PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Klíčovým materiálem objektu se stal papír

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Když jste se přihlásili do soutěže na novou podobu Ústavy, vnímali jste to jako klasickou zakázku nebo v tom byl i kousek vlastenectví?

ONDŘEJ: Soutěž byla uzavřená a probíhala formou přímého oslovení. Když pozvání přišlo, bylo to pro mě velké potěšení. Nešlo totiž jen o běžnou zakázku, ale o výjimečnou příležitost svou prací přispět k něčemu tak důležitému.

Předložená díla hodnotila devítičlenná porota složená z nezávislých odborníků z oblasti grafického designu a užitého a volného umění. Porota hodnotila tři základní aspekty: estetický, funkční a významový Předložená díla hodnotila devítičlenná porota složená z nezávislých odborníků z oblasti grafického designu a užitého a volného umění. Porota hodnotila tři základní aspekty: estetický, funkční a významový
Předložená díla hodnotila devítičlenná porota složená z nezávislých odborníků z oblasti grafického designu a užitého a volného umění. Porota hodnotila tři základní aspekty: estetický, funkční a významový
Foto: Filip Beránek

ČAS NA ZMĚNU

Bylo podle vás nutné zpracovat nový návrh? Co bylo na staré podobě nevhodné a nutné k revizi?

ONDŘEJ: Původní slavnostní vydání vzniklo narychlo v roce 1992, krátce po rozpadu Československa, a od té doby se nijak nezměnilo. Ve srovnání s dřívějšími verzemi s propracovanější sazbou nebo autorským písmem nám přišlo důstojné návrh znovu promyslet — s ohledem na dnešní dobu i praktické potřeby. Zpočátku jsme ústavu vnímali hlavně jako symbol, ale brzy jsme si uvědomili, že jde také o funkční objekt, který by měl umožnit snadnou aktualizaci a dobře fungovat při slavnostních aktech.

„Vítězný návrh vychází z unikátní současné technologie, která je schopna vytvořit trojrozměrný plastický objekt architektonické kvality. Matérií je papír, ekologický, udržitelný, finančně nenáročný, demokratický a sympaticky fyzicky lehký materiál.“ „Vítězný návrh vychází z unikátní současné technologie, která je schopna vytvořit trojrozměrný plastický objekt architektonické kvality. Matérií je papír, ekologický, udržitelný, finančně nenáročný, demokratický a sympaticky fyzicky lehký materiál.“
„Vítězný návrh vychází z unikátní současné technologie, která je schopna vytvořit trojrozměrný plastický objekt architektonické kvality. Matérií je papír, ekologický, udržitelný, finančně nenáročný, demokratický a sympaticky fyzicky lehký materiál.“
Foto: Filip Beránek

Našli jste naopak něco, co se vám líbilo a chtěli jste to zachovat i ve vašem návrhu?

ONDŘEJ: Zaujaly nás dřívější návrhy ústav, které měly státní znak jako ústřední motiv na obálce, například z let 1920, 1948 nebo 1960. Na tuto tradici jsme chtěli navázat a zároveň ji posunout dál. Nechat znak vystoupit z plochy a stát se fyzickou součástí knihy. Aby spolu znak a kniha tvořily jeden celek — ze stejného materiálu, ve stejné roli.

Přímo pro tento projekt autoři vytvořili bezpatkové písmo Democratia Přímo pro tento projekt autoři vytvořili bezpatkové písmo Democratia
Přímo pro tento projekt autoři vytvořili bezpatkové písmo Democratia
Foto: Filip Beránek

PAPÍR JAKO STAVEBNÍ MATERIÁL

Kancelář Poslanecké sněmovny kvituje, že se vám podařilo propojit tradici a nové technologie. Co konkrétně v návrhu představuje tradici a co nové technologie?

ONDŘEJ: Navázali jsme na tradici českých ústav, kde byl státní znak hlavním prvkem obálky, i na jeho reliéfní podobu — například na pečetích nebo fasádách veřejných budov. Zároveň jsme hledali způsob, jak tuto symboliku přenést do současnosti. Díky technologii přesného vrstveného řezání jsme mohli pracovat s papírem jako s plastickým materiálem. To nám umožnilo znak zjednodušit a přizpůsobit výrobě — výsledná podoba tak propojuje tradiční motiv s novou technologií.

Návrh také obsahuje kapesní verzi, která by měla být dostupná školním institucím Návrh také obsahuje kapesní verzi, která by měla být dostupná školním institucím
Návrh také obsahuje kapesní verzi, která by měla být dostupná školním institucím
Foto: Filip Beránek

Sami jste formu definovali jako mix civilní srozumitelnosti a hloubky a důstojnosti. Bylo pro vás náročné hledat právě tu hloubku a důstojnost, aby nepůsobila příliš formálně a fádně?

ONDŘEJ: Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant a testovali i jiné materiály — kov, sklo nebo 3D tisk. Nakonec jsme se rozhodli pro papír, protože je přirozený, civilní a zároveň hluboce spjatý s knižní kulturou. Hledali jsme formu, která bude slavnostní, ale zároveň srozumitelná a blízká každému občanovi.

Vnitřní blok je navržen tak, aby bylo snadné jej vyjmout a vyměnit v případě novelizace Ústavy. Barevné akcenty (modrý hlavní text a červené nadpisy) odkazují na českou trikoloru a také nenásilně usnadňují orientaci v dokumentu Vnitřní blok je navržen tak, aby bylo snadné jej vyjmout a vyměnit v případě novelizace Ústavy. Barevné akcenty (modrý hlavní text a červené nadpisy) odkazují na českou trikoloru a také nenásilně usnadňují orientaci v dokumentu
Vnitřní blok je navržen tak, aby bylo snadné jej vyjmout a vyměnit v případě novelizace Ústavy. Barevné akcenty (modrý hlavní text a červené nadpisy) odkazují na českou trikoloru a také nenásilně usnadňují orientaci v dokumentu
Foto: Filip Beránek

Měli jste při návrhu volnou ruku? Bylo dopředu jasně stanovené nějaké omezení, např. v barvě nebo materiálu?

ONDŘEJ: Zadání se soustředilo především na funkční stránku — například navrhnout vazbu tak, aby bylo možné text snadno aktualizovat při změnách zákonů. Jinak jsme měli velkou tvůrčí svobodu. Velmi užitečný byl i úvodní workshop, kde jsme se mohli seznámit s podobou starších ústav a lépe pochopit jejich roli v praxi.

„Státní znak jsme přenesli do podoby reliéfu, který tvoří s knihou jeden celek. Odkazujeme na dřívější podoby Ústavy, ale využíváme nová řešení, která umožňují přesnost, vrstvení a soudobý výraz,“ uvedl Matěj Činčera. „Státní znak jsme přenesli do podoby reliéfu, který tvoří s knihou jeden celek. Odkazujeme na dřívější podoby Ústavy, ale využíváme nová řešení, která umožňují přesnost, vrstvení a soudobý výraz,“ uvedl Matěj Činčera.
„Státní znak jsme přenesli do podoby reliéfu, který tvoří s knihou jeden celek. Odkazujeme na dřívější podoby Ústavy, ale využíváme nová řešení, která umožňují přesnost, vrstvení a soudobý výraz,“ uvedl Matěj Činčera.
Foto: Filip Beránek

DREAMTEAM

Návrh jste zpracovali ve trojici, Matěj Čincera je přitom členem skupiny Okolo - proč a jak jste se dali dohromady v této sestavě? A  kdo hrál v návrhu jakou roli?

ONDŘEJ: Do soutěže jsem byl přizván já a tým jsem doplnil o dva blízké a dlouholeté kolegy. Jan Novák je mým spolupracovníkem v mezinárodní písmolijně AllCaps, kterou jsme společně založili, a Matěj Činčera je expert na práci s papírem. Každý z nás přinesl do návrhu svou odbornost — typografii, písmo, materiálové řešení i celkovou koncepci. Jsme tři nezávislí designéři, ale díky předchozím spolupracím dobře víme, jak se navzájem doplňovat. Návrh vznikal v neustálém dialogu mezi ideou a výrobou — prošli jsme desítkami testů, než jsme dospěli k výsledné podobě. 

Soutěže se účastnilo celkem šest týmů. Návrhy budou představeny příští rok Kanceláří Poslanecké sněmovny Soutěže se účastnilo celkem šest týmů. Návrhy budou představeny příští rok Kanceláří Poslanecké sněmovny
Soutěže se účastnilo celkem šest týmů. Návrhy budou představeny příští rok Kanceláří Poslanecké sněmovny
Foto: Filip Beránek

Nedávno navrhli pro státní správu prezidentský slib Petra Dočkalová a Karel Matějka, máte pocit, že se u nás situace zlepšuje a stát opět chápe roli grafického designu jako nedílné součásti své prezentace?

ONDŘEJ: Myslím, že je to skvělý signál. Přál bych si více takto dobře zorganizovaných soutěží s profesionální porotou složenou z odborníků a výrazných osobností. Věřím, že tento projekt může otevřít cestu i dalším zakázkám, které přispějí k celkové kultivaci vizuálního jazyka veřejných institucí.

Slavnostní provedení Ústavy ČR bude využíváno například při slavnostních aktech, jakými jsou skládání slibu prezidenta republiky, k edukaci nebo výstavním účelům Slavnostní provedení Ústavy ČR bude využíváno například při slavnostních aktech, jakými jsou skládání slibu prezidenta republiky, k edukaci nebo výstavním účelům
Slavnostní provedení Ústavy ČR bude využíváno například při slavnostních aktech, jakými jsou skládání slibu prezidenta republiky, k edukaci nebo výstavním účelům
Foto: Filip Beránek

Narazili jste při rešerších na ústavu jiné země, která se vám opravdu hodně líbila?

ONDŘEJ: V rámci rešerše jsme se převážně dívali na materiálové zpracování ústav v jiných zemích, ale hlavní inspirací pro nás byla domácí tradice a podoby předchozích českých ústav.

ÚSTAVA ČR

Ústava České republiky je základní zákon České republiky. Byl přijat jako ústavní zákon Českou národní radou 16. prosince 1992 a publikován v české Sbírce zákonů pod č. 1/1993 Sb.


ONDŘEJ BÁCHOR

Ondřej Báchor je typograf působící na pomezí volné tvorby a komerční sféry. Ve své praxi klade důraz na výzkum, typografii a spolupráci napříč disciplínami. V roce 2018 spoluzaložil berlínské studio AllCaps zaměřené na návrh a publikaci písem. Je držitelem ocenění Swiss Design Award a Morisawa Type Award. Aktuálně vyučuje typografii na HGB v Lipsku jako hostující profesor. S bývalými spolužáky z UMPRUM aktuálně navrhl novou podobu Ústavy ČR. Spolupracoval na ní s grafickým designérem Matějem Činčerou (součást kreativního tria OKOLO)  a Janem Novákem, který spolunavrhl vizuální styl kulturního prostoru MeetFactory a mimo jiné i typografii ke katalogu OKOLO. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide
Z Keramiky Koller můžete jíst i pít v etablovaných kavárnách jako je Etapa
Číst článek
16. 07. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Autorská keramika na vzestupu! Místní gastroscéna sází na nádobí od místních designérů. Mapujeme, které podniky mají ten nejpovedenější design

Autorský porcelán a keramika přetvářejí atmosféru gastronomických prostor na zážitek, který oslovuje všechny smysly. Které kavárny a restaurace zvolily produkty českých tvůrců a jak jsou s nimi spokojeni?

Design guide
Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura