PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Eleno, ty nejsi jen organizátorkou Lemarketu, ale provozuješ i Ones Concept Store a nově lociguide. Přitom máš dvě malé děti. To musíš český design opravdu milovat...

ELENA: Delší dobu vím, že mám vlastně problém a výhodu v jednom. A to je to, že mě baví spousta věcí najednou a pořád mám plnou hlavu nápadů. A zároveň nemám vůli něco z toho omezit. Baví mě sledovat, jak věci vznikají pod rukama. Rodí se z prvních nápadů. Ale zároveň už vím, že příliš široký rozptyl nedává smysl. Snažím se proto, aby spolu všechny ty projekty souvisely, pomáhaly si navzájem. Proto se nejvíc motám v zóně lokálního designu, lokálních značek a kvalitních míst. Mám ráda lidi, kteří tvoří a dělají věci s láskou a je to na nich pak vidět.

Proč jsi vlastně s organizací Lemarketu před lety začala?

ELENA: Začala jsem, když mi bylo dvacet. V té době jsme s kamarádkou z gymnázia chodily na různé trhy,  ale nikdy jsme si tam nic nekoupily. Bylo to prostě příliš alternativní. Tehdy jsme si řekly, že bychom chtěli udělat něco podobného, ale zásadně odlišného – trh s pečlivě vybranými věcmi, které bychom samy chtěly nosit nebo někomu darovat. Chtěla jsem, aby vznikla alternativa k běžným obchodům a ty věci aby byly nositelné. 

Letošní ročník láká až na 250 značek. Občerstvení zajišťuje mimo jiné oblíbená kavárna Onesip Coffee a dokonce se zde můžete nechat potetovat! Letošní ročník láká až na 250 značek. Občerstvení zajišťuje mimo jiné oblíbená kavárna Onesip Coffee a dokonce se zde můžete nechat potetovat!
Letošní ročník láká až na 250 značek. Občerstvení zajišťuje mimo jiné oblíbená kavárna Onesip Coffee a dokonce se zde můžete nechat potetovat!

V té době se zdálo, že je trh s design veletrhy relativně nasycený. Vládl zde především DyzajnMarket, kterému ale řada lidí vyčítala kvalitu i podmínky. Cítily jste, že se vůči němu chcete vymezit? Dělat to zkrátka jinak?

 ELENA: Vím, že tady bylo tenkrát Code Mode, Dyzajn Market asi už byl taky, ale přiznávám, že ten si nepamatuju. Každopádně nevěděly jsme o žádném marketu, který by výběr řešil kurátorsky. Nenabízel jen hand made věci, co si doma někdo vyrobí na koleni, ale hledá produkty, které mají příběh a jsou kvalitní. A tím jsme se vlastně vymezily. Přistupovaly jsme k tomu zodpovědně a s důrazem na kvalitu. 

Jak se od prvního ročníku proměnila velikost akce? Kolik bylo prodejců na začátku a kolik jich je dnes?

ELENA: Náš první market v hotelu Fusion Tra měl asi 35 značek. Tenkrát jsme měly skoro nulový rozpočet a na akci i tak přišlo 2000 lidí. To nás strašně nakoplo. Za těch 11 let, co Lemarket děláme, vidíme, jak se hodně proměňuje kvalita výrobců. Už to není žádné pletení náramků doma na mateřské, ale profesionální produkty. O to těžší je kurátorsky nezklamat. Letos jsme musely akci protáhnout na dva víkendy a celkem u nás vystavuje kolem 250 značek. Postup z 35 na 250 značek za 10 let je myslím hodně hezký posun.

Speciální selekci produktů představí i obchod Ones Concept Store. Speciální selekci produktů představí i obchod Ones Concept Store.
Speciální selekci produktů představí i obchod Ones Concept Store.
Zastoupení šperkařů je letos opravdu široké. Zastoupení šperkařů je letos opravdu široké.
Zastoupení šperkařů je letos opravdu široké.

Udržet vysokou kvalitu, nesklouznut k DIY estetice nebo banální produkci, to může být oříšek. Dohadujete se někdy v organizačním výboru, koho vzít a koho z estetických důvodů odmítnout?

ELENA: Je to komplexní záležitost a dost dáme na první pohled. Zároveň víme, že jsme v tom už relativně zkušené a bude těžké to někomu předat.

Máme řadu kritérií a někdy se stane, že značka, která vypadá skvěle na webu nebo Instagramu, nás na místě překvapí a nesplní naše očekávání. Říkáme mu pak Černý Petr. Podle Instagramu a webu to na první pohled vypadá skvěle a pak jsme na místě překvapené, že výsledek už tak dobrý není. Takových případů je ale minimum – odhadujeme je na necelé 1 % všech přihlášených.

Kdo je vlastně ten nejužší tým, který vystavující vybírá?

ELENA: Letos tvoříme užší tým já, Jana Kleplová a Barbora Nováková. Pomáhá nám i Míša Juřenčáková, která má ale teď malé miminko a její hlavní agenda je provoz našeho Ones Concept Store. Je to takový náš poradce na dálku. Ale všechny přípravy si děláme samy– od výběru značek přes grafiku, videa, fotky až po marketing.


Začátečníci i renomované značky. Jak podléhají přísné selekci výběrového týmu? Začátečníci i renomované značky. Jak podléhají přísné selekci výběrového týmu?
Začátečníci i renomované značky. Jak podléhají přísné selekci výběrového týmu?

Proměňuje se v čase nějak viditelně struktura vystavujících? Přibývá například tvůrců keramiky nebo šperkařů? Nebo je ten poměr relativně stále stejný?

ELENA: Myslím, že je to relativně stabilní. Ale v poslední době přibývá víc kreativních věcí, které předtím vůbec neexistovaly. V čem jsme ale u nás výjimeční, to je šperk. Každý rok máme problém vybrat ty nejlepší, protože máme opravdu spoustu šperkařů na vysoké úrovni. O to víc řešíme, koho vybrat, aby to byla opravdu konkurenceschopná značka, protože se nám hlásí šperkařů desítky a všichni jsou dobří! A je třeba říct, že v poslední době přibývá i keramika. 

Máte nějakou značku, která je s vámi od začátku?

ELENA: Máme několik značek, které jsou s námi od počátku, například Perfumed Prague, Herberti nebo City Folklore. Ti k nám jezdí pravidelně až z Ostravy. 

Součástí moderního tržiště je i stage, na které se střídají různí hudební hosté. Součástí moderního tržiště je i stage, na které se střídají různí hudební hosté.
Součástí moderního tržiště je i stage, na které se střídají různí hudební hosté.

Vystřídaly jste už řadu lokací, kde to pro vás bylo nejlepší? Na které místo vzpomínáš opravdu nostalgicky?

ELENA: Lokalit jsme vyzkoušely opravdu hodně, protože pořád hledáme takovou, která nám bude 100% vyhovovat a Praha je v tomhle směru složitá. Styl "vybydlených domů" mi přijde pro naše značky už dehonestující. Chceme jim nabídnout kvalitní zázemí, podlahu, ideálně záchody s klikou... I proto jsme s letošní lokalitou nadmíru spokojeni. Je to krásný dům s geniem loci, je tam skvělé světlo, celé je to nově zrekonstruované, všude máte zásuvky. Myslím, že tohle je přesně to, co jsme vždy hledaly. Prostorově je to pro nás sice menší, ale řešením bylo protáhnout akci na dva víkendy.

Nemáš po konci Lemarketu někdy chuť už žádné designéry nevidět?

ELENA: Za ty dva dny, letos vlastně čtyři, mám tolik sociálních interakcí, že si potřebuju odpočinout od všech lidí, nejen designérů. Dokonce oželím i kávu ve své oblíbené kavárně, protože jsem už tak vymluvená, že se potřebuji na týden zavřít doma a vůbec nevyjít ven.

Nové prostory zrekonstruovali TAK architects Nové prostory zrekonstruovali TAK architects
Nové prostory zrekonstruovali TAK architects
Vchod na LEMARKET najdete z boku budovy, směrem od řeky. Vchod na LEMARKET najdete z boku budovy, směrem od řeky.
Vchod na LEMARKET najdete z boku budovy, směrem od řeky.

Co bys poradila začínajícím tvůrcům, když budují značku a chtějí se dostat třeba právě na Lemarket nebo do vašeho Ones? Co jsou ty hlavní ingredience úspěchu?

ELENA:

  • Přemýšlejte o značce komplexně

  • Budujte ucelenou image

  • Pečlivě fotografujte své produkty

  • Vytvořte kreativní prezentaci

A buďte originální, nekopírujte. To je taková česká specialita. I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho a i na Lemarketu narazíte na věci, které jsou si až nápadně podobné. 

I proto u nás má šanci všechno unikátní.

Kolik procent z těch, které vyberete na Lemarket, tenhle poměr splňuje?

ELENA: Všechny, jinak bychom je nevybraly. Ale samozřejmě, je tu 1% procento, které třeba všechny kritéria nesplní. Každopádně je to dané i tím, že my už nemusíme dělat kompromisy. Hlásí se k nám dnes už tolik značek, že si můžeme vybírat. Obstojí zhruba 1/3 přihlášených. 

Od sušených květin, tetovacího salónu až po papírnictví! Na LEMARKETu najdete opravdu vše. Od sušených květin, tetovacího salónu až po papírnictví! Na LEMARKETu najdete opravdu vše.
Od sušených květin, tetovacího salónu až po papírnictví! Na LEMARKETu najdete opravdu vše.

Jaké tři značky jsou tvůj letošní Must Buy?

ELENA: Určitě nějaký šperk. Mám radost z účasti Hany Polívkové. Oslovily jsme ji už dávno a obávaly se, že pro ni nejsme ještě dost prestižní. A bylo moc příjemné, že na spolupráci přistoupila. Hodně dlouho je s námi i Eliška Lhotská.

Doporučuju i tetování, krásné věci má Pecka nebo parfémy od Alex Monhart. A vouchery na úklid od Holky úklidovky, to mi přijde opravdu jako skvělý dárek, protože myslím, že spousta matek na Vánoce opravdu ocení, že ten úklid za ně udělá někdo jiný. I proto se k nám snažíme dostat služby, nejen designové věci.

Lemarket Vánoce 24

Otevírací doba

Sobota 14. 12. 10:00 - 19:00
Neděle 15. 12. 10:00 - 19:00

adresa: Bubenská 1 / boční vchod na straně u řeky

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Stromky z prořezávky českých lesů. Nejsou úplně dokonalé, zato mají osobité tvary a voní lesem. Neskončí jako odpad, ale můžou o Vánocích dělat parádu u vás doma.
Číst článek
13. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Stylový advent v Holešovické tržnici. V areálu bývalých jatek vás čeká vánoční promítání filmové klasiky v zimním kině, vůně punče i možnost vyfotit psy ve vánočním oblečku

Příjemné vánoční zklidnění najdete jako každý rok v adventním čase od 28. listopadu v Holešovické tržnici!

Akce a události
Zleva nahoře: Alice Klouzková, Kristýna Mazánková Dole: Karolína Zoe Maixnerová, Jana Bernartová
Číst článek
23. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Po vzoru těch nejlepších. Oblastní galerie v Liberci zpřístupnila nový obchod s českým designem, co v něm zaujalo lokální osobnosti?

Oblastní galerie v Liberci otevírá pro své návštěvníky zbrusu nový obchod! Po vzoru světových galerií sází na promyšlený interiér a kurátorský výběr toho nejlepšího z českého designu. Co by si z shopu, který navrhla Lenka Míková, odnesly osobnosti spjaté s libereckým krajem?

Akce a události Design & umění

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Made by fire prodloužena do sedmého září 2025! Síla i křehkost českého skla a porcelánu ve zkoušce ohněm. Unikátní výstavní projekt Moravské galerie v Brně a Designbloku aktuálně v prostorech Uměleckoprůmyslového muzea.

17. listopadu 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 7. září 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusily navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Proces výroby etiket vína je o konceptu, příbězích, kreativitě a o vínu samotném.
Číst článek
30. 12. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Ve víně je design. Mělnicko se pyšní lokálními vinaři, kteří vědí, že promyšlené etikety jsou nedílnou součástí úspěchu

Tradice pěstování vinné révy je s našimi zeměmi spjatá po staletí. Výborné viniční tratě, nenajdete jen na jižní Moravě, ale i na Mělnicku. Zdejší vinaři umí navíc nejen vyrobit okouzlující chutě, ale nerezignují ani na stylové a vkusné etikety. Kdo nás zaujal nejvíc?

Design guide
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
27. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Plíživý strach mít svůj názor. Situace na Slovensku ukazuje, že těžké časy jsou děsivě blízko

V lednu 1993 se rozpadalo Československo na dva samostatné státy a řada dnešních designérských hvězd se teprve učila chodit. Více než 30 let staré politické rozhodnutí vzbudilo hodně emocí a napořád už změnilo běh dějin. Vzhledem k současnému stavu na Slovensku můžeme být dnes ale rádi.

Názory & polemika
Psycholog do kapsy
Číst článek
23. 12. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 3 min

Najít spásu v knihách. Na trhu přibývá literatury, která dokáže léčit duši nejen obsahem, ale i promyšleným designem

Duševní pohoda je klíčová součást našeho celkového zdraví. Jak o ně pečovat? Jak se naučit pracovat s emocemi? Můžete se dozvědět ze skvělých knih. Vybrali jsme pro vás obsahově i výtvarně nejzajímavější knihy, které vám na tyto otázky pomohou odpovědět.

Design & umění
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory