PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Milan headline

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Spolu se značkou Our Shift, kterou jste založil, jste se pustili do recyklace opuštěných stanů na hudebním festivalu Roskilde. Kde se tento nápad vzal?

MILAN: Inu, největší skandinávský festival Roskilde hledal nové partnery, kteří by mu pomohli posunout se směrem k větší udržitelnosti. Když jsme se dozvěděli, že každý rok zůstává na festivalu opuštěných téměř 30 000 stanů, začali jsme ve značce Our Shift zvažovat, jak tento problém řešit. Po důkladné konzultaci jsme se rozhodli jednat a dnes pro Roskilde vytváříme merchandise upcyklovaný právě z těchto stanů z předchozích ročníků.

Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla
Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla

Byl Roskilde první festival, kde jste brali materiál?

MILAN: Ano, Roskilde byl prvním festivalem, kde naše značka Our Shift začala získávat materiál pro upcycling. Nicméně naše cesta tím nekončí – spolupracujeme také s italským dodavatelem, jenž nám zasílá deadstock materiály, a nyní i s většími firmami, které mají problém s textilním odpadem a musí ho kvůli regulacím EU v příštím roce začít řešit. Během mého magisterského studia jsem navíc získával textilie od různých značek, které mi poskytovaly své odstřižky pro další tvorbu.

Musím přiznat, že mě šokovalo, kolik opuštěných stanů jsem na vašem videu viděla. To je v Dánsku běžný standard? Zažil jste něco podobného i v jiné zemi?

MILAN: Ano, je to opravdu šokující, dechberoucí a zároveň znepokojivé. Když jsem poprvé uviděl ty hromady opuštěných stanů, nemohl jsem uvěřit vlastním očím. Upřímně řečeno, byl jsem velmi rozčarovaný, naštvaný až tak, že bych musel hovořit sprostě. Hlavně zklamaný z toho, jak lidé dokážou být bezohlední. Jak je možné, že někdo jednoduše nechá stan, ve kterém strávil několik dní, na místě? Společně se stážisty a kolegy jsme se snažili najít odpověď, dělali jsme rozhovory s lidmi, ale žádný přijatelný důvod se neobjevil. Nejčastěji jsme slyšeli, že lidé jsou jednoduše líní nebo že po festivalu mají kocovinu a nechtějí se obtěžovat s odnesením stanu. Tato odpověď mě vždycky nejvíce iritovala, protože když jdete do parku, také tam nenecháte svou deku, ne?

Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka
Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka

Tento problém není specifický jen pro Dánsko, ale je běžný i na dalších festivalech v celé Evropě, a to zejména v Anglii, kde je situace podle mého názoru ještě horší. Překvapilo mě to asi i o to víc, že jsou to záběry ze země, kterou mám spojenou s odpovědností a kladným vztahem k udržitelnosti. Vy nyní v Dánsku žijete, jak to vnímáte vy sám?

MILAN: Také mě překvapilo, že se to děje právě zde, v Dánsku, které je považováno za vzor odpovědnosti a udržitelnosti. Skandinávie má sice skvělý marketing, ale jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí. I když mají Dánové v mnoha oblastech náskok a můžeme se od nich hodně naučit, je zřejmé, že i oni mají své slabiny a že i oni se mají dost co naučit od nás. Například zde mají systém „zelených pytlíků“ na kompost, které město poskytuje a které se po určité době rozloží, což je skvělý krok směrem k udržitelnosti. Ale jak ukazují ty hromady opuštěných stanů, je vidět, že skutečná odpovědnost a udržitelné chování jsou věci, na kterých je potřeba stále pracovat, a to platí i pro Dánsko.

Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s. Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s.
Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s.

Jak dlouho už sám v Dánsku žijete a jak jste se tam ocitnul?

MILAN: V Dánsku žiji už téměř pět let. Přestěhoval jsem se sem kvůli magisterskému studiu v oboru Fashion and Sustainable Design na Royal Danish Academy v Kodani. Po absolvování univerzity jsme s kolegyní založili značku a díky skvělému networku, který jsem si zde vybudoval, a blízkosti moře, které miluji, jsem se rozhodl v Kodani zůstat. Toto město mi nabízí ideální prostředí pro profesní i osobní růst, a proto se zde cítím jako doma. A navíc ta kola, ach ta kola, když se všude můžete projet. To jest k nezaplacení.

Je pro módního návrháře snazší prorazit právě zde? Přece jen konkurence zde bude veliká...

MILAN: Konkurence je samozřejmě vždy velká, ale zároveň jedinečná. Mám zde vlastní estetiku, která se odlišuje od ostatních. Když lidem vyprávím o kráse jižních Čech, o rybnících plných kaprů v okolí Třeboně, kde jsem studoval oděvnictví už od svých patnácti let, je to něco, co zde nikdo plně nepochopí, a právě to mě činí jedinečným. Studium na Royal Danish Academy (KADK) mi navíc otevřelo dveře a poskytlo síť kontaktů, kterou denně využívám. Tento mix osobních zkušeností a kvalitního vzdělání mi dává výhodu, která mě odlišuje v konkurenčním prostředí. A tím pádem se konkurence liší, jelikož beru jiné zakázky než ostatní. 

Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci
Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci

Kromě starých stanů šijete i z jiných odpadních materiálů, spolupracovali jste například se Škoda Auto. Co jste z jejich sortimentu využili? A jaké další materiály využíváte?

MILAN: V naší dílně v Kodani navrhujeme a šijeme vzorky z různých odpadních nebo nevyužitých materiálů, které následně zasíláme do výrobních provozů po celé EU. Materiály, se kterými pracujeme, závisí na konkrétních potřebách našich klientů, kteří chtějí upcyklovat své textilie. V rámci spolupráce se Škoda Auto jsme na módní přehlídce využili především reklamní bannery, včetně mesh materiálů, polyamidu a denimu. Aktuálně s firmou Škoda pracujeme na dalším projektu zaměřeném na širší veřejnost. I když zatím nemohu prozradit podrobnosti, můžu říct, že se máte na co těšit. Jsme nadšeni a nemůžeme se dočkat, až vám tento nový projekt představíme!

Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes
Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes

U spolupráce se Škoda Auto, kterou jste představili na Zlin Design Weeku, jste mluvili o tom, že podobný projekt pomáhá zelenější budoucnosti“. V případě automobilového průmyslu je to ale asi docela ambiciózní tvrzení. Neřešili jste u podobné spolupráce riziko design washingu? Jak vlastně vznikla?

MILAN: Jako značka Our Shift se zaměřujeme na upcyklaci textilních materiálů od různých firem a věříme, že každá spolupráce, která umožní oživení deadstock materiálů a jejich přeměnu na nové produkty, je krokem směrem k udržitelnější budoucnosti. Ve spolupráci se Škoda Auto vidíme velký potenciál, protože firma v současnosti intenzivně prosazuje elektromobily, které byly představeny i během přehlídky na Zlin Design Weeku. I když se může tvrzení o „zelenější budoucnosti“ v automobilovém průmyslu zdát ambiciózní, věříme, že každé malé zlepšení má smysl.

Design washing je samozřejmě relevantní téma, ale my se soustředíme na konkrétní činy a výsledky. Spolupráce se Škoda Auto vznikla na základě jejich zájmu o naše služby a jsme rádi, že můžeme být součástí jejich snah o udržitelnější přístup. O design washingu bychom si mohli povídat dlouho.

Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně
Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně

Máte vy sám nějaké mantinely, firmy, kterým byste řekl ne?

MILAN: To opravdu záleží na situaci. Pokud by mě oslovila firma s nevalnou pověstí, ale s upřímným záměrem upcyklovat své textilní materiály a usilovat o dosažení cirkularity, vnímal bych to jako pozitivní krok a zvažoval bych, jak jim pomoci. Myslím si, že i ty nejproblematičtější firmy mohou potřebovat vedení směrem k udržitelnějším praktikám. Jak se říká, doktoři jsou tady pro nemocné, ne pro zdravé. 

Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku
Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku
Foto: Martyna Wolanska

Návrhářů, ale obecně designérů, kteří spolupracují s firmami, je ale čím dál tím víc. Nemáte obavu, že se tak mladá generace návrhářů stane loutkami v rukách bohatých firem? Jsou v Dánsku podobné spolupráce také časté?

MILAN: Spolupráce je základem úspěchu. Návrháři vždy spolupracovali s různými subjekty – značkami, univerzitami, státy či osobnostmi. Pokud se někdo obává, že se stane loutkou v rukách velkých firem, je možné, že už tou loutkou byl od začátku. Klíčem je mít pevně stanovené své hodnoty a umět je prosadit. Velké značky to nejen pocítí, ale také ocení. I v Dánsku je tento model běžný – například Henrik Vibskov spolupracoval s obchodním řetězcem Irma. Podobné spolupráce mohou být pro mladé návrháře skvělou příležitostí, pokud si zachovají svou integritu a vizi.

Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu
Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu

Je Dánsko vaše poslední destinace? Kam vás to případně táhne dál?

MILAN: Jak jsem již zmínil, v Dánsku žiji už pět let. Během této doby jsem si zde vytvořil silný network jak s mojí komunitou v okruhu běžeckém či v kostele a oblíbil si jak město, tak i místní mentalitu, která je opravdu jedinečná. Mám zde skvělé přátele, které vnímám jako svou druhou rodinu, a Kodaň je pro mě neuvěřitelně inspirativní místo. A do Čech? To mám 1,5 hodinky letadlem nebo 23 hodin vlakem (k nám na jih). Momentálně nemám plány na přestěhování jinam, i když nikdy neříkej nikdy – Japonsko mě vždy fascinovalo a láká mě k jeho poznání. Protože po šesti měsících v Šhangani před šesti lety jsem se vrátil jako nový člověk. A proto mě cestování nesmírně baví.

Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku
Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku

Začínali jsme debatou o stanech. Vyrazíte pod něj ještě někdy i vy sám?

MILAN: Jako mladý jsem každoročně jezdil na tábory, kde jsme spali pod stanem, a později jsme se sborem dobrovolných hasičů na táborech využívali různé typy přístřešků. I dnes velmi rád vyrážím do Švédska, kde si užívám kempování pod stanem. Není nic lepšího než se probudit s výhledem na moře nebo hory. Tento kontakt s přírodou, který nám umožňuje vzdálit se od rychlého tempa moderního života, mi přináší nový pohled a osvěžení. Tyto výlety jsou pro mě vždy obohacující a dávají mi jiný nadhled. Třeba mě fascinuje sunbleaching na stanech a oblečení, kterého si  všímám právě nejvíc během cest.

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika