí a studují, takhle často vůbec nevypadají. 

PAVLÍNA: Ve Zkoušce umění byli vybraní specifičtí lidé a většina z nich se na studium myslím nakonec ani nedostala.

Pavlína s Filipem si navzájem ostříhali vlasy a vznikl autoportrét Nové začátky. Foto: Filip Švácha Pavlína s Filipem si navzájem ostříhali vlasy a vznikl autoportrét Nové začátky. Foto: Filip Švácha
Pavlína s Filipem si navzájem ostříhali vlasy a vznikl autoportrét Nové začátky. Foto: Filip Švácha

UMĚLCKÁ TVORBA A RODIČOVSTVÍ

Jakým způsobem tedy probíhá vaše spolupráce? Vy Filipe fotíte, co Pavlína vytvoří?

FILIP: Mám představu, že jsem někdy trošku takový Pavlínin manažer, snažím se jí připomínat termíny, když něco zapomene, často se spolu radíme, vzájemně konzultujeme a mám pocit, že vlastně cokoliv děláme, tak většinou jeden pomáhá druhému. 

PAVLÍNA: Vzniklo i pár uměleckých spoluprací, které spíš přirozeně vyplynuly, než že bychom se o ně aktivně snažili. Naše osobní performance byla, když mi Filip ostříhal vlasy, to jsme spolu ještě nechodili, až pak jsme to trochu provázali s naším vztahem. Vnímali jsme to jako akt odevzdání se tomu druhému. To jsme udělali několikrát a pak jsme si po svatbě oholili vlasy na pár milimetrů a udělali jsme si autoportrét, čímž jsme završili tuhle ze začátku spíš srandu, až pak jsme z toho udělali definitivní dílo.

Jsou třeba nějaké momenty, kdy vnímáte, že to, že je ten druhý také tvůrce, trochu limitující? Umíte si třeba představit, v čem by bylo jiné, kdyby jeden z vás měl klasickou práci s pevnou pracovní dobou?

FILIP: Asi bychom měli víc peněz. A možná méně věcí…

PAVLÍNA: To nevím, jestli s tím souvisí. (smích)

FILIP: Tak máme doma hodně různého vybavení, nástrojů a rekvizit.

PAVLÍNA: To je asi pravda. Kdybych chodila do práce, tak doma nemám ateliér a máme tam víc místa. Zároveň když si představím, že Filip chodí do práce a já jsem teď s naším synem Vendelínem doma, tak by to pro mě bylo asi kritické. Občas se stane, že má Filip celý den focení a já jsem s Vendelínem schopná něco udělat, ale není to tak jednoduché, nedaří se mi moc soustředit.

FILIP: Když Pája potřebuje pracovat u kahanu, většinou vezmu Vendelína a jdeme ven, což by asi při normální práci úplně nešlo. Kdyby byl jeden z nás v klasické práci, tak by to bylo hrozně náročné, protože by každý měl úplně jiný rytmus a nároky.

Jak byste tedy řekli, že rodičovství změnilo váš rytmus v tvorbě a váš vztah?

PAVLÍNA: Řekla bych, že si umíme lépe stanovovat priority a lépe nakládat se svým volným časem. Najednou zmizelo takové to prokrastinování, což se nám dřív dělo, to se asi děje všem. Myslím momenty, kdy člověk jenom tak scrolluje na telefonu nebo lelkuje. Najednou jsme věděli, že volný čas na práci, kterou potřebujeme udělat, máme právě teď a není ho tolik. Cítím, že jsem víc produktivní, možná i kreativní – teď je ten čas, tak to jdu dělat. Takže vlastně produkuju mnohem víc nápadů a přijde mi, že mám i otevřenější mysl. Chrlím různé nápady a mám z toho radost.

FILIP: Práce je asi i soustředěnější. Člověk ví, že nemůže strávit celý den děláním ničeho, ani se mu vlastně nechce. Máme vše víc plánované – když já potřebuju něco dělat, Pája si musí udělat čas a naopak. 

Objekt Chléb náš (vlevo) byl součástí performance, kterou Pavlína a Filip zachytili i na video. Kolekce Záznam (vpravo) navazuje na fenomén československého skla –⁠ skleněné figurky. Foto: Filip Švácha Objekt Chléb náš (vlevo) byl součástí performance, kterou Pavlína a Filip zachytili i na video. Kolekce Záznam (vpravo) navazuje na fenomén československého skla –⁠ skleněné figurky. Foto: Filip Švácha
Objekt Chléb náš (vlevo) byl součástí performance, kterou Pavlína a Filip zachytili i na video. Kolekce Záznam (vpravo) navazuje na fenomén československého skla –⁠ skleněné figurky. Foto: Filip Švácha

Otevřela se vám s narozením dítěte v tvorbě i nějaká nová témata?

PAVLÍNA: Doteď jsem měla pocit, že ne. Ale včera jsem byla sama s Vendelínem v kavárně, Filip měl focení a já jsem si chtěla číst nějakou teorii k disertační práci. Myslela jsem si, že Vendelín bude spát a já si budu číst a on se samozřejmě vzbudil. No a taková záchrana matek, když potřebují dítě zabavit, jsou křupky. Začala jsem ho jimi ládovat a samozřejmě to fungovalo. Přečetla jsem si několik stránek, udělala si výpisky, měla jsem radost, jak jsem efektivní, no a potom Vendelín křupky vysypal a jak jsem je sbírala, říkala jsem si, že jsou to docela zajímavé tvary, Filip mu je totiž ještě různě namíchal, aby byly pestřejší. No a najednou mám v hlavě, že bych mohla udělat nějakou ódu na mateřství z tvarů křupek. Myslela jsem si, že žádné téma související s mateřstvím nemám a najednou chci dělat věci z dětských křupek. Takže to tam asi trochu začíná prosakovat.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika