PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Hands Up by Marek Kuźmiński s komentářem od poroty jejíž součástí bylo i studio Büro Famos

Vrací sebevědomí dětem s amputovanými končetinami. Marek Kuźmiński navrhl barevnou protézu, která umí změnit život

Inkluzivní design vítězem letošního ročníku Best in Design, soutěže pořádané v rámci Zlin Design Weeku. Produkt má potenciál měnit životy. Jak se designer Marek Kuźmiński ohlíží na proces vytváření?

Projekt „Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi“ je pro děti, kterým bioinženýrská pomůcka navrací schopnost sebevědomí, vlastní jistoty a šance na běžný život. A navíc se za ni mezi svými vrstevníky opravdu nemusí stydět. Protéza je navržena speciálně pro děti s vrozenými vadami nebo pro ty, kterým končetina chybí. Inkluzivního designu je pořád ve světě designu pramálo, proto nás těší, že cenu v kategoriích Product & Industrial, Media Award a Speciální cenu Martiny Dlabajové si ze Zlin Design Weeku odnesl designér Marek Kuźmiński.

Raná fáze prototypování Raná fáze prototypování
Raná fáze prototypování

Jak jste přišel s návrhem na protetiku Hands Up? Motivovala vás nějaká osobní zkušenost? 

MAREK: Nápad na tento projekt přišel přirozeně. Před více než dvěma lety přivítala moje sestřenice na svět dítě s vadami horních končetin. Kromě počátečních obav rodičů a rodiny dítěte o budoucnost novorozence, stejně jako o to, jak se přizpůsobit této nové situaci, jsem začal právě rozhovorem s rodiči. Chtěl jsem pochopit jejich obavy, soucítit s nimi a podpořit je i jejich dítě. Poznatky z našeho rozhovoru ve mně zanechaly hluboké obavy o problémy, kterým může čelit jejich dítě i ostatní děti, stejně jako jejich rodiče a rodiny. Překážky, s nimiž se setkávají v rámci sociologického a zdravotnického systému, mohou být zdrcující a je obtížné se v nich orientovat. V těchto oblastech je rozhodně třeba mnohé zlepšit. Rojí se spoustu otázek: Kde začít? Co bychom měli udělat a jak bychom to měli udělat? Kde můžeme najít správnou pomoc? Jak můžeme být v této situaci dobrými rodiči? Jak bude vypadat budoucnost našeho dítěte? Bohužel mnoho z těchto otázek může zůstat nezodpovězeno. 

Protéza Hands Up Protéza Hands Up
Protéza Hands Up

Řekl jste, že vás motivovala zdravotní situace ve vaší rodině. Měl jste možnost vyzkoušet prototyp na dítěti své sestřenice?

MAREK: Dítě mé sestřenice je v jiné věkové skupině, než pro kterou jsem výzkum a projekt dělal. Mou cílovou skupinou byli předškoláci a děti v prvních ročnících školy. V tom případě jsou potřeby dětí jiné než potřeby batolete mé sestřenice :). Určitě budu v budoucnu pracovat s dítětem, abych vyvinul něco pro specifické požadavky nejen dítěte, ale i rodičů, protože jsou opravdu dobrými pozorovateli.

Jak došlo k tomu, že jste začal spolupracovat s firmou AutoMedPrint, která pomocí 3D tisku vytváří ortézy a protézy? 

MAREK: Nejprve jsem chtěl pochopit situaci ostatních rodičů a dětí a to, jak společnost vnímá děti a lidi s vadami končetin nebo jiným postižením. Pátral jsem ve vědeckých článcích a výzkumech, na webových stránkách, Instagramu a ve skupinách na Facebooku. S pomocí své sestřenice jsem objevil úžasnou skupinu "W Naszych Rękach" [CZ. "V našich rukou"], kde jsem našel rodiče a děti, kteří mi rádi pomohli a souhlasili s rozhovorem. Díky těmto rozhovorům jsem si uvědomil, že můj původní nápad vytvořit systém podpory pro rodiče a rodiny těchto dětí bude muset počkat. Děti potřebovaly bezprostřednější pozornost. Toto uvědomění mě vedlo k hledání společností a charitativních organizací, které by mohly pomoci.

Napsal jsem e-mail, ve kterém jsem vysvětlil svůj výzkum a myšlenku projektu Filipu Górskému, tvůrci myšlenky a vedoucímu společnosti AutoMedPrint na Technické univerzitě v polské Poznani. Skvělý tým tří mladých bioinženýrek (Julia Sidło, Paulina Biniaszewska, Weronika Czerniejewska) spolu s Filipem Górskim, kteří již pracovali na 3D tištěných protézách, souhlasili, že mi pomohou a budou se svým projektem součástí mého projektu. Jejich zapojení formovalo projekt do podoby, v jaké vypadá a funguje, a také mi pomohli pochopit více technickou stránku procesu výroby protézy.

Autor Marek Kuźmiński a Hands Up! Autor Marek Kuźmiński a Hands Up!
Autor Marek Kuźmiński a Hands Up!
„Co se týče prototypu (neboli projektu HandsUp), jsem jen designér, ne bioinženýr, dělal jsem výzkum, spoluvytvářel, sbíral znalosti potřebné pro projekt, dělal rozhovory a naslouchal lidem a hlavně dětem. Tyto znalosti jsem přinesl, analyzoval a společně s bioinženýry vylepšil jejich projekt 3D tištěné protézy. Spojili jsme různé vnímání a potřeby a předali odpovědnost dětem, vyzdvihli schopnosti a vytvořili z toho jeden celek.“

Jednou by Hands Up mohla být jako plnohodnotná pomůcka v nemocnicích. Jak se v současné době díváte na situaci ve zdravotnictví v Polsku? Nedostatečné vybavení nemocnic, nedostatek lékařů (což je vlastně aktuální problém i v ČR) nebo například zákaz potratů?

MAREK: V Polsku už systém zdravotní péče neznám, protože tam už více než 5 let nežiji, pouze jsem si dělal rešerše týkající se mé případové studie.

Určitě tam v některých věcech dochází ke zlepšení, ale v některých ne. Neznám přesné údaje o celém systému atd. Domnívám se, že tento systém potřebuje větší péči a správné odměňování lidí, kteří v něm pracují, aby nemuseli odcházet ze země za „lepším životem“ a aby byli za práci, kterou dělají, náležitě oceněni. Co se týče potratů, je to další téma na dobrý článek do časopisu nebo/i případovou studii pro designéry. Miliony žen protestovaly a bojovaly za svá lidská práva, ale nebyly vyslyšeny. Změna by měla přijít nejprve od konverzace, kde si lidé navzájem naslouchají.

Pociťujete rozdíl, že pocházíte z východní Evropy, pokud jde o zdravotní péči? Provedl jste v tomto ohledu nějaký průzkum?

MAREK: Na základě Skandinávie vím, že je mnohem snazší získat protézu nebo podporu. V Polsku musíte vědět, kde hledat řešení, nejlepší znalosti jsou kolem facebookových skupin pro rodiče, kde můžete vždy položit otázku a někdo se rychle ozve a snaží se vám pomoci.

Také vím, že už se kolem vrozených amputací končetin nebo odlišností končetin děje více, také díky otevřeným rodičům vůči lékařskému výzkumu, konferencím nebo podpůrným skupinám vytvořeným rodinami a pro rodiny. Také na univerzitách se více zaměřují na univerzální design, což mě velmi hřeje u srdce. Východní / střední Evropa potřebuje ještě trochu zlepšit (z historických důvodů, druhé světové války nebo předchozího politického systému). To se již děje a je zde obrovská naděje, protože lidé jsou silní a motivovaní ke změně, již tyto země vyvinuly neuvěřitelné řešení mnoha dnešních problémů.

Podíleli se nějakým způsobem na vývoji protézy i ti nejmenší?

MAREK: Celý proces probíhal prostřednictvím skupiny "W Naszych Rękach", o které jsem se již zmínil. Pozval jsem rodiče a děti k účasti na workshopech, které se konaly ve Varšavě a v Katovicích (Zvláštní poděkování patří Slezskému muzeu v Katovicích a Národní galerii umění Zachęta ve Varšavě za podporu projektu a poskytnutí prostor k uspořádání workshopů). Někteří účastníci přijeli až ze vzdálenosti 300 kilometrů, aby se mohli zúčastnit. Po skončení workshopů byly vybrány dvě děti - jedno z každého workshopu. Rozhodování bylo obtížné vzhledem k časovému omezení, možnostem a dalším faktorům. Nakonec jsme mohli vybrat pouze dva malé respondenty.
S těmito dvěma dětmi jsem absolvoval několik videohovorů (protože žiji a studuji v Dánsku), abych je lépe poznal a vytvořil prototyp dle jejich návrhů (vytvořených během workshopů), které odrážely jejich vize a zahrnovaly dostupné technologie. Často jsem také komunikoval s jejich rodiči. Některé superschopnosti, které si představovali, byly krásné, ale náročné na převedení do designu, jako například teleportace - neexistoval způsob, jak tuto schopnost přidat do finálního designu (smích). Děti také dvakrát navštívily AutoMedPrint, jednou kvůli 3D skenování a jednou kvůli testování / fittingu, kde jsem se snažil udělat co nejvíce poznámek o tom, co by se mělo v konečném výsledku zlepšit. 

Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy
Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy

Vítězství v soutěži se pojilo i s finanční odměnou. Nebývá to vždy pravidlem i když se jedná o renomované soutěže na poli designu. Byl jste překvapený? Využijete výhru k dalšímu testování? 

MAREK: Byl jsem mile překvapen, že jsem vyhrál všechny ceny; upřímně řečeno, nečekal jsem, že se to stane. Jsem opravdu rád, že byl projekt viděn, a cítím se poctěn. Myšlenka projektu může rezonovat světem a přitáhnout na problém dostatečnou pozornost.

Výroba ve větším měřítku si vyžádá více času a peněz, aby se projekt rozvinul do sériové produkce. Rád bych spolupracoval s lidmi, kteří mají zájem pomoci s dalším vývojem a výrobou těchto superschopností (protéza nese název  . Než se tak stane, potřebuji nový počítač, takže do něj pravděpodobně investuji část peněz z výhry. Určitě nějaké peníze půjdou na prototypovací materiály, abych mohl na projektu více pracovat a něco vylepšit - zatím celý projekt vnímám teprve ve fázi konceptu.
Kromě toho budu letos na podzim pokračovat ve výzkumu díky cestovnímu grantu od nadace Bevica Foundation který jsem získal loni v říjnu. Mým cílem je objevovat nové možnosti nejen z hlediska bioinženýrství, ale také z hlediska zkoumání různých podpůrných systémů a kultur.

Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti
Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti

Výrobek je opravdu propracovaný do nejmenších detailů, a to i včetně obalu, co v něm najdeme?

MAREK: Hlavní myšlenkou projektu "HandsUp" bylo vytvořit komplexní zážitek, který zahrnuje práci s vlastním sebevědomím. Dětem přináší hravost a poskytuje jim něco skvělého, co také pomohly vytvořit. Kromě toho musela "protéza se superschopnostmi" vypadat "cool" a zároveň být funkční a splňovat potřeby dětí. Krabice obsahuje na míru navrženou protézu se superschopnostmi, skrytý vzkaz od inženýrů/designérů pro dítě-majitele a  zároveň hlavního designéra protézy, nástavce a náhradní díly s možností vytvoření nových barevných variant, když chce dítě více experimentovat a na míru si svou protézu personalizovat. 

Hravé je i celé balení! Hravé je i celé balení!
Hravé je i celé balení!

Přemýšlel jste o ceně produktu? Je cena výrobku něco, co je pro vás obtížné vytvořit?

MAREK: Ano, přemýšlel. Provedl jsem nějaké výpočty a samozřejmě bych rád, aby se cena protézy pohybovala na hraně maximálně 200-300 eur. (V porovnání s jinými možnostmi je to opravdu přijatelná cena.) Moje původní představa byla, že by tato protéza měla stát přibližně tolik peněz jako kvalitní boty. Nakonec by některé děti mohly tyto protézy používat v každodenním životě, stejně často jako používají boty. Některé děti by však protézy nemusely používat často - jsou to přece jen děti a rychle rostou, mění své zájmy a koníčky a poznávají samy sebe a to, co by chtěly mít nebo potřebovaly.
To jsou však pouze mé výpočty. Je tu ještě mnoho dalších procesů a lidí, které bude třeba zapojit. Bude zapotřebí podpora z vládních či nevládních fondů. Každé dítě nebo dospělý by měl mít mnohem snazší přístup k takovým pomůckám, jako jsou protézy. Cílem tohoto projektu je také upozornit na tuto problematiku ve společnosti. Jako sociální designér se dotýkám více  témat než jen produktu jako takového. Zajímá mě řešení situace, ale také budování empatie a společenského povědomí. Pokud si to uvědomí více lidí, pak je více možností, jak dosáhnout změny k lepšímu.

Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují
Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují

Myslíte si, že byste se přiklonil k podobnému návrhu, i kdyby se problém ve vaší rodině nevyskytoval? Nechtěl byste se vydat úplně jiným směrem?

MAREK: Těžké odpovědět, protože nevím, co by bylo. V době rozhodování, jaké téma zvolit pro magisterský výzkum a projekt, jsem měl několik dalších nápadů, například pokračovat v mém předchozím projektu kolem opětovného využití kávového odpadu. Nicméně případ práce na inkluzivitě a na různých schopnostech mi dával větší smysl, zejména v návaznosti na cestu mého magisterského vzdělání - sociální design.

MAREK: Během projektu jsem propojil lidi, představil vizi zlepšení a více si popovídal o situaci těchto dětí a rodičů. Doufám, že díky Zlin Design Weeku a ocenění si více lidí vybuduje správnou empatii, nikoliv lítost vůči dětem s vrozenými odlišnostmi končetin a lidem s různým postižením. Doufám, že už se mi to trochu podařilo, že o tomto problému ví více lidí, že se změní jejich vnímání lidí s postižením. Změna se blíží.

Co na to porota? 

Letošních 608 přihlášených designérů hodnotila mezinárodní porota a mezi nimi i studio Bűro Famos. Berlínské studio založili Hanna Litwin a Romin Heide. Již přes deset let vytvářejí produkty pro různé evropské značky jako jsou Norman Copenhagen, TON, Bolia atd. Jejich produkty jsou tvarově jednoduché, ale rafinované. Jak hodnotí vítěze? 

Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos. Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos.
Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos.

Jaké parametry jste použili pro hodnocení? Co bylo měřítkem úspěchu? 

BÜRO FAMOS: 
1. Jaký je celkový dojem? (Designová realizace celého podání: výrobek, grafika, obrázky, texty)
2. Hledáme promyšlená řešení spojená s vhodným estetickým provedením výrobku
3. Přemýšlí projekt dál nebo outside of the box?

Jak by měl dobrý produkt vypadat? 

BÜRO FAMOS: Hledáme komplexní přístup, nápad na produkt, který vás přinutí se usmát. Dobrý výrobek musí být navíc založen na správných rozhodnutích v procesu navrhování, přičemž je třeba vzít v úvahu všechny důležité oblasti, jako je použití, dopad, životnost a následný život výrobku.

Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos
Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos

Opravdu vyhrál the Best in Design? 

BÜRO FAMOS: Těžká otázka. Co je "the best"?
Mezi přihlášenými návrhy vítězný návrh splňoval všechna kritéria a po vyslechnutí závěrečného kola prezentací se na něm všichni členové poroty jednoznačně shodli, takže ano.

Porcelánové vázy Arcs Porcelánové vázy Arcs
Porcelánové vázy Arcs

Jste s vítězným produktem spokojeni?

BÜRO FAMOS: Ano, Marek pracoval na nápadu, který ho osobně zajímal. K jeho projektu chceme dodat, že vás opravdu osloví na mnoha úrovních. Od identifikace potřeby přes hluboký kontakt a skutečnou práci s cílovou skupinou, v jeho případě s dětmi, až po výsledek: funkční, proveditelnou a zároveň esteticky skvělou realizaci návrhu.

Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto. Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto.
Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto.
MINI Lifestyle Collection 2024 MINI Lifestyle Collection 2024
MINI Lifestyle Collection 2024
Rubriky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide