Váš výrobní areál v Opavě celý zalila voda. Jaká je situace na místě nyní?
ZUZANA: Nyní stále odklízíme bahno, kterého je všude neuvěřitelné množství. Mezitím, hasiči odčerpali vodu ze sklepů, čistíme stroje a mapujeme rozsah škod, abychom věděli, které stroje se nám podaří zachránit a které budeme muset kupovat nové. To vše samozřejmně bez elektřiny, jen s elektrocentrálou. V Opavě už sice elektřina znovu funguje, ale my musíme ještě vyřešit opravu trafostanice, která momentálně není v provozu.
Jaké jste před povodní měli indicie, že se dostane voda až k vám? Měli jste čas zachránit produkty, dokumentaci, počítače?
ZUZANA: První zprávy se k nám dostaly během pátku. Predikce byla 30-40 cm vody v objektu. Tak jsme se začali připravovat. Ještě v sobotu jsme pro jistotu přišli se zaměstnanci a zvedali jsme řídící jednotky velkých strojů, svářečky a materiál do výšky jednoho metru. Podařilo se nám také narychlo domluvit externí sklad ve firmě TQM, kam jsme díky asistenci firmy Montag-Trans odvezli hotové zakázky. Oběma firmám tímto moc děkujeme. Voda ale během neděle vystoupala do více než dvou metrů, takže škody jsou obrovské.
Kolik kusů nábytku skončilo pod vodou?
ZUZANA: To v tuto chvíli nevíme.
Je něco z jednotlivých dílů, které byly pod vodou možné po dezinfekci znovu použít?
ZUZANA: Měli bychom být schopni zachránit kovové kostry, stolové keramické desky, ale vnitřní pěny, které byly v kontaktu s vodou určitě ne.
Kromě výrobků, vám ale voda vzala například i obalové materiály, krabice...Co dalšího, bez čeho se neobejde výrobce prémiového venkovního nábytku, vám vzala voda?
ZUZANA: Nejdůležitější je pro nás v tuto chvíli strojový park, bez toho se žádná výroba neobejde a bez jeho obnovy nemůžeme ani výrobu spustit. Tedy kromě šicí a čalounické dílny, které máme v 1. patře a zůstaly tak netknuté.
Když jsme spolu hovořily, snažila jste se zůstat optimistická, ačkoliv jste přiznala, že prožíváte různé fáze...Jaké máte pocity nyní?
ZUZANA: Nebudu zastírat, stávající situace je pro nás extrémně náročná a ještě nějakou dobu bude. Musíme řešit mnoho problému souběžně a mezitím s napětím čekáme, jak se vyjádří pojišťovna a jestli nám uzná škody v celém rozsahu pojistky. Také musíme komunikovat se zákazníky, aby věděli, že s námi mohou počítat na další sezónu, těch věcí je mnoho. Snažíme se být ale pozitivní a věříme, že se výrobu podaří rozjet alespoň v omezené míře co nejdříve.
Prioritou pro vás je myslet pozitivně, i kvůli vašim zaměstnancům. Jak situaci zvládají oni? Kolik jich v tuto chvíli pro Todus pracuje?
ZUZANA: Momentálně máme 40 zaměstnanců. Není to pro ně jistě lehké, protože vidí ty obrovské škody a mohou cítit nejistotu. Někteří kromě odstraňování škod ve firmě musí navíc často uklízet i u sebe doma, případně pomáhají svým příbuzným nebo známým, která záplavy také postihly, takže jsou vyčerpaní. My se je ale snažíme povzbudit a ujišťujeme je, že společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché.
Podporu vám vyjádřila řada firem, lidí, zákazníků. Nabízejí fyzickou nebo materiální pomoc? Překvapila vás taková míra podpory?
ZUZANA: Opravdu nás dojalo, jak naši partneři, zákazníci a další lidé, kteří nás třeba sledují na sociálních sítích reagovali na to, co se nám stalo. Pomáhá nám to zůstat pozitivní a bojovat. Ráda bych také zmínila podporu, kterou nám poskytují firmy, se kterými jsme sdružení v Asociaci českého průmyslového designu. Moc si toho vážíme. Rovněž pořadatelé Designbloku, kde jsme měli letos vystavovat, se k nám zachovali velice vstřícně a umožnili nám se účastnit alespoň s naším holešovickým showroomem. Pokud si vaši čtenáři udělají čas v nabitém programu Designbloku a přijdou se podívat k nám do prodejny, kterou sdílíme se značkami Dechem a Master&Master, budeme moc rádi.
Ještě před hrozivým víkendem jste měli domluvené focení nových produktů v Portugalsku, kam nakonec v pondělí s týmem a zachráněným nábytkem odjíždíte...Jak dlouho trvalo rozhodování, zda jet nebo vše posunout?
ZUZANA: Rozhodování bylo jednoduché, protože již delší dobu máme nasmlouvanou a zaplacenou lokaci, stejně tak jako letenky pro celý tým. Je pro nás velmi důležité ukázat našim partnerům, že i za stávajících podmínek děláme vše proto, abychom byli připraveni na příští sezónu. Otázkou jen bylo, zda se nám podaří najít v té spoušti veškerý nábytek a vyexpedovat ho pár dní po podvodni. To se nakonec podařilo, za což vděčíme našim zaměstnancům.
Historie firmy sahá až do počátku 90.let, kdy váš tatínek založil firmu H+H vyrábějící venkovní nábytek. Existuje v historii celé firmy jiná krizová situace srovnatelná s tou, která vás zasáhla nyní?
ZUZANA: Krizí bylo mnoho, to už tak nějak k podnikání patří. Vždy byly ale způsobeny zejména vývojem na trhu a byly spíše postupné, nikdy nebyly tak náhlé, způsobené živelnou pohromou a ještě takového rozsahu.
Co vám dává sílu nevzdat to a bojovat o záchranu značky Todus všemi silami dál?
ZUZANA: Kromě odpovědnosti vůči zaměstnancům, kterou jsem už zmínila, je to především to, že nás oba s manželem naše práce baví. Todusu věříme a také jsme mu již věnovali mnoho energie Navíc máme pořád hodně plánů, jak značku Todus dál zlepšovat a posouvat kupředu.