PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Klíčovým materiálem objektu se stal papír

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhli novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Když jste se přihlásili do soutěže na novou podobu Ústavy, vnímali jste to jako klasickou zakázku nebo v tom byl i kousek vlastenectví?

ONDŘEJ: Soutěž byla uzavřená a probíhala formou přímého oslovení. Když pozvání přišlo, bylo to pro mě velké potěšení. Nešlo totiž jen o běžnou zakázku, ale o výjimečnou příležitost svou prací přispět k něčemu tak důležitému.

Předložená díla hodnotila devítičlenná porota složená z nezávislých odborníků z oblasti grafického designu a užitého a volného umění. Porota hodnotila tři základní aspekty: estetický, funkční a významový Předložená díla hodnotila devítičlenná porota složená z nezávislých odborníků z oblasti grafického designu a užitého a volného umění. Porota hodnotila tři základní aspekty: estetický, funkční a významový
Předložená díla hodnotila devítičlenná porota složená z nezávislých odborníků z oblasti grafického designu a užitého a volného umění. Porota hodnotila tři základní aspekty: estetický, funkční a významový
Foto: Filip Beránek

Bylo podle vás nutné zpracovat nový návrh? Co bylo na staré podobě nevhodné a nutné k revizi?

ONDŘEJ: Původní slavnostní vydání vzniklo narychlo v roce 1992, krátce po rozpadu Československa, a od té doby se nijak nezměnilo. Ve srovnání s dřívějšími verzemi s propracovanější sazbou nebo autorským písmem nám přišlo důstojné návrh znovu promyslet — s ohledem na dnešní dobu i praktické potřeby. Zpočátku jsme ústavu vnímali hlavně jako symbol, ale brzy jsme si uvědomili, že jde také o funkční objekt, který by měl umožnit snadnou aktualizaci a dobře fungovat při slavnostních aktech.

„Vítězný návrh vychází z unikátní současné technologie, která je schopna vytvořit trojrozměrný plastický objekt architektonické kvality. Matérií je papír, ekologický, udržitelný, finančně nenáročný, demokratický a sympaticky fyzicky lehký materiál.“ „Vítězný návrh vychází z unikátní současné technologie, která je schopna vytvořit trojrozměrný plastický objekt architektonické kvality. Matérií je papír, ekologický, udržitelný, finančně nenáročný, demokratický a sympaticky fyzicky lehký materiál.“
„Vítězný návrh vychází z unikátní současné technologie, která je schopna vytvořit trojrozměrný plastický objekt architektonické kvality. Matérií je papír, ekologický, udržitelný, finančně nenáročný, demokratický a sympaticky fyzicky lehký materiál.“
Foto: Filip Beránek

Našli jste naopak něco, co se vám líbilo a chtěli jste to zachovat i ve vašem návrhu?

ONDŘEJ: Zaujaly nás dřívější návrhy ústav, které měly státní znak jako ústřední motiv na obálce, například z let 1920, 1948 nebo 1960. Na tuto tradici jsme chtěli navázat a zároveň ji posunout dál nechat znak vystoupit z plochy a stát se fyzickou součástí knihy. Aby spolu znak a kniha tvořily jeden celek — ze stejného materiálu, ve stejné roli.

Přímo pro tento projekt autoři vytvořili bezpatkové písmo Democratia Přímo pro tento projekt autoři vytvořili bezpatkové písmo Democratia
Přímo pro tento projekt autoři vytvořili bezpatkové písmo Democratia
Foto: Filip Beránek

Kancelář Poslanecké sněmovny kvituje, že se vám podařilo propojit tradici a nové technologie. Co konkrétně v návrhu představuje tradici a co nové technologie?

ONDŘEJ: Navázali jsme na tradici českých ústav, kde byl státní znak hlavním prvkem obálky, i na jeho reliéfní podobu — například na pečetích nebo fasádách veřejných budov. Zároveň jsme hledali způsob, jak tuto symboliku přenést do současnosti. Díky technologii přesného vrstveného řezání jsme mohli pracovat s papírem jako s plastickým materiálem. To nám umožnilo znak zjednodušit a přizpůsobit výrobě — výsledná podoba tak propojuje tradiční motiv s novou technologií.

Návrh také obsahuje kapesní verzi, která by měla být dostupná školním institucím Návrh také obsahuje kapesní verzi, která by měla být dostupná školním institucím
Návrh také obsahuje kapesní verzi, která by měla být dostupná školním institucím
Foto: Filip Beránek

Sami jste formu definovali jako mix civilní srozumitelnosti a hloubky a důstojnosti. Bylo pro vás náročné hledat právě tu hloubku a důstojnost, aby nepůsobila příliš formálně a fádně?

ONDŘEJ: Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant a testovali i jiné materiály — kov, sklo nebo 3D tisk. Nakonec jsme se rozhodli pro papír, protože je přirozený, civilní a zároveň hluboce spjatý s knižní kulturou. Hledali jsme formu, která bude slavnostní, ale zároveň srozumitelná a blízká každému občanovi.

Vnitřní blok je navržen tak, aby bylo snadné jej vyjmout a vyměnit v případě novelizace Ústavy. Barevné akcenty (modrý hlavní text a červené nadpisy) odkazují na českou trikoloru a také nenásilně usnadňují orientaci v dokumentu Vnitřní blok je navržen tak, aby bylo snadné jej vyjmout a vyměnit v případě novelizace Ústavy. Barevné akcenty (modrý hlavní text a červené nadpisy) odkazují na českou trikoloru a také nenásilně usnadňují orientaci v dokumentu
Vnitřní blok je navržen tak, aby bylo snadné jej vyjmout a vyměnit v případě novelizace Ústavy. Barevné akcenty (modrý hlavní text a červené nadpisy) odkazují na českou trikoloru a také nenásilně usnadňují orientaci v dokumentu
Foto: Filip Beránek

Jak moc jste měli při návrhu volnou ruku? Byly dopředu jasně stanovené omezení, např. v barvě nebo materiálu?

ONDŘEJ: Zadání se soustředilo především na funkční stránku — například navrhnout vazbu tak, aby bylo možné text snadno aktualizovat při změnách zákonů. Jinak jsme měli velkou tvůrčí svobodu. Velmi užitečný byl i úvodní workshop, kde jsme se mohli seznámit s podobou starších ústav a lépe pochopit jejich roli v praxi.

„Státní znak jsme přenesli do podoby reliéfu, který tvoří s knihou jeden celek. Odkazujeme na dřívější podoby Ústavy, ale využíváme nová řešení, která umožňují přesnost, vrstvení a soudobý výraz,“ uvedl Matěj Činčera. „Státní znak jsme přenesli do podoby reliéfu, který tvoří s knihou jeden celek. Odkazujeme na dřívější podoby Ústavy, ale využíváme nová řešení, která umožňují přesnost, vrstvení a soudobý výraz,“ uvedl Matěj Činčera.
„Státní znak jsme přenesli do podoby reliéfu, který tvoří s knihou jeden celek. Odkazujeme na dřívější podoby Ústavy, ale využíváme nová řešení, která umožňují přesnost, vrstvení a soudobý výraz,“ uvedl Matěj Činčera.
Foto: Filip Beránek

Návrh jste zpracovali ve trojici, Matěj Čincera je přitom členem skupiny Okolo, proč a jak jste se dali dohromady v této sestavě? A  kdo hrál v návrhu jakou roli?

ONDŘEJ: Do soutěže jsem byl přizván já a tým jsem doplnil o dva blízké a dlouholeté kolegy. Jan Novák je mým spolupracovníkem v mezinárodní písmolijně AllCaps, kterou jsme společně založili, a Matěj Činčera je expert na práci s papírem. Každý z nás přinesl do návrhu svou odbornost — typografii, písmo, materiálové řešení i celkovou koncepci. Jsme tři nezávislí designéři, ale díky předchozím spolupracím dobře víme, jak se navzájem doplňovat. Návrh vznikal v neustálém dialogu mezi ideou a výrobou — prošli jsme desítkami testů, než jsme dospěli k výsledné podobě. 

Soutěže se účastnilo celkem šest týmů. Návrhy budou představeny příští rok Kanceláří Poslanecké sněmovny Soutěže se účastnilo celkem šest týmů. Návrhy budou představeny příští rok Kanceláří Poslanecké sněmovny
Soutěže se účastnilo celkem šest týmů. Návrhy budou představeny příští rok Kanceláří Poslanecké sněmovny
Foto: Filip Beránek

Nedávno navrhla pro státní správu prezidentský slib Petra Dočkalová a Karel Matějka, máte pocit, že se u nás situace zlepšuje a stát opět chápe roli grafického designu jako nedílné součásti své prezentace?

ONDŘEJ: Myslím, že je to skvělý signál. Přál bych si více takto dobře zorganizovaných soutěží s profesionální porotou složenou z odborníků a výrazných osobností. Věřím, že tento projekt může otevřít cestu i dalším zakázkám, které přispějí k celkové kultivaci vizuálního jazyka veřejných institucí.

Slavnostní provedení Ústavy ČR bude využíváno například při slavnostních aktech, jakými jsou skládání slibu prezidenta republiky, k edukaci nebo výstavním účelům Slavnostní provedení Ústavy ČR bude využíváno například při slavnostních aktech, jakými jsou skládání slibu prezidenta republiky, k edukaci nebo výstavním účelům
Slavnostní provedení Ústavy ČR bude využíváno například při slavnostních aktech, jakými jsou skládání slibu prezidenta republiky, k edukaci nebo výstavním účelům
Foto: Filip Beránek

Narazili jste při rešerších na Ústavu jiné země, která se vám opravdu hodně líbila?

ONDŘEJ: V rámci rešerše jsme se převážně dívali na materiálové zpracování ústav v jiných zemích, ale hlavní inspirací pro nás byla domácí tradice a podoby předchozích českých ústav.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory