PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Milan headline

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Spolu se značkou Our Shift, kterou jste založil, jste se pustili do recyklace opuštěných stanů na hudebním festivalu Roskilde. Kde se tento nápad vzal?

MILAN: Inu, největší skandinávský festival Roskilde hledal nové partnery, kteří by mu pomohli posunout se směrem k větší udržitelnosti. Když jsme se dozvěděli, že každý rok zůstává na festivalu opuštěných téměř 30 000 stanů, začali jsme ve značce Our Shift zvažovat, jak tento problém řešit. Po důkladné konzultaci jsme se rozhodli jednat a dnes pro Roskilde vytváříme merchandise upcyklovaný právě z těchto stanů z předchozích ročníků.

Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla
Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla

Byl Roskilde první festival, kde jste brali materiál?

MILAN: Ano, Roskilde byl prvním festivalem, kde naše značka Our Shift začala získávat materiál pro upcycling. Nicméně naše cesta tím nekončí – spolupracujeme také s italským dodavatelem, jenž nám zasílá deadstock materiály, a nyní i s většími firmami, které mají problém s textilním odpadem a musí ho kvůli regulacím EU v příštím roce začít řešit. Během mého magisterského studia jsem navíc získával textilie od různých značek, které mi poskytovaly své odstřižky pro další tvorbu.

Musím přiznat, že mě šokovalo, kolik opuštěných stanů jsem na vašem videu viděla. To je v Dánsku běžný standard? Zažil jste něco podobného i v jiné zemi?

MILAN: Ano, je to opravdu šokující, dechberoucí a zároveň znepokojivé. Když jsem poprvé uviděl ty hromady opuštěných stanů, nemohl jsem uvěřit vlastním očím. Upřímně řečeno, byl jsem velmi rozčarovaný, naštvaný až tak, že bych musel hovořit sprostě. Hlavně zklamaný z toho, jak lidé dokážou být bezohlední. Jak je možné, že někdo jednoduše nechá stan, ve kterém strávil několik dní, na místě? Společně se stážisty a kolegy jsme se snažili najít odpověď, dělali jsme rozhovory s lidmi, ale žádný přijatelný důvod se neobjevil. Nejčastěji jsme slyšeli, že lidé jsou jednoduše líní nebo že po festivalu mají kocovinu a nechtějí se obtěžovat s odnesením stanu. Tato odpověď mě vždycky nejvíce iritovala, protože když jdete do parku, také tam nenecháte svou deku, ne?

Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka
Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka

Tento problém není specifický jen pro Dánsko, ale je běžný i na dalších festivalech v celé Evropě, a to zejména v Anglii, kde je situace podle mého názoru ještě horší. Překvapilo mě to asi i o to víc, že jsou to záběry ze země, kterou mám spojenou s odpovědností a kladným vztahem k udržitelnosti. Vy nyní v Dánsku žijete, jak to vnímáte vy sám?

MILAN: Také mě překvapilo, že se to děje právě zde, v Dánsku, které je považováno za vzor odpovědnosti a udržitelnosti. Skandinávie má sice skvělý marketing, ale jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí. I když mají Dánové v mnoha oblastech náskok a můžeme se od nich hodně naučit, je zřejmé, že i oni mají své slabiny a že i oni se mají dost co naučit od nás. Například zde mají systém „zelených pytlíků“ na kompost, které město poskytuje a které se po určité době rozloží, což je skvělý krok směrem k udržitelnosti. Ale jak ukazují ty hromady opuštěných stanů, je vidět, že skutečná odpovědnost a udržitelné chování jsou věci, na kterých je potřeba stále pracovat, a to platí i pro Dánsko.

Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s. Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s.
Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s.

Jak dlouho už sám v Dánsku žijete a jak jste se tam ocitnul?

MILAN: V Dánsku žiji už téměř pět let. Přestěhoval jsem se sem kvůli magisterskému studiu v oboru Fashion and Sustainable Design na Royal Danish Academy v Kodani. Po absolvování univerzity jsme s kolegyní založili značku a díky skvělému networku, který jsem si zde vybudoval, a blízkosti moře, které miluji, jsem se rozhodl v Kodani zůstat. Toto město mi nabízí ideální prostředí pro profesní i osobní růst, a proto se zde cítím jako doma. A navíc ta kola, ach ta kola, když se všude můžete projet. To jest k nezaplacení.

Je pro módního návrháře snazší prorazit právě zde? Přece jen konkurence zde bude veliká...

MILAN: Konkurence je samozřejmě vždy velká, ale zároveň jedinečná. Mám zde vlastní estetiku, která se odlišuje od ostatních. Když lidem vyprávím o kráse jižních Čech, o rybnících plných kaprů v okolí Třeboně, kde jsem studoval oděvnictví už od svých patnácti let, je to něco, co zde nikdo plně nepochopí, a právě to mě činí jedinečným. Studium na Royal Danish Academy (KADK) mi navíc otevřelo dveře a poskytlo síť kontaktů, kterou denně využívám. Tento mix osobních zkušeností a kvalitního vzdělání mi dává výhodu, která mě odlišuje v konkurenčním prostředí. A tím pádem se konkurence liší, jelikož beru jiné zakázky než ostatní. 

Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci
Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci

Kromě starých stanů šijete i z jiných odpadních materiálů, spolupracovali jste například se Škoda Auto. Co jste z jejich sortimentu využili? A jaké další materiály využíváte?

MILAN: V naší dílně v Kodani navrhujeme a šijeme vzorky z různých odpadních nebo nevyužitých materiálů, které následně zasíláme do výrobních provozů po celé EU. Materiály, se kterými pracujeme, závisí na konkrétních potřebách našich klientů, kteří chtějí upcyklovat své textilie. V rámci spolupráce se Škoda Auto jsme na módní přehlídce využili především reklamní bannery, včetně mesh materiálů, polyamidu a denimu. Aktuálně s firmou Škoda pracujeme na dalším projektu zaměřeném na širší veřejnost. I když zatím nemohu prozradit podrobnosti, můžu říct, že se máte na co těšit. Jsme nadšeni a nemůžeme se dočkat, až vám tento nový projekt představíme!

Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes
Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes

U spolupráce se Škoda Auto, kterou jste představili na Zlin Design Weeku, jste mluvili o tom, že podobný projekt pomáhá zelenější budoucnosti“. V případě automobilového průmyslu je to ale asi docela ambiciózní tvrzení. Neřešili jste u podobné spolupráce riziko design washingu? Jak vlastně vznikla?

MILAN: Jako značka Our Shift se zaměřujeme na upcyklaci textilních materiálů od různých firem a věříme, že každá spolupráce, která umožní oživení deadstock materiálů a jejich přeměnu na nové produkty, je krokem směrem k udržitelnější budoucnosti. Ve spolupráci se Škoda Auto vidíme velký potenciál, protože firma v současnosti intenzivně prosazuje elektromobily, které byly představeny i během přehlídky na Zlin Design Weeku. I když se může tvrzení o „zelenější budoucnosti“ v automobilovém průmyslu zdát ambiciózní, věříme, že každé malé zlepšení má smysl.

Design washing je samozřejmě relevantní téma, ale my se soustředíme na konkrétní činy a výsledky. Spolupráce se Škoda Auto vznikla na základě jejich zájmu o naše služby a jsme rádi, že můžeme být součástí jejich snah o udržitelnější přístup. O design washingu bychom si mohli povídat dlouho.

Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně
Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně

Máte vy sám nějaké mantinely, firmy, kterým byste řekl ne?

MILAN: To opravdu záleží na situaci. Pokud by mě oslovila firma s nevalnou pověstí, ale s upřímným záměrem upcyklovat své textilní materiály a usilovat o dosažení cirkularity, vnímal bych to jako pozitivní krok a zvažoval bych, jak jim pomoci. Myslím si, že i ty nejproblematičtější firmy mohou potřebovat vedení směrem k udržitelnějším praktikám. Jak se říká, doktoři jsou tady pro nemocné, ne pro zdravé. 

Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku
Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku
Foto: Martyna Wolanska

Návrhářů, ale obecně designérů, kteří spolupracují s firmami, je ale čím dál tím víc. Nemáte obavu, že se tak mladá generace návrhářů stane loutkami v rukách bohatých firem? Jsou v Dánsku podobné spolupráce také časté?

MILAN: Spolupráce je základem úspěchu. Návrháři vždy spolupracovali s různými subjekty – značkami, univerzitami, státy či osobnostmi. Pokud se někdo obává, že se stane loutkou v rukách velkých firem, je možné, že už tou loutkou byl od začátku. Klíčem je mít pevně stanovené své hodnoty a umět je prosadit. Velké značky to nejen pocítí, ale také ocení. I v Dánsku je tento model běžný – například Henrik Vibskov spolupracoval s obchodním řetězcem Irma. Podobné spolupráce mohou být pro mladé návrháře skvělou příležitostí, pokud si zachovají svou integritu a vizi.

Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu
Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu

Je Dánsko vaše poslední destinace? Kam vás to případně táhne dál?

MILAN: Jak jsem již zmínil, v Dánsku žiji už pět let. Během této doby jsem si zde vytvořil silný network jak s mojí komunitou v okruhu běžeckém či v kostele a oblíbil si jak město, tak i místní mentalitu, která je opravdu jedinečná. Mám zde skvělé přátele, které vnímám jako svou druhou rodinu, a Kodaň je pro mě neuvěřitelně inspirativní místo. A do Čech? To mám 1,5 hodinky letadlem nebo 23 hodin vlakem (k nám na jih). Momentálně nemám plány na přestěhování jinam, i když nikdy neříkej nikdy – Japonsko mě vždy fascinovalo a láká mě k jeho poznání. Protože po šesti měsících v Šhangani před šesti lety jsem se vrátil jako nový člověk. A proto mě cestování nesmírně baví.

Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku
Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku

Začínali jsme debatou o stanech. Vyrazíte pod něj ještě někdy i vy sám?

MILAN: Jako mladý jsem každoročně jezdil na tábory, kde jsme spali pod stanem, a později jsme se sborem dobrovolných hasičů na táborech využívali různé typy přístřešků. I dnes velmi rád vyrážím do Švédska, kde si užívám kempování pod stanem. Není nic lepšího než se probudit s výhledem na moře nebo hory. Tento kontakt s přírodou, který nám umožňuje vzdálit se od rychlého tempa moderního života, mi přináší nový pohled a osvěžení. Tyto výlety jsou pro mě vždy obohacující a dávají mi jiný nadhled. Třeba mě fascinuje sunbleaching na stanech a oblečení, kterého si  všímám právě nejvíc během cest.

Rubriky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory