PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Hands Up by Marek Kuźmiński s komentářem od poroty jejíž součástí bylo i studio Büro Famos

Vrací sebevědomí dětem s amputovanými končetinami. Marek Kuźmiński navrhl barevnou protézu, která umí změnit život

Inkluzivní design vítězem letošního ročníku Best in Design, soutěže pořádané v rámci Zlin Design Weeku. Produkt má potenciál měnit životy. Jak se designer Marek Kuźmiński ohlíží na proces vytváření?

Projekt „Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi“ je pro děti, kterým bioinženýrská pomůcka navrací schopnost sebevědomí, vlastní jistoty a šance na běžný život. A navíc se za ni mezi svými vrstevníky opravdu nemusí stydět. Protéza je navržena speciálně pro děti s vrozenými vadami nebo pro ty, kterým končetina chybí. Inkluzivního designu je pořád ve světě designu pramálo, proto nás těší, že cenu v kategoriích Product & Industrial, Media Award a Speciální cenu Martiny Dlabajové si ze Zlin Design Weeku odnesl designér Marek Kuźmiński.

Raná fáze prototypování Raná fáze prototypování
Raná fáze prototypování

Jak jste přišel s návrhem na protetiku Hands Up? Motivovala vás nějaká osobní zkušenost? 

MAREK: Nápad na tento projekt přišel přirozeně. Před více než dvěma lety přivítala moje sestřenice na svět dítě s vadami horních končetin. Kromě počátečních obav rodičů a rodiny dítěte o budoucnost novorozence, stejně jako o to, jak se přizpůsobit této nové situaci, jsem začal právě rozhovorem s rodiči. Chtěl jsem pochopit jejich obavy, soucítit s nimi a podpořit je i jejich dítě. Poznatky z našeho rozhovoru ve mně zanechaly hluboké obavy o problémy, kterým může čelit jejich dítě i ostatní děti, stejně jako jejich rodiče a rodiny. Překážky, s nimiž se setkávají v rámci sociologického a zdravotnického systému, mohou být zdrcující a je obtížné se v nich orientovat. V těchto oblastech je rozhodně třeba mnohé zlepšit. Rojí se spoustu otázek: Kde začít? Co bychom měli udělat a jak bychom to měli udělat? Kde můžeme najít správnou pomoc? Jak můžeme být v této situaci dobrými rodiči? Jak bude vypadat budoucnost našeho dítěte? Bohužel mnoho z těchto otázek může zůstat nezodpovězeno. 

Protéza Hands Up Protéza Hands Up
Protéza Hands Up

Řekl jste, že vás motivovala zdravotní situace ve vaší rodině. Měl jste možnost vyzkoušet prototyp na dítěti své sestřenice?

MAREK: Dítě mé sestřenice je v jiné věkové skupině, než pro kterou jsem výzkum a projekt dělal. Mou cílovou skupinou byli předškoláci a děti v prvních ročnících školy. V tom případě jsou potřeby dětí jiné než potřeby batolete mé sestřenice :). Určitě budu v budoucnu pracovat s dítětem, abych vyvinul něco pro specifické požadavky nejen dítěte, ale i rodičů, protože jsou opravdu dobrými pozorovateli.

Jak došlo k tomu, že jste začal spolupracovat s firmou AutoMedPrint, která pomocí 3D tisku vytváří ortézy a protézy? 

MAREK: Nejprve jsem chtěl pochopit situaci ostatních rodičů a dětí a to, jak společnost vnímá děti a lidi s vadami končetin nebo jiným postižením. Pátral jsem ve vědeckých článcích a výzkumech, na webových stránkách, Instagramu a ve skupinách na Facebooku. S pomocí své sestřenice jsem objevil úžasnou skupinu "W Naszych Rękach" [CZ. "V našich rukou"], kde jsem našel rodiče a děti, kteří mi rádi pomohli a souhlasili s rozhovorem. Díky těmto rozhovorům jsem si uvědomil, že můj původní nápad vytvořit systém podpory pro rodiče a rodiny těchto dětí bude muset počkat. Děti potřebovaly bezprostřednější pozornost. Toto uvědomění mě vedlo k hledání společností a charitativních organizací, které by mohly pomoci.

Napsal jsem e-mail, ve kterém jsem vysvětlil svůj výzkum a myšlenku projektu Filipu Górskému, tvůrci myšlenky a vedoucímu společnosti AutoMedPrint na Technické univerzitě v polské Poznani. Skvělý tým tří mladých bioinženýrek (Julia Sidło, Paulina Biniaszewska, Weronika Czerniejewska) spolu s Filipem Górskim, kteří již pracovali na 3D tištěných protézách, souhlasili, že mi pomohou a budou se svým projektem součástí mého projektu. Jejich zapojení formovalo projekt do podoby, v jaké vypadá a funguje, a také mi pomohli pochopit více technickou stránku procesu výroby protézy.

Autor Marek Kuźmiński a Hands Up! Autor Marek Kuźmiński a Hands Up!
Autor Marek Kuźmiński a Hands Up!
„Co se týče prototypu (neboli projektu HandsUp), jsem jen designér, ne bioinženýr, dělal jsem výzkum, spoluvytvářel, sbíral znalosti potřebné pro projekt, dělal rozhovory a naslouchal lidem a hlavně dětem. Tyto znalosti jsem přinesl, analyzoval a společně s bioinženýry vylepšil jejich projekt 3D tištěné protézy. Spojili jsme různé vnímání a potřeby a předali odpovědnost dětem, vyzdvihli schopnosti a vytvořili z toho jeden celek.“

Jednou by Hands Up mohla být jako plnohodnotná pomůcka v nemocnicích. Jak se v současné době díváte na situaci ve zdravotnictví v Polsku? Nedostatečné vybavení nemocnic, nedostatek lékařů (což je vlastně aktuální problém i v ČR) nebo například zákaz potratů?

MAREK: V Polsku už systém zdravotní péče neznám, protože tam už více než 5 let nežiji, pouze jsem si dělal rešerše týkající se mé případové studie.

Určitě tam v některých věcech dochází ke zlepšení, ale v některých ne. Neznám přesné údaje o celém systému atd. Domnívám se, že tento systém potřebuje větší péči a správné odměňování lidí, kteří v něm pracují, aby nemuseli odcházet ze země za „lepším životem“ a aby byli za práci, kterou dělají, náležitě oceněni. Co se týče potratů, je to další téma na dobrý článek do časopisu nebo/i případovou studii pro designéry. Miliony žen protestovaly a bojovaly za svá lidská práva, ale nebyly vyslyšeny. Změna by měla přijít nejprve od konverzace, kde si lidé navzájem naslouchají.

Pociťujete rozdíl, že pocházíte z východní Evropy, pokud jde o zdravotní péči? Provedl jste v tomto ohledu nějaký průzkum?

MAREK: Na základě Skandinávie vím, že je mnohem snazší získat protézu nebo podporu. V Polsku musíte vědět, kde hledat řešení, nejlepší znalosti jsou kolem facebookových skupin pro rodiče, kde můžete vždy položit otázku a někdo se rychle ozve a snaží se vám pomoci.

Také vím, že už se kolem vrozených amputací končetin nebo odlišností končetin děje více, také díky otevřeným rodičům vůči lékařskému výzkumu, konferencím nebo podpůrným skupinám vytvořeným rodinami a pro rodiny. Také na univerzitách se více zaměřují na univerzální design, což mě velmi hřeje u srdce. Východní / střední Evropa potřebuje ještě trochu zlepšit (z historických důvodů, druhé světové války nebo předchozího politického systému). To se již děje a je zde obrovská naděje, protože lidé jsou silní a motivovaní ke změně, již tyto země vyvinuly neuvěřitelné řešení mnoha dnešních problémů.

Podíleli se nějakým způsobem na vývoji protézy i ti nejmenší?

MAREK: Celý proces probíhal prostřednictvím skupiny "W Naszych Rękach", o které jsem se již zmínil. Pozval jsem rodiče a děti k účasti na workshopech, které se konaly ve Varšavě a v Katovicích (Zvláštní poděkování patří Slezskému muzeu v Katovicích a Národní galerii umění Zachęta ve Varšavě za podporu projektu a poskytnutí prostor k uspořádání workshopů). Někteří účastníci přijeli až ze vzdálenosti 300 kilometrů, aby se mohli zúčastnit. Po skončení workshopů byly vybrány dvě děti - jedno z každého workshopu. Rozhodování bylo obtížné vzhledem k časovému omezení, možnostem a dalším faktorům. Nakonec jsme mohli vybrat pouze dva malé respondenty.
S těmito dvěma dětmi jsem absolvoval několik videohovorů (protože žiji a studuji v Dánsku), abych je lépe poznal a vytvořil prototyp dle jejich návrhů (vytvořených během workshopů), které odrážely jejich vize a zahrnovaly dostupné technologie. Často jsem také komunikoval s jejich rodiči. Některé superschopnosti, které si představovali, byly krásné, ale náročné na převedení do designu, jako například teleportace - neexistoval způsob, jak tuto schopnost přidat do finálního designu (smích). Děti také dvakrát navštívily AutoMedPrint, jednou kvůli 3D skenování a jednou kvůli testování / fittingu, kde jsem se snažil udělat co nejvíce poznámek o tom, co by se mělo v konečném výsledku zlepšit. 

Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy
Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy

Vítězství v soutěži se pojilo i s finanční odměnou. Nebývá to vždy pravidlem i když se jedná o renomované soutěže na poli designu. Byl jste překvapený? Využijete výhru k dalšímu testování? 

MAREK: Byl jsem mile překvapen, že jsem vyhrál všechny ceny; upřímně řečeno, nečekal jsem, že se to stane. Jsem opravdu rád, že byl projekt viděn, a cítím se poctěn. Myšlenka projektu může rezonovat světem a přitáhnout na problém dostatečnou pozornost.

Výroba ve větším měřítku si vyžádá více času a peněz, aby se projekt rozvinul do sériové produkce. Rád bych spolupracoval s lidmi, kteří mají zájem pomoci s dalším vývojem a výrobou těchto superschopností (protéza nese název  . Než se tak stane, potřebuji nový počítač, takže do něj pravděpodobně investuji část peněz z výhry. Určitě nějaké peníze půjdou na prototypovací materiály, abych mohl na projektu více pracovat a něco vylepšit - zatím celý projekt vnímám teprve ve fázi konceptu.
Kromě toho budu letos na podzim pokračovat ve výzkumu díky cestovnímu grantu od nadace Bevica Foundation který jsem získal loni v říjnu. Mým cílem je objevovat nové možnosti nejen z hlediska bioinženýrství, ale také z hlediska zkoumání různých podpůrných systémů a kultur.

Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti
Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti

Výrobek je opravdu propracovaný do nejmenších detailů, a to i včetně obalu, co v něm najdeme?

MAREK: Hlavní myšlenkou projektu "HandsUp" bylo vytvořit komplexní zážitek, který zahrnuje práci s vlastním sebevědomím. Dětem přináší hravost a poskytuje jim něco skvělého, co také pomohly vytvořit. Kromě toho musela "protéza se superschopnostmi" vypadat "cool" a zároveň být funkční a splňovat potřeby dětí. Krabice obsahuje na míru navrženou protézu se superschopnostmi, skrytý vzkaz od inženýrů/designérů pro dítě-majitele a  zároveň hlavního designéra protézy, nástavce a náhradní díly s možností vytvoření nových barevných variant, když chce dítě více experimentovat a na míru si svou protézu personalizovat. 

Hravé je i celé balení! Hravé je i celé balení!
Hravé je i celé balení!

Přemýšlel jste o ceně produktu? Je cena výrobku něco, co je pro vás obtížné vytvořit?

MAREK: Ano, přemýšlel. Provedl jsem nějaké výpočty a samozřejmě bych rád, aby se cena protézy pohybovala na hraně maximálně 200-300 eur. (V porovnání s jinými možnostmi je to opravdu přijatelná cena.) Moje původní představa byla, že by tato protéza měla stát přibližně tolik peněz jako kvalitní boty. Nakonec by některé děti mohly tyto protézy používat v každodenním životě, stejně často jako používají boty. Některé děti by však protézy nemusely používat často - jsou to přece jen děti a rychle rostou, mění své zájmy a koníčky a poznávají samy sebe a to, co by chtěly mít nebo potřebovaly.
To jsou však pouze mé výpočty. Je tu ještě mnoho dalších procesů a lidí, které bude třeba zapojit. Bude zapotřebí podpora z vládních či nevládních fondů. Každé dítě nebo dospělý by měl mít mnohem snazší přístup k takovým pomůckám, jako jsou protézy. Cílem tohoto projektu je také upozornit na tuto problematiku ve společnosti. Jako sociální designér se dotýkám více  témat než jen produktu jako takového. Zajímá mě řešení situace, ale také budování empatie a společenského povědomí. Pokud si to uvědomí více lidí, pak je více možností, jak dosáhnout změny k lepšímu.

Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují
Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují

Myslíte si, že byste se přiklonil k podobnému návrhu, i kdyby se problém ve vaší rodině nevyskytoval? Nechtěl byste se vydat úplně jiným směrem?

MAREK: Těžké odpovědět, protože nevím, co by bylo. V době rozhodování, jaké téma zvolit pro magisterský výzkum a projekt, jsem měl několik dalších nápadů, například pokračovat v mém předchozím projektu kolem opětovného využití kávového odpadu. Nicméně případ práce na inkluzivitě a na různých schopnostech mi dával větší smysl, zejména v návaznosti na cestu mého magisterského vzdělání - sociální design.

MAREK: Během projektu jsem propojil lidi, představil vizi zlepšení a více si popovídal o situaci těchto dětí a rodičů. Doufám, že díky Zlin Design Weeku a ocenění si více lidí vybuduje správnou empatii, nikoliv lítost vůči dětem s vrozenými odlišnostmi končetin a lidem s různým postižením. Doufám, že už se mi to trochu podařilo, že o tomto problému ví více lidí, že se změní jejich vnímání lidí s postižením. Změna se blíží.

Co na to porota? 

Letošních 608 přihlášených designérů hodnotila mezinárodní porota a mezi nimi i studio Bűro Famos. Berlínské studio založili Hanna Litwin a Romin Heide. Již přes deset let vytvářejí produkty pro různé evropské značky jako jsou Norman Copenhagen, TON, Bolia atd. Jejich produkty jsou tvarově jednoduché, ale rafinované. Jak hodnotí vítěze? 

Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos. Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos.
Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos.

Jaké parametry jste použili pro hodnocení? Co bylo měřítkem úspěchu? 

BÜRO FAMOS: 
1. Jaký je celkový dojem? (Designová realizace celého podání: výrobek, grafika, obrázky, texty)
2. Hledáme promyšlená řešení spojená s vhodným estetickým provedením výrobku
3. Přemýšlí projekt dál nebo outside of the box?

Jak by měl dobrý produkt vypadat? 

BÜRO FAMOS: Hledáme komplexní přístup, nápad na produkt, který vás přinutí se usmát. Dobrý výrobek musí být navíc založen na správných rozhodnutích v procesu navrhování, přičemž je třeba vzít v úvahu všechny důležité oblasti, jako je použití, dopad, životnost a následný život výrobku.

Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos
Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos

Opravdu vyhrál the Best in Design? 

BÜRO FAMOS: Těžká otázka. Co je "the best"?
Mezi přihlášenými návrhy vítězný návrh splňoval všechna kritéria a po vyslechnutí závěrečného kola prezentací se na něm všichni členové poroty jednoznačně shodli, takže ano.

Porcelánové vázy Arcs Porcelánové vázy Arcs
Porcelánové vázy Arcs

Jste s vítězným produktem spokojeni?

BÜRO FAMOS: Ano, Marek pracoval na nápadu, který ho osobně zajímal. K jeho projektu chceme dodat, že vás opravdu osloví na mnoha úrovních. Od identifikace potřeby přes hluboký kontakt a skutečnou práci s cílovou skupinou, v jeho případě s dětmi, až po výsledek: funkční, proveditelnou a zároveň esteticky skvělou realizaci návrhu.

Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto. Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto.
Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto.
MINI Lifestyle Collection 2024 MINI Lifestyle Collection 2024
MINI Lifestyle Collection 2024
Rubriky:

Další z rubriky

Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Cover KD1 25
Mangoshake.cz

AKCE A UDÁLOSTI

Jediné výhradně české ocenění v oblasti interiérového designu určené pro české profesionální interiérové architekty a interiérové designéry. Czech Interior Award brzy uzavře své přihlášky!

DEADLINE: 20. února
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smylu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Lenka náhled
Číst článek
10. 02. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Určitě bych nenazývala architekturou všechno, co se dnes staví. Lenka Míková před 10 lety opustila úspěšný ateliér a rozhodla se založit vlastní studio, které dnes patří mezi lokální elitu

S architektkou Lenkou Míkovou jsme se potkaly na pražské Akademii výtvarných umění. Bavily jsme se o tom, proč její kroky na začátku kariéry nezamířily právě sem, ale na techničtější Fakultu architektury ČVUT. Probraly jsme první roky a zkušenosti až po založení vlastního ateliéru a mnohem víc...

Interiér & architektura
Magniflex
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

V boji proti spánkové deprivaci. Jak vybrat matraci na manželskou postel a nastolit harmonii v ložnici?

Dokonalý spánek má zásadní vliv nejen na naše zdraví, ale i na kvalitu partnerského života. A právě matrace Armonia Memoform Dual 12 od Magniflexu je ideálním spojením luxusu, pohodlí a funkčnosti, která podporuje soulad v ložnici i ve vztahu.

Interiér & architektura
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
S hotelem je samozřejmě spojené i wellness a velkorysý bazén
Číst článek
24. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ve jménu eklekticismu. Na jihu Rakouska stojí hotel Falkensteiner, který jde příkladem, jak přistoupit k renovaci nevyhovujících starých budov

Doba je rychlá a nároky na relaxaci se bryskně mění. Co ale s objekty, které před lety dobře sloužily jako hotely, ale dnes už jsou démodé? Recept našla společnost Falkensteiner, která místo stavby zbrusu nových budov rekonstruuje ty staré. A výsledek stojí za pozornost!

Design guide